Supistukset,selkäkipu?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammat hoi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammat hoi

Vieras
Te joilla supistukset ovat tuntuneet selkäkipuna niin muutama kysymys.
Onko kipu siis aaltomaista vai jatkuvaa? Helpottaako jossain asennossa vai jatkuuko vaan?
Kovettuuko maha samalla vaiko ei?

Tuntui aaltoina ja kovettui. Hakeuduin aina nojaamaan johonkin, hieman kumaraan ja heiluttamaan lantiota sivulta toiselle. Ja mulla mukana aina tässä,vaiheessa kovat poltot. Ennen en ymmärtänyt mitä tarkoitti, nyt ymmärrän

eli on aaltomaista, hyvä tietää :) keskustelimme tästä asiasta ystäväni kanssa ja itse asian ajattelinkin näin olevan mutta hän sanoi että kipu voi olla jatkuvaa ja että vatsa ei kovetu (hänellä ei ole omakohtaisia kokemuksia).
Itse taas en osaa oikein sanoa,koska aiemmissa raskauksissa supistukset ovat tuntuneet kivuliailta vasta hetkeä ennen vauvan syntymää ja silloin sattui joka puolelle :D

eli on aaltomaista, hyvä tietää :) keskustelimme tästä asiasta ystäväni kanssa ja itse asian ajattelinkin näin olevan mutta hän sanoi että kipu voi olla jatkuvaa ja että vatsa ei kovetu (hänellä ei ole omakohtaisia kokemuksia).
Itse taas en osaa oikein sanoa,koska aiemmissa raskauksissa supistukset ovat tuntuneet kivuliailta vasta hetkeä ennen vauvan syntymää ja silloin sattui joka puolelle :D

Onko ystäväsi siis sosiaali- ja terveysalan ammattilainen kun ei ole omaa kokemusta mutta sulle neuvoja latelee? :) Mielenkiinnosta nyt vaan kysyn.

Mutta.. mulla on ollut nyt kahdenlaisia supistuksia vasta, kivuttomia kovettumisia.. jotka tuntuu vaan kovana paineena alavatsalla... Sit on ollut sellasia että kovettuu ja samalla on sellasta menkkajomotusta vatsan tai selän puolella.. En kyllä ole vielä synnyttänytkään, nyt rv 39+3 :) Toista odottelen. Niin ja on mulla siis noita menkkakipuja edessä ja takana ilman kovettumisiakin..

Mulla esikoista odottaessa tuli muutaman kerran yksittäisiä harjoitussupistuksia, jotka oli sellaisia missä maha kovettui.

Mutta synnytyksessä tuli vaan niitä aaltomaisia, kuukautiskipumaisia polttoja, mutta maha ei mun mielestä silloin kovettunut ollenkaan. Kyseessä oli käynnistys ja tosiaan kolme päivää kesti, eli ei ne supistukset paljoa tehneetkään silloin. Ihan lopussa aukesin vasta nopeasti oksitosiinitipassa. Mutta muistan miettineeni että eikö sen mahan pitäisi kovettua :p

Supistus on kohdun eli lihaksen jännittymistä. Mikä tahansa lihas jännittyessään kovettuu.
Kiputuntemukset siitä on henkilökohtaisia kokemuksia joita ei kai suoraa pysty vertaamaan.

Tuli vaan mieleen ett jos ap:n ystävällä on vähän toisen käden tietoa...ja ehkä toki jollak tosi ylilihavalla ei sen läskin läpi niin tunnukaan se vatsan kovettuminen..

Yhteistyössä