Sushi addikti

[QUOTE="inkivääri";24478786]Etikka on kyllä riisissä ihan ehdoton ja olen käyttänyt ja säilyttänyt sitä pidempään kuin muutaman päivän. Samoin wasabi säilyy kauemmin kuin kuukauden.[/QUOTE]

Wasabia minäkin pidän aina kaapissa.
Etikka ei kuitenkaan minun makunystyröilleni välttämätön, mutta makuasioitahan nuo.
:)
 
"vieras"
Oletteko kokeillut tehdä itse garia, sitä säilöttyä inkivääriä? Se on herkkua, ja siihen sais kulumaan osan etikasta. Itse en ole kokeillut mutta reseptejä löytyi googlella.
 
"vieras"
Helsingissa asuvat, kannattaa kayda Annankadulla japanilaisessa Tokyo kan-liikkeessa. Sielta saa paremmat ainekset sushiin (riisi, nori eli merileva, etikka, wasabi, inkivaari jne.). Raakaa kalaa ei sielta tietenkaan saa.
 
[QUOTE="vieras";24479372]Helsingissa asuvat, kannattaa kayda Annankadulla japanilaisessa Tokyo kan-liikkeessa. Sielta saa paremmat ainekset sushiin (riisi, nori eli merileva, etikka, wasabi, inkivaari jne.). Raakaa kalaa ei sielta tietenkaan saa.[/QUOTE]

Myös muissa kaupungeissa etnisistä kaupoista saa aika hyvin riisiviinietikat ja merilevät ja riisiäkin, mutta Tokyokanin valikoimiin eivät yllä =)
 
vierailija
Katoin pari yt-videota ja ostin kaupasta egen vai parin levälevyt.

Kokkailin puuroriisin ja levittelin leville ja vähän savukalaa ja kurkkua ym mitä nyt kaapista löyty, esim. oliivia viipaloin. ..Etikkahomma jäi välistä.

Rojut rullaan ja kun ei mitään bambu-kierittelyvempainta ollut, niin leivinpaperi kaksinkerroin ja saihan ne silläkin jotenkin rullamaisiksi.

Soijat platalle ja riisimöykyt ääntä kohti.

Ei nyt paljoa jäänyt häpeiltävää raflojen lounas susheihin. (mitään sen fiinimpiä en toki ole koskaan maistanutkaan)

Ei ollu vaikeeta, mutta aikaa paloi melkein tunti. Sadepäivänä kannatti kuitenkin kokeilla. Kokemuksella varmaan laatu kohenee. Estetiikassa nyt ehkä "vähän" hävisin ekakertalaisena ;D

Parit huomiot:
Rullista todennäköisesti saa nätimpiä jos on se bambu-juttu.
Riisi kannattaa pestä hyvin (ja varovasti), 3dl riisiä 5dl vettä; kiehautus ja noin ykköselle hautuun. Risella liedellä ehkä vajaan vartin. parilla lautasella kuivu kivasti. Levy veti kippuraan jos levitti liian kuumana.

Tulipahan tehtyä
 

Yhteistyössä