Supistukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ja veden juonti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

ja veden juonti

Vieras
Nyt en tiedä onko tämä sattumaa vai joku yleisesti tunnettu tosiasia, josta mä en ole vaan sattunut kuulemaan.
Mulla on meneillään rv26 ja kivuttomia harjoitussuppareita on melkoisesti. Vaihtelee päivittäin tosi paljon, välillä on päivässä vain muutama ja toisinaan taas kymmeniä. Mitään suoraa yhteyttä fyysiseen rasitukseen ei aina löydy. Tänäänkin olen loikoillut koko päivän, mutta silti supistelee jatkuvasti.

Olen nyt muutamana päivänä huomannut, että jos en muista juoda reilusti vettä, niin supistuksia on todella paljon ja mitkään asennon vaihdot tms ei meinaa auttaa asiaa. Kun taas tankkaan koko päivän tasaiseen tahtiin vettä tai muuta nestettä ja vaikka rasittaisin itseäni fyysisesti vähän enemmän, niin supistuksia ei ilmaannut välttämättä ollenkaan.
Esim tänään muistin vasta iltapäivällä, että juominen oli jäänyt vähemmälle ja koko päivän siihen saakka supisteli ahkeraan. Nyt olen pitkin iltaa juoda lipittänyt vettä ja supistukset on lakanneet.

Onkohan tämä nyt ihan omaa kuvitelmaa vai onko tälle olemassa jokin selitys?

Ei ole kuvitelmaa vaan aivan niin kuin sinä sanot sen olevan.
Hormonit laimenee veteen ja ylimääräinen neste poistuu pissan mukana... Mitä enemmän juo vettä, sitä enemmän tulee pissaa ja sitä enemmän poistuu hormoneja : )

Kertoisitko kuinka tunnistaa nuo harjoitussupparit?? Muutamana yönä olen heränny siihen kun on tuntunu siltä, että pitää lähteä laittamaan side pöksyyn kun on tuntunu, että menkat alkaa. Onko tämä tuntemus supistusta?

ok, kiitos vastauksesta. Pitää siis satsata tuohon veden juontiin.

Alli: harjoitussupparit tuntuu vatsan kovettumisena eli sananmukaisesti kohtu supistuu. Supistus kestää hetken, ehkä puolesta minuutista minuuttiin ja koko vatsa/kohtu menee aivan kivikovaksi ja pienenee normaalista eikä painaessa jousta yhtään.
Ainakaan mulla ne ei tunnu ollenkaan samalta kuin menkkojen alkaminen. Harjoitussupparit eivät ole kivuliaita, mutta epämiellyttävän tuntuisia kyllä.

Mä olen litkinyt nyt pari viikkoa ainakin pari litraa vettä päivässä turvotuksen vuoksi (ei kyllä tunnu auttavan), mutta mulla on kyllä sinä aikana supistukset vaan lisääntyneet. Niitä tulee joka päivä kymmeniä. Pelkäsin jo, että kohta vauva syntyy, mutta lääkäri tarkisti tilanteen pari päivää sitten ja sanoi, ettei mitään muutoksia ole. Eli supistelkoon. Ainoa vaan, että kun latkii paljon vettä, on jatkuvasti pissahätä, ja ainakin mulla nuo supistukset tekee pienestäkin hädästä ihan sietämättömän tuntuisen. Eli tunnin kävelylenkki on ihan maksimi, sitten on pakko päästä vessaan. Mulla viikko 33 aluillaan.

Koska sinulla on turvotuksia, pitää sinun juoda sen takia ylimääräistä nestettä pari litraa päivssä ja sitten niiden suppareiden takia pitäisi juoda vielä lisää nestettä, niin aikamoinen määrä siitä tulee nestettä ja vessassa juoksua, enkä yhtään ihmettele että homma tuntuu epätoivoiselta. Kannattaa varmaan kuunnella itseä ja tehdä niin kuin tuntuu parhaimmalta. Ihmettelen vaan, että miksi lenkkeilet, jos supistelee niin kovasti. Lepokin auttaa turvotuksiin, kun nostat jalat reilusti koholle ja kevennät syömistä kunnolla (rasvat, suolat ja sokerit pois)

Minulle sanottiin, että kun supistelee kovemmin, pitäisi juoda vettä kerralla n. litra, että siitä olisi supistusten kannalta höytyä.

Kiitos nimimerkille * hyvistä vinkeistä. Juuri vetäisin puoli litraa vettä, täytyypä juoda toinen mokoma ja katsoa, auttaako supistuksiin. Eikä mulla sitä turvotusta niin paljoa ole, että oleminen olisi kurjaa (kunhan ei yritä laittaa sormuksia sormiin), ärsyttää vaan kun paino pomppii jatkuvasti ylöspäin, joskus lähes kilon päivässä! (onneksi noita päiviä on ollut vain parin viikon välein)

Lenkkeilen lähinnä siksi, että muuten pää hajoaa. Sekä psyykkisesti, kun pitää istua sisällä, että fyysisesti: ulkoilu helpottaa päänsärkyä, jota turvotus tuo tullessaan (verenpaine ja virtsa ok, ei siis toistaiseksi pelkoa raskausmyrkytyksestä, vaikka onkin turvotusta ja päänsärkyä). Ja lääkäri ei tosiaan kieltänyt mitään, kun supistelusta ei sinänsä ole ollut haittaa. Odottelen tässä, että saataisiin jäälle ladut, niin kokeilisin hiihtoa, moni on sanonut, että aiheuttaa vähemmän supistelua kuin kävely. Mäkiseen maastoon en kumminkaan uskalla lähteä... kaatuisin kumminkin alamäessä.

Luin muuten tänään lehdestä, että pakkanen lisää virtsan eritystä... pitää mennä kokeilemaan, josko se sitten alentaisi turvotusta, kunhan pukeutuu ensin eskimotyyliin :)

En muistanutkaan mainita vielä siitä juomisen ""hauskuudesta"", että itse jouduin sellaiseen kierteeseen juomisen kanssa, että kun tuli supistuksia, niin vähensin liikuntaa ja kun vähensin liikuntaa, niin tuli turvotuksia ja kun joi turvotuksiin ja suppareihin nestettä, niin tilalle tuli lihaskrampit (ilmeisesti magnesium lähti pissan mukana) ja sitten taas piti yrittää liikkua ja taas supisteli...

Aattelin silloin, että aika epätoivoista touhua tämä on ja tein sitten jatkossa niin kuin itse parhaimmaksi katsoin, enkä enää välittänyt, vaikka terveydenhoitaja joka neuvolakäynnillä valitti turvotuksista ja liiasta painon noususta ja aina piti saarnaa lepäämisen tärkeydestä ja suolan vähentämisestä. Pää oli vähemmästäkin haljeta... Joka tapauksessa vauva on pysynyt hyvin kyydissä mukana ja kasvanut normaalisti. Nyt kun kaveri saisi tulla jo ulos, niin eipäs se enää edes yritä tulla pois : )

Yhteistyössä