Suositelen tota mansikoiden itsepoimintaa muillekin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jenni87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Palleroinen:
Missä täällä pk-seudulla ois tollaista voisin ite käyä kyykkimäs mansikoita meidän talouteen :)

Ainakin kirkkonummella on monenlaisia mansikkatiloja missä harrastetaan itsepoimintaa, esim kartanon marja ja rossitarhat. Varmasti löytyy kun kattelee tien varsilta kylttejä tai sitten lehdistä.

Ei kannata ainakaan rahan takia lähteä itse poimimaan. Prismasta ostin 21.90 eurolla viisi kiloa mansikoita ja täällä päin olis itse poimien maksanut 4 euroa kilo eli viisi kiloa 20 euroa. Ei paljon säästä... Toki pystyy valkkaan vain hyviä ja syömään poimiessaan, mutta ei maksanut vaivaa mun kohdalla.

Luomutiloille kannattaa soittaa ajanvaraus, sillä sinne on kauheet jonot. Muuta en nykyään suuhuni panisi vaikka ilmaiseksi saisin...:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/luomumansikkaa.htm

Ostin just 14?/ 5kg... oli ihan hyvälaatuista. Ehkä vain kolme mansikkaa heitin pois. Tuolla rahalla ei millään enää viittis ite lähtee poimiin puolet kalliimpia mansikoita!

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Meidän prismassa tänään päivän litrahinta mansikalle 5,5?.
Poimin vajaa kuusi kiloa mansikoita, maksoin niistä 26?.
Sain pakkaseen 22 puolen litran rasiaa mansikoita, eli noin 11 litraa.
Jos olisin mennyt ja ostanut prisman kesätorilta mansikat, olisivat ne maksaneet yli 60 euroa mutta kun jaksoin kyykkiä puolisen tuntia marjapellolla, sain ne 26 eurolla. ;)

Lisäksi lapset vetivät navan täyteen mansikoita.

Viikonloppuna meen hakee toisen ämpärin, ehkä kolmannenkin. :p

ei toimi tänä vuonna. firmat (maatalousyritykset, mansikkatilat) raahaavat ulkomailta poimijoita, jotka henkensä pitimiksi tulevat, vaikka jäävät ehkä velkavankeuteen koska firmat (tilat) laskuttavat niin paljon majapaikasta ja ruoasta.

eli mansikkafirmoilla ei ole mitään syytä myydä itsepoimijoille halvemmallla. ihan sama hinta.
ilmaiseksi saavat työvoiman joka tapauksessa.

ihminen on orja ja suomenlainsäädäntö mahdollistaa tuollaisen röyhkeän orjatyön muodon

mekin käytiin tänään koko perheen voimin poimimassa itse mansikoita, ämpärillinen poimittiin. hyvin jaksoi lapsetkin (2,5v. ja 11kk) olla mukana :)
sitä vaan mietin, ku jotku teistä kirjoititte että aiotte syödä siellä mansikkamaalla jo poimiessa niitä mansikoita vatsat täyteen, niin eikö se oo varastamista? siis jos niitä oikeen menee syömällä syömään ennen kuin on niitä edes maksanu? eihän kaupan irtokarkkejakaan saa syödä siinä pussittaessa...mut mä taidankin olla vain ylirehellinen :)

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
mekin käytiin tänään koko perheen voimin poimimassa itse mansikoita, ämpärillinen poimittiin. hyvin jaksoi lapsetkin (2,5v. ja 11kk) olla mukana :)
sitä vaan mietin, ku jotku teistä kirjoititte että aiotte syödä siellä mansikkamaalla jo poimiessa niitä mansikoita vatsat täyteen, niin eikö se oo varastamista? siis jos niitä oikeen menee syömällä syömään ennen kuin on niitä edes maksanu? eihän kaupan irtokarkkejakaan saa syödä siinä pussittaessa...mut mä taidankin olla vain ylirehellinen :)

no kyllä se oli ennen ihan luvanvaraista ja kuului asiaan, omassa lapsuudessa ainakin, että niitä saa syödä. itsekin olen 2 kesää lapsena /alaikäisenä ollut mansikkatilalla töissä.

kaikki söi niitä. ja myös itsepominnassa se on sallittua.

Minä olen viimeksi käynyt poimimassa itse mansikoita 8 vuotta sitten. Sekin oli kai joku säälittävä yritys saada synnytys käynnistymään, la oli jo tullut ja mennyt. Eipä onnistunut, piti käynnistää viikon päästä. Se oli siis esikoinen, sen jälkeenpä ei ole ollut pellolle asiaa, raskaana eikä ei-raskaana.. ei kuulu asiaan, mutta tulipahan mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja riksu:
onneksi on rahaa millä ostaa noi mansikat poimittuina ja valmiiksi perattuinakin!!!

halvempiahan ne niin onkin , mutta joku voi olla kakkasilla käsillä ne poiminut. niissä on ulkovessat orjjille (mansikanpoimijoillle, jotka ilmaiskesi poimivat ja maksavat enemmän laverisängystän kui nsaavat palkkaa)

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja riksu:
onneksi on rahaa millä ostaa noi mansikat poimittuina ja valmiiksi perattuinakin!!!

halvempiahan ne niin onkin , mutta joku voi olla kakkasilla käsillä ne poiminut. niissä on ulkovessat orjjille (mansikanpoimijoillle, jotka ilmaiskesi poimivat ja maksavat enemmän laverisängystän kui nsaavat palkkaa)

siis nythän just valmiiksi poimitut on halvempia kuin itse poimia.

Ei niitä mansikoita itsepoimintapaikoissa saisi syödä!!! Sehän on varastamista.

En ainakaan mansikanmyyjänä haluaisi että kersat äiteineen vettä litrakaupalla minun omaisuuttani. Sitä se olisi ennen kuin siitä maksetaan!

Tiedän, että itse poimittuina mansikat olisivat edullisempia, mutta mä vietin lapsena/nuorena niin monta kesää töissä mansikkapellolla, että ei kiitos enää mulle sitä touhua :-D

Yhteistyössä