supistuksista (rv 17)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Glow
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Glow

Vieras
Tai tarkemmin mulla nyt 16+1.
Tänään on pitkin päivää (ihan istuessa) tainnut olla supistuksia. Ei kipeitä mutta maha on kokoajan semmoinen outo vähän väliä. Tuntuu kuin se pitäisi saada rennoksi. No en voi töissä käydä makuulle, joten odotan että pääsen tunnipäästä kotiin! Mietin, onko tämä nyt supistelua vai mitä ihmettä? jotain mahan kasvua?
Tuntuu että pitää vetää henkeä oikeen syvään.
Monessa paikassa kehotetaan ottamaan yhteys neuvolaan/lääkäriin...
Esikoista odottaessakin supistuksia tuli, ei missään vaiheessa kipeitä. Silloin loppuvaiheilla ne muistaakseni lyhensi kohdunkaulaa.
Kun ei ne synnytykseen johtavatkaan supistelut kotona mua silloin koskenut. Sehän tässä mietityttää että eikai nyt ole jotain vialla, näin alussa vasta olen nyt :/ Neuvola ei tietenkään enää tähän aikaan vastaa puhelimeen.
Jotkut tulehduksethan voi aiheuttaa supisteluita. Mulla oli positiivinen strepotkokki b näyte. Siihen olen lääkkeitä syönyt muutaman päivän jo kyllä. Ihmettelen vaan nyt tätä tilannetta...

Lorelai: me tuolla jo toisessa pinossa ollaan kirjoiteltu, mutta itseänikin rauhoittaakseni yritän muistaa, että kohtu supistelee oikeasti KOKO raskauden ajan, suurin osa naisista vain alkaa tuntea ne toisen raskauskolmanneksen lopulla/vipan kolmanneksen alussa (Braxton Hicks). Mutta että herkkä nainen voi tuntea ne jo aiemmin, ilman että on mitään vaarallista, vaan on myös ihan asiaan kuuluvaa. Mutta koska rasitus saattaa VOIMISTAA supistuksia (kuten kaikki ennen synnytystä saunaa jynssänneet tietää), niin siksi nykyisin suositellaan lepäämään, jos niitä tulee, vaikka ne sinänsäolisivat ihan normaalejakin. Vain tosi pienelle osalle noi aikaisetkaan supistukset aiheuttaa kohdunkaulan ennenaikaista lyhentymistä, mutta koska pienelle osalle aiheuttaa, on viime vuosina ulkomailla alettu suositella lepoa supistusten rauhoittamiseksi. Sen sijaan Suomessa ei ilmeisesti haluta "turhaan" hälyttää sitä suurta osaa naisista, joille supistukset on ihan normaaleja, ja sen vuoksi ei kai lepoa suositella sitten kenellekään. Mutta saattapi systeemi muuttua Suomessakin seuraavina vuosina niin kuin on muuttunut muuallakin maailmassa, niin että yritä ainakin levätä aina kuin voit! :heart:

Yhteistyössä