suunniteltu sektio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

peppi

Vieras
Hei kaikille!

Haluaisin tiedustella, miten olette esittäneet sektiotoiveenne terkkarille ja miten siihen on suhtauduttu? Mulla on eka neuvola parin viikon päästä ja synnytys alateitse pelottaa tosi paljon. .. Kertokaa kokemuksianne!

en nyt vastaa kysymykseesi, mut kannattaa ottaa selvää sektion riskeistä myös, ennekuin sitä automaattisesti haluaa. itse joudun synnyttämään sektiolla, eikä se tarkoita välttämättä helppoa synnytystä. olen sitä mieltä, että kyllä se alakautta synnyttäminen on luonnollisin tapa, josta toipuukin varmasti paremmin (on toki poikkeuksiakin). se on usein tietämättömyyttä, halutaan sektio, kun ajatellaan sen olevan helppo ja vaaraton. pelko asiasta toki kannattaa puhua neuvolassa. eivät ne heti ole sektiota tarjoamassa, mutta apua pelkoon kylläkin (toivottavasti).

Synnytspelkoon suhtaudutaan nykyään tosi hyvin: apua ja tukea saat kun vaan pyydät. Ja myös sektion saat ellet kerta kaikkiaan uskalla synnyttää alakautta.

MUTTA edellisen kanssa samaa mieltä: kannattaa selvittää myös sektion riskit. Joudun myös itse synnyttämään pakosta sektiolla: aiemmin tehty iso kohtuleikkaus, joten kohtu ei kestä normaalia synnytystä. Tämän leikkauskokemuksen, joka monin tavoin muistutti sektiota, perusteella toivoisin voivani synnyttää alakautta. Leikkauksesta toipuminen ei ollut ihan ongelmatonta - ja nyt kun sitten on vielä vauvakin hoidettavana sen jälkeen.

Sektio on SUURI leikkaus. Ei siis mikään pikku viilto alavatsaan. Todennäköisesti sinulle ei koskaan tarvitse tehdä toista yhtä isoa leikkausta, joten mieti vielä haluatko vapaaehtoisesti tätäkään.

Voimia kutienkin sinulle: eikä sektiotakaan toki maailmanloppu ole :)

Itsekkin olen kyseisestä asiasta täällä kysynyt ja aina alatiesynnytyksen kannattajat puolustavat kantaansa. Jospa nyt ne sektion kannattajat antaisivat tietoa ja vastauksia aloittajan kysymykseen,ja kaiken maailman moralisoijat jne pitäisivät mielipiteensä ominaan. !!!!!!!!!

miksi pitää vetää herne nenään, kun asiallisesti kertoo ettei sektiokaan mikään helppo juttu ole. yritin vain valaista alkuperäiselle, jos hän ei vaikka tiedä mitä sektio oikeasti on. ja ei kyllä kenenkään kannata olla 'sektion kannataja', ihan muuten vaan.

Näin aina, mielestäni kaksi ekaa kommenttia olivat ihan asiallisia, molemmat itse sektion kokeneita henkilöitä enkä kyllä niistä mitään moralisointia löytänyt.

Itse olen hätäsektion kokenut ja kovasti toivon, että tämän tulevan vauvan voisin alateitse synnyttää. Synnytystapa-arviossa lääkäri kertoi sektion paljon suuremmista riskeistä, ei siinä sen kummempaa moralisointia tarvita. Riskien takia siihen ei kuitenkaan pitäisi heppoisesti ryhtyä, perustellusti tietenkin.

Sektiosta sinänsä ei jäänyt negatiivista fiilistä, tehtiin kylläkin nukutuksella. Ja toipuminen meni silloin kohdallani ihan hyvin.

Uskoisin, että asiaan suhtaudutaan neuvolassa ja synnärillä asiallisesti.

Joo, taitaa tuolla yhdellä 'hiiltyneellä' olla huono päivä ;)

Ei tässä kukaan ole 'tuominnut' sektiota tai muutakaan. On vaan yritetty antaa asiallisia kommentteja.

Jos alatiesynnytys pelottaa ja tuntuu, että sektio on ainoa mahdollisuus, siihen on tietysti oikeus ilman, että kukaan syyllistää. Tosin ei tässä ketjussa kukaan ole sitä yrittänytkään tehdä!

On kuitenkin oman itsensä ja vauvan takia tärkeätä tietää mikä sektio on ja mitä se tarkoittaa. Ei synntysypelkoisia turhaan yritetetä auttaa ja tukea nimenomaa alatiesynnytykseen. Kyse ei ole mistään 'moralisoinnista' vaan siitä, että se on oikeasti usein turvallisinta.

Jokainen synnytys ja synnyttäjä on kuitenkin oma lukunsa, joten vain synnyttäjä itse voi tietää/päättää mikä juuri hänelle on parasta. Päätöksen tueksi on hyvä hakea sekä asiantuntijan neuvoja, että tukea ja kokemuksia esim. muilta.

Hei,

Pyydä vain rohkeasti neuvolastasi sectiota jos pelkäät norm.synnytystä, ikävä kyllä löytyy näköjään vieläkin niitä jotka pitävät ns.norm.synnytystä ainoastaan oikeana synnytyksenä arvostellen meitä section kokeneita. Ensimmäinen sectio tehtiin minulle lapseni perätilan vuoksi ja nyt odotan viidettä lastani vk.37 ja leikkaus on 2 viikon päästä (Kaikki lapseni syntyneet sectiolla). Minulle on itselleni jäänyt pelkät hyvät kokemukset synnytyksistäni leikkauksella eikä tuleva leikkaus pelota yhtään. Sinulla on vielä aikaa harkita synnytystapaasi ja ehkäpä pelkosi laantuu raskauden myötä ja päätätkin synnyttää norm.ala kautta, olisin itse aikoinani halunnut synnyttää toisen lapseni alateitse, mutta silloin oli tapana jo yhden laikkauksen jälkeen että seuraava synnytys on automaattisesti sectio. Päädyitpä sitten mihin ratkaisuun hyvänsä toivotan sinulle ihanaa odotusaikaa!

Ei tässä tosiaan kukaan ole arvostellut sektion valinneita! Mistä kummasta tuon ajatuksen sait? Olisiko tämä sektio niin 'herkkä' asia, että vetäisit herneen nenään ihan ilman syytä?

Totuus on ja pysyy, että sektio on suuri leikkaus. Ja leikkaukset ovat aina riski. Aina. Tämä on lääketieteellinen fakta, ei mikään moraalinen tai eettinen kysymys.

Sektioon ei koskaan saisi päätyä perusteettomasti. Siis vain esimerkiksi omasta mukavuudenhalustaan. Varsinkin kun sektiosta toipuminen voi olla ihan yhtä rankka, vaikkakin erilainen, kokemus kuin alatiesynnytyksestäkin.

Synnytyspelko, jota ei pystytä lievittämään, on aivan perusteltu syy sektioon. Kukaan tässä ketjussa ei ole mitenkään yrittänytkään esittää ettei näin olisi. Mutta synnytyspelosta voi päästä yli ja kyetä synnyttämään alateitse. Siksi pelkoon kannattaa hakea apua.

Alatiesynnytys on usein, ei aina, turvallisinta sekä äidille, että lapselle. Kuten on tässä ketjussa todettukin, tämä ei vain ole riittävä, vaan todella hyvä syy sille, että synnytyspelkoisia rohkaistaan alatiesynnytykseen. Mistään moralisoinnista ei takuulla ole siinä kysymys!

Mutta jos pelko ei ole voitettavissa, on aivan hyväksyttävää valita sektio. Silloinhan se nimenomaa on parempi vaihtoehto, sillä osa äidin terveyttä, on myös mielenterveys.

Että korpeaa tuollaiset yksisilmäiset ja mustavalkoiset tyypit, jotka näkee piruja seinillä joka asiassa!

Kiva ja ajatuksia herättävä artikkeli (jo pari vuotta vanha) synnytyksestä nykymaailmassa: siitä miten lääketiede tulee yhä enemmän mukaan maailman luonnollisimpaan asiaan, ja mitä hyvää ja huonoa se tarkoittaa:

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2003/040303_b.htm

Mukana myös sektiosta ja synnytyspelosta. Suosittelen.

Hei,

pelot ja huolet on tavallisia ja niihin löytyy apua. Aiheesta on kirjoitettukin paljon, myös nettiin. Esim. verkkoklinikka.fi raskausteemajutut on ainakin olleet mun mielestä kiinnostavia ja hyviä.

Tärkeintä nyt on, että haet apua etkä anna pelon terrorisoida elämääsi ja raskausaikaasi. Kuten edelliset (useimmat) kirjoittajat, myös minä haluaisin muistuttaa, että sektio on yksi keino selvitä synnytyspelosta, mutta muitakin on. Pääasia on, että voit olla hyvillä mielin raskauden ja synnytyksen suhteen. Onhan tässä kaikenlaista vaivaa kestettävänä ilman synnytyspelkoakin! Vaikka toki pieni jännitys ihan kuuluu asiaan ;)

Rohkeutta!

Sinulle Haloo,

En tarkoittanut tässä keskustelussa olleita henkilöitä, kun sanoin että vielä löytyy niitä jotka pitävät alasynnytystä vain oikeana synnytyksenä, anteeksi jos sait sen käsityksen kirjoituksestani. Tarkoitukseni oli vain rohkaista kysyjää, päätyipä hän kumpaan synnytykseen tahansa.

Ok, sori. Hermostuin siis itsekin suotta :-) Kalahti kalikka omaan nilkaan.

Kai itse kukin sit niin usein on törmännyt suvaitsemattomuuteen, että sitä liian herkästi kuvittelee kaikenlaista.

Hyvät jatkot ja energiaa talven pimeyteen!

Hei !
Kysele vaan kaikki vaihtoehdot, jotka sinusta itsestäsi tuntuvat parhailta. Itse valmistauduin synnyttämään ns. normaalisti alakautta, mutta luonto hoiti asian toisin. Käynnistystä yritettiin neljä pitkää päivää ja lopulta viidentenä päivänä leikattiin. Leikkaus onnistui erinomaisesti ja toivuin siitä hyvin. Leikkaava lääkäri kertoi sitten leikkauksen jälkeen, että napanuora oli tulossa lenkkinä vauvan pään alla, joten ellei olisi leikattu suunnitellusti niin oltaisiin jouduttu hätäsektioon. Suunnitellussa sektiossa ainakin isä saa olla mukana ja elää ensimmäiset hetket vauvan kanssa. Tsemppiä!!!

Kiitos kaunis teille kaikille! Tuli tosi helpottava olo kun kannustitte. Itse ajattelee jotenkin olevansa huonompi kuin muut. Tai mitä neuvolan henkilökunta ajattelee tällaisesta tulevasta äidistä... Yksi syy siihen sektioon on kun minulla leikattiin syksyllä 05 paha endometrioosi ja ""paikat"" on aika huonona... No mut mulla on neuvola parin viikon sisällä, jos sitte uskaltais kertoa... Mut kiitos kaikille tasapuolisesti!!!!!

voi muuten olla, että suhtautuminen on paskaa, vaikka nykyään pitäisi olla tietoa enemmän peloista ja muustakin. mutta kun niin usein neuvolantätit on vanhempia rouvia, joille on iskostunut tietty tapa toimia päähän. että älä lannistu, vaikka ongelmaasi vähäteltäisiin. ota puheeksi vaikka sit lääkärille tai muulle.

Joo, reippaasti vaan otat asian esille - vaikka voikin joskus olla vaikeaa 'vaatia'. Ja jos tuntuu ettet saa sellaista tukea tai tarpeeksi neuvoja erilaisista vaihtoehdoista, niin pyydä saada jutella jonkun toisen henkilön kanssa.

Etkä tosiaan ole yhtään 'huonompi' kuin muutkaan äidit vaan siksi, että pelkäät synnytystä (niinhän me kaikki ainakin vähän), tai siksi että syystä tai toisesta päädyt sektioon. Pois sellainen ajattelu heti! :)

Tunnustan kyllä samantein, että kun mulla on tää terveysongelma, etten voi synnyttää alakautta vaikka haluaisin kovasti, niin samanlaisia 'olenko jotenkin huonompi' -ajatuksia on mullakin liikkunut päässä. Mut niin ei saa ajatella: eihän meistä kukaan ole millään lailla täydellinen.

Yhteistyössä