Suomessako ei korruptiota? Opetushallitus tilaa kieltenopetusta käsittelevän selvityksen RKP-taustaiselta ajatushautomolta, ja yllätys yllätys...

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ruotsin kielen todellinen tarve vähenee jatkuvasti. Kaksikielisyys on pääosin täysin keinotekoista, esim. virallisesti "kaksikielisellä" Vantaalla ruotsin kieli on vasta viidenneksi suurin kieli 2 %:n osuudellaan. Vahvasti ruotsinkieliseksi mainostetussa Helsingissäkään ei ruotsinkielisiä ole kuin 5,5 %.

Mikään puolueeton taho ei todellakaan päätyisi ehdottamaan näiden faktojen vallitessa sellaista, että lisätään pakkoruotsin tuputtamista entisestään.
Suomessahan ei ole mitään muuta tarvetta pakkoruotsille kuin se, että sillä estetään suomalaisia hankkimasta parempaa kielitaitoa kuin suomenruotsalaisilla.

Ilman pakkoruotsia suomalaiset opiskelisivat suomea, englantia, saksaa, ranskaa/espanjaa.

vierailija
Suomessahan ei ole mitään muuta tarvetta pakkoruotsille kuin se, että sillä estetään suomalaisia hankkimasta parempaa kielitaitoa kuin suomenruotsalaisilla.

Ilman pakkoruotsia suomalaiset opiskelisivat suomea, englantia, saksaa, ranskaa/espanjaa.
Tutkimusten mukaan ruotsinkielen opiskelu edesauttaa muiden kielten opiskelua. Olen opiskellut koulussa ruotsia, englantia, saksaa ja ranskaa enkä kokenut että ruotsi olisi koskaan haitannut muiden kielten opiskelua. Ei ollut edes mikään kielilinja vaan pitkä matematiikka.

vierailija
Tutkimusten mukaan ruotsinkielen opiskelu edesauttaa muiden kielten opiskelua. Olen opiskellut koulussa ruotsia, englantia, saksaa ja ranskaa enkä kokenut että ruotsi olisi koskaan haitannut muiden kielten opiskelua. Ei ollut edes mikään kielilinja vaan pitkä matematiikka.
Mitään tällaista tutkimustulosta ei oikeasti ole olemassa.

Todellisuudessa ruotsin opiskelu vain sekoittaa esim. saksan opiskelua.

vierailija
Suomen kieli on niin omanlaistaan, ettei äidinkielestä ole mitään hyötyä muiden kielten opiskelussa. Ruotsinkielen opiskelu antaa eväitä oppia muita germaanisia kieliä kuten saksaa ja englantia. Jos hallitset ruotsinkieltä pystyt kommunikoimaan myös norjalaisten ja tanskalaisten kanssa tai ainakin ymmärtämään.

vierailija
Suomen kieli on niin omanlaistaan, ettei äidinkielestä ole mitään hyötyä muiden kielten opiskelussa. Ruotsinkielen opiskelu antaa eväitä oppia muita germaanisia kieliä kuten saksaa ja englantia. Jos hallitset ruotsinkieltä pystyt kommunikoimaan myös norjalaisten ja tanskalaisten kanssa tai ainakin ymmärtämään.
Älä viitsi toistella näitä valheitasi.

Englantia tai saksaa kannattaa opiskella suoraan, ei jonkin täysin tarpeettoman kielen kautta.

Ja edes natiivit ruotsalaiset ja tanskalaiset eivät ymmärrä toisiaan, vaan käyttävät englantia.

vierailija
Älä viitsi toistella näitä valheitasi.

Englantia tai saksaa kannattaa opiskella suoraan, ei jonkin täysin tarpeettoman kielen kautta.

Ja edes natiivit ruotsalaiset ja tanskalaiset eivät ymmärrä toisiaan, vaan käyttävät englantia.
En kirjoittele miltä minusta tuntuu vaan perustuvat tietoon. Ei kuulu tapoihin kirjoitella mitään ilman taustatietoja.
Minusta sinä suhtaudut asiaan kovin tynnepohjaisesti.

vierailija
En kirjoittele miltä minusta tuntuu vaan perustuvat tietoon. Ei kuulu tapoihin kirjoitella mitään ilman taustatietoja.
Minusta sinä suhtaudut asiaan kovin tynnepohjaisesti.
Jos ruotsia puhuu ÄIDINKIELENÄ, saman sukuisen kielen oppiminen on helpompaa.

Suomenkielistä se ei auta, että ensin opiskelee pakkoruotsia ja vasta sen jälkeen esim. saksaa. Kyllä saksaa kannattaa opiskella ihan suoraan.

vierailija
Kiitos, tuon huomaa kyllä käytännössä mut ei ehkä murteiden kautta toimi aina?

vierailija
Ai jaa, kyllä suomea ja englantia opiskellaan myös ruotsin lisäksi ja useasti myös sitten mainitsemiasi kieliä. Itse tein näin ja omat lapsenikin.

Etkö itse kyennyt opiskelemaan muuta ruotsin ohella? Sait varmaan tukiopetusta, ainakin pitäisi saada, jos on vaikeuksia.

vierailija
Ai jaa, kyllä suomea ja englantia opiskellaan myös ruotsin lisäksi ja useasti myös sitten mainitsemiasi kieliä. Itse tein näin ja omat lapsenikin.

Etkö itse kyennyt opiskelemaan muuta ruotsin ohella? Sait varmaan tukiopetusta, ainakin pitäisi saada, jos on vaikeuksia.
Ruotsi on hyödytön kieli suomalaisille ja siksi sen opiskelu on pakollista.

vierailija

Miksi ahvenanmaalaiset eivät opiskele pakkosuomea, vaikka suomen ohella voisi hyvin opiskella muita kieliä?

Yhteistyössä