Suosittele koirarotua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja beebo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

beebo

Vieras
Haaveena olisi pieni tai keskikoinen koira lapsiperheeseen, rivitaloon maalle. Koira tulee seurakoiraksi. Ennestään on ollut doobermanni ja kolme labradorinnoutajaa.

Mikäli koira tulee seurakoirakäyttöön eikä sen kanssa harrastetan mitään erityistä, niin kannattaa ottaa koirakirja ja tutustua osioon seurakoirat. Sieltä löytyy jonkinmoinen valikoima ihan seurakoiraksi sopivia rotuja.

Kääpiösnautseri. Luonnetta riittää, muttei metsästys- tai paimennusvaistoa. Erittäin laumauskollinen ja reipas pieni koira. Turkki lisäksi helppohoitoinen, trimmataan n. 2 ktr vuodessa ja välillä ei karvaa nimeksikään. Lisäksi käppänä on moneen muuhun rotuun verrattuna melko terve, sitä ei voi ihan joka rodusta tänä päivänä valitettavasti sanoa...

Tiibetinspanielin olisin itsekin halunnut, mutta mies ei suostu. Ei mukamas kehtaa niin "naisellista" koiraa ulkoiluttaa. Huoh, miehet! :D

Snautsereita emme voi sietää. Lähipiiristä löytyy kääpiö-, keskikokoinen- ja pari suursnautseria ja kaikki vihaisia ja muutenkin päästään vialla... No thanks.

Koira ei saisi olla haukkuherkkä, mielellään lyhyt tai puolipitkäkarvainen, ei paimenkoiraa, vaan seura- tai palveluskoira.

Ranskanbulldoggi voisi käydä. Mitään tietoa mopseista?

samaa sarjaa bulldogin kanssa,mutta ovat jonkin verran sairaampia?? enemmän hengitystie sairauksia ainakin.

mulla on itselläni bulla ja sillä ei ole ollut mitään. perus rokotukset ollaan käyty vaan ottaa eläinlääkärissä.
tykkään kys. rodusta paljon. ei jää iha heti jalkoihin vaikka onkin pieni koira.

Tiibetinspanielin olisin itsekin halunnut, mutta mies ei suostu. Ei mukamas kehtaa niin "naisellista" koiraa ulkoiluttaa. Huoh, miehet! :D

Meillä on perhoskoira ja mies kehtaa sitäkin ulkoiluttaa :D Mä ottaisin perhoskoiran tai tiibetinspanielin, jos meillä ei olisi vielä koiraa. Meidän perhonen ei ainakaan turhia räkyttele, postiluukun kolahdukselle ja ovikellolle ainoastaan, mutta niin tekee varmaan suuri osa koirista. Ja ainakin tuo meidän tyttö on todellinen seurakoira, tykkää lökätellä sylissä ja olla paijattavana :)

Pakko kertoa, tanskandoggi. Upea, hieno, vaatimaton, huomaamaton kotona sisällä ja ulkona pitkillä lenkeillä (väh. kasi kilsaa päivässä) reipas menijä. Todella tottelevainen, mutta monilla kasvatus menee pieleen. Meidän kokemuksemme monista tanskandogeista on, että ne ovat todella huomaamattomia ja tottelevaisia, ei koskaan ongelmia. Ulkonakin riittää sana, tule viereen. Mutta metsäteillä on vauhtia kerrakseen ja ei kyllä ole laiskan ihmisen rotu. Muutenkin koirista ajatuksena, että suren, katson liian monta koirakohtaloa. Siis mamin mussukka, kouluttamattomat menijät, ym. Jos olisi koirien pelkääjä, olisin saanut taas tuta tuntea viime viikkoina kouluttamattomien koirien räkytyksen. Ehkä vielä joskus potkaisen!! Ei koira ole lapsen korvike, muistakaa te cityihmiset ja siivotkaa koirienne jätökset. Ällöttävää katsella!!

Meillä on perhoskoira ja mies kehtaa sitäkin ulkoiluttaa :D Mä ottaisin perhoskoiran tai tiibetinspanielin, jos meillä ei olisi vielä koiraa. Meidän perhonen ei ainakaan turhia räkyttele, postiluukun kolahdukselle ja ovikellolle ainoastaan, mutta niin tekee varmaan suuri osa koirista. Ja ainakin tuo meidän tyttö on todellinen seurakoira, tykkää lökätellä sylissä ja olla paijattavana :)

Perhosissa oon törmännyt useampaan yksilöön jotka varsinkin vanhemmiten alkavat olla äksyjä varsinkin lapsille. Muutenkin nämä kääpiörodut, kuten perhonen ja chihu voivat kokonsa vuoksi ärähtää lapsille jos lapsi vaikka ahdistelee nurkkaan. Siksi en suosittele ihan kääpiörotuja perheeseen jossa ihan pieniä lapsia.

Ei tanskandoggia. Minulla on jokin kammo isoihin koiriin. Niin kuin sanoin meillä on ollut doobermanni ja se jouduttiin lopettamaan vuosi sitten, kun vatsa oli täys kasvaimia. :( Labbiksista yksi oli opaskoirakoululta sijoituksessa ja 2 muuta labbista ihan iki omia.

Ihan liikaa pieniä ja keskikokoisia rotuja. Vaikea valita... Itse olen kuullut myös noista mopsien sairauksista ja voi olla että jos löytyy kiva sekoituskin niin voisihan sitä harkita. Koiran osto on edessä vasta kesällä/loppuvuodesta. Sen kanssa ei ole kiire. :)

Ei tanskandoggia. Minulla on jokin kammo isoihin koiriin. Niin kuin sanoin meillä on ollut doobermanni ja se jouduttiin lopettamaan vuosi sitten, kun vatsa oli täys kasvaimia. :( Labbiksista yksi oli opaskoirakoululta sijoituksessa ja 2 muuta labbista ihan iki omia.

Ihan liikaa pieniä ja keskikokoisia rotuja. Vaikea valita... Itse olen kuullut myös noista mopsien sairauksista ja voi olla että jos löytyy kiva sekoituskin niin voisihan sitä harkita. Koiran osto on edessä vasta kesällä/loppuvuodesta. Sen kanssa ei ole kiire. :)

Perehdy rauhassa ja opiskele eri rotujen tyyppivikoja ja luonteita. Mä itse kasvatan noita podengoja joita suosittelin, siinä on todella ihmisystävällinen ja iloinen rotu. Käy vilkaisemassa meidän yhdistyksen sivuja jos haluat lisätietoa, sieltä löytyy kasvattajalistatkin. Googleta portugalin podengo niin tulee muutakin tietoa :) Lapinkoira jota suositeltiin on kans todella kiva lapsiperheeseen. Kuten perinteiset noutajat joista teillä jo kokemusta. Spanielit kans kivoja :) Vinkkinä semmoinen että kannattaa katsella mahdollisimman alkukantainen rotu jota ei ole liikaa jalostettu, niinkuin nämä mopsit ja bulldogit. Alkaa olemaan ihan liikaa sairauksia mitä pidemmälle ollaan jalostettu. Podengo vetää siinäkin suhteessa pointsit että on yksi alkukantaisimmista koiraroduista.

[QUOTE="Miina";23444988]Perhosissa oon törmännyt useampaan yksilöön jotka varsinkin vanhemmiten alkavat olla äksyjä varsinkin lapsille. Muutenkin nämä kääpiörodut, kuten perhonen ja chihu voivat kokonsa vuoksi ärähtää lapsille jos lapsi vaikka ahdistelee nurkkaan. Siksi en suosittele ihan kääpiörotuja perheeseen jossa ihan pieniä lapsia.[/QUOTE]

Oletko koskaa ajatellut miksi varsinkin kääpiörotujen yksilöt käyttäytyvät noin?

Mä olen ja paljon olenki ja hyvin vahvasti tuohon käyttäytymiseen vaikuttaa yksinomaan ihminen, joka antaa noiden koirien toimia laumassa johtajana, ku ei sillä oo väliä se on niin pieni.
Mulla on 4 kääpiörotuihin kuuluvaa kiinanharjakoiraa, sekä bordeauxindoggi ja kyllä noi kääpiöt toimivat aivan samoin mitä toi isokin ja niiltä se myös vaaditaan, joten ei tartte pelätä etteikö koirat osais toimia tilanteissa oikein.

AP kun löydät rodun mikä vois kiinnostaa. Lue sen rodun perinnöllisistä sairauksista ja käy sen jälkeen katsomassa mikä tilanne noiden sairauksien osalta on Suomessa NYT. Monien rotujen perinnölliset sairaudet on saatu hyvinkin hallintaa Suomessa hyvällä jalostustyöllä. Kiinnitä huomiota terveyteen, koska tuo puoli vaikuttaa myös koiran käyttäytymiseen ja harrastus mahdollisuuksiin.

ehdottomasti paras koirarotu on sileäkarvainen noutaja (flatti) !!!!! sopii erinomaisesti lapsiperheisiin, aivan ihana koirarotu!! vaatii kyllä liikuntaa!

nm. 3 sileäkarvaisennoutajan omistaja! :)

Yhteistyössä