Supistukset rv28..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Dana

Jäsen
08.08.2013
79
40
18
Auttakaahan ensikertalaista, en osaa tulkita kropan tuntemuksia.. Mä en ole ihan varma, mutta luulen että mulla on jo jokusen viikon ollut supistuksia. Ennen ei usein, mutta tänään ja eilen on ollut paljon erilaisia kipuja. Kivuttomia suppareita on ollut jo paljon aiemmin. Nyt sitten satuin eilen törmäämään tietoon että menkkamaiset kivut voikin tarkoittaa supistuksia? Näitä on ollut harvakseltaan nyt pari viikkoa. Mulla oli jo alkuraskaudessa vahvaa jomotusta joihin terkka ei reagoinut (kasvukipuja) niin en tajunnut että tarkottaisi nytkään mitään. Kipu kestää ehkä 5min ja on inhottavaa mutta siedettävää.

Eilen tuommoisen lisäksi tuli myös muutaman sekunnin kestäviä tiukempia kipuja muutaman minuutin välein ehkä 5 kertaa.

Tänään sitten kävelyllä alavatsa alkoi kramppaamaan niin että piti pysähtyä. Se auttoi vähän, mutta helpotti lopullisesti vasta kun pääsin istahtamaan hetkeksi. Myöhemmin kotona alkoi sitten taas menkkajomotus pariin otteeseen ja hetkellinen kuumotus alavatsalla. Sitten vielä kivuton suppari ja lievää alavatsasärkyä on jatkunut koko illan ihan ihan alavatsalla.

Mitkä näistä kuulostaa oikeille supistuksille vai kuulostaako mikään?
Mulla on extraultra 5 päivän päästä jossa on lääkäri. Onko aihetta ottaa neuvolaan yhteyttä jo aiemmin vai voinko odottaa ultra-aikaan? Kuulostaako nämä perusvaivoilta vai ovatko kropan tapa varoittaa jostain? Kivut on kaikki olleet siedettäviä eli ei mitään hampaat irvessä meininkiä mutta kipein oli se kävelyllä tullut kramppi ja ne parin sekunnin tuikinnat. Taustalla henkisesti rankka syksy työn puolesta ja unettomuutta viimeiset puoli vuotta. Pelkään että jatkuvasti kasautuvat ongelmat töissä saa näitä aikaan :( otin eilen saikkupäivän kun en enää jaksanut unettomuutta ja jatkuvaa itkeskelyä, sitten alkoikin nämä kivut..

Olen ymmärtänyt, että ennakoivat supistukset ovat ihan normaaleja juttuja, kohtu "harjoittelee" suurta päivää varten. Mutta jos supistukset muuttuvat kivuliaiksi ja säännöllisiksi, niihin liittyy vuotoja ja niitä alkaa tulla useammin, on syytä ottaa yhteyttä lääkäriin. Varmasti siksi, että nähdään kohdunkaulan tilanne.

Itse en edes tajunnut, että kysymys oli supistuksesta, kun vatsa kiristyi ensimmäisiä kertoja. Onneksi satuin olemaan neuvolassa, ja terveydenhoitaja kertoi, että supistus näyttää juuri sellaiselta.

Toi mahan kramppaaminen kävelyllä on varmasti myös ihan normaalia, kun maha kasvaa. Tukivyö voi auttaa asiaa, ja vauhtia täytyy hidastaa. Mulla on myös selvästi kävelyvauhti hidastunut tässä viimeisen viikon aikana (nyt rv 33+2), ja maha kiristyy helpommin.

Mulle annettiin neuvolassa ohje, että jos joku asia huolestuttaa, kannattaa soittaa. Varmasti myös synnytysosastolta neuvovat jos on tarvetta. Älä suotta murehdi, kyllä siellä ymmärretään ja osataan antaa asiantunteva ohje siitä, kannattaako lähteä lääkäriin aiemmin.

Sun työ kuulostaa aika stressaavalta, ehkä olisi syytä ottaa hiukan pidempi sairasloma?

Hei, mä oon vasta 19 rv:lla ja jouduin saikulle suppareiden vuoksi. Mulla on just noita kuvailemiasi kiristyksen tunteita, mut mulla ne kypsytti kohdunsuuta, vaikka ei ollu edes kivuliaita. Sinuna lepäilisin nyt sen 5 vrk ja en menis kävelylle ym, voit vaikka ottaa omalla ilmoituksella saikkua, koska supparisi ovat nyt muuttuneet erilaisiksi. Kannattaa siis tarkistaa kohdunsuun tilanne ennen kuin jatkaa liikuntaa, koska vauvojen olis paras syntyä vasta rv 32-34 jälkeen : ) Joillakin on kipeitäkin suppareita pitkin raskautta ilman, että ne muuttaa kohdunsuunta, toisilla harvoilla, kuten minulla, kohdunkaula kypsyy niistä kiristyksistäkin näköjään...

Muoks: niin ja jos on alavatsasärkyä ym kannattaa pissanäyte antaa varmaan neuvolassa. Joskushan pissatulehdus on suht oireeton. Muut tulehdukset varmaan suljetaan pois siellä lääkärissä sitten.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä