Suunniteltu sectio + perhehuone..

Suunnitellulla sectiolla synnyttäneet, oletteko saaneet perhehuonetta? Onko sitä edes tajottu? Jotenkin ajattelen että eivät anna suunnitellulla sectiolla synnyttäneelle perhehuonetta, varmaan menevät alateitse ahertaneille... Onko näin? :ashamed:
 
SatKs:ssa saa perhehuoneen sectiollakin synnyttänyt, mutta vasta seuraavana päivänä sectiosta. Mutta kannattaa miettiä ottaako sen perhehuoneen jos ite on kovin kipeenä. Tarkotushan on et perheet harjottelee vauvanhoitoa omatoimisesti. On myös hyvä etukäteen selvittää onko isä motivoitunut vauvanhoidosta eikä ole tulossa sinne vain "makaamaan". Isän apua yleensä tarvitaan varsinkin section jälkeen siellä perhehuoneessa enemmän kuin alatiesynnytyksen jälkeen, toki poikkeuksiakin on.
 
Jep :) Esikoinen syntyi sectiolla ja en saanut perhehuonetta koska olin yh silloin. Mutta ei ollut mukavaa niissä hemmetin kivuissa viiden muun naisen kanssa samassa huoneessa maata, kun ilmavaivoillekkaan ei oikein mitään mahtanut, niin mietin että saakohan suunnitellun section jälkeen perhehuonetta :D Mielummin miehen ja vauvan kanssa yhdessä, viimeksi koin häritseväni muitakin kun kivut oli niin kamalat ja tarvitsin apua aina vessaan ja ylös noustessani jne!
 
Synnytin Oysissa suunnitellulla sektiolla ja mulle tarjottiin perhehuonetta juuri ennen leikkausta. Ei kai se sitä synnytystapaa katso, vaan tarkoitus on antaa tuoreille esikoisen vanhemmille tilaisuus oppia vauvan hoitoa yhdessä. Sektion jälkeen äiti ei pääse ylös sängystä yleensä päivään pariin ja isän apu on siinä todella tervetullut. Oysissa ainakin oli sellainen käytäntö, että perhehuoneita tarjottiin siis esikoisia saaville ensin ja sitten muille. Riippuu ihan päivästä onko huonetta tarjolla.
 
Mutkin leikattu oysissa. Molemmilla kerroilla perhehuone, kun itse sitä vaadin. Mut joissakin sairaaloissa ei kuulema leikatuille anneta perhehuonetta, vaan siihen on mahdollisuus vain sellaisilla, joiden synnytys on sujunut alakautta ja normaalisti, ilman mitään ongelmia :/
 
Salossa perhehuoneen voi saada jopa jo suunniteltua sektiota edeltäväksi yöksi. Viimeksi synnyttämässä ollessani yksi perhe tätä mahdollisuutta juuri käytti ja koska itselläni seuraava synnytys tulee olemaan sektio, niin tuota mahdollisuutta minullekin jo 'mainostivat'.
 

Yhteistyössä