Supistuksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mööh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mööh

Jäsen
28.04.2008
303
2
18
Minulla päivittäin noin 1-3 supistusta (olen nyt siis ne niiksi tulkinnut). Viikkoja 18+, mutta tuossa mietin, että voiko ne olla kuinka haitallisia? Kävin tänään neuvolassa, soittelee kun saa lääkäriltä lausunnon, että mitä tehdään (ilman päivystyksessä käyntiä seuraava aika noin kk päässä lääkärille). Mitäs tässä tilanteessa yleensä tehdään? Voiko muita oireita olla, jos ei asiat ole kunnossa? Ja mitä ne olisi?
Iltaisin niitä yleensä tulee jos on tullakseen, viime yönäkin heräsin kerran, kun alavatsassa tuntui "menkkamainen kramppi."
Ja mistäs sen sitten tietää milloin pitää päivystykseen mennä? Neuvolassa sanoi, jos pahenee, niin sitten päivystykseen. Miten paljon pitää pahentua, paljonko on ns.normaalia?

Alkuperäinen kirjoittaja mööh;27933898:
Minulla päivittäin noin 1-3 supistusta (olen nyt siis ne niiksi tulkinnut). Viikkoja 18+, mutta tuossa mietin, että voiko ne olla kuinka haitallisia? Kävin tänään neuvolassa, soittelee kun saa lääkäriltä lausunnon, että mitä tehdään (ilman päivystyksessä käyntiä seuraava aika noin kk päässä lääkärille). Mitäs tässä tilanteessa yleensä tehdään? Voiko muita oireita olla, jos ei asiat ole kunnossa? Ja mitä ne olisi?
Iltaisin niitä yleensä tulee jos on tullakseen, viime yönäkin heräsin kerran, kun alavatsassa tuntui "menkkamainen kramppi."
Ja mistäs sen sitten tietää milloin pitää päivystykseen mennä? Neuvolassa sanoi, jos pahenee, niin sitten päivystykseen. Miten paljon pitää pahentua, paljonko on ns.normaalia?

Minulla alkoi myös kipeät supistukset viikolla 18, lääkäriin pääsin viikolla 20 ja jäinkin sitten kolmen viikon sairaslomalle. Supistukset siitä hiljalleen loppuivat ja tulivat takaisin synnytyksen alettua rv 40. Minulla niitä supistuksia tuli kyllä enemmän, ehkä 10 kertaa päivässä. En osaa sanoa, onko miten haitallista, kai joitain tulehduskokeita voisi ottaa??

Käsittääkseni satunnaiset, kivuttomat supistukset eivät ole vaarallisia, joillain harjoitussupistukset alkavat jo noin varhain. Itse huolestuisin, jos supistukset olisivat kipeitä, niitä tulisi reilusti (ainakin 10-20 päivässä) tai säännöllisesti useita kertoja tunnissa.

Mulla on ollut pari kertaa raskauden aikana supistelukohtauksia, joiden aikana on tullut suppareita 5-10 minuutin välein pari tuntia. Syynä näihin on ollut bakteerivaginoosi eli mikrobitasapainon häiriö, joka voi altistaa keskenmenolle tai ennenaikaiselle synnytykselle. Muita oireita bv:stä ei juuri ollut, kuin nuo supistukset. Jos suppareista on kovasti vaivaa, kannattaa siis tuo bv:n mahdollisuus pitää mielessä - sen voi tutkia helposti ja nopeasti emättimestä otettavalla näytteellä, ja se kannattaa raskausaikana hoitaa ettei tule mitään ikäviä ylläreitä.

Hmm, sanoisin silti, että 1-3 supistusta päivässä on vielä tosi vähän ja tuskin riittää saamaan mitään muutoksia kohdunsuulla aikaan... tai vaikea ainakaan kuvitella (lääkäri en toki ole). Mutta pitäisin kyllä tilannetta silmällä ja ottaisin neuvolaan tai synnärille yhteyttä, jos suppareita alkaisi tulla selvästi enemmän tai ne olisivat häiritseviä.

Mulla supistukset on olleet myös enimmäkseen aika napakoita, sellaista selvää jomotustakin on tuntunut aika ajoin. Huolestuttavasti kipeinä pidin niitä siinä vaiheessa, kun kipu säteili selkään ja reisiin asti, ja neuvolan terkkari oli samaa mieltä ettei sellainen ole enää "normaalia". En osaa sanoa, missä se raja menee, mutta kuulemma lievä, kiristävä kipuilu alavatsalla ei vielä anna aihetta huoleen. Ainahan voit kuitenkin soittaa ja kysyä asiasta, jos se kovasti painaa mieltä - ainakin oman synnytyssairaalani eli Naikkarin päivystysnumerossa on kyllä neuvottu sen suhteen, mistä tarvitsee olla huolissaan ja mistä ei. :)

Yhteistyössä