Olin etukäteen ajatellut, että täysimetän niin pitkään kuin mahdollista eli kiinteät vasta lähempänä 6kk ikää. Neuvolassa suhtauduttiin tähän myönteisen neutraalisti, mutta niin myös kaikkiin muihin tekemiimme syömisratkaisuihin siitä eteenpäin, eli mitään painostusta ei mihinkään suuntaan ollut vaan tietoa sai hyvin tarvittaessa. Esikoista olin imettänyt lähes vuoden ja ajattelin samanmoisen tämänkin kanssa mutta toisin kävi. Kummankin kanssa etenimme lapsentahtisesti ja silti polku muodostui imetyksen suhteen erilaiseksi
Puhun tässä jatkossa nyt enemmän tästä viimeisimmästä vauvasta, kun se on tuoreessa muistissa.
Kummankin imetys sujui alusta lähtien hyvin ja oli vaivaton tapa ruokkia vauvaa. Tämän tokan kanssa yösyömisiä oli aika tiheästi, mutta niin oli vielä kiinteiden aloittamisen jälkeenkin. Kiinteiden aloitusajankohdan pikkasen vajaa 5kk iässä ratkaisi vauvan oma kiinnostus syömistä kohtaan. Hän alkoi sylissä istuessaan seurata katseellaan, kun laitoin ruokaa suuhun ja yritti käsin ottaa lusikasta tai leivästä kiinni. Samoin hän alkoi hamuilla pöydältä käsin ruokaa ja aukoi suutaan samalla, kun itse laitoin lusikkaa omaan suuhuni. Totesin näiden merkkien olevan aika selkeä viite siitä, että syöminen kiinnostaa ja maistamiskokeilut voidaan aloittaa.
Ekat maistiaiset olivat banaania, annoin banaanintyngän osittain kuorittuna vauvalle käteen ja hän laittoi sen itse suuhunsa. Imeskeli ja tunnusteli aikansa ja sai siitä jotain makusia suuhunkin. Aika nopeasti tämän jälkeen maistattelin bataattia ja porkkanaa soseutettuna ja ne upposivat myös lusikasta hyvin äkkiä. Syöminen kiinnosti niin paljon, että vauva otti aina itsekin kiinni lusikasta vei sitä suuhunsa yhdessä syöttäjän kanssa. Sekoitimme ihan röyhkeästi sormi- ja lusikkaruokailua ja siirryimme suht nopeasti 5kk jälkeen lihoihin. Mitään herkkyyksiä emme huomanneet, joten oli helppo lisäillä uusia makuja, kun kaikki tuntui uppoavan. Ainoastaan perunasta meni vatsa kovalle aluksi.
Karkeampiin ruokiin siirtyminen vei hiukan aikaa, eli ihan 8kk iässä ei vielä uponnut, ja sormiruokailuun riittävän motoriikan hallinta myös vei kuukausia vaikka harjoittelu aloitettiinkin ajoissa, mutta tuossa 10kk kohdalla alkoi mennä ihan rouheata ruokaa jo ja isompia palasia itse syötynä. Asiaan varmaan vaikutti se, että hampaat puhkesivat aika myöhään ja nyt 11kk iässä ylähampaatkin ovat vasta ihan nysät.
Imetystä oli siis lopulta vajaa 5kk täysimetyksenä, jonka jälkeen kiinteitä lisäiltiin ohjelmaan ihan reippaaseen tahtiin, kunnes 6kk iässä oltiin jo 3 ruokailussa. Nokkamuki tuli kuvioihin 6kk iässä ja 7kk iässä pullolla alettiin antaa lisämaitoa (pulloa oli siihen asti käytetty vain satunnaisesti, eikä maitomäärät olleet koskaan mitenkään isoja), kun tissin kiinnostus väheni ja öiset syömiskerrat lisääntyivät. Aika nopeasti tuo sitten vierottuikin itse rinnalta, kun menkat alkoivat ja kokonaan imetys loppui 8,5kk iässä. Yöimetykset olivat vikoja imetyksiä ja nekin putosivat yksi kerrallaan pois, kunnes yösyömisetkin loppuivat pari viikkoa tuon imetyksen loppumisen jälkeen kokonaan. 9kk iästä eteenpäin kaikki maito on mennyt nokkamukista ja aika nopeasti ihan itse juomalla eli oppi kallistamaan mukia tarpeeksi. Meillä on ollut käytössä Emman nokkamuki, jossa ei ole imuventtiiliä.
Eli meillä ns. lapsentahtinen eteneminen tuotti sen tuloksen, että emme saavuttaneet 6kk/12kk suositusta, mutta en olisi nähnyt mitään järkeä siinä, että olisimme olleet käyttämättä tuon kiinteiden syömisen aloittamiseen liittyvän herkkyyskauden, jonka lapsi itse niin selkeästi ilmaisi.