Superimukykyinen yövaippa isolle lapselle?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Tea Time
[QUOTE="kkk";28622102]Onkohan sulla kuitenkin liian pieni vaippa lapsellasi? Vaikka hän tuohon painohaarukkaan menee, niin minä olen esim. siirtynyt poikani kanssa käyttämään pampers 6 -koon vaippoja jo silloin, kun hän oli 10 kk. Eli veikkaisin kyllä että sulla on liian pienet vaipat. Ja miksei housuvaippaa, ne kun pysyy paremmin paikoillaan.[/QUOTE]

Ai jaa? Jotenkin ajattelin että 14 -kiloiselle riittäisi 11-25 kg lapselle tarkoitetut vaipat. Pitääpä katsella sitä 6 kokoa sitten (miten en muista nähneeni 6-kokoa missään...) Tai pitää kokeilla niitä Baby Dry-vaippoja.

Meidän kokemuksen mukaan teippivaippa on luotettavampi kuin housuvaippa, siksi meillä on teippivaippa yökäytössä.
 
"hmm"
Meillä oli isokokoisella rotevalla kolmevuotiaalla pojalla 7-koon Liberon housuvaippa yövaippana ennenkuin oppi kuivaksi. Itse huomasin, että housuvaipan etenkin pitää olla aika napakka, ei saa jäädä yhtään väljäksi, kun muuten ei pysy kunnolla päällä kun lapsi pyörii ja hyörii unissaan vaan valskaa sitten jostain reunasta muuten. Usein meillä tuli läpi tuosta sivusta ulkosyrjältä, lonkan kohdalta, kun vaippa ei pysynyt kunnolla paikoillaan.
 
"Aloittaja"
Aloittajan poika on siis 4,5-vuotias, n. 118 cm ja 23 kg eli melko isokokoinen ikäisekseen. Liberon housuvaippa koko 7 on meillä ollut käytössä, mutta se siis ei riitä. Yövaipasta otettiin se medium-koko. Nyt laitettiin molemmat päällekkäin ensi yöksi.. Jos tämä systeemi ei toimi, kokeillaan sitten muumeja.
 
"Aloittaja"
[QUOTE="vieras";28622821]Meidän 4v poika käyttää yövaippana liberon housuvaippaa nro 8. Seiska oli liian tiukka vaikka poika on hoikka, painaa n. 18kg ja pituutta n. 110cm.[/QUOTE]

No meillä se 7 on ihan sopivan kokoinen, mutta ei vaan tosiaan riitä.
 
"Aloittaja"
Mä en ole vielä yhtään perehtynyt niihin vaihtoehtoihin. Mikä sen hälytyspatjan idea on? Meillä ainakin pojalla tulee pissaa läpi yön. Onko tarkoitus että lapsi oppii heräämään monta kertaa yössä pissalle? Kuulostaa jotenkin hassulta.
 
"vieras"
[QUOTE="Aloittaja";28622839]No meillä se 7 on ihan sopivan kokoinen, mutta ei vaan tosiaan riitä.[/QUOTE]

Meillä 7 välillä falskas mutta koko 8 taas toimii. Vois ehkä sitä isompaakin kokeilla, ei niissä niin suurta eroa ole mutta ei ainakaan jää niin tiukalle että painaa pissan läpi. Meidän lapselle 7 oli vähän liian matala ilmeisesti (poika vielä kyseessä), joten pissa tuli välillä saumasta läpi.
 
"vieras"
Mikä on totuus?

Olenko laiska vanhempi vai onko niin, että lapsen yökuivuudelle ei vain voi tehdä muuta kuin odottaa?

Illalla juomista vähennetty, yöllä käytän pissalla jos itse herään, mutta kelloa en laita soimaan sen takia. Ja usein siinä vaiheessa lapsi on jo pissannut.
Meillä poika pissasi yöllä vaippaan vielä reilu 5-vuotiaana. Yhtäkkiä vaipat alkoivat olla yön jälkeen kuivia ja jätimme pois. Jokunen vahinko vielä joskus käynyt, mutta itsellään siis oppi kuivaksi.
 
"femin"
Noiden active fit-vaippojen imukyky on pieni. Ne on tarkotettu päivävaipaksi.
Olen kyllä erimieltä... Meillä oli myös ongelmana lapsen vuoteen kastuminen. Oli silloin liberon housuvaipat käytössä.

Mummi sitten neuvoi kokeilemaan housuvaippoja ja ostettiin pampersin active fit 4 kokoa (7-18kg). Meidän vanhempi lapsi on 2v 7kk (15kg) ja nuorempi 8kk(8kg) ja nyt käytetäänkin molemmilla samoja vaippoja. :D Eikä ole kertaakaan vuotanut kummallakaan ja kuukausia ollut jo käytössä. ;) Ja vanhempi lapsi on tosi kova juomaan vettä ja maitoa. :D
 
Elov.
Meillä käytetään melkein 6vuotiaalle (19kg 110cm), 4vuotiaalle (16kg) ja melkein 2vuotiaalle (13kg) pojille samoja liberon 7 housuvaippoja. Välillä oli liberon 8 koko käytössä mut pitkään on pysyny yöpissat seiskaan mahtuvina ja kun ne tosiaan sopii tuolle pienimmällekkin niin helpompi kun ei tarvi monia ostella. Pieninä puin noille yöksi reilusti ylikokosia tarravaippoja esim. Se pampersin aktivefit oli hyvä, mut liberon housuvaipat reilulla koolla on ollut sittemmin parhaita.
Meillä otetaan varmaan syksyllä neuvolasta kans tuolle isoimmalle se hormonihoito tuohon yöpissimiseen. Ei siihen mitkään temput oo auttanu. Sieltä ne saattaa herätä, testien aikana, ilosena et "ei oo tullu pissaa" vaikka kalsarit ja sänky märkänä.
 
"Jaaha"
[QUOTE="Aloittaja";28622893]Mä en ole vielä yhtään perehtynyt niihin vaihtoehtoihin. Mikä sen hälytyspatjan idea on? Meillä ainakin pojalla tulee pissaa läpi yön. Onko tarkoitus että lapsi oppii heräämään monta kertaa yössä pissalle? Kuulostaa jotenkin hassulta.[/QUOTE]

Mulla on itsellä ollut hälypatja lapsena, siihen heräsi kaikki muut paitsi minä..
Tarkoitus olisi että lapsi herää siihen hälyyn ja ainakin sitten siivoaa petinsä jos ei muuta. Joku varmaan tietää paremmin.. :D
Meillä ainakin mennään nyt sillä ajatuksella että vaippa niin kauan kuin tarve on jne.
 
"Aloittaja"
Tuplavaippakaan ei pitänyt viime yönä. Kokeillaan vielä uudestaan. Ongelma taitaa olla se, että poika nukkuu kyljellään. Pissa menee alaspäin ja tulee lonkan kohdalta ulos ennen kuin ehtii edes imeytyä. Toisaalta aamuisin vaippa on ihan täynnä, eli kyllä sitä ehtii imeytyäkin, mutta sitä taitaa vaan tulla tosi paljon yön aikana. Aamulla pojalla ei olekaan mitään tarvetta käydä pissalla. Mä en usko, että tuosta patjasta olisi meillä paljon apua. Katsellaan rauhassa, josko se siitä ajan mittaan.
 
"nike"
3-v/16kg tyttömme nukkuu yönsä nykyään tupla-vaipoilla. Alla napakka teippi-vaippa (esim.muumi) ja päällä reilumpi housuvaippa (nyt dry nites). Tämäkään yhdistelmä ei aina pidä, mutta lakana/peittopyykkiä huomattavasti vähemmän kuin ennen. Suvussa yökastelua, joten vaippoja voi joutua käyttämään vuosia..
 
vierailija
Lueskelin noita juttuja yö kastelusta.artikkelit ovat aika vanhoja mutta ongelmat samoja kolme vuotiaan kanssa meil sänky rupesi pysyy kuivana kun äitini kehotti hankii tytölle muovihousut yö käyttöön. vaippoja ei ole tarvinnut kaupasta kantaa muovihousun sisään laitan attensin lisäimu vaipan jos ei ilta pissa tule pottaa laitan tuplavaipan imevät tosi hyvin .aamulla vaippa roskiin muovihousut huuhtasen kuivumaan et on illalla valmiit.käyttöön.
 

Yhteistyössä