Suurentunut imusolmuke nivusissa, apua auttakaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hemuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mullakin on ollut jo pari kuukautta nivusen seudussa sellainen rypäleen kokoinen pallero. Pitkällään ollessani se ei tunnu juurikaan hirveästi mut kun seison niin se tavallaan pullahtaa ulos ja tuntuu todella selvästi. Kumma juttu, mistähän tuollainen johtuu ? Kai syöpäpatti tuntuisi joka asennossa ? Mullakaan tuo patti ei ole mielestäni kasvanut vaan pysyy koko ajan saman kokoisena. Eiköhän pahanlaatuinen kasvaisi vauhdikkaammin ulospäin vai voiko se myös kasvaa sisälle päin ? Tietämätön kun olen...

Kummaa porukkaa kun ei kerrota kokemuksia, vaikka kyseessä on tärkeä asia. Vertaistukea peliin hyvät siskot :) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ja tiedän että lääkäri kertoo asioiden laidan, mutta täältä moni voisi saada edes hieman mielenrauhaa itselleen...

No minun miehelläni on ollut imusolmukesyöpä. Ensimmäisen suurentuneen imusolmukkeen löysi kaulaltaan vasta pari päivää diagnoosin jälkeen. Varjoainekuvassa suurentuneita imusolmukkeita sen sijaan näkyi ympäri kroppaa.

Oireina oli mm. yöhikoilu, urheilu tuntui "tökkivältä" ja siitä ei tullut hyvä olo kuten ennen, selkä oli lopulta niin jumissa että tuntui kuin selkärangan tilalla olisi ollut rautakanki.... Parin viikon ajan ennen diagnoosia oli jatkuvasti pientä lämpöä. Ensimmäiset epäilyt siitä, että jotain on vialla oli se että veriarvot oli päin prinkkalaa, kaikki, mutta esim. senkka ja crp korkeita.

Ja kuulemma ylipäätään yleistilasta mies sanoi, että jälkikäteen kun diagnoosin kuuli niin pystyi yhdistämään monta asiaa juuri siihen sairauteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ronja:
Mikähän on yleisin paikka mistä tuo imusolmukesyöpä yleensä alkaa ?

No mun miehellä oli kasvain pernassa, se on kaiketi ainakin tosi yleinen paikka. Imusolmukesyövän vaikeusaste katsotaan sitten sen mukaan minne kaikkialle se on levinnyt. Mun miehellä oli sekä pallean alla että yllä niitä suurentuneita imusolmukkeita joten hänen imusolmukesyöpänsä oli tasoa 4. Taso 5 on korkein ja siinäse on levinnyt luuytimeen.

Miehen sai 6kk sytoja ja syöpä parani sillä. Meille on syntynyt sen jälkeen kolmas lapsikin. Hoitojen päättymisestä on nyt jotain 2,5 vuotta.

Löysin suurentuneen imusolmukkeen rintalastan reunamilta vuosi sitten ja menin oitis lääkäriin. Lääkäri sanoi, että koska liikkuu ja on sellainen kimmoisa, ei usko mihinkään pahaan, mutta passitti mammografiaan kuitenkin varalta ja siellä sitten ultrattiin ja sanottiin ettei ole syöpää...no uskoin sen silloin ja sen jälkeenkin sitä on lääkärit katsoneet ja sanoneet, ettei ole mitään vakavaa...se välissä suurenee, välissä pienenee ja silleen. Liikkuu reilusti. Menen kuitenkin vielä lääkäriin sen kanssa tässä kuussa, kun on ollut tuossa oli vuoden ainakin, eikä aio hävitä...ehdotan neulanäytteen ottamista.

Imusolmukkeet voi suurentua ilman syöpääkin ihan valtaviksi, kokemusta on :wave: Ne voivat olla myös suurentuneita ihan hiton pitkään. Antibioottikuuri voi auttaa, jos on tulehtunut. Mulla on joskus ab kuurin jälkeen ne turvonneet sitten uudelleen.

Minulla on epäily imusolmukesyöpää ja olen käynyt seurannassa ja TT-kuvissa noiden takia, mut ei onneksi sitä syöpää ole. JOS epäilyttää, niin käykää ultrassa. Syövässä sitä saattaa laihtua, olla väsynyt, hikoilla yms. Toisaalta samat oireet saa kyllä reippaalla imusolmuketulehduksellakin :/

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Imusolmukkeet voi suurentua ilman syöpääkin ihan valtaviksi, kokemusta on :wave: Ne voivat olla myös suurentuneita ihan hiton pitkään. Antibioottikuuri voi auttaa, jos on tulehtunut. Mulla on joskus ab kuurin jälkeen ne turvonneet sitten uudelleen.

Minulla on epäily imusolmukesyöpää ja olen käynyt seurannassa ja TT-kuvissa noiden takia, mut ei onneksi sitä syöpää ole. JOS epäilyttää, niin käykää ultrassa. Syövässä sitä saattaa laihtua, olla väsynyt, hikoilla yms. Toisaalta samat oireet saa kyllä reippaalla imusolmuketulehduksellakin :/

Minkä tuntuisia sulla ne patit oli ja jäikö ne sit pysyvästi suuremmiksi ?

Mullakin on aikamoinen röllikkä tuolla nivustaipeessa ja näpläilen sitä kyllä oikein olan takaa :( ! Ei tietysti pitäisi kun se kerta voi siitäkin suurentua. Rypäleen kokoinen pollikka on ollut jo parisen kuukautta eikä tunnu häviävän ollenkaan. Antibiootinkin söin mutta ei se mitään vaikuttanut. Kaipa sitä pitää näyttää lääkärille uudestaan vaikka sanoi että ei olisi pahantuntuinen. Kimmoisa kuulemma on. Toivottavasti se on vaan jäänyt suureksi eikä olisi mitään pahaa takana. Kyllähän se mietityttää koko ajan ! Kiitos kun keskustelette täällä tärkeästä asiasta ja jaatte kokemuksia.

Kertoisiko joku ystävällinen kokemusta omaava miltä pahanlaatuinen imusolmuke tuntuu ja onko se aina yhtä hyvin tuntuva, siis asennosta riippumatta ? Ja voiko se kasvaa sisällepäin kudoksiin vai nouseeko aina "pintaan" ? Minuakin kiinnostaisi tietää.

Alkuperäinen kirjoittaja Angelique:
Kertoisiko joku ystävällinen kokemusta omaava miltä pahanlaatuinen imusolmuke tuntuu ja onko se aina yhtä hyvin tuntuva, siis asennosta riippumatta ? Ja voiko se kasvaa sisällepäin kudoksiin vai nouseeko aina "pintaan" ? Minuakin kiinnostaisi tietää.

Voi kun joku ystävällinen immeinen vastaisi näihin kysymyksiin...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mulla on tällä hetkellä molemmilla puolilla nivusia jotkut patit..niistä tuli sellaista valkoista mönjää mitä tulee finneistä..aina välillä ne höviää mutta takas tulevat...tätä jatkunut jo yli vuoden. Lääköri sanoi viimeeksi että aina kun niitä tulee niin pitää vaan puristaa mönjät pois ja putsata..ei niille muuta kuulemma oikein voi tehdä

Mulla sama. Joskus niitä on ihan älyttömän monta. Pelästyin alkuun ihan kamalasti. En uskaltanu mennä lääkäriin mutta äiti soitti terveyskeskukseen. Siel sanovat, että ei saa puristaa, mutta pitää lämpimällä vedellä useita minuutteja suihkuttaa ja jos pahenee kipu ni särkylääkettä. Tosi ikäviä patteja :(

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä