Surettaapi...

hyytikyppynen

Aktiivinen jäsen
30.10.2006
26 410
8
38
puurajan takana
Veljen toinen tyttö tosi kipiänä... Niilläki nyt sielä se sikapossu jyllää, toinen on 40 asteen kuumeessa, mutta syö ja juo ja on ihan "ok" , toisen kans taas jo käyty lääkärissäki kuulema, juominenki on mitä on... Mie niin tahtoisin mennä sinne hoivaamaan, mutko ei tuo mies päästä... Ettei minnuun tartu, vaikka vissin se possuflunssa jo yrittää päälle oireista päätellen. :/
Itku tullee :'(

Raskaana ei saisi saada influenssaa missään tapauksessa. Se altistaa vakavaille sikiövaurioille. Heti hakemaan se rokote!
http://apteekkari.sivuviidakko.fi/uutisarkisto/yksittainen-artikkeli/influenssa-ah1n1-vakava-terveysriski-odottajille.html

Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Etkös sä ole raskaana? Saat varmasti rokotteen huomenna jos teillä vaan on neuvolassa pullo auki.

Mulla ei vaan ole kanttia ottaa sitä rokotetta. Sitte ko olen synnyttäny nii saavat tukkia vaikka plutoniumia minnuun mut nyt en pysty ottaan mittään. :ashamed:

Onpa jaska tilanne sulla :/ En minäkään uskaltais/uskalla tunkee itteeni mitään ylimäärästä raskausaikana.

Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Raskaana ei saisi saada influenssaa missään tapauksessa. Se altistaa vakavaille sikiövaurioille. Heti hakemaan se rokote!
http://apteekkari.sivuviidakko.fi/uutisarkisto/yksittainen-artikkeli/influenssa-ah1n1-vakava-terveysriski-odottajille.html

Kyllä mulle sanottiin että nyt jos koska on turvalliset viikot sairastaa jos sairastaa häätyy. Viikkoja 26 täynnä, sikiö ei vielä paina keuhkoja tms, ja tärkeimmät elimet on kehittyny.
Noh, en sitte tiä, esikoista oottaessa sairastin tavallisen influenssan, lapsi sairastu leukemiaan ja kuoli. Mut olikohan sillä mittään tekemistä sen minun sairastamisen kans... :snotty:

Ompa mukavat linkit tiensä tähän ketjuun löytäneet. Jotenkin vaan ihmettelen, miksi tuollaisia täytyy odottavalle laittaa?

Soita Hyytis huomenna neuvolaan, ja juttele rokotteesta vielä. Toivotaan, että säästyt possuflunssalta :hug: Anna veljen lasten nyt sairastaa ilman sinun hoitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja sipsi:
Ompa mukavat linkit tiensä tähän ketjuun löytäneet. Jotenkin vaan ihmettelen, miksi tuollaisia täytyy odottavalle laittaa?

Soita Hyytis huomenna neuvolaan, ja juttele rokotteesta vielä. Toivotaan, että säästyt possuflunssalta :hug: Anna veljen lasten nyt sairastaa ilman sinun hoitoa.

No mie oon jo tännään terkkarin kans puhunu ko muista jutuista soittelin. Sano että jos oireet pahenee nii sitte tk:hon vaan.
Eilen illalla oli kurkku ihan hemmetin kipeä ja vähän lämpöä, tännään en ole oikeastaan ko nukkunu vain. Ihan veto poissa, kuumetta 38,5 nyt, nuha ja yskää.. Kurkku ei kyllä ole kipeä.
Ja mie ko en oikeastaan ole pitkään aikaan missään liikkunu, ollu vaan täällä mökillä, en ole tavannu flunssasia ihmisiä ees. Ainoastaan veli on käyny täällä sieltä sikalenssun keskeltä pari kertaa pikasesti, mut se ei ite ole ees sairastunu...

Ja juu, linkit jäi avaamatta.

en kans mitään possupiikkiä huoli.
ekaa kun odotin olin influenssassa, korkea kuume 2-3pv jota panadolilla alensin. kamala flunssa ja kurkkukipu. ja vielä sain antibioottikuurin päälle. ja rv 28 oli tuolloin.
terve tyttö syntyi kaikesta huolimatta.

nyt odotan ja jos toi possutauti tulee niin tulee. eiköhän siitäkin selvitä.

Ja siis kyllähän ne naperot siellä pärjää, tiiän että hyvää hoitoa saavat ko toinen siskoki tullu sinne avuksi, ite se on jo sairastanu tuon tauvin. Mutko mulla ihan sydämestä ottaa ko ajattelen niitä nuppusia kipiänä, jotenki ehtiny jo tottua siihen että minun kainaloon ne tullee sairaana ja olen ne hoitanu... Haluttais olla lähellä jos ne tarvii... Surkeata tuo lasten sairastaminen. :(

Kyllä mulle sanottiin että nyt jos koska on turvalliset viikot sairastaa jos sairastaa häätyy. Viikkoja 26 täynnä, sikiö ei vielä paina keuhkoja tms, ja tärkeimmät elimet on kehittyny.
Noh, en sitte tiä, esikoista oottaessa sairastin tavallisen influenssan, lapsi sairastu leukemiaan ja kuoli. Mut olikohan sillä mittään tekemistä sen minun sairastamisen kans... :snotty:

:( Otan osaa :heart:

Vähän väliä on jos jonkinlaista tutkimusta siitä mitkä äidin teot aiheuttavat sikiölle/lapselle milloin mitäkin oireita. Muistan kerran lukeneeni tutkimuksen, missä väitettiin että äidin suklaan syönti aiheuttaisi lapselle suuremman riskin sairastua skitsofreniaan.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

:( Otan osaa :heart:

Vähän väliä on jos jonkinlaista tutkimusta siitä mitkä äidin teot aiheuttavat sikiölle/lapselle milloin mitäkin oireita. Muistan kerran lukeneeni tutkimuksen, missä väitettiin että äidin suklaan syönti aiheuttaisi lapselle suuremman riskin sairastua skitsofreniaan.

Aah, no jos se pittää paikkansa nii tämä vaavi on seinähullu ko syntyy :xmas:

Nyt *ttu loppuu se rokotteen pelkääminen! Lukekaapa tuosta, jos vielä osaatte ja ymmärrätte lukemaanne. Tiedoksi niille jotka eivät tiedä, Lancet on yksi arvostetuimmista lääketieteen julkaisuista.

Yleisö saattaa vaarantaa influenssarokotekampanjoiden tehokkuutta liittämällä virheellisesti samanaikaisia ja asiaan liittymättömiä terveystapahtumia rokotteisiin, päätellään Lancet-lehdessä juuri julkaistussa artikkelissa.

"Huolimatta siitä, ottaako joku rokotteen, huonoja asioita sattuu ihmisille joka päivä ja yleensä melko ennustettavasti. Uusien rokotteiden todellisten turvallisuushuolenaiheiden tunnistamiseksi meidän täytyy selvittää ne lääketieteelliset tapahtumat, jotka tapahtuisivat myös ilman rokotusta."

Kansainvälinen tutkijajoukko 13 lääketieteellisestä laitoksesta ja terveysvirastosta arvioi lääketieteellistä dataa aiemmista tutkimuksista ja sairaalatietokannoista tunnistaakseen ne terveystapahtumat, jotka esiintyivät ilman mitään rokotetta. Arviointi osoitti, että haittavaikutusten esiintyvyydet vaihtelivat vuosittain, maittain sekä populaation iän ja sukupuolen mukaan.

Tunnistettu ongelma oli se, että lääketieteellisiä tapahtumia koskeva julkinen huoli voi häiritä tärkeitä rokoteohjelmia, vaikka rokote ei olekaan tapahtumien syy. Eräs esimerkki on vuoden 2006 kausi-influenssakampanjan keskeyttäminen Israelissa, missä tapahtui neljä kuolemaa 24 tunnin sisällä immunisaatiosta. Kuolemantapausten ja läheisen rokotusajankohdan niputtaminen johti maailmanlaajuiseen uutisointiin, julkiseen pelkoon ja vahingoitti rokotekampanjaa.

Kaikki neljä kuollutta potilasta kuuluivat ryhmään, jolla oli jo suuri äkkikuolemariski iän ja taustalla olleiden lääketieteellisten tilojen takia. Kuolemat olivat sydänperäisiä, ja niiden määrä oli pienempi kuin normaalisti odotettaisiin tällaiselle suuren riskin populaatiolle. Tapausten lisätutkimus osoitti, että kuolemantapauksen esiintyvyys tässä riskiryhmässä on suurempi kuin yksi tuhatta yksilöä kohti samana ajanjaksona. Tämän perusteella odotettaisiin tapahtuvan sattumanvaraisesti 20 yhtäaikaista kuolemaa 24 tunnin sisällä immunisaatiosta.

Tekijät tutkivat uudelleen vuosien 1976-1977 sikainfluenssarokoteohjelman aikana esiin tulleita huolenaiheita. Tuossa kampanjassa rokotteeseen liittyi Guillian-Barre -oireyhtymätapausten lisääntyminen, joissa kehon immuunijärjestelmä virheellisesti hyökkää hermokudosta vastaan.

Normaalisti noin yksi 100 000 ihmisestä sairastuu joka vuosi. Jos Yhdysvalloissa rokotetaan 100 miljoonaa ihmistä influenssarokotekampanjassa, tämän taustaesiintyvyyden perusteella odotettaisiin 215 uutta sairastapausta kuuden viikon sisällä rokotuksesta. Näitä odotettaisiin, oli rokotetta annettu tai ei.

"Se, että raportoidaan edes murto-osa suuresta tapausmäärästä immunisaation jälkeisinä haittavaikutuksina, aiheuttaisi medianäkyvyyden avustamana todennäköisesti suurta julkista huolestuneisuutta, vaikka tällaisten tapausten esiintyminen olisi täysin ennustettavaa ja olisi sattunut ilman massakampanjaakin."

"Pandeemisen rokotuskampanjan kiihkossa yleisö ei ole hyvä arvioimaan suhteellista riskiä tai tajuamaan, että päivänselvästi jotkut ihmiset kuolevat tai sairastuvat vakavasti joka päivä. Asettamalla taustaesiintyvyyden oikeaan asiayhteyteen, tahdomme auttaa ihmisiä tekemään tietoon perustuvaan päätökseen influenssarokotusten suhteen."

Arvon huoh, en ole tehny päätöstä rokottamattomuuden puolesta ihan noin vain, en palstaa lukemalla enkä painostuksen alasena enkä tyhmyyttäni. Ihan todellaki olen lukenu monia lehti -ja nettijuttuja, puolesta ja vastaan, arvostettuja ja ei arvostettuja, keskustellu terveydenhuollon henkilöstön kanssa, mukaan lukien omat aivot (vaikkaki ne luultavasti jonku mielestä onki toimimatonta mössöä ).

Mutta kiitos pitkästä ja pitkästyttävästä iltalukemisesta... Eipä siinä mittään semmosta ollu mitä ei jo tietäis tai osais aivoilla ajatella.

:hug: Lämmintä juomaa ja sänkyyn sieltä!
Ota kuumetta alentavaa jos kuume pyrkii kovin korkeaksi. (jostain neuvonnasta voi kysyä minkä rajan yli ei ole kuumetta viisasta päästää raskaana ollessa tai luultavasti jo tiedätkin sen)

Kaiken maailman linkkien lähettelijät ja vouhkaajat vois kanssa sulkea netin ja mennä vaikka nukkumaan :kieh:

Yhteistyössä