Suunniteltu sektio - sattuiko katetrin laitto?

  • Viestiketjun aloittaja Noksu.
  • Ensimmäinen viesti
Noksu.
Ää, olen menossa suunniteltuun sektioon. Koko toimenpide herättää vastenmielisyyttä, mutta jostain syystä kaikkein eniten mietityttää katetri. Se asennetaan ennen leikkausta ja ilmeisesti ei puudutuksessa?

Sattuuko? Ajatus siitä, että jotain työnnetään virtsaputkeen..... saa oksennusrefleksin toimimaan....
 
"mie"
Mä jännitti kans samaa asiaa, mutta se oli ihan helppo juttu. Kätilö pyyhkäisi ensin kyllä jollain hieman puuduttavalla nesteellä. En tuntenut mitään. Oli sekunnissa ohi :)
 
HippuTAR
Sattui perkeleesti. Tosin en usko että mulla käyttivät mitään puudutteita.
Kaks edellistä sektiota oli kiireellisiä ja niissä ei oo sattunu. Ekan sektion katetrin laiton muistan erittäin hyvin, se kun jouduttiin laittaa samantien uusiksi, kun joku hoitsu huomas papereista että mulla on kumiallergia. Mutta ei tuntunu miltään.
Tokasta sektiosta en edes tiedä missä vaiheessa se on laitettu.

Että taitaa riippua laittajasta miltä se tuntuu.
 
"nanna"
Mä olen opiskeluaikana laittanut katetreja. Pahaa teki laittaa tulevalle sectioäidille katetria, koska toimenpidehuone oli suihkutilan eteinen ja äiti joutui makaamaan kapealla puisella penkillä toimenpiteen ajan. Ohjaava kätilö sanoi, ettei huoneessa ja potilassängyssä laiteta, koska siinä on yksityisyydensuoja niin huono.

Katetriin laitetaan Xylogain-geeliä, joka on puuduteaine. Ei pitäisi siis sattua, mutta moni on sanonut sen sattuvan ja tuntuvan epämiellyttävältä. On myös moni sanonut, ettei ole tuntunut miltään.
 
"mie"
Mulla tuli siitä vaan sellanen inhottava tunne, tuntui siis koko ajan niinku olis ollu kusihätä, muttei pysty kusemaan. Tosi inhottavaa ja kummallista. Loppui kyllä sitten kun sain sen selkäydinpuudutteen.
 
.....
Mulla sattui se katetri eniten koko sektiohommassa. Selkäpuudutetta en edes huomannut! Sektion jälkeen oli hirveä tuska virtsarakossa sen katetrin vuoksi ja pyysin ottamaan pois. Onneksi lopulta ottivat vaikkeivat olisi saaneet... pissasin varmaan litran ja kätilö tuli aukomaan haaroväliä ja kauhisteli onko se verta kun kuulemma pissaa ei katetrin kanssa voisi rakossa olla. Ikinä ei kiitos sellaisia mun alapäähän enää.
 
,..,.,.
ei sattunut eikä ollut mitään ongelmia. sain sellaisen tosin ihan ilman sektiota. oli ihanaa kun ei tarvinut synnytyksen jälkeen juosta vieraassa paikassa yöllä vessassa.
 
sattuihan se
Minullakin oli virallisesti kiireellinen sektio, mutta mitään hätää siinä ei ollut, ja leikkuriin pääsyäkin odoteltiin hyvä tovi. En kyllä muista että mitään puudutetta olisi erikseen käytetty ennen katetrointia. Ja kyllä sattui. Juilaisi tosi ikävästi, se olikin kivuliain hetki koko sektiossa (pl. jälkikivut). Kätilö oli muutenkin aika kovakourainen, ikävä fiilis jäi siitä :(

Parilta tutulta oli kuulemma kysytty, katetroidaanko ennen vai jälkeen selkäydinpuudutteen. Höh, ei minulla vaan ollut valinnanvaraa. Vaihteleekohan käytäntö sairaalakohtaisesti, vai riippuuko hoitajasta/lääkäristä?

Minut jouduttiin katetroimaan myös kesken alatiesynnytyksen. Se ei tuntunut kuin hieman epämiellyttävältä. Saattaa johtua myös siitä, että vetelin samaan aikaan maskista ilokaasua kuin viimeistä päivää.
 
Mulla ei ole ikinä sattunut katetrin laitto, vaikkakin se on laitettu muusta syystä kuin sektion takia. Myöskään kertakatetroinnit eivät ole tuntuneet miltään. Lidokaiinia kummoisempaa puudutetta ei ole ikinä käytetty jos ei lasketa mukaan anestesian aikana tehtyjä katetrointeja.
 
"Anne"
6vuotta sitten oli sektio. Vähän nippasi, kun ilmeisesti ensin puudutti piikillä? Hoitsu sanoi että yritä pysyä mahdollisimman paikoillasi, nyt vähän pistää, siksi oleta, että puudutti piikillä. Muuta ei tuntunut.
 
jennieee
Eka kerralla kun tehtiin kiireellinen sektio, katetrin laitto todellakin sattu! Toisella kerralla suunniteltu sektio ja katetri laitettiin puudutuksessa; huomattavasti miellyttävämpää kun mitään en tuntenut :)
 
"nella"
Mulle oli lapsena laitettu niin monta katetria että aloin siinä ihan itkemään että pelkään sitä katetrin laittoa eniten koko sektiossa, onneksi oli todella ymmärtäväistä henkilökuntaa ja puuduttivat ensin ja sitten vasta katetri eikä tuntunut yhtään.
 
vieras*
Sattui kun sen laittoi tumpula kätilö, laittoi sen niin väärin ettei virtsaa erittynyt ollenkaan, tämän huomasi vasta iltavuoroon tullut vanhempi kätilö, joka laittoi katetrin uudelleen täysin kivuttomasti.
 
vieras*
Mulla sattui se katetri eniten koko sektiohommassa. Selkäpuudutetta en edes huomannut! Sektion jälkeen oli hirveä tuska virtsarakossa sen katetrin vuoksi ja pyysin ottamaan pois. Onneksi lopulta ottivat vaikkeivat olisi saaneet... pissasin varmaan litran ja kätilö tuli aukomaan haaroväliä ja kauhisteli onko se verta kun kuulemma pissaa ei katetrin kanssa voisi rakossa olla. Ikinä ei kiitos sellaisia mun alapäähän enää.
Eli sinulla katetri oli väärin laitettu
 
akava
Lääkäri/sairaala/synnytyspelkoisena en uskaltanut edes ajatella etukäteen katetria.. Sektio ei pelottanut. Tiesivät pelkoni ja 2 hoitajaa oli laittamassa enkä muista sanoivatko puuduttamisesta jotain tai sattuiko se tms. Siellä synnyttäneiden osastolla se laitettiin ennen saliin lähtöä. Kanyylin laitto minulle jäi pahempana mieleen, kun ensimmäinen yrittäjä ei sitä saanut laitettua. Toiselta meni helposti. Ja sen laitto ja eläminen sen kanssa pari päivää pelotti etukäteen niin paljon!!!
 
"Sektio"
Mulla oli suunniteltu sektio. En olisi tiennyt katetrin laitosta yhtääm mitään, elle sen laittamisesta olis kerrottu. Eli ei tuntunut niin yhtään missään ja laitettiin sen jälkeen, kun olin täysin puutunut.
 

Yhteistyössä