Supistuksista tyhmä kysymys

Kolmannen odottaja kyselee tyhmiä... :ashamed:

Te joilla supistuksia noin rv 20-30, miltä ne tuntuvat?

Edellisissä odotuksissa ei ole ikinä ollut minkäänlaisia supistuksia - ei edes kivuttomia - ennen varsinaista h-hetkeä, ja silloin taas sitten on varmasti tiennyt missä mennään.

Nyt menossa rv 21+5, ja toisinaan tulee sellainen 'menkkakipumainen' jomotus alavatsaan - vatsa ei tosin ole mitenkään erityisen pinkeänä tuolloin. Joskus taas kovettuu koko vatsa ja kiristää joitakin hetkiä, ilman varsinaista kipua.

Esim. nyt kevyen metsäkävelyn ja pienen imuroinnin jälkeen tuntuu aika vahvastikin menkkamaista kipua koko alavatsalla, ja vähän säikäyttää kun ei tällaista ole ollut.

Kokonaan oma asiansa on kaikki vihlaisut ja pikkukivut esim. nopeasti asentoa vaihtaessa / ylös noustessa, ne taitavat kuulua ihan asiaan vatsan kasvaessa.

Kiitollinen kaikista kokemuksista :flower:

"Joskus taas kovettuu koko vatsa ja kiristää joitakin hetkiä, ilman varsinaista kipua."
eikös noi just oo niitä ns. harjoitussupistuksia..
itsellä tässä raskaudessa myös alkanut ne jo rv 13+ viikolla..(kolmas raskaus)
aiemmissakin raskauksissa myös ollut mutta myöhemmin alkanut. just niin että maha kovettuu ja tuntuu kiristävältä, ilman kipua. menkkamaista jomotusta myös ollut tässä raskaudessa ja ne (supistuksia ilmeisesti myös) oli pehmittänyt ja lyhentänyt kohdunkaulaa jo rv 25+ viikolla.. neuvolassa varmaan kannattaa mainita asiasta niin luultavasti saat lääkärille tarkastukseen ajan onko ne jomotukset kypsytelleen paikkoja.

jane ja rv 34+2

Kiitos vastauksista. Nuo kivuttomat jutut tulkitsin itsekin harjoitussupistuksiksi, enemmän tosiaan huolissaan näistä kivullisista versioista :| .

Täytynee ottaa puheeksi neuvolassa, tosin seuraava aika vasta parin viikon päästä. Mutta jos pahaksi yltyy niin täytyy jo aiemmin käydä näyttäytymässä. En ole varma onko nyt muutoin neuvolalääkäriä ennenkuin vasta sitten loppumetreillä.

Vähän pelottaa juu jos alkaa enempi olla, vaikka molemmat edelliset menneet yliaikaiseksi niin silti kuopus syntyi vain parissa tunnissa - pelottaa että tapahtuu tässä nopeasti sitten kun alkaa tapahtua.

Riippuu neuvolasta tarkistetaanko... Mulla oli viime viikolla yhden yön ajan kivuliaita supistuksia, välillä 2 minuutin välein. Lisäksi on harjoitussupistuksia paljon joka päivä ja jos jonkinlaista kipua ja jomotusta selässä ja alavatsalla. Neuvolassa kerroin näistä ja kysyin josko pitäis kohdunkaulan tilanne tarkistaa. Ei kuulemma tarvitse kun tässä vaiheessa ja toisessa raskaudessa monet ovat jo pari senttiä auki. Käskettiin vain pysyä poissa uimahallista. Että näin meillä...

Alkuperäinen kirjoittaja Mspitz:
Riippuu neuvolasta tarkistetaanko... Mulla oli viime viikolla yhden yön ajan kivuliaita supistuksia, välillä 2 minuutin välein. Lisäksi on harjoitussupistuksia paljon joka päivä ja jos jonkinlaista kipua ja jomotusta selässä ja alavatsalla. Neuvolassa kerroin näistä ja kysyin josko pitäis kohdunkaulan tilanne tarkistaa. Ei kuulemma tarvitse kun tässä vaiheessa ja toisessa raskaudessa monet ovat jo pari senttiä auki. Käskettiin vain pysyä poissa uimahallista. Että näin meillä...
Aika hurjalta kuulostaa :eek:

No, täytyy seurailla - en kovin helpolla lähde erikseen ihmettelemään tai kyselemään, mutta jos pahaksi äityvät niin sitten.

Kyllä täällä sentään neuvolassa aika vakavasti yleensä ottavat, äitiyspolilla ei niinkään - siis jos menee huolen takia tarkistuttamaan jotakin.

Terhikki mä olen nyt vasta 17+5 ja olen kanssa kokenut noita menkkakipuja. Yksi päivä olin myös huolissani, koska se kesti koko illan ja oli kipeempi kun mun menkkakivut aikoinaan. Mulla on huomenna neuvola ja kysyn asiaa , jos saan jotain vastauksia, tulen kertomaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Terhikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Mspitz:
Aika hurjalta kuulostaa :eek:

No, täytyy seurailla - en kovin helpolla lähde erikseen ihmettelemään tai kyselemään, mutta jos pahaksi äityvät niin sitten.

Kyllä täällä sentään neuvolassa aika vakavasti yleensä ottavat, äitiyspolilla ei niinkään - siis jos menee huolen takia tarkistuttamaan jotakin.
Mulla on terkkarina nuori sijainen. Ei oikein paneudu työhönsä. Rv 33 tunnusteli eka kerran kohtua, varmaan siitä syystä kun soitin välillä kokeneemmalle terkkarille ja kyselin epäselviä asioita. Tämä toinen terkkari oli kertonut puhelusta sijaiselle ja hän oli sitten viimeksi vähän tarkempi.

Mulla on ollut sekä kivuliaita (vähemmän) että kivuttomia harjoitussuppareita jostain viikolta 18 asti. Mulle ei myöskään tehty sisätutkimusta, sanoivat että sisätutkimus voi itseasiassa käynnistää helpommin jotain (mitä? en tiedä tai muista mitä sanoivat) ja että ei hätää niin kauan kun noita suppareita ei tuu yli 3 puolessa tunnissa (tosin kerran kun oli kestäneet koko yön eivät silti aamulla tehneet mitään koska oli kuitenkin loppunut siihen mennessä jo).

Määräsivät sit magnesiumia, ja ihme ja kumma se on oikeesti helpottanut. Kivuliaita ei ole ollut enää ollenkaan, ja kivuttomat kovettumisetkin on vähentyneet huomattavasti. Joten mulla kai johtui sit ainakin osittain tosta magnesiumin puutteesta. Kyllä muakin huolestutti aika paljon sillon kun niitä menkkamaisia kipuja tuli, just noilla samoilla viikoilla kun APllä vielä, eli aivan liian aikasin.

Kannattaa vaan kysyä neuvolassa, ja ehkäpä toi magnesium saattais auttaa sullakin?

Kiitos vastauksista, ja mannalle kiitos magnesium-vinkistä. Tässä raskaudessa ei ihme kyllä olekaan vielä ollut suonenvetoja kuin kerran, aiemmissa ne olleet jatkuva riesa - en ole niiden puuttumisen vuoksi hoksannutkaan tuota magnesium-asiaa.

Sentään kovin kauaa ei tuo kipuilu kestä ja menee levolla ohi, mutta taidan ottaa asian puheeksi neuvolassa kuitenkin.

Se on kyllä varmasti totta että ylimääräiset sisätutkimukset voivat olla haitallisiakin, ja tosiaan jopa käynnistellä synnytystä jos sille on muutenkin altis. Mutta kysyminen ei ainakaan haittaa :flower:

Yhteistyössä