Suositelkaa mulle rautaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jassåå
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jassåå

Aktiivinen jäsen
17.04.2010
13 096
12
38
Turku
Sain sellasta lääkettä kun spartofer, ja vatsa ei tykkää yhtään :( sattuu niin vietävästi. Pakko olisi rautaa syödä ja isoja annoksia, mut en vaan kertakaikkisesti kykene syömään tota.

Oisko joku nestemmäinen rauta hellempi vatsalle/ yhtä tehokas? Mitä rautaa te käytätte?

Ennen käytin spartocinea ja se olikin ainoa mikä mun vatsalle sopi, nyt tuntuu ettei markkinoilla ole enää mitään sellasta :(

obsidan on hellä vatsalle, kapseli jonka voi jopa avata ja sekoittaa jauheen nesteeseen. mulle toi ei vain kauheen hyvin tehonnu joten vaihoin retafer-tabletteihin, vatsa kesti hyvin ja hemppa nousi kohisten :)

Ferronol tai vastaava rautajuoma, löytyy apteekista, luontaistuotekaupoista ja tavarataloista. On hellä vatsalle. Ja toimii. Itsellä piti nostaa hemppa vajaasta 100, niin otin alkuun vähän tuplanakin ja sitten normaaliannoksella, nousi muutamassa viikossa 136.

[QUOTE="jepu";24102576]Ferronol tai vastaava rautajuoma, löytyy apteekista, luontaistuotekaupoista ja tavarataloista. On hellä vatsalle. Ja toimii. Itsellä piti nostaa hemppa vajaasta 100, niin otin alkuun vähän tuplanakin ja sitten normaaliannoksella, nousi muutamassa viikossa 136.[/QUOTE]

Ja lisään vielä että Obsidan ei auttanut mulla YHTÄÄN!

[QUOTE="neppi";24102573]Sopiiko Obsidan? Jos suuria annoksia tarvii syödä niin ehkä just Obsidan ja joku nestemäinen yhdessä vois olla hyvä?[/QUOTE]

saiskohan sitä apteekista pienemmän paketin niin vois kokeilla? Tää spartofer on myös kapselimuodossa ja mulle väitettiin että on hellä vatsalle... mut mun vatsa on todella herkkä :(

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;24102581:
saiskohan sitä apteekista pienemmän paketin niin vois kokeilla? Tää spartofer on myös kapselimuodossa ja mulle väitettiin että on hellä vatsalle... mut mun vatsa on todella herkkä :(

Ei sitä taida olla pienissä paketeissa lainkaan.
Mä olen kanssa hirmu herkkävatsanen mut tän se kesti. Yleensä oon (raskausaikana) käyttäny vaan nestemäisiä mut viime synnytyksen jälkeen kehotettiin Obsidaniin ku hemppa oli 90 ja hyvin se sillä nousi.

Mä käytin nestemäistä ensin, olikohan se Floradix nimeltään. Apteekissa oli kahdenmerkkistä aika saman näköisissä pulloissa ja otin niistä sitä halvempaa. Mulle ei tullu tosta mitään oireita, mutta neuvolan tädin mielestä ei ollut tarpeeksi tehokasta. En nyt enää muista alkoiko se hemppa sitten lopulta laskemaan, mutta on aina ollu hyvä, mutta vaihdoin sitten tädin (tai siis neuvolantytön) suosituksesta tabuihin, Obsidan tais olla nimeltään. Ei muuta vaivaa ollu, mutta ummetus tuli ja paha, ja ilmeisesti siitä johtuen sitten huomasin synnytyksen jälkeen saaneeni pukamia. :(

Tämä nyt siis vähän ot, eikä sitä miät kysyit, mutta mua harmitti jälkeen päin aika paljon ettei kaikesta valistuksesta huolimatta missään kohtaa tullut esiin että ummetus (eli alunperin se rauta) voisi tuollaistakin aiheuttaa. Ja palataksi alkuperäiseen kysymykseen, tässä suhteessa oireiden ero oli siis huomattava noiden nestemäisten ja tablettien välillä. Tosin eroa oli ilmeisesti myös tehossa. Joten riippuu vähän tilanteestasi, jos on kova puute niin ehkä kannattaa pysyä tableteissa, mutta jos ei ole vakavaa niin ehkä kannattaa koittaa noi mehut, ja sit jos ei ne toimi niin vaihtaa johonkin toiseen.

Mun maha kesti parhaiten fexin-poretabletteja. Retafer ja obsidan kovetti vatsan niin pahasti että niitä en voinut syödä. Noi poreet ainakin tehosi, oli tosi matala hb kun synnytyksessä menetin verta ja noilla pärjäsin. Se obsidan nosti myös hyvin raskauden aikana hemoglobiinia, ja mieluiten käyttäisin jatkossa sitä jos tulee tarve, koska se poreen maku oksettaa, mutta kun vatsa ei tykkää... Apteekissa kehuttiin että obsidan on yleensä hyvin siedetty.

tai siis kapseleitahan ne olikin ne Obsidanit, täs oli tullu monta viestiä sillä aikaa kun kirjotin. Mä kyllä vedin ne ihan sellaisenaan, en tiedä oliko sillä vaikutusta asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;24102583:
Niin, mainittakoon, että mulla on hemoglobiini tällähetkellä 78(tai oli siis eilen kun mitattiin lääkärissä)

Olisko nestemäiset Iron Vital F tai Floravital ok? Tai tbl Iron Vital M+. Obsidan sopi mulle raskaana ollessa mut "normi olotilassa" sain nestemäisillä nousemaan paremmin. Masu reagoi lievästi mut sehän on yksilöllistä...

[QUOTE="vieras";24102617]Onko kukaan kokeillut luontaistuotekaupasta saatavaa nestemmäistä rautalääkettä?Ajattelin tänään hakea sieltä :)[/QUOTE]

Itse käytän Ferroforte B+C rautajuomaa ja sen lisäksi 50mg Retaferia. Sain niillä yhdessä nousemaan nopeasti hb125 (lähtötilanne 89).

Yksisteen ei vaikutus ollut niin hyvä kuin noilla yhteensä. Aiemmissa raskauksissa tablettien kanssa on ollut imeytymisvaikeuksia.

Nyt tällä kerralla otin Retaferia aina yöllä pissalle noustessani, niin mikään ei haitannut imeytymistä. Ferrofortea puolestaan aamupalalla. Ferrofortea olen jatkanut nyt vaikka hb noussut ja jatkan varmasti imetysaikanakin, sillä on kyllä hellä vatsalle.

Meikäläisellä ei toiminut luontaistuotepuljusta/apteekista saatavat nestemäiset rautalitkut, äitilläni kylläkin potki. Ennestään tiedän että Retafer ja Obsidan kovettaa vatsaani, joten en niitä tai muita tabuja edes kokeillut raskausanemiaani.

Nestemäisellä Maltoferilla olen saanut nyt pikkuhiljaa hemppaa nousemaan, maksimiannoksella eikä vatsakaan murjota. Vai onkohan se päivittäinen pinaattilisä joka sen hempan on nostanut, mene ja tiedä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;24102663:
Mä voisin kyllä tollasta nestemmäistä kokeilla ja sit ohella jotain tabletteja/ kapseleita

Mulle neuvolassa suositeltiin 100mg Retaferia, mutta selvästi niin iso annos oli kovaa mahalle. Kun otin vain sitä 50mg + nestemäistä rautalisää niin maha pärjäsi paremmin.

Se noissa nestemäisissä on huonoa, että säilyvyys on vain pari kk avaamisesta ja jääkaapissa säilytetään. 15ml annostuksella sen kyllä ehtii tyhjäksi siinä ajassa.

[QUOTE="vieras";24102675]Mulle neuvolassa suositeltiin 100mg Retaferia, mutta selvästi niin iso annos oli kovaa mahalle. Kun otin vain sitä 50mg + nestemäistä rautalisää niin maha pärjäsi paremmin.

Se noissa nestemäisissä on huonoa, että säilyvyys on vain pari kk avaamisesta ja jääkaapissa säilytetään. 15ml annostuksella sen kyllä ehtii tyhjäksi siinä ajassa.[/QUOTE]

Mulla on annostuksena tällähetkellä tota spartoferiä 100mg ja 3 kertaa päivässä(yht 300mg), ja meinasin, että ottaisin ehkä 1kpl spartoferia ja sit sitä nestemmäistä lisäksi.

syö nokkoslettuja, mansikoita, punajuuria, pinaattisämpylöitä, kokoviljaa ruista, vähennä maitotuotteita rautalääkityksen lisäksi. auttaisiko jos et ota tyhjään mahaan? rauta ei hyvin imeydy jos et saa happea, happea saat parhaiten kun hengästyt ulkona, pienikin hetki auttaa mutta yli puoli tuntia olisi vielä parempi aika ulkoilla reippaasti.

Suosittelen Maltofer-rautatippoja. Noilla sain hemoglobiiniarvoni nousemaan kahdessa viikossa. Tipat voi sekoittaa esim. appelsiinimehuun. Maltofer on ehkä kalliimpaa kuin muut, mutta minulla ainakin toimi.

Minulla Obsidan ei toiminut ollenkaan raskauden aikana, vaikka söin sitä tupla-annoksen kuukauden ajan. Tuloksena oli välillä vain järkyttävä mahakipu. Minulla todettiin raudanpuutosanemia ja hemoglobiini oli pitkään vain 90 tienoilla.

Mulla auttoi leikkauksen jälkeen hemoglobiinin nostoon juuri Floradixin Krauterblutsaft (apteekista ja luontaistuotekaupoista). Maitotuotteiden lisäksi kannattaa välttää myös kahvia ja mustaa teetä sekä kalkkitabletteja rautavalmisteiden kanssa, siis ei samalla aterialla yhtä aikaa vatsaan, muulloin toki voi (ja kannattaa ainakin kalsiumin saannista huolehtia).

mä nyt ostin sit floradixia ja jotain iron vital f- nestemmäistä rautaa, verilättyjä ja maksaa sekä appelsiinimehua. Kun eikö se niin ollu, että c-vitamiini auttaa rautaa imeytymään(maitotuotteita ja kofeiinia tietysti vältän).

Yhteistyössä