Supistuksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"Utelias"

Vieras
Onko muita, kenen supistukset ei näkyny oikein/ kunnolla niillä käyrillä? Ihan mielenkiinnosta kyselen, että onkohan kuinka tavallista/epänormaalia?

Itse ekassa synnytyksessä ihmettelin kun mielestäni ne käyrät ja supististen voimakkuudet oli ihan outoja siihen verrattuna, miten itse koin ne. Eli käyrä nousi, vaikka supistus ei ollutkaan päällä ja sillon kun tuli oikeita supistuksia, saattoi olla ihan pieni lukema siinä ruudussa. Ja niitä isoja lukuja tuli tosi outoon aikaan.. En silloin kehdannut asiasta kysyä, kun ajattelin etten kuitenkaan niistä mitään ymmärrä..

Toisessa synnytyksessä oli ihan sama juttu ja tällä kertaa kysyin kätilöltä, että miten tätä käyrää oikein tulkitaan. Näytti tosi epäsäännöllisiä ja eri vahvuisia suppareita siis. Kätilö sitten antoi mulle semmosen laittee, josta painoin nappia aina kun supistus alkoi ja kas, käyrän mukaan ne tuli minuutilleen 3 minsan välein. Kätilö sanoi, että kaikilla ne ei vaan näy kunnolla, vaikka olisivat miten kivuliaita.

Ilmankos ekassa synnytyksessä kätilö ei uskonut, kuinka paljon ja kipeästi supistelin ja pihtasi minuta kivunlievityksiä

Kyllä tuo melko tavanomaista on, että supistuskäyrä ei piirry oikein tai piirtyy huonosti. Yleisin syy on se, että siinä mahalla on omasta takaa ylimääräistä sen verran, että anturi tunne niitä kohdun kovettumisia niin. Toki korkeammalla herkkyydellä tällöin saattaa vielä piirtää. Mutta ei sen aina tarvitse olla siitä vararavinnon määrästäkään kiinni. Yksi syy outoihin käyriin voi olla myös se, että unohtuu nollaus anturin siirtämisen jälkeen. Tosin sen nyt yleensä hoksaa sitten tehdä, kun näyttää kummallisuuksia.

Ja ne luvut/käyrän korkeudet ei oikeasti kerro luotettavasti sitä, kuinka voimakkaita supistukset ovat. Tärkein tehtävä tuolla käyrällä on näyttää tuleeko niitä supistuksia, kuinka usein niitä tulee ja kuinka pitkäkestoisia ne ovat. Toisilla se piirtää koko synnytyksen ajan pientä nyppylää, toisilla piirtää koko ajan isoja huippuja. Ja toisilla ei tosiaan piirrä supistuksen supistusta koko synnytyksen aikana.

Yhteistyössä