SUURI IHANA PÄIVÄ TAKANA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dynamiitti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En jaksanut kahlata läpi koko ketjua, mutta minua kummastuttaa kasteasioissa eniten pienen vauvan ns. hätäkaste. Eikö se ole aikas hurjaa, että ajatellaan, että vastasyntynyt ei pääse taivaaseen, jos ei läträtä ensi vettä otsikkoon?

Kylläpä herätti nostalgisia muistoja tuo videonpätkä, lapsuuden kesäleirit helluntailaisten leirikeskuksessa ja siihen liittyi aina tuo vesikaste järvessä. Mutta lapsen mieleen vaikutettiin välistä aika ronskilla tavalla. Usko niin pääset taivaaseen. Minut kastettiin seurakunnan altaassa 12-vuotiaana.

Alkuperäinen kirjoittaja yks ent helluntailainen:
En jaksanut kahlata läpi koko ketjua, mutta minua kummastuttaa kasteasioissa eniten pienen vauvan ns. hätäkaste. Eikö se ole aikas hurjaa, että ajatellaan, että vastasyntynyt ei pääse taivaaseen, jos ei läträtä ensi vettä otsikkoon?
Evankelisluterilaisuuteen kuuluu lapsikaste. Ja myös hätäkaste. En tiedä, onko se hurjaa vai ei, niin vaan kuitenkin on. Uskonnoissa on kyllä paljonkin hurjia juttuja ja aina hurjempia, mitä kauempaa sitä uskontoa katsoo.

Mun tyttäreni sai aikoinaan hätäkasteen. Kuuluin silloin ev.lut kirkkoon ja ainakin yritin uskoa. Hätäkaste kuullosti niissä olosuhteissa ihan luonnolliselta. Myöhemmin olen sitten esikoisen kanssa käynyt pesemässä sekä omani että esikoiseni kasteen pois.

Alkuperäinen kirjoittaja äitsy:
...lapsen mieleen vaikutettiin välistä aika ronskilla tavalla. Usko niin pääset taivaaseen....

Olen kuullut juttuja tosiaan (todella) ronskeista keinoista tehdä vaikutusta (noilla lastenleireillä) , mutta eihän tuo yksinkertainen usko ja taivaaseenpääsy kovin pahalat kuulosta. Toisnen juttu on uhkailu oikeanlaisen uskon tarpeesta ja helvetin ikuisilla tulilla ja loputtomalla kärsimyksellä uhkailu, jos vähänkin sattuu menemään väärin tuo uskominen...siinä sitä riittä pinellä pähkälemistä ja stressiä, jos ajatteli jotenkin lieskat välttävänsä tai välttyvänsä tulemasta pirujen silpomaksi.

Kylläpä ne polvirukoukset kielilläpuhumisineen ja erikoisine profetioineen illalla viime töiksi leireillä panivat pikkulapsen pään sekaisin.

Muistan senkin, mikä kauhu valtasi usein mielen, kun vanhempia ei näkynyt missään. Onko se Jeesus nyt noutanut omansa ja minä olen jäänyt tänne..

Myöhemmin olen sitten esikoisen kanssa käynyt pesemässä sekä omani että esikoiseni kasteen pois.

Mitä tarkoittaa kasteen pois peseminen ja kuka sellaisen voi tehdä?

Tämän päviän suomenuskoisuuteen kuuluu uskomus, että aikoinaan kasteelle ja kristinuskoon kuoleman uhalla pakotetut hämäläiset esi-isämme kävivät myöhemmin pesemässä kasteensa pois Hämeenlinnan Katumajärvessä. Pari vuotta sitten tein esikoisen kanssa matkan Hämeenlinnaan ja käytiin Katumajärvessä pesemässä kasteemme pois. Suomenuskoinen rituaali. Kuka vaan toki sen voi tehdä, mutta syvällisempi merkitys sillä varmaan on suomenuskoisille.

No kastehan ei ole mikään oikotie taivaaseen.

Moni kastettu ei todennäköisesti pääse perille asti taivaaseen ja moni kastamaton (esim. pieni vauva) voi hyvinkin päästä. Jumala on oikeudenmukainen, kyllä hän tietää pienen vauvan kohtalon toisin kuin me jotka emme sitä varmuudella tiedä.

Myöhemmin olen sitten esikoisen kanssa käynyt pesemässä sekä omani että esikoiseni kasteen pois.

Ei sellaista oikeasti olekaan paitsi ihmiset nyt keksivät kaikenlaista kun ovat olevinaan fiksuja ja kapinallisia.

Hölynpölyä jonka voi tehdä kuka vaan, joka ei Jeesukseen usko eikä Jeesusta arvossa pidä, tai olla tekemättä.

Kylläpä ne polvirukoukset kielilläpuhumisineen ja erikoisine profetioineen illalla viime töiksi leireillä panivat pikkulapsen pään sekaisin.

Muistan senkin, mikä kauhu valtasi usein mielen, kun vanhempia ei näkynyt missään. Onko se Jeesus nyt noutanut omansa ja minä olen jäänyt tänne..

Toki tietty prosentti ihmispopulaatiosta aina sekoaa nupistaan jossain määrin, kuka mistäkin lapsuuden kokemuksestaan.

Kuitenkin valtaosa hellareiden lapsistakaan ei noilla leireillä traumatisoidu ja menetä mielenterveyttään.

Te uskovaisten mollaajat! Miettikäähän vähän sitäkin ettei meillä olisi tämänkaltaista sivistystä maassamme ilman kristillistä arvopohjaa! Kristinuskosta on seurannut paljon hyvää jota ilman Suomi voisi olla ihan toisenlainen maa ja asiat paljon kurjemmin.

Helppo teidän on arvostella jotka olette vieraantuneet uskosta todella kauas. Todellisuudessa te lepäätte alustalla jonka kristityt ovat teitä varten pedanneet. Suomessa on uskonnonvapaus mutta kristinuskon moraalista merkitystä ei voi mitenkään väheksyä.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:

No kastehan ei ole mikään oikotie taivaaseen.

Moni kastettu ei todennäköisesti pääse perille asti taivaaseen ja moni kastamaton (esim. pieni vauva) voi hyvinkin päästä. Jumala on oikeudenmukainen, kyllä hän tietää pienen vauvan kohtalon toisin kuin me jotka emme sitä varmuudella tiedä.

Näin joku karismaattisen liikkeen henkilö minulle kertoi että niin kauan kuin lapsi on viaton eikä erota oikean ja väärän rajaa on hän taivaskelpoinen, mutta kun hän alkaa erottaa nuo asiat toisistaan hän tietoisesti osaa tehdä valinnan mitä tietä haluaa kulkea. Kaste pitää aina pohjautua henkilökohtaiseen valintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja miettikää :
Te uskovaisten mollaajat! Miettikäähän vähän sitäkin ettei meillä olisi tämänkaltaista sivistystä maassamme ilman kristillistä arvopohjaa! Kristinuskosta on seurannut paljon hyvää jota ilman Suomi voisi olla ihan toisenlainen maa ja asiat paljon kurjemmin.

Helppo teidän on arvostella jotka olette vieraantuneet uskosta todella kauas. Todellisuudessa te lepäätte alustalla jonka kristityt ovat teitä varten pedanneet. Suomessa on uskonnonvapaus mutta kristinuskon moraalista merkitystä ei voi mitenkään väheksyä.
Jos historiaa tutkii, niin sivistyneitä kansakuntia oli jo ennen kristinuskoa. Itse asiassa kristinusko aikoinaan pyrki estämään kehitystä. Tai ei usko vaan sen oppi-isät. Islamille kävi samoin, tosin rankemmin. Islamilainen kulttuurikin oli aikoinaan edistyksellinen ja vaurautta luova. Sitten iski taantumus. Ihan kuten aikoinaan kristinuskossakin. Vanhojen alkuperäiskansojen historiaa kun tutkii, korkeaa kulttuuria, sivistystä ja aikansa korkeinta teknologiaa on ollut myös pakanakansojen joukossa. Mieti vaikka Egyptin pyramideja tai atsteekkien temppeleitä.

Alkuperäinen kirjoittaja kasteesta:
Näin joku karismaattisen liikkeen henkilö minulle kertoi että niin kauan kuin lapsi on viaton eikä erota oikean ja väärän rajaa on hän taivaskelpoinen, mutta kun hän alkaa erottaa nuo asiat toisistaan hän tietoisesti osaa tehdä valinnan mitä tietä haluaa kulkea. Kaste pitää aina pohjautua henkilökohtaiseen valintaan.
Joihinkin kristinuskon haaroihin kuuluu lapsikaste, joihinkin ei. Hellarit taas ovat aikuiskasteen kannalla. Siksi hellari ei kelpaa evlutille kummiksi, koska uskomus kasteesta on eri.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Jos historiaa tutkii, niin sivistyneitä kansakuntia oli jo ennen kristinuskoa. Itse asiassa kristinusko aikoinaan pyrki estämään kehitystä. Tai ei usko vaan sen oppi-isät. Islamille kävi samoin, tosin rankemmin. Islamilainen kulttuurikin oli aikoinaan edistyksellinen ja vaurautta luova. Sitten iski taantumus. Ihan kuten aikoinaan kristinuskossakin. Vanhojen alkuperäiskansojen historiaa kun tutkii, korkeaa kulttuuria, sivistystä ja aikansa korkeinta teknologiaa on ollut myös pakanakansojen joukossa. Mieti vaikka Egyptin pyramideja tai atsteekkien temppeleitä.

On alkanut tuntua siltä ettei kaikki kehitys ole ollut välttämättä ihmiselle hyvä juttu. Vaatimattomamman elämän keskellä ihminen on joutunut ponnistelemaan paljon enemmän ja turvautumaan muiden apuun. Se on havahduttavaa kuinka köyhissä oloissa on hirveän paljon aitoja ihmisiä jotka iloitsevat pienistä asioista. Ihmisiä jotka pystyvät rakastamaan Jumalaa hyvin aidolla tavalla. Kehityksen huono puoli on se että se tekee ihmisistä henkisesti laiskoja, mukavuudenhaluisia, itsekkäitä, kiittämättömiä mässäilijöitä.

Raamattu ei kuitenkaan kiellä ketään rikastumasta. Siellä neuvotaan vain sijoittamaan oikein ja jakamaan varoistaan niille joilla ei ole mitään. Raamattu ei estä ihmistä kehittymästä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On alkanut tuntua siltä ettei kaikki kehitys ole ollut välttämättä ihmiselle hyvä juttu. Vaatimattomamman elämän keskellä ihminen on joutunut ponnistelemaan paljon enemmän ja turvautumaan muiden apuun. Se on havahduttavaa kuinka köyhissä oloissa on hirveän paljon aitoja ihmisiä jotka iloitsevat pienistä asioista. Ihmisiä jotka pystyvät rakastamaan Jumalaa hyvin aidolla tavalla. Kehityksen huono puoli on se että se tekee ihmisistä henkisesti laiskoja, mukavuudenhaluisia, itsekkäitä, kiittämättömiä mässäilijöitä.

Raamattu ei kuitenkaan kiellä ketään rikastumasta. Siellä neuvotaan vain sijoittamaan oikein ja jakamaan varoistaan niille joilla ei ole mitään. Raamattu ei estä ihmistä kehittymästä.
En sitä väittänytkään, että Raamattu estäisi ihmistä kehittymästä. On vaan ollut aikoja, jolloin kirkon isät ovat estäneet. Kirjoja on poltettu roviolla, jotta rahvas ei lukisi mitään sellaista, joka asettaisi valtaa pitävien säännöt kyseenalaisiksi. Olen lukenut Raamatun kannesta kanteen useammankin kerran ja itse asiassa pidän siitä kirjasta. Vaikka se kirja mut helvettiin tuomitseekin. Mutta tapa, millä sitä kirjaa on käytetty satoja vuosia vallan tavoitteluun, ei mua viehätä.

Itseriittoisuuden aikakautena ihminen ylistää itseään. Hänhän on kyennyt luomaan paljon elämää helpottavia kojeita ja vempaimia. Tulee miettineeksi vain sitä että miten hiuksenhennon oljenkorren varassa kaikki maallinen kehitys on. Jos kaikki romahtaisikin yhtäkkiä? Tulisi maanjäristyksiä, sotia ym. jotka tuhoaisivat kaiken. Tuhoutuisi kaikki tieto miten kehitys on edennyt tähän päivään saakka ja ihminen joutuisi uudelleen kosketuksiin alkujuuriensa kanssa. Pystyisikö helppoon elämään tottunut ihminen sopeutumaan karuihin olosuhteisiin?

Ihminen ei voi mitenkään pelastaa itseään jos tulisi aalto joka veisi häneltä kaiken aikaansaamansa.

En sitä väittänytkään, että Raamattu estäisi ihmistä kehittymästä. On vaan ollut aikoja, jolloin kirkon isät ovat estäneet. Kirjoja on poltettu roviolla, jotta rahvas ei lukisi mitään sellaista, joka asettaisi valtaa pitävien säännöt kyseenalaisiksi. Olen lukenut Raamatun kannesta kanteen useammankin kerran ja itse asiassa pidän siitä kirjasta. Vaikka se kirja mut helvettiin tuomitseekin. Mutta tapa, millä sitä kirjaa on käytetty satoja vuosia vallan tavoitteluun, ei mua viehätä.

Noissa tapauksissa kyse on ollut väärinkäytöstä yksilötasolla. Yksi väärämielinen johtaja voi saada aikaan massiivista tuhoa.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
Alkuperäinen kirjoittaja oopiumia kansalle..:
Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja jaahas:
saatko sä nyt sitten syntisi anteeks, että menit perheelliselle miehelle tekemään vauvan, teit huorin. ja nyt sit on tie taivaaseen taattu ja kaikki anteeks annettu vai?? :D

Todellakin on saanut joka ikisen synnin anteeksi ja ne on siirretty niin kauas, kuin itä on lännestä. Älä yhtään tule syyllistämään siinä. Se on syvältä.

juuri näin !

siis vähän siistiä! saa tehdä ihan mitä vaan, panna ketä vaan, kaikki annetaan anteeksi.

löysipä dynamiitti sitten kiertotien pois vastuusta. uskoontulo, ja voi unohtaa kaiken pahan mitä on tehnyt. mistään ei tarvitse ottaa vastuuta, tai tuntea huonoa omatuntoa.

löytyy samalla hyvä syntipukki. saatanahan se käski häntä mennä panemaan varattua, eiks nii? :)

älä nyt heti ala syyttelemään. mä kyllä koitin estää tapahtumaa mutta en onnistunu
:attn:

anteeks mut mitä muuta Dynamiitti olis voinut tehdä tässä tilatneessa? Tappaa itsensä? Kerro meille mikä on sitä oikeata vastuun ottamista!

Dynamiitti
Ammatti:
Kotiäiti (tällä hetkellä)

Tässä oli oikein hyvä esimerkki siitä miten häikäilemätöntä itsekkyyttä uskovaisuus voi aikaansaada ihmisessä. Mielisairauden kaltaista käyttäytymistä, kenestäkään muusta kuin itsestä välittämättä. Varmasti mukava leikkiä kotiäitiä ja viettää jouluakin, kun kotiäitiyden jatkumisen sai ratkaisevalla hetkellä taas joksikin aikaa turvattua. Noinhan se onnistuu kun hankkii uuden pennun, keinolla millä hyvänsä. Kenestäkään tippaakaan välittämättä. Ja jeesusta hokemalla kaikki on niin upeaa että.

Yhteistyössä