Surullinen ystävän puolesta

Elämänlanka

Aktiivinen jäsen
30.05.2005
1 570
1
36
Mun bestis (ollut jo 8 v.) on tosi huonona ja sairaalassa psykiatrisella osastolla. Hän on krooninen selkäkipupotilas. Kaikki oli suht hyvin ennen kuin löysi yksityisen lääkärin, joka kirjoitti vahvoja kipulääkkeitä roppakaupalla. Nyt ystäväni on aivan lääketokkurassa koko ajan. Ei siis selvää päivää näe. Sairaalassa on ollut nyt 3 kk ja sielläkin saa noita oxynormeja ja oxykontineja vaikka kuinka paljon ja on aina ihan tööt. En ymmärrä hoitohenkilökuntaa! Tänään viimeksi soitin ystävälleni mutta ei keskustelusta hänen sekavuutensa takia mitään tullut. Ystäväni täyttää ylihuomenna 40 ja olin ajatellut piristää häntä ja viedä hänet kahville ja antaa lahjani. Mutta ei hänestä ole lähtemään. Hänellä on aivan ihana mies, ovat olleet naimisissa 5v, ja heillä ihana 4 v. poika, kummipoikani, josta myös olen huolissani. Ja miehestä, et miten kauan jaksaa. Luulin, että tuolla osastolla yrittävät saada tuon lääkkeiden käytön jotenkin kontrolliin mutta ei tässä 3 kk:ssa ole mitään tapahtunut. Nyt kuulin, että hoito jatkuu äitienpäivään asti. Pelkää, että olen menettänyt ystäväni lääkkeille ja olen surun murtama.

Tiedän lähipiiristä samanlaisen tapauksen... Vuosia on mennyt jo viisitoista, lapset kasvaneet isoiksi ja äiti on aina ihan tööt... Mies on jaksanut, en kyllä ymmärrä miten.

:hug: en mä osaa muuta sanoa!
Tiedätkö onko nyt tokkurassa niistä kipulääkkeistä vai psyykelääkkeistä? Toivottavasti pääsee eroon nuista voimakkaista kipulääkkeistä, kuulostaa kyllä hurjalta, että syöttävät niitä hänelle edelleen, tai siis et eivät ole yrittäneet vähentää niitä (jos tokkuraisuus tosiaan niistä johtuu)

Niin nuissa lääkkeissä (opiaateissa) on tosiaan se huono puoli, että niistä vieroittaminen vaatii aikaa ts. ei voi lopettaa kuin pikkuhiljaa ja mahollisesti pitää ottaa joku "korvaava" lääketilalle

Kannattaa olla yhteydessä ystäväsi mieheen ja kysyä mitä hälle sanottu sairaalassa.
Olen itse seurannut useamman tapauksen läheltä ja jos omaiset ei pidä puolia niin joissakin tapauksissa sairaalan ollut helpompi pitää ns. lääketokkurassa potilas kun että häneltä koetettaisiin vähentää lääkitystä.
Itse olin yhteydessä kaverini vanhempiin ja sitä kautta pidimme huolen että kaverilleni ei syötetä yhtään ylimäärästä pilleriä kun mikä tarpeen ( ennen meni päivässä 24 tablettia nykyisin 5 ), ei mennyt siitä kauaa kun kuntoutui kummasti ja pääsi kotihoitoon, nyt käy säännöllisesti kontrollissa ja tarkastuttamassa lääkeannokset + terapiassa, mutta ei ole enää lääketokkurainen, vaan pärjää kotona.
Voimia taisteluun, ottakaa selvää ja puuttukaa!! Tarvittaessa vaatikaa toinen lääkäri arvioimaan tilannetta. :hug:

Yhteistyössä