Ennenaikaisista supistuksista

Moi!

Mikä on ns. normaalia supistelua ja missä menee raja, että niitä tulee liikaa? Mulla tulee n. 20-30 kertaa päivässä, kesto 10-20s. Raskausviikkoja 26. Olen maininnut neuvolantädille x 3, neuvolalääkärille, työterveyslääkäreille (kahdelle eri) x 3. Kaikki sanoo, että kuuluu asiaan. Kohdunsuuta ei ole tarkistettu, joten en yhtään tiedä missä mennään. Neuvolalääkäri on 2,5 viikon päästä, sitä ennen en terkkarin mukaan pääse. Välillä vaan tuntuu, että ei tämä nyt ihan normaalia kyllä ole. Muutamat päivässä kuuluu varmasti kyllä asiaan, mutta välillä niitä tulee tosi paljon. Muutaman kerran on kestänyt yhtäjaksoisesti jopa 5 minuuttia!!!

Lisäkysymys: jos sinulla on supistellut paljon ennenaikaisesti, niin milloin vauvasi syntyi? Minulla eka lapsi syntyi viikon etuajassa, mutta silloin ennakoivat supistelut alkoivat n. 35 viikon jälkeen.

Kiitos, jos joku viitsii kertoa omia kokemuksiaan!
 
Kestoltaan melko maltillisia supistuksia, joten ehkä ne on vain normi harkkareita. Huolestuisin, jos alkaisi tulemaan säännöllisesti ja/tai siihen liittyisi myös esim. selkäsärkyä.

Mun lapset on syntyneet 34+2 ja 37+2, molemmissa ennenaikaisia supistuksia.

Ymmärrän kyllä täysin huolesi ja kannattaakin aina kääntyä ammattilaisen puoleen, jos oikeen huolettaa :)
 
"vieras."
"Euroopan perinataalilääketieteen yhdistyksen mukaan uhkaavan ennenaikaisen synnytyksen kriteerit ovat: 1) vähintään neljä supistusta 20 minuutin aikana, 2) supistuksen kesto yli 30 sekuntia, 3) supistus on käsin tunnettavissa"

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi50089?hakusana=ennenaikaisen%20synnytyksen%20uhka#s3

Mulle tuo 4 supistusta 20 minuutissa on ihan normisettiä esim. autoa ajaessa tai liikuntaa harrastaessa, ja tuntuu kädelle, mutta yleensä ovat aika lyhyitä ja täysin kivuttomia. Nyt viikkoja 33, noita suppareita on ollut puolesta välistä lähtien. Sama juttu oli esikoisen kanssa, syntyi 38+5. Mua siis supistaa kaikki, alkaen juuresten pilkkomisesta :) Ja on ollut sellaisiakin aamuja että ennen kuin edes nousen sängystä, supistaa säännöllisesti, tälläkin viikolla yksi aamu 3-6 minuutin välein melkein kahden tunnin ajan.

On ihan hirveän yksilöllistä millaiset supistukset kypsyttää kohdunsuuta ja millaiset ei. Mutta kun ne harjoitussupparit nyt useimmilla kuuluu asiaan, niin ymmärrän, ettei niitä kaikilta voi tutkia. Kimurantti juttu.
 
Kuinka kauan sulla on jatkunut tuota?

Mulle kävi niin, että kivuttomia supistuksia tuli 10-30 kertaa päivässä kestoltaan 20 sekunnista minuutteihin kuukauden ajan ennenkuin kohdunsuu tarkastettiin viikolla 28.
Lääkäri kokeili ja totesi kohdunsuun pehmenneen ja laittoi vielä ultraan lähetteen. Noh, paikat auki ja nyt lepäillään osastolla vielä 4 viikkoa.
Kannattaa painostaa lääkäriä tutkimaan jos yhtään tuntuu siltä.

Lisään vielä, että kohdunsuu tarkastettiin hetimiten supistusten alettua ja silloin paikat oli vielä kiinteät ja kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
"hmmmmm"
Itsellä oli paljon, paljon, paljon kivuttomia supistuksia toisessa raskaudessa. Välillä tuntui että maha oli jatkuvasti kova. Tein fyysisesti melko raskasta työtä, jossa oli nosteluakin ja välillä tuntui ettei pinkeys loppunut ennen kuin työpäivä oli ohi ja pääsi lepäämään. Lapsi syntyi kaksi viikkoa yliaikaisena ja käynnistettynä... Eli KIVUTTOMISTA supistuksista ei ollut minulle ainakaan mirään haittaa.
 
Vierasperäinen
Minulla alkoivat ennenaikaiset supistukset jo ennen rv 20. Niitä tuli kymmeniä päivässä. Mutta avainasia on nimenomaan KIVUTTOMUUS. Tottakai se supistuminen ja mahan kovettuminen välillä aiheutti painetta, mutta ei koskaan kipua. Erityisesti liikkelle lähtö/istumaan menot/autolla ajo aiheuttivat näitä, mutta tuli niitä levossakin.

Minulle tehtiin vain perus lääkärintarkistukset, eikä yhdessäkään paikkojen todettu edes pehmenneen. Vauva syntyi rv 41+0, ja kivuliata harjoitussupistuksia tuli viikon ajan ennen syntymää. Kuitenkin nämä harjoitussupistukset muistuttivat kuukautiskipuja, ja kun lapsivesien menon jälkeen alkoivat oikeat supistukset niin ne kyllä selvästi erotti aikaisemmista!

Eli komppaan edellisiä. Älä ole yhtään huolissasi!
 
Moi,

kiitos vastauksista! :) Niin, se jäi tosiaan pois, että näitä on ollut nyt n. 2kk. Päivittäin tuo 20-30. Kädelle tuntuu. Kuitenkin kivuttomia, tällä viikolla ensimmäisen kerran oli yhtenä päivänä kolme kivuliasta puolen tunnin sisään. Lääkäri katsoi kohdunsuun 8 viikkoa sitten, eli n. 1-2 viikkoa siitä, kun ne alkoivat. Silloin kaikki ok. Kai sitä vaan pelkää, että mitäs jos, vaikka tavallaan ymmärtää, että tämä on normaalia. Kai. Eilen vaan sanoin miehelle, että nyt sitten jos kaikki ei oliskaan ok, niin olen maininnut tästä tosiaan sen 7 kertaa eri ammattilaisille. Sitten kyllä suututtais. Mulla näitä ei provosoi sinällään mikään, vaan niitä tulee levossakin ihan tasaiseen. Tietysti jos jotain tekee, niin niitä tulee enemmän.
Kai se vaan on niin, että tämä on normaalia. :)
 
mulla on kaikissa raskauksissa alkanu supistelut rv 12 ja niitä tulee ihan jatkuvasti, välillä tulee jopa pari tuntia viiden minuutin välein yms. silti ensimmäinen jouduttiin käynnistämään kun ei itse käynnistynyt. toinen käynnistyi rv40, tämä kolmas nyt viikolla 32 ja tuskin tulee ennenaikaisesti syntymään supistuksista huolimatta
 
"Vierailija"
Minulla on kolme lasta. Tiheä supistelu alkanut rv 14-19. Ensimmäinen syntyi varsin nopeasti rv 38+0, toinen alle tunnissa 37+1 ja kolmas keskosena 33+1. Lääkärin mukaan supisteluherkkyys ja mahdollinen kohdunkaulan rakenteellinen heikkous on vauhdittanut synnytyksiä. Ekan ja toisen kohdalla pystyin lepäämään aika hyvin rv. 28-, kolmannen kohdalla en juurikaan.
 
kolmas tulollaan
Ootan nyt kolmatta lasta ja noin viikolta 20 lähtien on tullut kovia supistuksia. Säännöllisiä ja samanlaisia kuin edellisessä synnytyksessä. Liittyvät aina rasitukseen. Sitten on muuten vaan tulevia "harjoitussupistuksia", jotka tuntuvat kyllä käteen, mutta ovat siis selkeästi erilaisia kuin nuo rasitukseen liittyvät.
MITKÄÄN näistä supistuksista eivät ole kipeitä, mutta toisaalta viime synnytyksessä ensimmäiset kipeät supistukset tulivat puoli tuntia ennen lapsen syntymää.
Koska eivät suostu neuvolassa katsomaan kohdunsuun tilannetta, olen kokeillut itse (käytän kuukuppia joten tiedän kyllä miltä kohdunkaula/-suu tuntuu normitilassa) ja kaula on lyhentynyt, sitä on korkeintaan sentti jäljellä ja auki se on noin 2senttiä.
Nyt sitten yritän välttää kaikkea mikä aiheuttaa supistuksia, mikä on sinänsä hankalaa, kun kaupassa on pakko käydä ja sen sellaista. Mitä tässä sitten muuta voi kuin kuin toivoa että lapsi pysyy riittävän pitkään sisällä ja jottei mitään niin pahaa ettei hyvääkin, ainakin todennäköisesti on helppo synnytys tiedossa kun tässähän kerkeää aueta ihan huolella ennen kuin synnytys edes käynnistyy...
 

Yhteistyössä