Superäitejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitenkä siis on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitenkä siis on

Vieras
Onko kaikki "superäitejä" jotka aamuvarhaisella kun vauva herää lähtevät reippaina lenkille vaunujen kanssa raittiiseen ilmaan vai saako olla rentumpi ja viettää aikaa aamusta vaan kotosalla ja ulos lähteä ehkä vasta yhdentoista tai kahdentoista aikaan? Kysymykseni koskee alle vuodenikäisiä taaperoita siis.

Tottahan toki! Vaikka takana on risainen yö, enkä esikoisen vatsakivun takia päässyt eilen edes suihkuunkaan (ukko kahtavuoroa eilen), niin aamulla kato sotamaalit naamaan ja kylälle rattaitten kanssa mulkoilemaan muita räjääntyneitä äitejä! ;)

Eli, eikös sinne mennä sitten kun itselle ja lapsille parhaiten sopii! :) Nähdään puolenpäivän kieppeillä!

Olen itse huomannut, että voin itse paljon paremmin, kun noudatan tiettyä rytmiä. Myös lapsen kannalta olen halunnut pitää rytmistä kiinni. Olen melkoinen kotikissa eli viihdyn kotona liiankin hyvin, mutta nyt kun olen omaksunut sen systeemin, että yhdeksän maissa lähdemme kävellen keskustaan kaupoille, niin sen jälkeen ruoka maittaa kummallekin ja itselle on ihan välttämätöntä päästä katselemaan muita ihmisiä tai vaikka näyteikkunoita, ettei tule ihan mökkihöperöksi.

Lihon herkästi, joten myös tuon painon hallinnan kannalta yritän sitkeästi pitää kiinni syömisestä 5 kertaa päivässä (aamiainen, lounas, välipala, päivällinen, iltapala), sillä muutoin korvaan ruoan napostelulla.

Meillä ulkoillaan ja puistoillaan tytön 1v kanssa 9.30-11.00 ja 18.00-19.00. Meillä nukutaan kahdet päikkärit, joten tällainen aikataulu on meille passeli. Varmaan lähdettäisiin aamupäivällä myöhemmin liikenteeseen, jos tytölle riittäisi yhdet päiväunet iltapäivällä, mutta kun nukkuu ekat unet 11-13, niin aika aamusta on liikkeelle lähdettävä, että kerkiää jotain tehdäkin ennen unia.

Meillä ulkoillaan n. klo 9. Vauva (10kk) herää n. 7.30. Sit syödään aamupuuro ja sen jälkeen on kiva lähteä ulkoilemaan. Meillä tuo "aikainen" ulkoilu johtuu myös vauvan rytmistä ja siitä kun koira tarvitsee aamulenkin.

Toki meilläkin on päiviä, jolloin pötkötellään vain sängyssä ja päivävaatteisiin ei ole kiire. Ehkä yleensä kuitenkin viikonloppuisin näin.

Olen kyllä superäiti.

Ei, minäkään en viitsi lähteä silmät rähmässä tuulta ja tuiskua uhmaamaan. Kesällä ulkoilemme koko päivän, talvella en ulkoiluttanut vauvaa läheskään joka päivä. Periaatteena on että en pue sadetakkia ja kumisaappaita ylleni, eli aktiivisessa sateessa en ulkoile. Muutenkin rytmin kanssa on niin ja näin. Vauva nukkuu yhdet päiväunet puolenpäivän molemmin puolin, yöunet 20-7, ruoka-ajat ovat 8, 11, 14, 17 ja 19. Suurinpiirtein. Missä sitten satummekin olemaan.

No miksi superäiti: olen hellä ja ihana lapsilleni ja rakastan myös miestäni inohimoisesti, teen useimmiten ruoan itse ja siivoilenkin joskus, pyykitkin hoituvat ja meinaan kohta alkaa jopa elättää perhettäni. Sinäkin olet superäiti, mutta anna itsellesi aplodit parhaista puolistasi, älä kyttää huonoja. Äläkä varsinkaan, koskaan, vertaa itseäsi muihin!

Meillä ulkoillaan kahden pienen lapsen kanssa (2½v sekä 10kk) usein jo klo 8.30-9 alkaen joka ikinen päivä siksi että on PAKKO, koska lapset heräävät viimeistään klo 7 ja hyppivät seinille ennen aamuyhdeksää. Mistä luulet että varhainen aamu on millään tapaa vapaaehtoinen? ;)

Esikoisen tarhapäivinä en ulkoile kuopuksen kanssa kuin pakosta, kun pitäisi opiskella, tosin hänkin on nykyään tylsistynyt sisällä. Muistelen esikoisenkin olleen yhtä levoton 9-10-kuisesta alkaen, ja ulkoilut oli aloitettava kummankin hyvinvoinnin takia. Ulkoilman vuoksi lapsille maistuu uni ja ruoka paljon paremmin.

En tee mitään mitä pitää tehdä hampaat irvessä suorittaen. Eli ulos en mene jos sää on peestä tai jos ei todellakaan huvita. Ei se lapsi hunningolle mene muutamista sisälläolopäivistä, kunhan useimpina päivinä pääsee ulos.

Ja sama kuin edellä, ainakin taaperoiden kanssa on omankin mielenterveyden kannalta parasta mennä ulos, koska muuten hyppivät seinille loppupäivästä :) Vauvalle ei sisälläolopäivät niin suurta eroa tee.

Meilläkin herätään kyllä kahdeksan aikaan eikä se ole mikään oma valinta vaan lasten rytmi. Jos musta olisi kiinni, nukkuisin ainakin yhdeksään. Rytmi kyllä yritetään pitää samanlaisena päivästä toiseen, suurin piirtein samaan aikaan herääminen, lounas, päikkärit, päivällinen, iltatoimet, yöuni..

Yhteistyössä