Mikä lemmikiksi allergiselle??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näkee kissan ja aivastaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näkee kissan ja aivastaa

Vieras
Alakouluikäiset tyttäremme ovat jo pari vuotta kinunneet perheeseemme lemmikkiä. Itse olen pahasti allerginen kissoille, koirille ja kaneille, joten niitä ei voida edes harkita. Miehen kanssa ollaan nyt sitten pähkäilty, että mikä mahtais olla mukava ja kohtuullisen helppohoitoinen lemmikki, mikä voitais ottaa? Hamsteri? Kilpikonna? Akvaariokalat? Vai mitä vaihtoehtoja olis?

eli siis syyrialainen hamsteri ja kilpikonna.Tu hamsteri on kyllä ihan ok,meillä on vahvasti allergisia perheessä.Mitään oireita ei ole tullut,toki ei hamssua päästetä sänkyihin ym.Sitä voisi ehkä kokeilla?No kilpparista ei kyllä tule mitään että se nyt ainaki voin heti suositella!

Alkuperäinen kirjoittaja näkee kissan ja aivastaa;24921846:
Alakouluikäiset tyttäremme ovat jo pari vuotta kinunneet perheeseemme lemmikkiä. Itse olen pahasti allerginen kissoille, koirille ja kaneille, joten niitä ei voida edes harkita. Miehen kanssa ollaan nyt sitten pähkäilty, että mikä mahtais olla mukava ja kohtuullisen helppohoitoinen lemmikki, mikä voitais ottaa? Hamsteri? Kilpikonna? Akvaariokalat? Vai mitä vaihtoehtoja olis?

Joku lisko?
Karvaisista otuksista chinchilla sopii yleensä allergiakotiinkin. Se kun ei itsessään allergisoi, toki sen syömä heinä tai kuivikepurut sitten voivat allergisoida. Mutta meilläkään ei aiheuttanut ongelmaa, vaikka poika pahasti allerginen, ja näin on monet sanoneet. Ja kaiken lisäks ovat tosi ihania otuksia.

Itse en usko, että lapsilla lemmikinkaipuuta mikään akvaario ainakaan täyttää. Siitä kun ei paljon seuraa ole... Eihän tosin liskoistakaan ole, mutta ovat tosi mielenkiintoisia otuksia. :) kilpikonna on kyllä myös ihana. Tai mites semmonen kesysiili, en tiedä kyllä, miten se sopii allergiaperheeseen...

No jos sun allergia on tosi paha, niin ei tuossa oikein muita vaihtoehtoja ole kuin ne akvaarikalat tai matelijat/käärmeet.

Mut jos tuntuu että kestäisit samassa huushollissa sen hamsterin häkin, niin että et itse oleile sen kanssa samassa huoneessa ja joku muu hoitaa häkin siivouksen. Tossa on tosin se riski ettet kestä, ja lapset joutuvat luopumaan eläimestään :(

Terv. allerginen itsekin..

Toi riski on tosiaan olemassa, että tulisin allergiseksi myös jollekin muulle karvaiselle eläimelle, jolle en vielä allerginen ole. Riskiä vois tosin pienentää sillä, etten itse oleskelis paljoa eläimen lähellä ja tytöt hoitaisi sen isänsä avustuksella.

Se on kyllä totta, että akvaariokaloja ei lapsikaan varmasti lemmikeiksi miellä, kun niitä ei pääse paijaamaan (mitä nuo lapsukaiset erityisesti tahtois).

Tuota siiliä en oo tullut vielä ajatelleeksikaan, joten jos jollain on sellaisesta kokemuksia, niin mielelläni kuulisin!

Minä en ymmärrä tuota kuvitelmaa, ettei joku eläin tai asia voisi allergisoida. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että periaatteessa mille tahansa voi olla allerginen.

Minä en ymmärrä tuota kuvitelmaa, ettei joku eläin tai asia voisi allergisoida. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että periaatteessa mille tahansa voi olla allerginen.

Tottakai voi, kuka on väittänyt ettei voisi? Jopa matelijoille voi olla allerginen. Mutta on HUOMATTAVASTI yleisempää olla allerginen esim hamstereille kuin vaikkapa käärmeille. Ja toiset eläimet erittävät ihostaan allergisoivaa hilsettä enemmän kuin toiset, esim kissa enemmän kuin koira. Tiesithän, että karvoille harva on allerginen, vaan nimenomaan sille eläinhilseelle...

Microsika?
LaPerm-kissa allergisia koko perhe mut näitä meillä asuu 6. Mut muissa kissaperheissä, vaik olis vaan 1 katti niin ei voida kyläillä.
Jos lähtökohta on paha allergia niin en voi suositella tosissani mitään. Allergiat on niin yksilöllisiä, lähes henkimaailman juttuja.

meillä on hamsteri ja ollaan kaikki allergisia... :) sille ei olla oireiltu ja lapset kyllä mieltää sen ihan kivaksi lemmikiksi... sillä on muuten terraario häkin sijasta niin purua ei niin pääse leijailemaankaan mihinkään.. mutta ei me muutenkaan sille allergisoiduttaisi, pitelen sitä aina kaikki illat sylissä :D

mutta totta on että ihan kaikelle voi allergisoitua, jotkut allergisoituu kilpikonnan virtsalle.... mutta pieni eläin kuten hamsteri on suht helppoa sijoittaa terrassaan niin ettei ole lähellä makuutiloja ja jos niin ikävästi kävis että se silti aiheuttais oireita niin yleensä pienen hamsun saa johonkin eteenpäin sitten annettua.. ne kun ei elä kuin 1-2 v..

Alkuperäinen kirjoittaja häh?;24921991:
Tottakai voi, kuka on väittänyt ettei voisi? Jopa matelijoille voi olla allerginen. Mutta on HUOMATTAVASTI yleisempää olla allerginen esim hamstereille kuin vaikkapa käärmeille. Ja toiset eläimet erittävät ihostaan allergisoivaa hilsettä enemmän kuin toiset, esim kissa enemmän kuin koira. Tiesithän, että karvoille harva on allerginen, vaan nimenomaan sille eläinhilseelle...

"Se kun ei itsessään allergisoi, toki sen syömä heinä tai kuivikepurut sitten voivat allergisoida". Tähän viitaten... Löytyy jos luet muutaman kommentin ylöspäin.

Tiesitkö, ettei vain eläinhilse allergisoi, vaan valkuaisaineet, joita on mm. hilseessä, syljessä, virtsassa jne. Eli siis kaikessa mitä eläin erittää. Kuka on höpsö tässä?

"Se kun ei itsessään allergisoi, toki sen syömä heinä tai kuivikepurut sitten voivat allergisoida". Tähän viitaten... Löytyy jos luet muutaman kommentin ylöspäin.

Tiesitkö, ettei vain eläinhilse allergisoi, vaan valkuaisaineet, joita on mm. hilseessä, syljessä, virtsassa jne. Eli siis kaikessa mitä eläin erittää. Kuka on höpsö tässä?

No mä en tässä nyt mitää höpsöö oo hakemassa... Monet luulee, et eläimen KARVA on se mikä allergisoi. Eikä ole sen enempää asiaan perehtynyt. Mutta sehän on väärä luulo. Mä tiedän kyllä mainitsemas asiat. Ja juu, mä jopa kirjotin tuosta chinchillasta tuo mainitsemas jutun. Chinchilla on oikeasti eläin, joka ei juurikaan allergisoi, ja sopii todella monelle allergikolle. Toki sekin VOI allergisoida, esim juuri virtsa. Mutta hilsettä, sitä kaikkein useiten allergisoivaa eritettä siitä ei siis lähde, joten on huomattavasti pienempi riski allergisoitua chillalle kuin vaikka marsulle. Kirjoitin ehkä väärin, jos pilkkua halutaan viilata. Mistään ei ole takeita, mutta todella monet astmaatikotkin voivat pitää chillaa lemmikkinä, koska se ei juuri koskaan itsessään allergisoi.

Yhteistyössä