Sectio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelottaa

Vieras
Parin viikon päästä olisi edessä suunniteltu sectio ja pelottaa ihan älyttömästi! Olen tosi kipuherkkä ja hirvittää suuri leikkauarpi vatsalla. Kertokaa section kokeneet että miten selvisitte pelosta, kivuista ynnämuista. Tämä on ihan hirveätä.

Huoli pois : )
Minulle tehtiin yllätyssektio.Tottakai arpi oli kipeä,mutta sain kyllä vahvoja särkylääkkeitä siihen.
Seuraavana päivänä passittivat jo kävelemään ja se kyllä sattui.Taustalla oli kyllä enemmän pelkoa kuin kipua.pelkäsin että repeän auki...
Itselläni arpi parani todella äkkiä,ja nykyisin on pieni,kaunis arpi vain.
Onnea synnnytyksen sinulle : )

Minullakin yllätys sektio ja hyvin meni. Mä pelkään alatie synnytystä, nyt toista odottaessa haluaisin taas sektion.
Vähän heikko olo tuli leikkauksen aikana, ei muuta. Haava oli kipeä, mutta ei niin kipeä, kun olisis voinut kuvitella, kävelin seuraavana päivänä. 4 päivän jälkeen pääsin kotiin. Arpi tosi siis, ei näy juuri mitään, synnytyksestä on 3 vuotta aikaa.

Hyvin se menee, älä murehdi :)

Hei,
Itselläni viides suunniteltu sectio edessä parin viikon päästä.., ensimmäisessä sectiossa olin myös tosi peloissani kipujen vuoksi, mutta kuitenkin turhaan. Toki leikkaushaava on kipeä, mutta muista vain pyytää tarvittaessa kipulääkettä niin se helpottaa kyllä oloasi. Huomasin itselläni, että kivusta huolimatta liikkumaan lähteminen helpottaa kummasti paranemista ja olenkin kotiutunut kolme päivää leikkauksesta jo vauvan kanssa kotiin. Itselläni leikkaushaava on pystyssä joka tietääksesi on vieläkin arempi kuin yleensä tehtävä ns.bikiniviilto. Hyvää odotuksen jatkoa sinulle ja älä turhaan pelkää edessä olevaa sectiotasi, kaikki menee hyvin ja kipusi kyllä unohtuu pientä nyyttiäsi hoitaessasi.

Mulle tehtiin kans yllätyssektio, joten en ollut varautunut tuohon mitenkään. Mutta kun kerran olen sen käynyt läpi, niin en usko että seuraavalla kerralla edes jännittäisin koko hommaa. Ehkä suunniteltua sektiota varmaan jännittääkin, koska jo tietää koko homman olevan edessä. Mutta hyvin se menee, ja varmaan vähemmällä kivulla ja tuskalla kuin normaali synnytys, jota itse pelkäsin. Ja eipähän tartte kärsiä sitä synnytystuskaa niin kauan, mutta onhan tuossa haavassakin jo omansa. Muistaa vaan ottaa särkylääkettä ja hoitaa haavaa, ettei tulehdu.

Liikkeelle piti lähteä jo seuraavana päivänä leikkauksesta, jotta paraneminen alkaa, kipeähän se haava on eikä jalka nouse kunnolla, mutta kipeähän se synnytyshaavakin voi olla. Itse kaikista pahimpana kipuna pidin koko leikkaushommassa sitä, että he kävivät leikkauksen jälkeen painelemassa vatsaa moneen kertaan, jotta kohtu alkaisi supistua. Itse leikkaushaavakaan ei ollut niin kipeä kuin tuo paineluoperaatio. Älä jännitä turhaa, jollain tavallahan sen vauvan on maailmaan tultava ; )

Mulle piti myös yllättäen tehdä sektio, mutta kaikki meni tosi hyvin. Paranin nopeasti, minusta näytti siltä, että pääsin helpommin ja nopeammin liikkeelle kuin monet alateitse synnyttäneet. Haava parani myös hyvin ja nyt kun leikkauksesta on kulunut kaksi vuotta, arpi on hävinnyt lähes kokonaan.

Suunniteltu sektio on tosi hallittu ja harkittu kokonaisuus, joten ainakin minulla kokemus oli ""ihana"" ja rento ja pojan syntymä oli matava hetki. Itse leikkaustilanteessa spinaali/epiduraalin lisäksi selkäytimeen menee morfiinintapaista kipulääkettä, josta mulle ainakin tuli taivaallinen olo...

Olin heräämössä 3 tuntia ja aika meni kuin siivillä morfiinihuuruissa maatessa. Tuntui kuin olisin ollut lämpimässä pumpulissa ja täysin onnellinen pojan syntymästä. Oikeestaan nukuin tuon 3 tuntia, paitsi mitä nyt hoitaja kävi välillä herättämässä ja painelemassa kohtua. Mulla muuten puudutus lähti poistumaan varpaista ylöspäin, joten en tuntenut kohdun painelua ollenkaan!

Käytännön vinkkinä neuvoisin olemaan syömättä niin kauan kuin pystyt, koska liian aikaisin aloitettu syöminen aiheuttaa ilman kertymistä vatsaan ja tämä on usein tuskallista. Itse olin lähes 2 vuorokautta syömättä ja säästyin tuolta ilman kertymiseltäkin. Toinen mihin itse voi vaikuttaa, on aloittaa syöminen varovasti ja nestemäisellä ruolla ja tällöin säästyy ummetukselta. Ainakaan mulla ei ollut vaikeuksia vessassa käynninkään kanssa. Muutenkin kipu oli yllättävän siedettävää. Paranin oikeasti paljon nopeammin kuin alatiesynnyttäneet ystäväni..

Haluaisin kuulla lisää kokemuksia, ja kiitos kaikille jo vastanneille. Miten esimerkiksi jos yskittää tai vielä pahempaa aivastuttaa niin voiko se arpi revetä tmv.

Minulle tehtiin kiireellinen sektio 1,5 vuorokauden synnytysosastolla olemisen jälkeen.

Minulla oli epiduraalipuudutus alla kun lähdettiin synnytyssalista leikkaussaliin joten en tuntenut spinaalin laittoa ollenkaan. Spinaalista tuli huono olo ja olisi tehnyt mieli oksentaa muttei voinut koska vatsalihaksissa ei ollut minkäänlaista tuntoa eikä siis voinut ponnistaa.

Vauvaa en ehtinyt nähdä kuin vilaukselta, suunnitellussa sektiossa voi olla toisin.

Heräämössä olin 3 tuntia ja ikävintä siinä oli se, että oli yksin. Palelin ja tärisin aika kovasti ja päällä oli 3 lämpöpeitettä ja yksi tavallinen:) Kohdun painelua en juurikaan tuntenut puudutuksen ansiosta paitsi sitten synnyttäneiden osastolla.

Lääkitykset on hyvät joten kivusta ei paikalla ollessa tarvitse murehtia. Sängystä nousin seuraavana aamuna. Käveleminen oli ensin aika tuskaista ja hankalaa mutta kyllä joidenkin alateitse synnyttäneiden oleminen näytti hankalammalta..

Nauraminen, aivastaminen ja yksiminen tuntui pahalta ja vatsaa kiristi. Olisi tehnyt mieli kävellä kumarassa mutta sitä ei suositella.

Arpi on niin alhaalla vaakatasossa ettei sitä näy edes matalimmista pikkuhousuista ja on todella siisti ja noin 15 cm pitkä, 7 tikinjälkeä.
2 viikkoa synnytyksestä haava oli täysin parantunut mutta puutunut se on vieläkin:)

Arven kannan ylpeänä poikavauvan äitinä! Muistuttaa joka kerta elämän ihmeellisyydestä ja ihanan lapsemme maailmaantulosta!!

Onnea koitokseen, hyvin se menee! Suunnitellussa mukavaa varmaan se, että saa miehen mukaan.. ehkä minäkin seuraavalla kerralla:)

Heippa, mulle tehtiin suunniteltu sectio marraskuussa ja hyvin olen toipunut. Pelkäsin alatiesynnytystä (tai pikemminkin käynnistystä joka olisi pitänyt tehdä) ihan sairaasti, ja sain ilokseni sitten lopulta section. En siis pelännyt yhtään, mitä nyt normaalin jännityksen puolelle vähän meni, mutta enemmän jännitti kyllä vauvani näkeminen kuin itse leikattavana oleminen. Olen tosin leikkaussalissa töissä, joten ehkä se seikka lievensi pelkoja, faktat kun oli jo tiedossa.

Leikkauspäivänä kävelin osastolta leikkaussaliin ja siihen leikkaustasolle, puudutuksen laitto kävi näppärästi istuen ja muutenkin koko operaatio oli helppo, lapsi ulkona alle viiden minuutin siitä kun viilto oli tehty. Heräämössä meni pari tuntia ja siellä laattasin kerran. Ei sattunut, koska puudutusta oli vielä jäljellä siinä vaiheessa.

Osastolla sitten uudet yrjöt, mutta kummasti sitä haavakipua ei siinä vaiheessa mieti kun ON SAATAVA oksennettua. Eli vähän se kirpaisee, mutta ei haava (tai haavaT, sieltä kun on ommeltu kohtu ja vatsanahka erikseen) mihinkään repeä. Pelkäsin vähän itsekin yskimistä ja aivastamista, mutta kun sikseen tulee, niin pakkohan sitä on antaa mennä. Haavan tukeminen (varovasti painaminen) esim. pienellä pyyhkeellä tai ihan vaan kämmenellä auttaa, mutta kyllä se kieltämättä vähän ilkeältä tuntuu. Jokainen päivä tuo kuitenkin helpotusta tilanteeseen, vaikka sitä ei ehkä siinä tilanteessa uskokaan. Niin, ja mulla oli ihan mahtava huonekaveri, jolla oli vielä mahtavampi huumorintaju, auttoi paranemisessa, mutta juuri molemmat section läpikäyneinä ei kyllä voitu kovasti nauraa, löysä vatsanahka ja vielä isohkona oleva kohtu hytkyi melkolailla.. ja se taas teki kipeää.

Ensimmäisenä leikkauksen jälkeisenä päivänä noustaan ylös sängystä (ensin kyljelleen ja siitä varovasti hivuttaudutaan), tekee aika kutaa, mutta kyllä sieltä kätilön avittamana melko kivasti lopulta kömpii. Ja lähtee kävelemäänkin. Kaikki vaan tapahtuu aluksi kuin hidastetussa filmissä. Kohdun painelu ei ole mukavaa, mutta se on välttämätöntä, jotta tiedetään supistuuko kohtu kunnolla, ja näin ennaltaehkäistään myös mahdollinen kohtutulehdus.

Erittäin epämiellyttävää (siis TODELLA) on suolilama ja sen myötä ilmavaivat, mutta ei sille mitään voi. Antavat kyllä sulle osastolla vatsantoimintaa edistävää troppia tai mikstuuraa vaivaan, muista vaan pyytää heti jos tuntuu siltä ettei sitä pierua saa väännettyä ilmoille. Ei kannata olla syömättä, se vaan vie voimat, mutta aloita nauttimalla ainoastaan nestemäistä (esim. mehukeittoa ja mahaystävällistä jogurttia) ja vähitellen varovasti soppaa ja sitten kiinteämpää, vältä leipää.

Kipulääkkeitä tarjotaan ja niitä kannattaa myös ottaa, itse yritin ensin pärjäillä ilman, mutta ei kannata siinä vaiheessa yrittää turhia reippailla, nappi huuleen vaan. Tärkeää ja toipumista nopeuttavaa on liikuskelu käytävillä, aluksi kyllä hammasta purren, mutta siitä vauvan metallisängystä saa kivasti tukea.

Leikkaushaava paranee nopeasti mikäli sitä jaksaa suihkutella ja hoitaa ohjeiden mukaan, tikitkin poistetaan jo kuudentena päivänä (älä huoli, ei se haava senkään jälkeen repeä!). Ympäröivä iho on itselläni vieläkin turta, tiedä sitten miten kauan tätä kestää, mutta eipä se juuri haittaa. Jälkivuotoa on normaalisti vähemmän kuin alateitse synnyttäneillä (kun kohtu on leikkauksen aikana ""putsattu ja kuivattu""), kokonaisuudessaan kesti vain pari-kolme viikkoa, veristä se oli vain muutaman päivän.

No jestas, tulipa sepostus, piti vaan kommentoida parilla lauseella.. Lähinnä haluan rohkaista sinua ap, älä pelkää turhia, jännittää saa ja pitääkin, mutta yletön pelko vie sulta kaiken ilon koko hommasta! Tässä olen kertonut omasta kokemuksestani rehellisesti, koska samanlaista tietoa olisin kaivannut itse ennen sectiotani. Eli kipuja tulee vähän olemaan, mutta kyllä ne lääkityksellä saadaan suht hyvin aisoihin.

Suunniteltu sectio on tosi hallittu kokonaisuus (leikkaussaliaika sisään-ulos on kaikkinensa n.1h), todellakin pääset helpommalla kuin alateitse synnyttämällä (siis nimenomaan synnytysvaiheessa), mutta kivut tulevatkin sitten vasta lapsen synnyttyä. Niistäkin selviät ihan varmasti, ja palkintona saat viereesi sen oman tuhisevan pikku nyytin :-)

Tsemppiä sulle loppuraskauteen ja voimia toipumiseen!

Ai niin,pitää vielä lisätä,että kun seuraavana päivänä leikkauksesta tuli ystävä käymään,niin oli kauheaa kun alkoi jokin juttu naurattamaan.
Ei se leikkausarpi todellakaan repeä,mutta tuntui vaan pahalta.
Kun arpi oli umpeutunut,niin aloin rasvailemaan sitä.Arpi on siistin näköinen.
Seuraavissa raskauksissa siitä ei ole ollut mitään muuta harmia kuin se,että jossain vaiheessa raskautta sitä alkaa kutittamaan.

Tulehan sitten kertomaan miten leikkaus meni : ) ja hyvin se varmasti menee!

Tulen kertomaan kyllä kokemukseni kunhan siihen vaiheeseen selviän. Onneksi .(ehkä) on aikaa vielä henkisesti valmistautua. Kiitos taas kaikille jotka ovat kokemuksiaan kertoneet ja lisää saa tulla :)

Yhteistyössä