Suuniteltu sektio perätilan vuoksi, synnytyksen spontaani käynnistyminen ennen sutä, kokemuksia?

Minulla siis edessä perätilan vuoksi suunniteltu sektio rv 39+0, nyt viikkoja kasassa 36+3. Paikat on lähteny pehmenemään ja kohdunkaulaa on jäljellä 1,5cm ja sormelle auki. Nyt mietityttääkin että jos synnytys käynnistyykin spontaanisti ennen sektioaikaa. Lääkäri sanoi että mikäli synnytys ei ole kovin pitkälle edistynyt niin sektio voidaan vielä tehdä siinä tapauksessa. Esikosta supistelin vuorokauden ennen sairaalaan menoa ja siellä oltiin 13h ennen syntymää, että nopeaa synnytystä tuskin on tiedossa, mutta silti huolettaa. Lantiota ei ole tietenkään kuvattu, joten jos kiire tulee niin pitääkö sitten vaan antaa mennä ja toivoa parasta? Ponnistusvaiheenkin pitää käsittääkseni olla ripeä perätilassa ja esikkoa ponnistelin 40min. Onko kellään kokemuksia samanlaisesta tilaanteesta ja miten meni? Ehdittinkö kuvaamaan lantiota ja menikö kaikki hyvin vai sektioitiinko joka tapauksessa?
 
Kyl se siitä
Hätäsektio tai kiireellinen sektio se olisi sitten varmaan. Aika nopeasti kaikki meni omalla kohdallani, kun jouduin 1.5 h ponnistelujen jälkeen kiireelliseen sektioon. Vauva ei ollut laskeutunut.
 
"vieras"
Mulla oli suunniteltu sektiota perätilan takia viikoilla 39+. Synnytys käynnistyikin jo viikoilla 38+. Sairaalaan mennessäni olin 7cm auki ja synnytys edistyi kovaa vauhtia. Vuorossa ollut lääkäri sai minut ylipuhuttua yrittämään synnytystä alakautta. Lantiota ei ikinä kuvattu, mutta ultralla lääkäri katsoi että suht pieni vauva tulossa.
Kaikki meni minulla hienosti. Eppari tehtiin ja vauva tuli 4 minuutin ponnistuksella ulos.
Jälkeenpäin olin itse todella tyytyväinen että kaikki meni niinkuin meni.
 
mii-i
Meillä oli suunniteltu perätilan vuoksi sectio raskausvkolle 39+0.Vesi menikin humahtaen jo edellisenä iltana,joten ohjattiin tulemaan ambulanssilla sairaalaan.Konttien piti kulkea ennen ambulanssin tuloa,ettei napanuora luiskahda esiin.Sectio tehtiin.Mies ei päässytkään saliin mukaan,koska sectio ei ollut enää suunniteltu.
 
mii-i
Meidän tilanteessa ei kuitenkaan ollut kiire mihinkään vaan anestesialääkäriäkin odoteltiin epiduraaliin hyvän aikaa.Miehelle kukaan ei muistanut infota odottelun syytä ja hän ehtikin jo huolestua.
 
Kiitos kokemuksista!

Meillä olis aika siro tyttö tulossa, et siinä mielessä ehkä vähän huojentavaa. Se ponnistus kyllä pelottaa, mutta pidetään kuitenkin peukkuja ettei lähtis tuleen itekseen, eikä ainakaan kovin nopeesti.
 
meillä näin
Meillä oli sektioaika viikolla 39+2. Vedet menivät ja synnytys käynnistyi sen myötä 38+6. Sairaalassa annettiin yötä vasten supistuksia estävää lääkitystä ja aamulla leikattiin. Kyseessä jalkatarjonta, joten muuta ei edes ehdotettu. Kysyivät vaan että kestätkö aamuun vai hälytetäänkö päivystävä tiimi leikkaussaliin. Olin vähän hoo moilasena että mistäs minä sen tiiän kestänkö aamuun vai en kun ensimmäinen mukula kyseessä...
 
yllätyspt
Mulle selvisi yllätysperätila vasta yliaikakontrollissa ja seuraavaksi aamuksi varattiin sektio. Lääkäri oli kuitenkin ehtinyt tehdä ronskin sisätutkimuksen ennen ultraa (missä järki?), ja niinpä synnytys käynnistyi seuraavana yönä. Kolme tuntia ehti supistella, ennen kuin edes tajusin mitä tapahtuu ja lähdin sairaalaan. Sektio aikaistui neljällä tunnilla ja kuutisen tuntia ehti kaikenkaikkiaan supistella ennen veitsen alle joutumista. Muodon vuoksi joku multa kysyi halukkuutta alatiesynnytykseen, mutta en halunnut päättää sellaista asiaa samalla sekunnilla, kun en asiasta tarpeeksi saanut tietoa.
 
jhbdsfgfdg
Minua käskettiin tuossa vaiheessa soittamaan Heti ambulanssi jos synnytys alkaa! Mutta minulla olikin lantio magneettikuvattu ja todettu että vauva ei perätilassa mahdu ulos. Varsinkin jos vedet menee on joku "(napanuoran?) luiskahduksen riski" En nyt tarkemmin muista enkä ehdi etsiä.
Suunniteltu sektio sitten tehtiin ja tosi hyvin meni:)
 
"vieras"
80-luvulla äidilleni oli tiukasti sanottu minusta, että EI SAA lähteä syntymään itsekseen. Jos synnytys käynnistyy niin hätäsektioon heti. Ei käynnistynyt, suunniteltu sektio toteutui ja kappas, vauva (minä) olikin oikein päin. Äitini ei ole vieläkään tajunnut, että missä vaiheessa olen kääntynyt. Olin vieläpä suht isokokoinen 3,9kg vauva.

Yhdellä tuttavalla käynnistyi spontaanisti vesien menolla, supistukset eivät ilmeisesti heti alkaneet. Rauhallisesti sai mennä sairaalaan ja tehtiin kiireellinen sektio.

Sinun tapauksessa en jäisi yhtään miettimään vaan menisin heti sairaalaan näytille kun tuntuu jotain tapahtuvan.
 

Yhteistyössä