SUPISTUKSIA EHKÄISEVÄSTÄ LÄÄKITYKSESTÄ Kokemuksia !!!!

Tässä taas yksi kysymys....

Itselläni tänään rv 32 alkaa. Eilen jouduin käymään kättärillä jatkuvien supistelujen / kipujen takia. Antoivat kättärillä mulle supsistuksia ehkäisevän lääkkeen... nimen kyllä sanoivat mutta meni totaalisesti ohi. Sanoivat ettei siitä olisi haittavaikutuksia, mutta jotenkin illalla oli ihan hönelö / turta olo. Tietäisikö mahd.kukaan supistuksia ehkäisevän lääkkeen nimeä???... Olis kiva tietää noista mahd.haittavaikutuksista, ja kuinka kauan yleensä yksi tabletti vaikuttaa. Yö meni kyllä ihan hyvin 5krt vessassa juoksemista lukuunottamatta :LOL: Ja aamulla oli ihan ylienerginen olo... tuntui ettei supistuksia olisi ollutkaan... ja vois tehdä vaikka mitä... Niin ja täs pitäis sit viel levätä :whistle:

Lisäksi vielä eiliseen kättärikäyntiin... lääkäri sanoi tulevansa katsomaan muo myöhemmin, että onko lääke vaikuttanut ja sanoivat että kotiuttavat jos auttaa ja jään sisälle jos ei... Kätilö sanoi että vaikuttamisen alkamiseen menee n.tunti, mutta jo vajaa 30min päästä kätilö tuli kysymään miten menee ja sanoi että voin lähteä kotiin :/ Kysyin etteikö lääkäri katso ennen kotiinlähtöä???? Kätilö sanoi vain että ei, lähde vaan... lääke ei ollut voinut vielä edes vaikuttaa... epämääräistä :/ Nyt onneksi mennyt hyvin... vähän jäi mietityttämään.

KOKEMUKSIA KAIPAAN :hug:
 
Hei! Olin n. kuukausi sitten myös supistusten takia äippäpolilla, siellä sain supistuksenestolääkkeen, joka oli kylläkin pistos. Lääkkeen nimi oli Bricanyl. Siitä tuli melkeimpä heti omituinen olo, sydämen tykytystä, kädet tärisi ja heikotti. En tiedä onko sulla ollut samaa lääkettä, mutta vastasin nyt kuitenkin.

Jäin silloin osastolle yön yli, ja sain mahaani Minitran -nimisen lääkelaastarin, jonka pitäis myös estää supistuksia. Sain niihin myös reseptin, ja olen siitä asti niitä käyttänyt, ja täytyy käyttää rv 34 asti.

En tiedä oliko tästä sulle mitään apua, toivottavasti.. :)

mmiilia rv 30+0
 
Mä sain TYKSissä, kun jouduin vuodon ja supistusten takia menee ja jäämään myös pariks pväks osastolle niin, Adalat Oros-nimisiä lääkkeitä supistusten estoon, myös reseptin kotiin. Sillon oli 30+1 ja syön noita lääkkeitä rv34 asti.

Sydämen tykytystä ainaki aiheuttivat, myös silmät sattuu.. Eikä mulla nyt niin hirveesti kyllä auta noihin supistuksiin.

Sanna ja Nipsu 32+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuplamamma2005:
Minä oon syöny suun kautta otettavina Adalat Orosia..mut mä söin sitä ihan säännöllisesti yhen päivässä.
Jatkuuko sulla siis lääkkeen otto kotona vai oliko se vaan yks pilleri?
HEIPS

Sain siis vain yhden pillerin siellä sairaalassa ja sanoivat että takaisin sitten jos supistelut ei levosta huolimatta vähene. Tänään täs sit yrittänyt olla tekemättä mitään. Iltasella kävin tytön kanssa 200m päässä olevalla puistolla ja matkalla sai jo huilia pariin otteeseen kun rupes heti supistamaan... en siis nähtävästi pysty yhtään kävelemään :(

Millaisia ohjeita te olette muuten saaneet kotona oloon... mitä siis saa tehdä ja mitä ei... mulle kun sanottiin vaan että pitää levätä... Mitä se nyt sit tarkoittaa???? Pitäisikö olla ihan vuoteenomana vai voiko kotihommia tehdä???? Vai totaalisesti ei mitään???? Eivät antaneet mitään ohjeita esim.nosteluista, saunassa käynneistä, yhdynnöistä tms. Miten teillä muilla? Kiitos etukäteen :hug:
 
No mulle annettiin ainakin silloin ohjeeksi että kaiken minkä pystyn teettämään jonkun muun tekemänä niin kannattaa ottaa apu vastaan.
Mulla tosin silloin esikkojen odotus niin ei ollu sinänsä vaikeaa, nythän se oliski ihan mahdotonta kun on kaks touhutättärää tossa..
Oon kyllä kuullu että joku on saanu vaan yhenkin tabletin ja se on joku "pitkävaikutteinen"..mutta mee ihmeessä uudestaan käväsemään jos tuntuu ettei yhtään rauhotu.
Mutta sinuna en tekisi nyt mitään kävelylenkkejä, siivoja tai harrastaisi seksiä..sitte näet kun huilit kunnolla että saako rasitus ne pahenemaan.
Otat siis ihan levon kannalta.Jos saat vielä lapsen jonnekin hoitoon niin helpottaa tota sun huilaamista huomattavasti =)
Jaksuja, enää semmoset nelisen viikkoa niin vauva vois syntyä jo aika turvallisesti :heart:
 
Mulla myös kokemusta vain siitä pistettävästä versiosta ja silloin kyllä jäin osastolle yöksi. Aamulla sain sitten lähteä kun tutkivat että kaikki ok. Mulla ilmeni myös pienoisia sivuvaikutuksia, kuten sydämentykytystä alussa.

Hmm, miten tämän nyt järkevästi sanoisi? Mutta oletko harkinnut siirtymistä esim Naistenklinikalle? En halua pelotella, mutta olen kuullut ja seurannut läheltä ettei siellä Kättärillä aina mene hommat putkeen, niin ystäviltä kuin myös lääkäriltä.

Koita vain kovasti lepäillä, eli mene sohvalle makuulle aina välillä - jätä nostamatta painavia tavaroita ym. Eikä kannata lähteä liian reippaasti kävelemään, eli kävelyt tosi rauhallisesti ja heti kun supistaa niin lepäät hetken ja sitten taas jatkat matkaa :)
Mulla supisteli tosi rajusti esikoisen kanssa 3kk ennen laskettua aikaa ja kävin monesti polilla. Kaikesta huolimatta niin poika syntyi vain 2 pvää etuajassa, eli onneksi se ei aina tarkoita että ne sieltä olisivat oikeasti tulossa hirveän aikaisin. Mutta toki kannattaa olla varovainen!
 
Nuo supistuksia ehkäisevät lääkkeet on nk. sympatomimeettejä, eli sympaattiseen hermostoon noradrenaliinin (hermoston välittäjäaine) tavoin vaikuttavia lääkeaineita. Sympatomimeettejä käytetään mm. hengitetävissä astmalääkkeissä laajentamaan keuhkoputkia, ja aika monia samoja lääkkeitä on tabletti- tai injektiomuodossakin (esim. Bricanyl, Salbuvent, Ventoline) ja niitä käytetään mm. supistusten ehkäisemiseen.

Sympaattinen hermosto säätelee rauhasten, sielän lihaskudoksen ja sydämen toimintaa. Siksi noilla supistuksenestolääkkeillä on hieman inhottavia sivuvaikutuksia -sydän tykyttää, kädet hikoaa ym. Kaikki muukin lääkkeelle altis kudos reagoi, ei ainoastaan kohtulihas. Vähän niinkun olis säikähtäny tai suuttunu jostain asiasta, ja elimistö tuottanut kauhean adrenaliinipiikin.

Lääkkeen annostelu (kerran-viikkokausia) riippuu käsittääkseni mm. supistelun syystä (no, sitähän ei aina saada selville) ja oireiden kestosta. Tuntuu kuitenkin tuo AP:n seuranta-aika hieman lyhyeltä, itse lähtisin varmaan takaisin polille vaatimaan lisää lääkettä, jos tilanne ei tunnu rauhoittuvan.

Tuo lepäilykin on tehokasta. Esikosta sain rv34 loppuun asti lääkitystä, siitä eteenpäin olin oman huilailun varassa. Kun rv37 tuli täyteen lopetin huilailut, ja siitähän se synnytys sitten käynnistyikin vuorokauden kuluessa. Jos vaan saat apuja niin ota vastaan kaikki ja pysy sohvalla, lyhyt aika se jälkeenpäin katsottuna on :)
 

Yhteistyössä