tarjottavat allergiselle yms. etiketti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tätä ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tätä ihmettelen

Vieras
Tuli vaan meleeni eräs juttu, jota olen joskus ihmetellyt.

Eli siis se, että melkein aina, kun vieraaksi juhliin tulee joku allergikko, tai keliakiaa poteva, tai muuten "ruokavaliorajoitteinen". Niin tälle tehdään omat ruoat tai kahvileivät yms., ja muut sitten syövät eri ruokaa.

Että onko se jotenkin jonkin etiketin vastaista, vai mikä estää sitten tarjoamasta sitä allergiselle/keliakiaa sairastavalle, yms. sopivaa ruokaa kaikille, meinaan kun tuskin ne erityisruokavaliota tarvitsevat ihmiset nyt mitenkään haluavat olla jonkin erityishuomion kohteena ruokavalionsa takia, näin ainakin olettaisin.

Eli sankari ei saa täytekakkua, ettei muna-allerginen loukkaannu.?Jos vieraaksi tilee vege lapsi, niin kaikkien muidenkin tulee syödä sillä ruokavaliolla? Joku laktoositon ja gluteeniton menee vielä koko porukalle. Muuten teen vaihtoehdot ja riittää, että rajoitteet on huomioitu.

Gluteenittomat jauhot ym. tällaiset maksavat paljon enemmän kuin ns. tavalliset.
Eikä esimerkiksi juuri noista gluteenittomista jauhoista (jne) leivotuista tuotteista tule lähellekään sellaisia "oikeita". Eli niissä kärsii ulkonäkö ja makukin. Ainahan voi yrittää tehdä ja muokata reseptiikkaa siten, että tuote sopii lähes kaikille. Mutta aina ei pysty.

Katsopa huviksesi, paljonko laktoositon maito maksaa kaupassa normimaitoon verrattuna.

JA allergikot ovat todella tarkkoja ruokavalionsa suhteen. Kyselevät ja selvittävät, mitä siihen on laitettu ja minkä merkin tuotetta käytetty ja varsinkin, että onko tekijä tosiaan ymmärtänyt mistä on oikeasti kyse.

Eräässä tapauksessa henkilölle valmistettiin gluteeniton kakku. Henkilön sitten tiedustellessa ainesosia ja leivontatapaa, kävi ilmi, että kakkuvuokaan oli voitelun jälkeen laitettu tavallisia korppujauhoja pintaan. Että se siitä sitten. Ajatus kaunis, vaan ei ollu mukana kun leivottiin.

No gluteenittomat leipomukset tulee ainakin aika kalliiksi. Ja jos leipojalla ei ole kokemusta erikoisruokavalioista, esim. munattomat/gluteenittomat leipomukset ei välttämättä onnistu kauhean hyvin tai koostumus, ulkonäkö ja maku voi olla vähän sitä sun tätä, niin silloin on kivempi tehdä muulle porukalle omat ruokansa.

Kyllä noita pystyy osin tekemään kaikille ihan saman. Eipä juuri kukaan huomaa eroa, teenkö keliaakikollekin sopivan täytekakun vaiko ihan tavallisen, korvaan sen pari ruokalusikallista jauhoja kaakaojauheella, mitä minun tavallisimpaan reseptiini tulee. Tosin keliaakikkoversion paistan yleensä pellillä leivinpaperin päällä, ei tarvitse jauhotella vuokaa, kun tavallisen teen ihan vuoassa.

Varsinaiset ruoat voi sitten valita ihan sen mukaan tehtäväksi, ettei siitä tarvitse väännellä montaa versiota. Jos ei jauhokastikkeita tai pastaa harrasta, niin moni ruoka sopii keliaakikolle. Leipä ja suolaiset leipomukset on ne hankalimmat tehdä kaikille sopivaksi.

Tieten joskus tulee moniallergikkoja ja sen lisäksi sitten muita erikoistapauksia, niin silloin mene turhan hankalaksi, kun pitää olla joku munaton-maidoton-kotimainen viljaton versio, silloin voi tulla eteen mahdoton yhtälö, etenkin leipoessa.

Meillä on tehty niin, että jos juhlissa on jollain laktoosi-intorelanssi, teen kaiken laktoosittomana. Laktoosittomat maistuu ihan samalta kuin tavallisetkin. Muna-allergikon vuoksi voin tehdä munattoman kakun, mutta kaikki muut ei onnistu munattomina.
Keliaakikon vuoksi en ala tekemään gluteenitonta kakkua yms., koska niistä ei saa hyviä, toisekseen en oikein rohkene noita gluteenittomia leipomaan kun niiden kanssa kuitenkin pitäisi olla tosi tarkka, ettei ole edes suunnilleen samassa kaapissa säilytetty viljatuotteiden kanssa yms.
Pähkinä- ja kala-allergiat on niin vakavia monilla, että sellaisen kohdalla jätetään ko. tuotteet kokonaan pois, voi oireilla vaikkei söisikään niitä itse. Jos on jotain yksittäisiä ruoka-allergioita (mansikka, suklaa yms.) niin tällaisia kyllä voi jättää helposti pois kaikista.
Vilja-allergisen vuoksi en jättäisi kaikilta synttärikakkua saamatta.

Noi allergiat ja rajoitteet ei ole varmasti helppoja kantajalleen, mutta eiköhän jokainen ole siihen tottunut, ettei ruokailut ole aina ihan helppoja. Ei ole juhlienjärjestäjille kovin helppoa rakentaa tarjottavia, kun porukassa on sen yhden keliaakikon lisäksi vaikka vilja-allerginen, maitoallerginen ja lihaton. Ei ole koskaan tullut hankaluuksia vaikka joku ei voisi syödä kaikkea tai jollekin olisi omia leivoksia, hyvin ja kiitollisina ovat ottaneet vastaan.

Hyvä ajatus, koska maailmassa on paljon ruokia joita kaikki voivat syödä. Ehkä voisikin ajatella, että tekee ne ylimääräiset vaihtoehdot sitten niille kaikkiruokaisille. Miksei voi tehdä kasvispataa ja sen lisukkeeksi lihat, jos porukassa on kasvissyöjiä? Tai koska sais ihanaa Ellen Svinhufvudin kakkua, joka on aina varattu gluteenittomalla ruokavaliolla oleville?

Ei kai se etiketin vastaisuuteen mitenkään liity. Toki voi vain tarjota sellaista, mikä sopii kaikille. Jos päivänsankari on allerginen, näin on tehtykin niin meillä kuin kylässäkin. Laktoosittomuus on nykyään aika helppo toteuttaa ja ainakin omista vieraista osa sitä odottaakin. Tekijälle toisinaan vähän rajoittavaa, kun oman perheen vuoksi ei laktoosittomuutta tarvitse huomioida ja vieraiden tullessa tuntuu, ettei voi tehdä asioita itselle tutulla tavalla. Esimerkiksi gluteenittomuus ja täysin maidottomuus on jo hankalampaa. En tiedä haluaisinko valmistaa kaikki esim. täysin maidottomana isolle joukolle nyt, kun ei enää ole oman perheen allergian vuoksi pakko.

Meillä on juhlissa usein huomioitava laktoosittomuus, kasvisruoka, pähkinättömyys, pari maustetta ja joskus kananmunat. Helposti lista on sellainen, että on hankalaa keksiä yhtä kaikille maistuvaa; myös lapsivieraille.

Itse teen juhliin täytekakut gluteenittomia ja muuten teen erikseen tavalliset ja gluteenittomat. Tosin teen molemmat samanlaisia, että ei eroa keliaakikkojen tarjoilut muista. keliaakikot eivät pane pahakseen vaikka on erit sortit. Ovat tottuneet siihen. Hinta on se syy, miksi en tee kaikille gluteenittomia leipomuksia. Itse kun paljon leivon gluteenittomia, niin mielestäni ne tuotteet ovat yhtä hyviä, jopa monesti parempia kuin tavalliset. Mutta jos vähän gluteenittomia tuotteita leipoo, rakenne on monelle vaikea saada kuntoon. Siksi ulkonäkökin kärsii.

Nykyajan hapatuksia nämä gluteiinittomat, laktoosittomat jne. ruoat. Ei sitä ennen muinoin ihmisillä ollut tarjolla kuin samaa sapuskaa kaikille. Se on niin että kun kaikki ruoka on jotainton, niin ihmisten elimistö alkaa vieroksua kaikkea mahdollista. Allergiat sun muut ne on siten itse hankittuja tauteja.

Kyllä gluteeniton voi olla myös hyvää ???? keliaakikkotyttäreni synttäreille tein kaiken gluteenittomana eikä kukaan taatusti huomannut eroa ???? Mutta vaatii toki taitoa tehdä. Joskus leivon tytölle mukaan kaverisynttäreille jotain mutta useimmiten jotain on varattu kellullekin ????

[QUOTE="Mummu";30377210]Nykyajan hapatuksia nämä gluteiinittomat, laktoosittomat jne. ruoat. Ei sitä ennen muinoin ihmisillä ollut tarjolla kuin samaa sapuskaa kaikille. Se on niin että kun kaikki ruoka on jotainton, niin ihmisten elimistö alkaa vieroksua kaikkea mahdollista. Allergiat sun muut ne on siten itse hankittuja tauteja.[/QUOTE]

Kyllä niitä on ollut ennenmuinoinkin, ovat olleet niitä heikkovatsaisia yms. Ei silloin ole osattu vaan tehdä diagnoosia. Yli kuusikymppinen setäni sai virallisen diagnoosinsa laktoosi-intoleranssista vasta keski-ikäisenä. Vältteli maitotuoteita pienestä pitäen, kun niitä käytettyä tuli mahavaivoja. Samaten tiedän henkilön, joka on aikuisiässä saanut keliakiadiagnoosinsa, sekin monta vuosikymmentä sitten. Siinä vaiheessa oli aika huonossa kunnossa ja suoliston nukka tuhoutuneena.

[QUOTE="Mummu";30377210]Nykyajan hapatuksia nämä gluteiinittomat, laktoosittomat jne. ruoat. Ei sitä ennen muinoin ihmisillä ollut tarjolla kuin samaa sapuskaa kaikille. Se on niin että kun kaikki ruoka on jotainton, niin ihmisten elimistö alkaa vieroksua kaikkea mahdollista. Allergiat sun muut ne on siten itse hankittuja tauteja.[/QUOTE]

Kyl niit huonomahasia ja ihottumaisia on ollu ennenkin. nykyään tiedetään miksi.

• Tykkää
Reactions: ilaria
Minä vien itse omat syömiseni juhliin. En luota kylässä tarjottavien gluteenittomuuteen. Lisäksi mun syömisissä ei saa olla yhtään hiivaa, sitrushedelmiä, tomaattia, paprikaa, mitään sipulia, suklaata tai kaakaota, kahvia, alkoholia... Näin on kaikille helpompaa. Olen sanonut että omien syömisten kuskaaminen on minulle todellakin ok, koska on terveydestäni kyse, ja olisi ihan hirveä homma huomioida mun ruokarajoitteet...

Eli olisi ihan bueno, jos parin vieraan mukaan tehtäisiin kaikkii? Entä jos yhden vieraan ruokavaliossa ei olisi mitään kypsennettyä, ei mitään eläinkunnan tuotetta, ei kahvia, teetä eikä alkoholia? Ja toiselle ei kävis muut hedelmät kuin ananas, marjoista karpalo, kasviksista keitetty porkkana ja peruna eikä kävisi mitkään pavut, siemenet eikä pähkinät? Ja ne loput 10 olisi ihan tavallisia sekasyöjiä. Millaiset tarjottavat aloittaja tälle tusinalle laittaisi?

Keväällä tein siskon yo-juhliin niin, että kaikki tarjoilut oli laktoosittomia ja noin puolet tarjolla olevista lajeista gluteenittomia. Olihan se helpompi tehdä ja pitää tarjolla kun kaikki juusto- ja täytekakut oli gluteenittomia, eikä tarvinnut jääkaapista diilata keliaakikoille omia siivuja tai kattaa eri pöytää, mutta oli muuten kuulkaa kallistakin. Ja toisaalta, minusta juhlatarjoilussa on tärkeää huomioida (sen lisäksi että kaikille on jotain hyvää) myös juhlittavan mieltymykset ja juhlien järjestäjän bravuurit. Kyllä mun gluteenittomat leivonnaiset täytekakkua lukuun ottamatta on vähän kakkosluokan leivonnaisia tavallisiin verrattuna. Ei voi mitään, ja toisaalta niin usein/paljon ei tule harjoitusta että roimaa parannusta olisi tiedossa.

Jos tulee keliaakikko juhliin niin kaupan antimet ovat paljon parempia herkkuja kuin ne oma tekemät gluteenittomasta jauhoista. Ja kannattaa ehdottomasti tarjoilla eri ruoat (vaikka kotona leivottu)niille muille jotka syövät tavallista ruokaa, koska on Isoja makueroja näissä gluteenittomissa ruoissa. Ja sitten minä en ainakaan pysty syömään mitään kotona leivottua koska jos on vaan pienen-pieni vehnäjauho tai muu jauho, niin olen heti todella pahassa kunnossa... Eikä se ole mikään kiva asia kun juhliin on tullut.

Mä yritän yleensä tehdä tarjottavat, jotka sopivat mahdollisimman hyvin kaikille, mutta kun vieraisiin osuu mm. erittäin paha vilja-allergikko, vegaani ja pari muuta allergiaa, en enää jaksanut löytää aivan kaikille sopivaa, varsinkaan, kun en ehtinyt itse pahemmin leipomaan.

Lapsena todettu keliakia ja aina olen ollut ainoa kenellä keliakia. Ei koskaan ole haitannut, jos ja kun eri tarjottavat. Ennemmin oletan, että tottakai niin se on. Teenhän kotonakin osittain eri ruokaa. Esim. makaronit, koska gluteenittomat kalliita. Juhliin teen gluteenittomat tarjoilut, pääsen helpommalla tekemällä yhden kakun jne. Paljon herkkuja, joista tulee nättejä vaikka ovatkin gluteenittomat. Esim. Muffinit, juustokakku.. Ja se täytekakkukin.

Yhteistyössä