Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:
:wave: Ehdottomasti mieluummin viherpiipertäjä kuin toimintaansa kyseenalaistamaton juntti, jonka elämisen filosofia perustuu egosentrisyyteen ja välinpitämättömyyteen ympäröivästä maailmasta ja sen muista eliömuodoista.
Ja tämä kuvaus sopii tietysti kaikkiin, jotka syövät mitään eläinperäisiä tuotteita.
Muista sitten, että et käytä sähköä: Ilmankin tulee vallan mainiosti toimeen
Et käytä autoa: Voit vallan hyvin kävellä tai kulkea hevosella
Myy tietokone: sen valmistus ja käyttö saastuttaa
Viljele pellavaa ja pidä lampaita: voit valmistaa vaatteesi itse
Kasvata itse kaikki mitä syöt
Minun pontti on se, että nostan todellakin hattua sille, joka pystyy elämään aatteidensa mukaisesti. En todellakaan niitä, jotka kyllä saarnaavat, mutta silti itsekin käyttävät ja kuluttavat niin energiaa kuin massatuotteitakin
Voin hyvinkin olla toimintaani kyseenalaistamaton juntti, mutta elätkö sinä niin kuin saarnaat
Ja viherpiipertäjäkin tietysti kuvaa osuvasti kaikkia niitä, jotka elävät vähänkin ekologisemmin ja jopa rohkenevat tuoda julki ajatuksiaan, jotka kyseenalaistavat ihmisen valta-aseman maapallolla...
Ja toki on olemassa myös muita sävyjä kuin musta ja valkoinen, eikös? Elämäntapoja on mahdollista muuttaa parempaan ja ekologisesti kestävämpään suuntaan ilman että myy kaiken irtaimen omaisuutensa ja alkaa elää kuten muinainen keräilijäihminen. Jos valtaosa ihmisistä näkee ekologisemman elämäntavan tarkoittavan totaalista muutosta, jossa entisesti elämästä ei jää jäljelle mitään, ei totisesti voida odottaa että minkäänlaista muutosta tapahtuu. Todennäköisemmin tuloksia saadaan sillä, että luodaan kuluttajille vaihtoehtoja ja pyritään vaikuttamaan ajattelutapaan.
Mitäs minä sitten saarnaankaan... En muuten ole vegetaristi vaan sekasyöjä. Tosin perheemme satsaa eläinten hyvinvointiin käyttämällä riistaa ja luomulihaa. Ruokavaliomme koostuu pääasiassa kasviravinnosta, lihaa syödään kaksi kertaa viikossa.
Missä vain suinkin mahdollista, valitsemme ekologisemman energiamuodon ja vältämme matkustelua, etenkin lentämistä.
Pienistä puroista kasvaa suuri virta; kierrätämme ja opetamme lapsiamme kunnioittamaan elämää sekä luontoa.
Filosofiani perustuu pitkälti sille ajatukselle, että kaikella elämällä on arvo sinänsä. Kukaan tai mikään taho ei ole antanut ihmiselle oikeutta käyttää muita eliölajeja häikäilemättömästi hyväkseen tai määritellä, mikä laji on ihmiselle hyödyllinen eli säilyttämisen arvoinen ja mikä taas haitallinen ja mielivaltaisesti tuhottavissa.