"suun peseminen saippualla"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja v**tu-p*****e
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

v**tu-p*****e

Vieras
Meillä on hiukka alle 3v nyt keksinyt kiroilun oikein kunnolla :( Aiemminki joskus kokeili mutten kiinnittänyt siihen huomiota ni tyrehtyi pian. Nyt ei enää auta.

Millä olette saaneet kitkettyä kiroilua pois tai edes vähemmäksi? Jäähyä olen itse järkyttävän huono käyttämään :( Voiko suun oikeasti pestä tipalla saippuaa?! Tai siis varmaan voi mutta miten kammottava kokemus se on pienelle ja kuinka pitkäksi aikaa maku jää suuhun.. Pitäs varmaa testata ite ekana :D

Mun vanhemmat pesivät mun suun saippualla kun olin alle kouluikäinen, pariinkin otteeseen.
Kyllähän siitä hengissä selvisi mutta edelleen muistan sen aivan selvästi eikä se todellakaan nostanut vanhempieni pisteitä. Saippua maistuu helv..tin pahalta(tietenkin) ja se on kiva puhallella saippuakuplia loppupäivä.
Joten pese ihmeessä oma suusi saippualla mutta älä sitä lapsesi suuhun tunge.

No meillä on "pesty suu saippualla" , käytännössä siis suun ympärys ja huulet kun lapsi on nipistänyt suun kiinni. Ihan pienelle tuo saattaa tepsiäkin, siinä missä joku sanktiokin---> lastenohjelmakielto, jäähy tms.
Kolme on kokeillu, kuopus on sitkein, käyttää jos muulla ei saa huomiota.

HAAHAA, Tiedän miltä sunlight saunasaippua maistuu ja meidän lapsille ei sellasta syötetä!

Ignooraa täysin kiroilut, muuten lapsi huomaa et tämäpä hauska juttu kun saa huomiota ja luonnollisesti jatkaa.
Kukapa sitä jaksaa loputtomasti toistella rumia sanoja kun niihin ei saa mitään vastakaikua?

Pahin mitä voi tehdä on alkaa nauramaan, mulla tuli kiire toiseen huoneeseen pärskimään kun tyttö päästeli ekat ärränpäät ilmoille nyt 4veenä, hauskassa asianyhteydessä:D

Tytar nro 2 muistelee vielakin eskaria... eras poika kiroili ja suu pestiin saippualla. Pojan reaktio oli "vitun pahaa saippuaa!!" ja taas mentiin! Lopulta poika otti nestesaippuapullon poydalleen ja oma-aloitteisesti pesi itse. Ja kiroili...

Meidän 2-vuotias tykkää sylkemisestä (onneksi vähentynyt viime aikoina...). Lopulta isänsä uhkasi, että suu pestään saippualla, jollei lopeta. Ei lopettanut, vaan otti isäänsä kädestä ja lähti pärisyttäen ja sylki lentäen kohti kylppäriä, missä halusi, että suu pestään saippualla. Pestiin (tod.näk. ihan vähän suun ympäriltä tms.), mihin poika totesi "Hyvää." Eli ei oikein tehonnut meillä... :)

Kiroilun kohdalla olisin täydellisen "ignoreeraamisen" kannalla.

Tytar nro 2 muistelee vielakin eskaria... eras poika kiroili ja suu pestiin saippualla. Pojan reaktio oli "vitun pahaa saippuaa!!" ja taas mentiin! Lopulta poika otti nestesaippuapullon poydalleen ja oma-aloitteisesti pesi itse. Ja kiroili...

Voi toista :|
Täysin väärin tehdä lapselle tuollasta!

• Tykkää
Reactions: BettyBoop
HAAHAA, Tiedän miltä sunlight saunasaippua maistuu ja meidän lapsille ei sellasta syötetä!

Ignooraa täysin kiroilut, muuten lapsi huomaa et tämäpä hauska juttu kun saa huomiota ja luonnollisesti jatkaa.
Kukapa sitä jaksaa loputtomasti toistella rumia sanoja kun niihin ei saa mitään vastakaikua?

Pahin mitä voi tehdä on alkaa nauramaan, mulla tuli kiire toiseen huoneeseen pärskimään kun tyttö päästeli ekat ärränpäät ilmoille nyt 4veenä, hauskassa asianyhteydessä:D

itsekkin tiedän näin -80luvulla syntyneenä :D auttoko suun saippuoiminen no ei!
millasia kirosanoja apsi päästelee, esim jos huutaa "paska" voithan todeta että voi tuliko kakka housuun? nolostuta lapsesi toimiskohan? tai toimiskohan sitte että kerrot kirosanojen merkityksen ja miksi niitä ei oo ok sanoa? vai onnko todellakin vain "ignooraaminen" ainut keino? mulla esikoinen vasta 6vk vanha eli itsellekkin tulevaisuuden varalta olis kiva pistää mieleen mikä vois auttaa :)

Mulla yks tutun lapsi hoki vittua ihan joka välissä niin äitinsä alkoi sitten siihen toteamaan, että "no istu istu" tai jotain "niin, sä istut siinä". Lapsi hämmenty aikansa ja sitten kun äiti ei "ymmärtänyt" niin loppui vitun hokeminen.

Itse en ehkä pesis suuta saippualla vaan kokeilisin tota ignooraamista. Omat lapset eivät ole vielä kiroilleet, joten en tiedä miten se heidän kohdallaan toimisi, mutta hoitolasten kohdalla se on kyllä toiminut...

itsekkin tiedän näin -80luvulla syntyneenä :D auttoko suun saippuoiminen no ei!
millasia kirosanoja apsi päästelee, esim jos huutaa "paska" voithan todeta että voi tuliko kakka housuun? nolostuta lapsesi toimiskohan? tai toimiskohan sitte että kerrot kirosanojen merkityksen ja miksi niitä ei oo ok sanoa? vai onnko todellakin vain "ignooraaminen" ainut keino? mulla esikoinen vasta 6vk vanha eli itsellekkin tulevaisuuden varalta olis kiva pistää mieleen mikä vois auttaa :)

Meidän poika sanoi myös tytön lailla, 4veenä ekan kirosanan, oli just tää pa*ka, muita ei ole käyttänyt.
Nyt 6veenä tarhasta ja kaveripiiristä huolimatta ei käytä ko sanaa. Muutamia kertoja sanonut, ja se oli välitön sanktio, -meillä ei puhuta noin.

6veenä pitää osata jo pitää suunsa. Nyt saattaa uhkailla sanovansa p-sanan (käyttää pas*asta) jos harmittaa kovasti, mutta ei sitä kuitenkaan sano. Meillä pyritään vahvasti olemaan kiroilematta lasten kuulleen ja minusta se on ainoa keino välttää lasten kiroilut, lapset apinoivat varmasti, olemmehan me heidän roolimalleja!

Meillä on ollut täysi välinpitämättömyys kiroilua kohtaan, ja tästä on mielestäni ollut hyötyä, samoin muuta hölmöä käytöstä kohtaan, jos käytös on sellaista mikä ei aiheuta meidän sääntöjen mukaan sanktiota. Toki molemmat tietävät mitä se pa*ka on, kyllä se varmaan on hyvä kertoa jossain vaiheessa.

En mä lähtisi lasta nolaamaan millään, toimii hyvin ilmankin.

Meillä on hiukka alle 3v nyt keksinyt kiroilun oikein kunnolla :( Aiemminki joskus kokeili mutten kiinnittänyt siihen huomiota ni tyrehtyi pian. Nyt ei enää auta.

Millä olette saaneet kitkettyä kiroilua pois tai edes vähemmäksi? Jäähyä olen itse järkyttävän huono käyttämään :( Voiko suun oikeasti pestä tipalla saippuaa?! Tai siis varmaan voi mutta miten kammottava kokemus se on pienelle ja kuinka pitkäksi aikaa maku jää suuhun.. Pitäs varmaa testata ite ekana :D

No testaapa ite ekaks ja mieti sitten haluatko lapsesi kokevan saman:(
Kaikki lapsethan kokeilee kiroilua kun huomaavta että vanhemmat saa siitä kilarit:)

Vähemmäksi ignooraamalla ja sillä että pittää mennä pyttyyn niitä huutelemaan. Ei viittiny kauaakaan vessassa oleilla. Saippua ei auta. Toiset on sitkeitä ja tunnen yhen 3v joka jaksaa loputtomiin huutaa vittuperkelettä vaikkei kukaan noteeraa. Opettaa samalla tuon muillekin. Hänen kohdallaan on tepsinyt tiukka puuttuminen ja jäähyttäminen. Eipä tuo 5v juuri enää noidu jos joskus satunnaisesti ni loppuu samantien.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Vähemmäksi ignooraamalla ja sillä että pittää mennä pyttyyn niitä huutelemaan. Ei viittiny kauaakaan vessassa oleilla. Saippua ei auta. Toiset on sitkeitä ja tunnen yhen 3v joka jaksaa loputtomiin huutaa vittuperkelettä vaikkei kukaan noteeraa. Opettaa samalla tuon muillekin. Hänen kohdallaan on tepsinyt tiukka puuttuminen ja jäähyttäminen. Eipä tuo 5v juuri enää noidu jos joskus satunnaisesti ni loppuu samantien.

Meillä on käytetty kanssa tuota, että jos kiroilee, niin sitten menee vessaan kiroilemaan. Ei kauaa jaksa kiroilla, kun se on osin sallittua, mutta joutuu sitä vessassa tekemään.

Meillä puhutaan vessasanoista ja niitä mennään sylkemään vessanpönttöön. Syljetään muutama sinne ja sitten kysytään, onko kaikki tullut jo pois. Jos vielä tuntuu tulevan, niin sitten on syljetty vielä lisää. Ei oo montaa kertaa tarvinnut käydä sylkemässä - nyt kolmas lapsi jo tässä metodissa sekä kolme serkusta myös.

Lapsen suuta ei pidä mennä pesemään saippualla!

Pahoinpitelyt varmaan tuottavat hetkellisesti halutun käytöksen, mutta jälkeenpäin tästä saattaa tulla isojakin ongelmia!

Mielestäni pahoinpitelevät vanhemmat ovat ennekaikkea laiskoja kasvattajia! Selkeät säännöt, johdonmukaisuus etc. toimivat ihan yhtä hyvin! Ja turha vetää kenenkään tähän "minä sain piiskaa, ja se auttoi" -juttuja. Suomessa lastensuojelulait ovat tulleet voimaan ja lapsetkin tietävät että pahoinpitely on väärin!

Lapsi on ihminen, on vain vähän pienempi sellainen. Lasta tulee kunnioittaa ihan samalla tavalla kun ketä tahansa ihmistä!

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja päiväävaan;27450063:
Miten te saatte pahoinpitelyn suun pesemisestä saippualla? Se ei satu, ei tule vammoja, eikä aikuisella ole tarkoitus vahingoittaa? Ei täyty tunnusmerkistö.

Ennenkaikkea se on vääränlaista vallankäyttöä vanhemmalta; lähteä tekemään tuollaista lapselle.

• Tykkää
Ennenkaikkea se on vääränlaista vallankäyttöä vanhemmalta; lähteä tekemään tuollaista lapselle.

Ehkä niin, mutta rikos se ei ole.
Ärsyttävää jeesustelua toi, että lasta ei mitenkään saisi rangaista. Minä olen pessyt suun saippualla ja ei auttanut, piste.
Ei lapsi ihan joka rangaistuksesta traumatisoidu ja sossu tule sitä pois hakemaan. Kyllä tervettä järkee on sallittu edelleen käyttää!
Kaikille ei sama tapa päde. Joku voi kuitenkin ottaa opikseen, jos vähän pahaa saippuaa saa suuhunsa. Mutta...Pahoinpitely ja henkinen vähättely on aina väärin. Lasta ei myöskään pidä nolata muiden seurassa.

Nyt kannattaa luoda sellainen "rangaistusmenetelmä" mikä pätee vanhempanakin.
Meillä kiroilusta saa yhden merkin tauluun ja kun taulussa on 3 merkintää menettää karkkipäivän.
Isommalle ei karkkipäivä ole niin tärkeä joten hän menettää tietsikka aikaa ja tv:n katseluaikaa.

Ehkä niin, mutta rikos se ei ole.
Ärsyttävää jeesustelua toi, että lasta ei mitenkään saisi rangaista. Minä olen pessyt suun saippualla ja ei auttanut, piste.
Ei lapsi ihan joka rangaistuksesta traumatisoidu ja sossu tule sitä pois hakemaan. Kyllä tervettä järkee on sallittu edelleen käyttää!
Kaikille ei sama tapa päde. Joku voi kuitenkin ottaa opikseen, jos vähän pahaa saippuaa saa suuhunsa. Mutta...Pahoinpitely ja henkinen vähättely on aina väärin. Lasta ei myöskään pidä nolata muiden seurassa.

En mielestäni jeesustele jos pidän parempana kasvatustapana johdonmukaisuuden, selkeät säännöt ja sanktiot. Lasta saa ja pitääkin rangaista, tavat ovat vaan joillain hakusessa.

Tervettä järkeä? Oliko se sun kohdalla se saippuan syöttö vai mikä?

• Tykkää