Surkeat etäisät Jouluna

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katkera
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

katkera

Vieras
Taas sai lukea ainakin joulun Iltalehdestä, miten paljon suomen maassa on väärin kohdeltuja etä-isiä, joiden ilkeät ex-puolisot omivat lapset varsinkin niin suurena juhlapyhänä kuin jouluna. Vihaksi oikein pistää, haluaisinpa lukea saman jutun vapun- tai juhannuksen lehdestä.. Kas kummaa silloin on tärkeämpääkin tekemistä.. kavereiden kanssa pitää päästä mökille viettämään aikuisten juhannusta tai uuden puolison kanssa vuosisadan parhaisiin bileisiin, pitäkööt joku muu lapset jaloissaan pyörimässä.

Taitaa se joulu olla ainoa niistä sopimuksessa mainituista juhlapyhistä joista erikseen sovitaan, muuten äiti pitäköön lapset, varsinkin jos sattuu äidin viikonlopuksi juhlapyhät sattumaan..

No, omalla kohdallani tilanne on sellainen että mielelläni minä lapset itselläni pidän, turha niitä laittaa kenenkään elämää pilaamaan tai mummolaan yökyläilemään bileitten tieltä. Periaatteessa exän kanssa välit kunnossa, mutta ajoittain nyppii tämä tapaamisasia. Turha minulle tulla myöhemmin itkemään ettei ole lapsiin saanut suhteita luotua kun lapset nytklin ovat vähintään joka toisen tapaamisviikonlopun isänsä toimesta jollain sukulaisella yökylässä hyvien bileitten tieltä..

Olipa tunteenpurkaus , kiva jos jaksoitte lukea :whistle:

Niinpä, mitenköhän se joulu aina niin herkistää ja juuri silloin tulee niitä lapsia ikävä? En ole koskaan voinut ymmärtää miksi niistä viikonlopputapaamisista tapellaan ja sitten kuitenkaan ei vietetä lapsen kanssa vaan viedään isovanhemmille hoitoon.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.12.2006 klo 17:29 vieras kirjoitti:
Usko pois, on niitä toisenlaisiakin tilanteita, joissa isät ihan oikeasti ikävöivät lapsiaan olipa sitten joulu tai juhannus. Tai ihan tavallinen päivä.

Uskon minä, harmi ettei omalle kohdalle osunut selaista välittävää miestä. tai ehkä sit ei olis erottukaan. No, mitäpä sitä murehtimaan. Pitää rakentaa omasta elämästä riittävän vahva ja lapsille turvallinen ja välittävä koti.

Olen etäisän uusi puoliso ja meillä lapset ovat kaikki lomansa ja juhlapyhät.
Lapset ovat meillä ollessaan isänsä vanhempien luona ja minunkin vanhempien luona yökylässä, koska itse(ja isovanhemmat) sitä haluavat.Välillä saamme käydä napakkaakin kekustelua lasten kanssa siitä että "kotonakin" pitäisi välillä olla, mutta muulloinpa heillä ei välimatkojen vuoksi ole mahdollisuutta nähdä näitä heille rakkaita aikuisia.Myös minun vanhemmat suhtautuvat lapsiin aivan uskomattoman ihanasti ja minusta on ihana huomata että lapset ovat heille ihan yhtä rakkaista kuin "omatkin" lapsenlapset.
En tiedä mitä lasten äiti ajattelee lasten vierailuista´, mutta uskon hänenkin olevan sen verran suurisydämminen että tykkää kun lapset tykkää.

siis herääpä kysymys onko kyse vain siitä että pitäisi päästä itse ryyppäämään vappuna ym... mut voi #&%?$!* kun on nuo kakarat!! ei joulua ja jotain vappua voi todellakaan verrata toisiinsa tai juhannusta!! meillä on ainakin ihan sama joku vappu mutta joulu on aina joulu ja ihan eri juttu!!! taitaa olla vaan katkeruutta kun ei itse pääse ryyppäämään :kieh: voi voi ois kannattanu miettiä ennen kun menee lapsia tekeen! ettei sit enää niin vaan pääsekkään.. ja kun ne lapset nyt useesti sattuu oleen äidillä niin on selvää että häntä ne sitoo enenpi!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.12.2006 klo 20:17 vieras kirjoitti:
siis herääpä kysymys onko kyse vain siitä että pitäisi päästä itse ryyppäämään vappuna ym... mut voi #&%?$!* kun on nuo kakarat!! ei joulua ja jotain vappua voi todellakaan verrata toisiinsa tai juhannusta!! meillä on ainakin ihan sama joku vappu mutta joulu on aina joulu ja ihan eri juttu!!! taitaa olla vaan katkeruutta kun ei itse pääse ryyppäämään :kieh: voi voi ois kannattanu miettiä ennen kun menee lapsia tekeen! ettei sit enää niin vaan pääsekkään.. ja kun ne lapset nyt useesti sattuu oleen äidillä niin on selvää että häntä ne sitoo enenpi!

No mulle ei ainakaan ikinä ole tuottanut ongelmia saada mummia lapsenvahdiks jos haluan päästä ryyppäämään. Mut oishan se ihan kiva ollu jos joskus ois voinu ihan rauhassa vaikka ryypätä koko juhannus tai vappuna parannella krapulaa, jos lapset ois olleet isänsä luona. Ja eiks ois tasapuolista, että sen isukinkin ois kannattanu joskus miettiä ennenku tekee lapsia, kun niistä joutuu huolehtimaan myös juhannuksena ja jouluna! Mut ei onneks etien tarvii, kun ne lapset voi huoletta jättää sen äidin hoiviin ja mennä ite sinne ryyppäämään.

Olen ns. uusi puoliso eli mieheni edellisen liiton lapset käyvät meillä tapaamisella, ihan sovittuina tapaamisaikoina eikä muulloin, ehkä joskus jos ihme sattuu, niin on mahdollisuus vaihtoon.

Jouluaattoa he eivät ikinä ole meillä, äitinsä ei anna. Tapaamissopimusta tehdessä isä sitä yritti, että joka toinen joulu jne, mutta nainen "hyppi seinille"; ei missään nimessä.

25. ja / tai 26. pv joulukuussa he käyvät, yleensä siis, mutta tänä vuonna en kertakaikkisesti jaksanut, olivat mummolassa nyt.

Ovat aina silloin tällöin mummolassa tapaamisviikonloppuna, jos miehellä on työmeno tai jos itse haluavat tai mummo haluaa = onhan niin lapsilla kuin isovahemmillakin oikeus toisiinsa, eikä tätä sukulaisuussuhdetta muuna aikana ylläpidetä kuin tapaamisviikonloppuina, koska äitinsä ei ylimääräisille tapaamisille päästä.

Lapset ovat olleet meillä joka ikisen juhannuksen ja uudenvuoden. Lähes jokaisen vapun.
Pääsiäisenä jos se osuu tapaamisviikonlopulle, mutta VAIN sen tapaamisviikonlopun ajan = koko pääsiäiselle ei päästä ???!!!

Ja vaikka se kamala etäisi ei suostukaan ottamaan lapsia ryyppyjuhla-viikonlopuille, päästäkää edes kerran tai kahdesti heidät elämässään viettämään joulua isin luo. Se voisi olla heille kokemus ja elämys, joulut ovat yllättävän erilaisia eri perheissä:

omien lasteni isä pyysi lapsia luokseen jouluksi ja lapset, isot koululaiset, halusivatkin mennä. Varoitin heitä; siellä joulu on hyvin erilainen kuin meillä kotona, olinhan niitä siellä ennen eroa viettänyt vaikka miten monta.
Joulu oli ollut etenkin esikoiselle kamala pettymys, itkua väänsi; aattona oli ravattu kylässä tädillä ja mummolassa, tädin luona oli kinkkua siivun saanut, mutta ei siis mitään jouluruokaa aattona.
Ei rauhottumista, ei ruokailua, ei sitä joululahjojen jakamisen ohjelmaa (joku lapsista oli aina tonttuna sen jälkeen kun pukki-satu oli daduksi todettu..) ja niin edelleen, aivan KAIKKI oli niin erilaista, ettei tottakaan.

Sen jälkeen on äidin joulu ollut se oikea joulu...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2006 klo 10:39 uusi puolisko kirjoitti:
Olen ns. uusi puoliso eli mieheni edellisen liiton lapset käyvät meillä tapaamisella, ihan sovittuina tapaamisaikoina eikä muulloin, ehkä joskus jos ihme sattuu, niin on mahdollisuus vaihtoon.

Jouluaattoa he eivät ikinä ole meillä, äitinsä ei anna. Tapaamissopimusta tehdessä isä sitä yritti, että joka toinen joulu jne, mutta nainen "hyppi seinille"; ei missään nimessä.

25. ja / tai 26. pv joulukuussa he käyvät, yleensä siis, mutta tänä vuonna en kertakaikkisesti jaksanut, olivat mummolassa nyt.

Ovat aina silloin tällöin mummolassa tapaamisviikonloppuna, jos miehellä on työmeno tai jos itse haluavat tai mummo haluaa = onhan niin lapsilla kuin isovahemmillakin oikeus toisiinsa, eikä tätä sukulaisuussuhdetta muuna aikana ylläpidetä kuin tapaamisviikonloppuina, koska äitinsä ei ylimääräisille tapaamisille päästä.

Lapset ovat olleet meillä joka ikisen juhannuksen ja uudenvuoden. Lähes jokaisen vapun.
Pääsiäisenä jos se osuu tapaamisviikonlopulle, mutta VAIN sen tapaamisviikonlopun ajan = koko pääsiäiselle ei päästä ???!!!

Ja vaikka se kamala etäisi ei suostukaan ottamaan lapsia ryyppyjuhla-viikonlopuille, päästäkää edes kerran tai kahdesti heidät elämässään viettämään joulua isin luo. Se voisi olla heille kokemus ja elämys, joulut ovat yllättävän erilaisia eri perheissä:

omien lasteni isä pyysi lapsia luokseen jouluksi ja lapset, isot koululaiset, halusivatkin mennä. Varoitin heitä; siellä joulu on hyvin erilainen kuin meillä kotona, olinhan niitä siellä ennen eroa viettänyt vaikka miten monta.
Joulu oli ollut etenkin esikoiselle kamala pettymys, itkua väänsi; aattona oli ravattu kylässä tädillä ja mummolassa, tädin luona oli kinkkua siivun saanut, mutta ei siis mitään jouluruokaa aattona.
Ei rauhottumista, ei ruokailua, ei sitä joululahjojen jakamisen ohjelmaa (joku lapsista oli aina tonttuna sen jälkeen kun pukki-satu oli daduksi todettu..) ja niin edelleen, aivan KAIKKI oli niin erilaista, ettei tottakaan.

Sen jälkeen on äidin joulu ollut se oikea joulu...

Päästäisin kyllä mut jos ei exä halua niin ei voi pakottaakaan...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2006 klo 11:57 mirena04 kirjoitti:
\

Harmillista. Ovatko lapsetkin harmissaan, haluaisivatko siis isälleen jouluksi, vaiko vain sinä haluaisti joulua isällä?
Olisihan se kivaa lapsillekin jos saisivat nähdä ja nauttia joulusta isän kanssa..

Kummallista on aina se, ettei nämä jutut kohtaa: toisaalla on lähi joka olisi valmis joustamaan ja sallisi tapaamisia vaikka miten, mutt etä ei ole kiinnostunut.
Ja sitten on ihan normaalin yhteiskuntakelpoinen, vastuun tunteva etä,joka haluasi tavata enemmänkin osallistua, olla mukana lastensa elämässä ja se lähi, joka ei anna, ei päästä, estää, manipuoloi lapset vastaan....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2006 klo 11:55 uusi puolisko kirjoitti:
\
\

Harmillista. Ovatko lapsetkin harmissaan, haluaisivatko siis isälleen jouluksi, vaiko vain sinä haluaisti joulua isällä?
Olisihan se kivaa lapsillekin jos saisivat nähdä ja nauttia joulusta isän kanssa..

Kummallista on aina se, ettei nämä jutut kohtaa: toisaalla on lähi joka olisi valmis joustamaan ja sallisi tapaamisia vaikka miten, mutt etä ei ole kiinnostunut.
Ja sitten on ihan normaalin yhteiskuntakelpoinen, vastuun tunteva etä,joka haluasi tavata enemmänkin osallistua, olla mukana lastensa elämässä ja se lähi, joka ei anna, ei päästä, estää, manipuoloi lapset vastaan....

Noh, minä luulen, että monessa tapauksessa kohtaakin joustava lähi ja kunnollinen etä. Niistä tapauksista emme vaan saa täällä juurikaan lukea.

Omat lapseni viettivät jälleen kerran joulua kotona, sillä isä ei halua heitä jouluksi. Hän halusi tapaamissopimukseenkin maininnan, että lapset normiasumisen lisäksi nimenomaan viettävät joulun äidillään. Hänelle kun joulu ei kuulemma ole tärkeä.

Olisin itse hyvinkin valmis joustamaan tuosta sopimuksesta, mutta isälle se ei sovi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2006 klo 11:55 uusi puolisko kirjoitti:
\
\

Lapset eivät ole ainakaan ääneen harmitelleet etteivät ikinä ole isällään jouluna. Minä ihan mielelläni vietän sen heidän kanssaan, olis varmaan outoa jos joku joulu olisivatkin muualla. Mutta olen ajatellut, että ehkä heistä olisi kiva joskus olla isällä jouluna.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.12.2006 klo 20:17 vieras kirjoitti:

Itse en ryyppää ja yöelämää en kaipaa. Mutta kai isääläkin on vastuu ja velvollisuus jättää bilettäminen vähemmälle? Voihan yh äiti tehdä mieluusti töitä em aikoina, sahan silloin palkkaa enemmän, mutta hoito ei aina järjesty.

YH-äiti on siis äiti, joka vastaa TÄYSIN yksin lapsistaan... YHTEISHUOLTAJAT ovat yhdessä vastuussa lapsistaan (jos ovat puheväleissä siis...). JA, yleensä kyllä lasten kanssa samassa osoitteessa asuvat ovat pääasiassa vastuussa. Muunlainen ajattelu on mielestäni toiveajattelua.

Enpä itse ainakaan haluaisi kenenkään ulkopuolisen puuttuvan omaan ja lasten joulunviettoon. Jos tarvitsen lastenhoitoapua, pirautan mummille tai sitten maksulliselle lastenhoitajalle.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2006 klo 20:48 Tarkennus kirjoitti:
YH-äiti on siis äiti, joka vastaa TÄYSIN yksin lapsistaan... YHTEISHUOLTAJAT ovat yhdessä vastuussa lapsistaan (jos ovat puheväleissä siis...). JA, yleensä kyllä lasten kanssa samassa osoitteessa asuvat ovat pääasiassa vastuussa. Muunlainen ajattelu on mielestäni toiveajattelua.

Enpä itse ainakaan haluaisi kenenkään ulkopuolisen puuttuvan omaan ja lasten joulunviettoon. Jos tarvitsen lastenhoitoapua, pirautan mummille tai sitten maksulliselle lastenhoitajalle.

Vaikka äiti olisikin yh, siis ettei ole yhteishuoltajuutta, niin kyllä se isä on ihan samalla lailla vastuussa lapsistaan kuin yhteishuoltajuudessakin :o

Jaa... nyt en kyllä ymmärrä. Eikös yksinhuoltajuus tuo nimenomaan vallan ja vastuun nimenomaan yksinhuoltajalle? Mitäs ihmeen ero yksin- ja yhteishuoltajuudella muuten on :\|

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2006 klo 20:48 Tarkennus kirjoitti:

Minä olen yksinhuoltaja vaikka meillä on yhteishuoltajuus. Paikkaan haavat, parannan pipit ja lohdutan yöllä painajaisiaan itkevää lasta YKSIN.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2006 klo 21:29 Tuore YH kirjoitti:
Jaa... nyt en kyllä ymmärrä. Eikös yksinhuoltajuus tuo nimenomaan vallan ja vastuun nimenomaan yksinhuoltajalle? Mitäs ihmeen ero yksin- ja yhteishuoltajuudella muuten on :\|

Yksinhuoltajuuden ja yhteishuoltajuuden ero on siinä, että yksinhuoltajuudessa yksi vanhempi päättää lapsen asioista, yhteishuoltajuudessa molemmat vanhemmat, eli toinen vanhempi ei voi tehdä tärkeitä lasta koskevia päätöksiä yksin. Ei se vastuu ja vanhemmuus siitä ole kiinni, onko paperissa rasti kohdassa yhteishuoltajuus vai ei :/

Yhteistyössä