V
vierailija
Vieras
Iltalehti kirjoittaa amerikkalaisesta koronapotilaasta, joka sai jättilaskun: https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/180ef1ac-59e6-4bac-bbeb-b8fda4cf2ba0
Se mikä herättää ihmetystä ja kummastusta on kommenttiosasto. Ihmiset tuntuvat järjestään kuvittelevan, että heidän hoitonsa on Suomessa ilmaista. Minä sairastin syövän ja lasku oli 1000 euroa. Minä kävin magneetissa ja maksoi satasen. Kyllä jenkit ovat tyhmiä!
Kyllä suomalaiset ovat tyhmiä! Sen ymmärtäisi, jos noita kommentoijia olisi yksi tai kaksi, mutta kun jokainen tuntuu elävän jossain mielikuvitustodellisuudessa. Heille se lääkäri operoi polvet ihan vaan harrastupohjalta ilman palkkaa. Ja onneksi leikkaussalikin on ilmainen. Kyllä Suomi on hieno maa.
Vaikka meillä pääosa hoitokustannuksista katetaankin sairausvakuutusmaksulla eli veroilla, niin kyllä jokaisen pitäisi silti saada eritelty lasku kotiin, josta voisi nähdä kuinka paljon sitä tulikaan tällä kertaa kuormitettua systeemiä. Ei meillä koskaan jenkkien lukuihin päästäisi koska meillä hoito on merkittävästi edullisempaa, mutta monen kohdalla kymmenet ja sadat tuhannet paukkuisivat silti.
Esimerkiksi tuollaisen koronaan liittyvän hengitysvajauspotilaan teho-osastovuorokausi maksaa n. 3500 euroa. Uutisessa mainitun jenkin 42 vuorokautta olisivat siis Suomessa tuottaneet 147 000 euron laskun (+ muut hilppeet päälle). Halpaa kuin saippua. Tavalliselta veronmaksajalta menee 20 vuotta tuon summan kuittaamiseen ja sinä aikana jäävät koulut ja työttömyyskorvaukset maksamatta kun kaikki verot menevät yhteen sairaalalaskuun.
Olisi ihan yleisen yhteiskuntaopillisen sivistyksen kannalta tärkeää, että ihmiset saisivat erittelyn sairaalakäynneistään. Ymmärrettäisiin mitä maksaa ja miksi maksaa. Verojen arvostus nousisi ja samalla ehkä ihmiset saisivat perspektiiviä sellaisiinkin yhteiskunnallisiin kysymyksiin kuin hoitajien palkat tai paperittomien ilmainen hoito.
Se mikä herättää ihmetystä ja kummastusta on kommenttiosasto. Ihmiset tuntuvat järjestään kuvittelevan, että heidän hoitonsa on Suomessa ilmaista. Minä sairastin syövän ja lasku oli 1000 euroa. Minä kävin magneetissa ja maksoi satasen. Kyllä jenkit ovat tyhmiä!
Kyllä suomalaiset ovat tyhmiä! Sen ymmärtäisi, jos noita kommentoijia olisi yksi tai kaksi, mutta kun jokainen tuntuu elävän jossain mielikuvitustodellisuudessa. Heille se lääkäri operoi polvet ihan vaan harrastupohjalta ilman palkkaa. Ja onneksi leikkaussalikin on ilmainen. Kyllä Suomi on hieno maa.
Vaikka meillä pääosa hoitokustannuksista katetaankin sairausvakuutusmaksulla eli veroilla, niin kyllä jokaisen pitäisi silti saada eritelty lasku kotiin, josta voisi nähdä kuinka paljon sitä tulikaan tällä kertaa kuormitettua systeemiä. Ei meillä koskaan jenkkien lukuihin päästäisi koska meillä hoito on merkittävästi edullisempaa, mutta monen kohdalla kymmenet ja sadat tuhannet paukkuisivat silti.
Esimerkiksi tuollaisen koronaan liittyvän hengitysvajauspotilaan teho-osastovuorokausi maksaa n. 3500 euroa. Uutisessa mainitun jenkin 42 vuorokautta olisivat siis Suomessa tuottaneet 147 000 euron laskun (+ muut hilppeet päälle). Halpaa kuin saippua. Tavalliselta veronmaksajalta menee 20 vuotta tuon summan kuittaamiseen ja sinä aikana jäävät koulut ja työttömyyskorvaukset maksamatta kun kaikki verot menevät yhteen sairaalalaskuun.
Olisi ihan yleisen yhteiskuntaopillisen sivistyksen kannalta tärkeää, että ihmiset saisivat erittelyn sairaalakäynneistään. Ymmärrettäisiin mitä maksaa ja miksi maksaa. Verojen arvostus nousisi ja samalla ehkä ihmiset saisivat perspektiiviä sellaisiinkin yhteiskunnallisiin kysymyksiin kuin hoitajien palkat tai paperittomien ilmainen hoito.