Suosittele lemmikkiä eläinpölylle allergiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mimu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mimu"

Vieras
Mikään karvainen eläin ei siis käy. Lapsi allerginen kissoille ja koirille yms.
Akvaario muuten ok, mutta se on vain katseltava.
Onko teillä allergiaperheillä joku lemmikki, mikä?

Muistaakseni joku koirarotu oli semmoinen joka ei allergisoi, en muista mikä. Surffailemalla selvinnee.

Meidän allergiaperheessä on aina ollut kissa. Allerginen olen itse koiralle ja lepälle ja koivulle ja muutamalle lääkeaineelle. Kun muutaman vuoden olin ilman kissaa, kaikki allergiaoireet pahenivat. Luulen että tää kissanpölyn määrä toimii jonkinlaisena ympärivuotisena siedätyshoitona. Sietämistä siinä kissassa kyllä onkin, entiset sohvanpäälliset, karvoja vaatteissa, se haluaa ulos ja se haluaa sisälle, hyppii pöydälle. Mutta on se silti niin hyvä tyyppi.

En voi kyllä tätä menetelmää muille välttämättä suositella, vaikka itellä toimii.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29689072:
oikeesti sellaista koirarotua ei olekaan, joka sopis allergiselle, jos ihan toduutessa pysytään. En osaa sanoa, miten tuo kilpikonna sitten olis.

Ja meillä on koiran lisäksi 2 koira-allergikkoa, eivät ole allergisia kaikille koirille

Periaatteessa matelijat ja sammakkoeläimetkin ovat "vain katseltavia", sillä ne ovat harrastus- eivätkä lemmikkieläimiä. Ne eivät pidä käsittelystä, vaan stressaantuvat ja sen parempi, mitä vähemmän niitä pidellään.
Riippuu lapsen iästäkin, mitään eläintä ei saa ottaa lapselle, hoitovastuu pitää olla aina aikuisella.
Jos eläimiä halutaan pitää kädessä, niin jotkut pikkuöttiäiset olisivat sopivia. Vaikka nekin ovat harrastuseläimiä, niille on kuitenkin ihan sama ovatko ne terraariossaan ja kädessä, kunhan niitä käsitellään varovaisesti.
Vaikka akaattikotilo, sauvasirkka, kummitussirkka.

Jos kyläpaikassa on kissa, lapsi alkaa aivastelemaan hetken kuluttua. Koirista ei ole niin paljon kokemusta.
Aikuisena voisi kokeilla siedätystä, mutta en haluaisi ottaa koiraa vain kokeiluun ja luopua sitten, kun ei onnistu. Allergiaoireet voivat alkaa viiveellä.

[QUOTE="Mimu";29689112]Jos kyläpaikassa on kissa, lapsi alkaa aivastelemaan hetken kuluttua. Koirista ei ole niin paljon kokemusta.
Aikuisena voisi kokeilla siedätystä, mutta en haluaisi ottaa koiraa vain kokeiluun ja luopua sitten, kun ei onnistu. Allergiaoireet voivat alkaa viiveellä.[/QUOTE]

Juu niin se ei käy.

Jos ylipäänsä haluaa kokeilla miten oireita tulee jostain eläimestä tai ei tule, niin paras ottaa jonkun koira hoitoon esim. muutamaksi päiväksi, tai viikoksi. Oikein allerginen tosin ei välttämättä siedä sitä elikkoa edes vuorokautta.

Muuten kyllä nykysuositus on pikemminkin altistaa liioista allergioista pois sietämällä lieviä oireita, kuin entiseen tapaan suojata allerginen lapsi kaikelta mahdolliselta ja mahdottomalta.

Vielä sen verran, että pienet liskot kiinnostaisivat, mutta haluaisin kuulla kokemuksia niistä. Lähinnä onko niiden ruokkiminen kuinka työlästä ja kallista? Googlailin aihetta ja jauhomatojen ja sirkkojen kasvatus pisti silmään...

Lapselle tulee hengitysoireita eläimistä, nyt siitepölyaika allergialääkkeet käytössä, koivulle todella allerginen. En lähtisi lasta siedättämään astman pelossa ottamalla kotiin jonkun karvaturrin.

Olen vahvasti kissa-allergikko, alan nuhisemaan ja tuhisemaan jo siitä että perheessä jossa käyn on kissa vaikkei se katti olisi samassa huoneessakaan. Meillä on Cornish Rex enkä saa siitä mitään oireita, en vaikka se puskeekin minua päivittäin suoraan nenään.

Olen myös siitepölyallergikko ja nuorempana käytössäni oli astma-piippu keväisin etten vallan tukkeutunut. Sen sain jätettyä myöhemmin pois mutta toki oireeni ilmaantuvat keväisin jo vähän ennen kuin telkkarissa kerrotaan lepän kukinnan alkaneen.

Koiriakin meillä on eikä niistä tule oireita vaikka tukkeudunkin esim. kultaista noutajaa silittäessäni tai ajokoiran ollessa samassa autossa (testattu kerran). Piskit ovat näitä ns. vähän allergisoivia Coton de Tulear-tyyppejä.

En silti suosittele että allerginen lapsi altistetaan eläinpölylle.

Yhteistyössä