Surkeasti epäonnistuneet leipomukset

Tässä viime päivinä on leipomukset kyllä menneet niin päin prinkkalaa, ettei tosikaan. Tässä parin päivän satoa, kun meinasin kunnostautua ja tehdä suolasta (vehnätöntä, hyvistä raaka-aineista, ehkä elimistöä puhdistavaakin), itsetekemällähän rahaakin säästyis... joopa joo....

- Ohrarieskaa. Netistä oliko Myllyn Parhaan sivulta perinteinen, simppeli ohje. Sen mukaan tein, ja olisi pitänyt laittaa taikinasta puolen sentin paksuisia leipiä pellille ja pistellä ne haarukalla, mutta taikina oli ihan löysää. Jonkun verran lisäsin jauhoja, mutta en ihan kamalasti uskaltanut, kun ohje kumminkin oli... Haarukan pistelyt ei silti näkyneet mihinkään, mitä nyt muutamia kohoumia jäi hetkeksi. No, niistä tulikin sitten lähes kivikovia lättyjä, ei rieskaa nähnytkään. Näin minä näytän ulkomaalaiselle miehelleni tätä Suomen ruokaperinnettä...

- Porkkana-juusto-ruutusämpylöitä (siis taikina pellille, ja taikinapyörällä ruuduiksi). Kohottelin niitä reippaasti, ja hyvin nousikin. Oli sitten niin myöhä etten halunnut niitä enää paistaa, ja jossain toisessa ohjeessa oli ollut että taikina jääkaappiin yöksi. Vähän kyllä epäilytti, mutta laitoin sitten kumminkin. Eihän ne siitä enää mihinkään nousseet, lätistyivät kylmässä. Ok koostumus tuli silti, vaikka ei ne kyllä sämpylöiltä näyttäneet.... Porkkanoissa oli sitten tainnut olla joku kitkerä joukossa, ei ollut kovin hyvä maku. Aika meheviä silti, mikä tietysti kostautui seuraavana päivänä jo sitten, kun huomasin, että koko homma oli alkanut pohjasta homehtua, joten meni sitten kompostiin sekin, lähes koko pellillinen....

- Eilen tein sitten 'takuuvarmaa' leipomustani kesäkurpitsapiirakkaa. Sitä olen tehnyt monet kerrat aikasemminkin, ja se on niin yksinkertainen, että epäonnistumisen vaaraa 'ei ollut'... Piirakka alkoi tuoksua uunissa ja menin katsomaan. Muuten näytti suht normaalilta, mutta piirakan päällä oli vaahtoa ja reunoissa sitä oikein kupli! Aika pian muistin, että olin jostain ihmeestä saanut päähäni pestä kesäkurpitsat pesuaineella, joka oli sitten kerennytkin imeytyä niihin...
Joo, mulla oli ihan oikeesti tarkoituksena tuo elimistön puhdistus, jonka tuonne alkuun laitoin :D Ei näin.

Jos jollakulla on hyvä ja toimiva, 'takuuvarma'(!) rieskaohje, otetaan vastaan mielellään ;)

Kertokaa omat parhaat huonot leipomuksenne
 
Viimeksi muokattu:
No minulla ei ole rieskareseptejä, mutta kertoisitko miten teet tuon kesäkurpitsapiirakan. Laitatko sellaisina reiluina paloina? Itse ajattelin tehdä tänään, mutta ajattelin menisikö noille nirsoileville lapsillekin, jos laittaisi raasteena.
 
noo..
Tältä aamulta voin heti kertoa että pannukakku (niinkin helppo) meni ihan plörinäksi, kun 3v kanssa sitä tehtiin ja muutamaan otteeseen ehti sinne vähän lisäilemään ja muutenkin jotenkin klönttinen oli kun pellille kaadoin.

Viimeksi tein sämpylöitä, ja taas oli pikku kokki ehtinyt PURKILLISEN RUOKASOODAA kippaamaan joukkoon, päälle vehnäjauhoja, huomasin vasta kun sämpylät uunissa ja aloin purkkeja laittamaan kaappiin että "Mites tää nyt tyhjä on?" Tyttö toteaa, minä vähän leipoo!
 
kökköliini
vettä, suolaa, vehnäjauhoja muutama desi ja loput ohrajauhoja.ja hieman hiivaa vaikka oikeaan rieskaan ei hiivaa saa käyttää. määriä en osaa sanoa koska teen itse taikinat mututuntumalla koska leivon niin paljon.
taikinan pitää olla leivottavaa mutta ei kivikovaa,sellaista että kun käyttää riivaukseen jauhoja taikinaa voi käsitellä hyvin. muotoilet noin 1-1.5cm paksuisia rieskoja ja pistelet. kohottaa ei tarvi vaan suoraan kuumaan uuniin eli vähintään 250 asteiseen.
yleensä rieska tehdään kylmään veteen, siis niin kylmään kuin vain hanasta tulee.

tuo kylmäkohotus yön yli tehdään niin että valmistat tuotteen ja laitat heti kylmään kohoamaan.ja aamulla otat joksikin aikaa huoneenlämpöön ja paistat. eli EI kohoteta ensin huoneenlämmössä ja sitten kylmään.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: eras, vierailija
"vieras"
No minä tein sellaista kakkua jossa keksimurupohja ja päällä täyte niin täytteestä tuli liian lötkyä eli valu reunoilta kun otin sen kakkuvuoan ympäriltä pois.
 
Mullakin on moisesta kokemusta.

Tässä mun kakkuni...se on siis suklaalla kuorrutettu...vaan se suklaa ei jähmeyttynytkään siihen siten, miten sen ajattelin siihen jähmettyvän.

Mulla ei ole hajuakaan suklaan käytöstä leivonnassa ja kun siltä pohjalta lähdin vaan kokeilemaan niin lopputulos oli melko...noh, löysä :D

 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
"vieras"
[QUOTE="vieras";26042041]No minä tein sellaista kakkua jossa keksimurupohja ja päällä täyte niin täytteestä tuli liian lötkyä eli valu reunoilta kun otin sen kakkuvuoan ympäriltä pois.[/QUOTE]

Laita reseptiin ylös heti että muutama liivate lisää.
Itse en laittanut ja tein sitten vuoden päästä samalla reseptillä ja niinhän se taas valui,tyhmästä päästä kärsii koko kokki.
 
leivonta
Jos leipoo niin, että laittaa taikinan kylmään ja paistaa myöhemmin, kannattaa muistaa kaksi asiaa. Tee taikina kylmään veteen ja laita ensin jääkaappiin ja kohotat vasta ennen paistoa ( jos ei ole kylmässä tarpeeksi kohonnut), eli ei onnistu noin että ensin kohottaa ja sitten laittaa kylmään vaan hiiva käy silloin yli = läsähtää.
 
Ei menny kuten Strömsössä
Tein sitä semmoista "Kinder-piirakkaa", ensi kertaa. Piti kuorruttaa suklaalla (tummalka ja valkoisella) se, meni kai vettä sekaan ja se kuorrutus ihan möhnäksi. Vieraita tulossa, pakko oli korjata- sulatin kaikki huushollin suklaat ja räimin niitä päälle, tulihan siitä aivan ihanan makuista (sillä suklaamäärällä mitä muutakaan..) mutta kyllä se lopullinen versiokin näytti siltä kuin olsi syöty jo kerran :x.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;26042099:
mutta tuohan on kivan omaperäinen.
tasaat seuraavalla kerralla reunat ja levität kermavaahtoa reunoillekin ja halutessa pursotat, niin tulee kiva. mutta eihän tuossakaan periaatteessa ole mitään vikaa
Vaikka jaksan ommella kaikkea pikku juttua niin ei mun hermot kestä pursotusta...mahtaisko mulla jossain olla joku kuva jossa olen yrittänyt pursottaa jotain....hmmm...
 
Säpäle:

Joo, mun ohjeessa on raasteena, eikä maistu vihannekselle, joten menee varmasti lapsillekin!

375 grammaa kesäkurpitsaa, raastetaan kuorineen
1 iso sipuli, pilkotaan pieneksi
2,5 dl juustoraastetta (alkup. ohjeessa cheddar, mutta mikä vaan juustoraaste käy)
2,5 dl jauhoja ja leivinjauhetta jonkun verran
reilu desi öljyä
5 munaa
suolaa ja pippuria maun mukaan, ei mielestäni tarvitse paljoa, itse laitan suolaa n. puol tl vaan ja ripauksen pippuria

Ja kaikki vaan sekasin ja keskilämpöiseen (mikä sit onkaan, vajaa 200) uuniin 30-40 minuutiksi. Päälle voi laittaa vielä juustoraastetta jos tykkää.

Parhaimmillan tämä on omasta mielestäni seuraavana päivänä jääkaappikylmänä, mutta mä tykkään melkien kaikesta ruuasta kylmänä muutenkin.
Super helppo ja nopea ohje, toivottavasti oli avuksi.
 
Viimeksi muokattu:
Mä tein tässä pääsiäiseksi juustokakakun joka ei kerinnyt hyytyä kunnolla ennen kuin iskin siihen koristeet..FAIL... Ja sitten ei krinnyt kunnolla hyytyä tarjoiluunkaan... Mulla ei oo koskaan epäonnistunut näin :((
 
säpäle harmaana
Säpäle:

Joo, mun ohjeessa on raasteena, eikä maistu vihannekselle, joten menee varmasti lapsillekin!

375 grammaa kesäkurpitsaa, raastetaan kuorineen
1 iso sipuli, pilkotaan pieneksi
2,5 dl juustoraastetta (alkup. ohjeessa cheddar, mutta mikä vaan juustoraaste käy)
2,5 dl jauhoja ja leivinjauhetta jonkun verran
reilu desi öljyä
5 munaa
suolaa ja pippuria maun mukaan, ei mielestäni tarvitse paljoa, itse laitan suolaa n. puol tl vaan ja ripauksen pippuria

Ja kaikki vaan sekasin ja keskilämpöiseen (mikä sit onkaan, vajaa 200) uuniin 30-40 minuutiksi. Päälle voi laittaa vielä juustoraastetta jos tykkää.

Parhaimmillan tämä on omasta mielestäni seuraavana päivänä jääkaappikylmänä, mutta mä tykkään melkien kaikesta ruuasta kylmänä muutenkin.
Super helppo ja nopea ohje, toivottavasti oli avuksi.
Kiitos ohjeesta! Ehdin jo tehdä tuon oman versioni, mutta ensi kerralla voisin kokeilla tällä tavalla, jos vaikka lapsetkin kelpuuttaisivat.
 
"Piparnakkeli"
Mulla on kääretorttukirous. Olen aina onnistunut niissä, kauniita, kuohkeita ja ehjiä. Sitten erehdyin kokiksi opiskellessani kuuntelemaan opettajan ohjetta ja ensimmäinen torttu halkeili rullatessa. Ja siitä päivästä lähtien joka jumalan torttu on mennyt levyiksi vaikka kuinka yritän tehdä kuten ennen tuota kohtalokasta oppituntia.
 
kökköliini
[QUOTE="Piparnakkeli";26044033]Mulla on kääretorttukirous. Olen aina onnistunut niissä, kauniita, kuohkeita ja ehjiä. Sitten erehdyin kokiksi opiskellessani kuuntelemaan opettajan ohjetta ja ensimmäinen torttu halkeili rullatessa. Ja siitä päivästä lähtien joka jumalan torttu on mennyt levyiksi vaikka kuinka yritän tehdä kuten ennen tuota kohtalokasta oppituntia.[/QUOTE]ihan uteliaisuuttani kysyn että miten se opettaja neuvoi?
 
kökköliini
[QUOTE="nuuh";26044067]Mullakin on tollaisia kakkuja kuin Bootypepillä! Pojan 2-v synttäreille tein lava-automallisen kakun niin anoppi kehui että ompas hieno koira:O[/QUOTE]:LOL:.....anteeksi, mutta repesin... lievästi tökerö anoppi sulla kun ei erota autoa koirasta, näön kanssa ongelmia?
 

Yhteistyössä