Suomi ja ihmisten tasapäistäminen, mielipiteitä kiitos :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Rico"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mut mistä resurssit yksilöopettamiseen, niin et jokainen KullanNuppuNicoPetteri saa juuri tasoistaan opetusta?

Tää varmaan nyt viittaa siihen, että sun mielestä me vaaditaan meidän KullanNuppuNicoPetterille jotain hillitöntä erityiskohtelua. Kysehän ei ole siitä. Kyse on siitä, että mä toivoisin, että siellä pyrittäsiin myös hieman ymmärtämään sitä, että porukassa on erilaisia oppijoita ja persoonia. Se että joku (varmaan aika monikin) saisi siellä opetella ison A:n sijasta pikku a:ta, ei varmaan hirveesti resursseja vaadi.

Jos mä tahtoisin pojalle jotain ihan superspesiaaliopetusta, mä tietysti hankkisin sille sitä jostain omaan piikkiin. Mutta sellaista en koe tarpeellisena. Ainoa mitä mä kaipaan on se, että otettaisiin huomioon se, että isossa porukassa on erilaisia oppijoita ja pyrittäisiin jollain tavalla se huomioimaan. Ei se paljon vaadi, että tuostakin pikkuasiasta saisi kaikille mielekkään. Mä luulen, että jos resursseista puhutaan, niin se itse asiassa säästää resursseja, että lapsi ei turhaudu vaan mielenkiinto pysyy yllä. Turhautuneen lapsen käsittely on paljon työläämpää kuin sellaisen, joka on uppoutunut johonkin mielenkiintoiseen asiaan.

Ja juu, mun mielestä lapsellakin on oikeus turhautua ja se on vallan ymmärrettävää 6-vuotiaan lapsen kohdalla, että se turhautuminen myös näkyy tuollaisissa tilanteissa pidemmän päälle.

[QUOTE="Rico";22188925]Asioista väittely ja keskustelu ei ole sallittua, pitäisi istua hiljaa ja olla sanomatta mitään vaikka mielessä pyörii kaikenlaisia kysymyksiä ja ajatuksia. Tälläinen yritetään tukahduttaa jatkuvasti.[/QUOTE]

Jaa, kyllä mun tietääkseni joka koulussa saa keskustella kun on sen aika, esittää kysymyksiä, yms. Kunhan osaa myös olla hiljaa ja kuunnella kun on sen aika, odottaa vuoroaan...

Puolensa ja puolensa... Tasapäistäminen ja tasa-arvoiset mahdollisuudet kulkevat aikalailla yhdessä ja sen tasapäistävän vaikutuksen hinnallakin olen nykyisen koulusysteemin kannalla. Enkä ole kyllä edes varma mikä olisi hinta jos kaikki koulun muottiin sopeutumattomat saisivat vapaasti käyttää omaa luovuuttaan opiskelussaan.

muoks. toki soisin mielelläni koululle lisäresursseja pienempiin ryhmäkokoihin ja yksilöllisempään opetukseen jolloin noita sopeutumisongelmiakin olisi helpompi hioa.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;22188930:
Aa. Entäs sitten tytöt, jotka kyseenalaistavat? Tämä tasapäistäminen on kyllä ongelma siinäkin mielessä, että eräät olettavat tyttöjen olevan tietynlaisia ja poikien tietynlaisia. Silloin kummallekin ryhmälle luodaan omat paineensa, ja kummallekin ryhmälle on omat sääntönsä, kirjoittamattomat yleensä. Ei se ole yksilön huomioon ottamista, jos oletetaan että kyseenalaistaminen on jotekin miehinen ominaisuus, ja kiltteys feminiininen.

Olet ihan oikeassa, mielestäni sellainen laumasieluisuus pois ja enemmän asoiden soveltamista, keskustelua ja kyseenalaistamista sekä omien mielipiteiden rohkeasti esille tuomista enemmän. Tälläinen ulkoa opettelu nyt tuskin vaatii mitään kovinkaan isoja älynlahoja mitä peruskouluissa harrastetaan. Ongelmat tulevat vasta myöhemmin kun ei pysty soveltamaan opittua tietoa eikä ole sisäistänyt sitä ollenkaan, ei siis pysty itsenäiseen ajatteluun.

Monessa muussa maassa tasapäistetään ihan oikeasti, on koulupuvut, ei erikoisopetusta jne. Kyllä täällä saa aika omanlaisensa kumminkin olla.

Näinpä. Onhan se surullista kun kultsipuppelit ei saa olla sellaisia kuin ovat... Mutta kertokaapa miten realistisesti voidaan järjestää sellainen koululaitos joka ensinkin ottaa huomioon jokikisen lapsen hekilökohtaiset tarpeet ja luonteenpiirteet, joka täyttää jokaikisen vanhemman vaatimukset jne.

Eli valmiita ollaan kyllä valittamaan mutta mitään konkreettista esimerkkiä ei osata kertoa, sana helinää vain.

Ja tosiasia on, elämä perustuu tiettyy tasapäistämiseen; ei tästä maailmasta mitää tulis jos jokainen oman tahtonsa mukaan saisi liihottaa. Mua henkilökohtaisesti latistaa se etten voi ostaa haluamiani maalaustarvikeita hinnan vuoksi, se tappaa mun mahdollisuuden harrastaa...siispä pitäisikö minun saada ilmaiseksi nuo tarvikkeet jotta lahjakuuteni ei kuolisi?

Yksi tuttu, joka on muuttanut suomeen Brasiliasta, sanoo, että tykkää Suomessa siitä, että täällä kaikki on saman arvoisia ja kaikilla on mahdollisuuksia. Brasiliassa kuulemma jos on erilaisia ihmisiä jonossa hakemaan johonkin työhön, työn saa se, jolla on vaalea iho, suora vaalea tukka ja kapea nenä.

Täällä kuulemma saa olla myös ihmisten ilmoilla omanma itsenään, eikä ole pakko välttämättä laittaa tukkaa sellaiseksi, joka se ei oikeasti ole.

Homogeenista ryhmää on helpompi sekä hallita että opettaa kuin heterogeenistä. Joten on ihan ymmärrettävää, että koulussa pyritään puristamaan kaikki samaan muottiin, muuten menee liikaa aikaa muuhun kuin varsinaiseen opetustyöhön. Se ei ole opettajien vika vaan kuntien päättäjien, jotka eivät anna riittävästi resursseja kouluille esim juuri Anatolian mainitsemia tasoryhmiä varten tai pienempiä luokkakokoja varten. On jo pitkään tiedetty, että ihmisten oppimistavat ovat erilaiset: yksi oppii näkemällä, toinen kuulemalla ja kolmas tekemällä. Kouluilla ei ole resursseja tarjota näitä eri vaihtoehtoja sen mukaan, miten kukakin oppilas oppii.

Lapsen kasvatus ei kuitenkaan ole pelkästään koulun tehtävä. Itse asiassa koulun osuus lapsen kasvatuksesta on varsin vähäinen. Koulussa toimitaan kuten koulussa pitää toimia, kotona sitten tuetaan lapsen luovuutta, väittely- ja keskustelutaitoa sekä muita asioita, mitä vanhemmat pitävät tärkeinä.

[QUOTE="kuha";22188981]Näinpä. Onhan se surullista kun kultsipuppelit ei saa olla sellaisia kuin ovat... Mutta kertokaapa miten realistisesti voidaan järjestää sellainen koululaitos joka ensinkin ottaa huomioon jokikisen lapsen hekilökohtaiset tarpeet ja luonteenpiirteet, joka täyttää jokaikisen vanhemman vaatimukset jne.

Eli valmiita ollaan kyllä valittamaan mutta mitään konkreettista esimerkkiä ei osata kertoa, sana helinää vain.

Ja tosiasia on, elämä perustuu tiettyy tasapäistämiseen; ei tästä maailmasta mitää tulis jos jokainen oman tahtonsa mukaan saisi liihottaa. Mua henkilökohtaisesti latistaa se etten voi ostaa haluamiani maalaustarvikeita hinnan vuoksi, se tappaa mun mahdollisuuden harrastaa...siispä pitäisikö minun saada ilmaiseksi nuo tarvikkeet jotta lahjakuuteni ei kuolisi?[/QUOTE]

Ja suomessahan juuri pyritään ottamaan nykyisin huomioon erilaiset lapset. Vai onko se juurikin ongelma ap:lle, että sellainen lapsi, joka toisessa maassa olisi vaan tyhmä ja epäkelpo, voikin täällä saada apua ja näin kavuta samalle tasolle muiden kanssa=tasapäistämistä?

[QUOTE="Rico";22188970]Olet ihan oikeassa, mielestäni sellainen laumasieluisuus pois ja enemmän asoiden soveltamista, keskustelua ja kyseenalaistamista sekä omien mielipiteiden rohkeasti esille tuomista enemmän. Tälläinen ulkoa opettelu nyt tuskin vaatii mitään kovinkaan isoja älynlahoja mitä peruskouluissa harrastetaan. Ongelmat tulevat vasta myöhemmin kun ei pysty soveltamaan opittua tietoa eikä ole sisäistänyt sitä ollenkaan, ei siis pysty itsenäiseen ajatteluun.[/QUOTE]

Eikö soveltamaan oppimista voisi tukea kotoa käsin? Mä en ymmärrä tätä että kaikki oppettamisvastuu on siirretty kouluille. Mikä vanhempien rooli siinä on? Hehän voivat lapsiaan opettaa asioiden soveltamisessa, he voivat lasten kanssa käydä keskusteluja, opettaa lasta ilmaisemaan mielipidettään ja perustelemaan sitä.

Hyvin huomaa suomalaisesta keskustelukulttuuristakin jo kuinka erilaiset mielipiteet yritetään tukahduttaa ja on olemassa vain oikeita mielipiteitä. Jo tämä kertoo mihin tasapäistäminen on johtanut.

Tässäkö nyt tarkoitetaan tasapäistämisellä sitä, että koulussa kaikki etenevät samaan tahtiin ja opettelevat samat asiat? Mitä sitten ehdottaisitte ratkaisuksi? Miten pystyttäisiin toteuttamaan sellainen peruskoulu, jossa otettaisiin huomioon kaikkien kiinnostuksien kohteet ja taidot, mutta että kaikki olisivat kuitenkin suht samalla viivalla peruskoulun jälkeen? Sehän on kuitenkin aika olennainen juttu jatko-opintojakin ajatellen, että kaikilla on samat lähtökohdat ja mahdollisuudet.

[QUOTE="mä";22189009]Eikö soveltamaan oppimista voisi tukea kotoa käsin? Mä en ymmärrä tätä että kaikki oppettamisvastuu on siirretty kouluille. Mikä vanhempien rooli siinä on? Hehän voivat lapsiaan opettaa asioiden soveltamisessa, he voivat lasten kanssa käydä keskusteluja, opettaa lasta ilmaisemaan mielipidettään ja perustelemaan sitä.[/QUOTE]
Aivan!!! Mulla on kumpikin lapsistani käynyt tasapäistävän peruskoulun ilman, että luovuus on kadonnut tai kiinnostus maailman asioihin, väittelyyn ja keskusteluun ei olisi kehittynyt. Toki se on vaatinut sen, että kotona - ja harrastuksissa - tarjotaan ne asiat, mitä koululla ei ole mahdollisuus tarjota.

Nyt taitaa mennä tasa-arvo ja tasapäistäminen vähän sekaisin tässä keskustelussa.

Ei kai ne kuitenkaan ihan samoja asioita ole (toivottavasti)?

Mutta mä en nyt enempää ota asiaan kantaa, itselläni oli sanottavani vain tuosta koulusysteemistä, jossa ihan varmasti on hyvät puolensakin, mutta joka on menossa kovaa vauhtia alaspäin esim. juuri noiden luokkakokojen kasvamisen vuoksi. Vaatii opettajalta jo melkoista osaamista, että 30 lapsen luokassa kykenee huomioimaan lasten eroavaisuudet positiivisella tavalla. Sellaisiakin superopettajia on, mutta kyllä suurin ongelma taitaa olla noissa ryhmäkoissa (vai miten lienee tuo sana taipuu) eikä opettajien taidoissa.

Eikä kaikkea tarvitse hyväksyä, kyllä epäkohdista saa pitää vähän ääntä ja toivoa niihin muutosta. Ei se ole mikään salaisuus, että suuret ryhmäkoot ovat aiheuttaneet paljon ongelmia.

[QUOTE="Rico";22189019]Hyvin huomaa suomalaisesta keskustelukulttuuristakin jo kuinka erilaiset mielipiteet yritetään tukahduttaa ja on olemassa vain oikeita mielipiteitä. Jo tämä kertoo mihin tasapäistäminen on johtanut.[/QUOTE]

Mitkäs sun ratkaisut olis tähän asiaan? Arvostelet vaan, mutta mitään konkreettista et osaa sanoa. Kerro esimerkki kuinka muuttaisit esim. koulujärjestelmämme? Ja muista että heillä on rajallinen budjetti, eli "lottovoittounelmia".

Ei kyse ole mielipiteiden tallomisesta vaan realismista. Varmasti voisi olla toinenkin vaihtoehto toteuttaa asia; kummastelen vaan että suomen kuolujärjestelmä on saannut maailman laajuisesti kiitosta. Voisiko kuitenkin olla että olemme lähellä ihannetta, ihanteeseen tuskin koskaan pääsee.

[QUOTE="Rico";22189019]Hyvin huomaa suomalaisesta keskustelukulttuuristakin jo kuinka erilaiset mielipiteet yritetään tukahduttaa ja on olemassa vain oikeita mielipiteitä. Jo tämä kertoo mihin tasapäistäminen on johtanut.[/QUOTE]
Mä en kyllä näe suurta eroa itse käymäni kansakoulun + oppikoulun ja lasteni käymän peruskoulun välillä. Paitsi että nykyisin ei taida peruskoulun viidesluokkalaisillakaan olla 42 oppilaan luokkia eikä tunnilla häiritsevää oppilasta laiteta luokasta ulos.

Nyt taitaa mennä tasa-arvo ja tasapäistäminen vähän sekaisin tässä keskustelussa.

Ei kai ne kuitenkaan ihan samoja asioita ole (toivottavasti)?

Mutta mä en nyt enempää ota asiaan kantaa, itselläni oli sanottavani vain tuosta koulusysteemistä, jossa ihan varmasti on hyvät puolensakin, mutta joka on menossa kovaa vauhtia alaspäin esim. juuri noiden luokkakokojen kasvamisen vuoksi. Vaatii opettajalta jo melkoista osaamista, että 30 lapsen luokassa kykenee huomioimaan lasten eroavaisuudet positiivisella tavalla. Sellaisiakin superopettajia on, mutta kyllä suurin ongelma taitaa olla noissa ryhmäkoissa (vai miten lienee tuo sana taipuu) eikä opettajien taidoissa.

Eikä kaikkea tarvitse hyväksyä, kyllä epäkohdista saa pitää vähän ääntä ja toivoa niihin muutosta. Ei se ole mikään salaisuus, että suuret ryhmäkoot ovat aiheuttaneet paljon ongelmia.

Eli millaista muutosta käytännössä toivoisit? Ryhmäkoot pienemmäksi, sehän on ihan varmasti kaikkien muidenkin toive, mutta se vaatii rahaa. Onko muita ideoita?

Mitäs niissä Pisa-tutkimuksissa muuten otetaan huomioon? Pelkät oppimistulokset, vai onko koululaisten henkinen hyvinvointikin jonkinlaisena kriteerinä?

Koska sen kyllä uskon, että suomalaisissa kouluissa opetuksen taso on huippuluokkaa ja oppilaiden saama sivistys oikein hyvää tasoa. Mutta mitä olen antanut itseni ymmärtää, ei lapsilla ja nuorilla ole asiat välttämättä muuten aina kovinkaan hyvin? (en yritä väittää sen johtuvan pelkästään koulusta, vaikka silläkin usein kai on oma osansa asiaan, kenen kohdalla enemmän ja kenen vähemmän)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22189033:
Aivan!!! Mulla on kumpikin lapsistani käynyt tasapäistävän peruskoulun ilman, että luovuus on kadonnut tai kiinnostus maailman asioihin, väittelyyn ja keskusteluun ei olisi kehittynyt. Toki se on vaatinut sen, että kotona - ja harrastuksissa - tarjotaan ne asiat, mitä koululla ei ole mahdollisuus tarjota.

Kotoahan minustakin noiden asioiden oppiminen lähtee; tutusta ilmapiiristä jossa lapsi tunnetaan yksilönä niin hyvin kuin hänet vaan voi tuntea. vanhempien tehtävä on tukea stä koulussa opittua ja antaa siihen jotain lisää. Ei niin että kun lapsi lähtee kouluun, lyödään hanskat tiskiin ja odotetaan että koulujärjestelmä kantaa vastuun myös yksilöopetuksesta.

Vanhemmilla on myös vastuu siitä että opettavat lapsilleen rajat milloin olla yksilöllinen ja milloin on mukauduttava sääntöihin ja rajoihin. Vaikkapa kuvataiteellisesti lahjakaan lapsen luovuus tuskin kuolee siihen jos hän ei saa vessan seiniä töhriä.

Minun yhtenä ratkaisuna olisi saada miehiä enemmän opettajiksi (poikien pahoinvointi ja syrjäytymisriski, isänmallin puuttuminen). Voitaisiin myös miettiä tyttökouluja ja poikakouluja erikseen, erilaisen kehityksen takia.
Sukupuolen paremmin huomioon ottaminen opetuksessa sillä emme todellakaan ole samanlaisia johtuen jo aivojen toiminnan erilaisuudesta sekä testosteronin määrästä. Opimme myös eri tavalla ja meidän vahvuudet ovat yleensä erilaisia.

[QUOTE="vieras";22189075]Eli millaista muutosta käytännössä toivoisit? Ryhmäkoot pienemmäksi, sehän on ihan varmasti kaikkien muidenkin toive, mutta se vaatii rahaa. Onko muita ideoita?[/QUOTE]
Ryhmäkoot on varmaan se isoin asia, joka mulla on mielessä. Ja siinä sivussa ehkä tulisi tämä lasten ja nuorten erilaisuuden parempi huomiointi, jota itse olen peräänkuuluttanut. Muusta en kai liiemmin ole tässä valittanutkaan, enkä muita hillittömiä epäkohtia suomalaisessa koulujärjestelmässä tähänastisen kokemukseni perusteella keksikään. Koulukiusaaminen on toki asia erikseen, siihen onkin täällä päin alettu tehokkaasti puuttua KiVa-koulu -projektilla.

Itse kuulun niihin, jotka mielellään maksaisi vähän enemmän verojakin, jos ne veroeurot suunnattaisiin mm. näihin asioihin. Eli toinen ehdotukseni on mahdollinen verojen korotus monien asioiden parantamiseksi. Enkä puhu pelkästä tuloverosta. Mutta se menee jo aiheen ohi.

[QUOTE="Rico";22189111]Minun yhtenä ratkaisuna olisi saada miehiä enemmän opettajiksi (poikien pahoinvointi ja syrjäytymisriski, isänmallin puuttuminen). Voitaisiin myös miettiä tyttökouluja ja poikakouluja erikseen, erilaisen kehityksen takia.
Sukupuolen paremmin huomioon ottaminen opetuksessa sillä emme todellakaan ole samanlaisia johtuen jo aivojen toiminnan erilaisuudesta sekä testosteronin määrästä. Opimme myös eri tavalla ja meidän vahvuudet ovat yleensä erilaisia.[/QUOTE]

Mikä painajainen, tytölle, käydä tyttökoulua, voi oksetus. En usko, että olisin säilynyt hengissä aikuiseksi asti, jos mun luokalla olisi ollut vaan tyttöjä.

Onko sulla lapsia itsellä?

[QUOTE="Rico";22189111]Minun yhtenä ratkaisuna olisi saada miehiä enemmän opettajiksi (poikien pahoinvointi ja syrjäytymisriski, isänmallin puuttuminen). Voitaisiin myös miettiä tyttökouluja ja poikakouluja erikseen, erilaisen kehityksen takia.
Sukupuolen paremmin huomioon ottaminen opetuksessa sillä emme todellakaan ole samanlaisia johtuen jo aivojen toiminnan erilaisuudesta sekä testosteronin määrästä. Opimme myös eri tavalla ja meidän vahvuudet ovat yleensä erilaisia.[/QUOTE]

Eli millä tavalla nuo koulut sitten eroaisivat toisistaan? Miten pojille opetetaan historiaa eri tavalla kuin tytöille, jos otetaan huomioon, että opiskellaan samat asiat ja käytettävissä on sama aika?

[QUOTE="juupajuu";22189118]Rico jos haluaa olla luova voi mennä Steiner-kouluun. Siellä opella on aikaa sietää jokaisen omituisia tapoja.
[/QUOTE]

Höh, ei kai ne mitään "omituisia tapoja" ole, jos lapset ovat keskenään erilaisia? Vai onko meidän naapurin lapsi vaan omituinen, kun se on erilainen kuin meidän lapsi?

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että yksilöllisyys on rikkaus ja vastustan sitä, että kaikista yritetään muokata samanlaisia. On tullut kuitenkin havaittua, että ehkä yli 95% ihmisistä kannattaa tasapäistämistä. Erilaisuutta pelätään ja sitä ei tahdota hyväksyä.

Omat lapseni ovat käyneet sellaisen koulun, jossa oppilaat otetaan yksilöinä ja heidän vahvuuksiaan tuetaan, eikä niin kuin tavallisessa peruskoulussa, jossa tapetaan luovuus ja pakotetaan kaikki samaan muottiin. Nyt kun lapset ovat aikuisia, on ollut mukava havaita, että he ovat omilla aivoillaan ajattevia, luovia yksilöitä.