Suomessakin pitäisi saada lasku terveydenhoidosta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Iltalehti kirjoittaa amerikkalaisesta koronapotilaasta, joka sai jättilaskun: https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/180ef1ac-59e6-4bac-bbeb-b8fda4cf2ba0

Se mikä herättää ihmetystä ja kummastusta on kommenttiosasto. Ihmiset tuntuvat järjestään kuvittelevan, että heidän hoitonsa on Suomessa ilmaista. Minä sairastin syövän ja lasku oli 1000 euroa. Minä kävin magneetissa ja maksoi satasen. Kyllä jenkit ovat tyhmiä!

Kyllä suomalaiset ovat tyhmiä! Sen ymmärtäisi, jos noita kommentoijia olisi yksi tai kaksi, mutta kun jokainen tuntuu elävän jossain mielikuvitustodellisuudessa. Heille se lääkäri operoi polvet ihan vaan harrastupohjalta ilman palkkaa. Ja onneksi leikkaussalikin on ilmainen. Kyllä Suomi on hieno maa.

Vaikka meillä pääosa hoitokustannuksista katetaankin sairausvakuutusmaksulla eli veroilla, niin kyllä jokaisen pitäisi silti saada eritelty lasku kotiin, josta voisi nähdä kuinka paljon sitä tulikaan tällä kertaa kuormitettua systeemiä. Ei meillä koskaan jenkkien lukuihin päästäisi koska meillä hoito on merkittävästi edullisempaa, mutta monen kohdalla kymmenet ja sadat tuhannet paukkuisivat silti.

Esimerkiksi tuollaisen koronaan liittyvän hengitysvajauspotilaan teho-osastovuorokausi maksaa n. 3500 euroa. Uutisessa mainitun jenkin 42 vuorokautta olisivat siis Suomessa tuottaneet 147 000 euron laskun (+ muut hilppeet päälle). Halpaa kuin saippua. Tavalliselta veronmaksajalta menee 20 vuotta tuon summan kuittaamiseen ja sinä aikana jäävät koulut ja työttömyyskorvaukset maksamatta kun kaikki verot menevät yhteen sairaalalaskuun.

Olisi ihan yleisen yhteiskuntaopillisen sivistyksen kannalta tärkeää, että ihmiset saisivat erittelyn sairaalakäynneistään. Ymmärrettäisiin mitä maksaa ja miksi maksaa. Verojen arvostus nousisi ja samalla ehkä ihmiset saisivat perspektiiviä sellaisiinkin yhteiskunnallisiin kysymyksiin kuin hoitajien palkat tai paperittomien ilmainen hoito.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es

Näiden lääkkeille vastustuskykyisten tuberkuloosien hoitaminen on erittäin kallista. MDR–TB:n lääkekustannukset sairastunutta kohden ovat noin 120 000 euroa kahden vuoden ajalta. XDR–TB:n tapauksessa hoidon hinta on huomattavasti tätä kalliimpaa. Lääkeherkän tuberkuloosin lääkehoito maksaa puolelta vuodelta 2 000 euroa. Hoitojen kokonaiskustannukset ovat kaikissa tapauksissa huomattavasti suuremmat.

Ihanan edullista. Siitähän oli puhe silloin kun Helsinki päätti tarjota ilmaisen sairaanhoidon paperittomille, että esim. viipurilaiset ja pietarilaiset narkkarit voisivat helposti tulla hoidattamaan hivinsä ja tubinsa Helsinkiin. Junalippu ei paljon maksa ja vastineeksi saisi kymmenien tuhansien lääkkeet. En tiedä onko tuollaisia tapauksia ollut, mutta lähtökohtaisesti lääkkeille vastustuskykyiset tubit tulevat ulkomailta ja kaikista tartuinnoistakin puolet.
 
Kyllä ne kommentoijat tietävät, että laskussa ei näy kaikkea. Typeryyttä kuvitella, että eivät tietäisi, että Suomessa on verovaroin maksettu terveydenhuolto.
Mutta muuten ole oikeassa, olisihan ihmisten hyvä tietää, paljon lasku todellisuudessa on.
Tosin sairaiden paperittomien hoitamattomuus tulee todennäköisesti kalliimmaksi, kuin hoitaminen.
 



Ihanan edullista. Siitähän oli puhe silloin kun Helsinki päätti tarjota ilmaisen sairaanhoidon paperittomille, että esim. viipurilaiset ja pietarilaiset narkkarit voisivat helposti tulla hoidattamaan hivinsä ja tubinsa Helsinkiin. Junalippu ei paljon maksa ja vastineeksi saisi kymmenien tuhansien lääkkeet. En tiedä onko tuollaisia tapauksia ollut,
Sä olet jauhanut tätä jo pidempään vaikka et tiedä onko sellaista tapahtunut
 
Kyllä ne kommentoijat tietävät, että laskussa ei näy kaikkea. Typeryyttä kuvitella, että eivät tietäisi, että Suomessa on verovaroin maksettu terveydenhuolto.
Mutta muuten ole oikeassa, olisihan ihmisten hyvä tietää, paljon lasku todellisuudessa on.
Tosin sairaiden paperittomien hoitamattomuus tulee todennäköisesti kalliimmaksi, kuin hoitaminen.
Niinhän sitä luulisi, mutta en usko että tietävät. Sen verran systemaattisesti asia ymmärretään väärin. Tämä on sitä sähkö tulee seinästä -porukkaa.
 
Sä olet jauhanut tätä jo pidempään vaikka et tiedä onko sellaista tapahtunut
Kyse on ennakoinnista. Voi sitten hyvällä omatunnolla todeta mitäs minä sanoin. Faktahan on se, että kukaan muukaan ei tiedä eikä asiaa voi seuratakaan. Oletetaan, että paperittomina hoidetut ovat turvapaikanhakijoita, mutta mihin se oletus perustuu? Itse ainakin luotan venäläisten älykkyyteen niin paljon, että uskon heidän olevan sekä kyvykkäitä että halukkaita hakemaan hoitoa Suomesta, jos sellainen mahdollisuus heille annetaan. Jenkit hakevat lääkkeensä Kanadasta, jos sattuvat asumaan rajan lähellä eikä sitä kukaan ihmettele. Sitä ihmeteltäisiin, jos eivät hakisi.
 
Kyse on ennakoinnista. Voi sitten hyvällä omatunnolla todeta mitäs minä sanoin. Faktahan on se, että kukaan muukaan ei tiedä eikä asiaa voi seuratakaan. Oletetaan, että paperittomina hoidetut ovat turvapaikanhakijoita, mutta mihin se oletus perustuu? Itse ainakin luotan venäläisten älykkyyteen niin paljon, että uskon heidän olevan sekä kyvykkäitä että halukkaita hakemaan hoitoa Suomesta, jos sellainen mahdollisuus heille annetaan. Jenkit hakevat lääkkeensä Kanadasta, jos sattuvat asumaan rajan lähellä eikä sitä kukaan ihmettele. Sitä ihmeteltäisiin, jos eivät hakisi.
Narkkarit sais yhtä äkkiä päähänsä että haluavat hoitoa?
 
Kyse on ennakoinnista. Voi sitten hyvällä omatunnolla todeta mitäs minä sanoin. Faktahan on se, että kukaan muukaan ei tiedä eikä asiaa voi seuratakaan. Oletetaan, että paperittomina hoidetut ovat turvapaikanhakijoita, mutta mihin se oletus perustuu? Itse ainakin luotan venäläisten älykkyyteen niin paljon, että uskon heidän olevan sekä kyvykkäitä että halukkaita hakemaan hoitoa Suomesta, jos sellainen mahdollisuus heille annetaan. Jenkit hakevat lääkkeensä Kanadasta, jos sattuvat asumaan rajan lähellä eikä sitä kukaan ihmettele. Sitä ihmeteltäisiin, jos eivät hakisi.
Onko kuitenkin suurin into tuo mitäs minä sanoin? Veikkaanpa, että jos kaksikymmentä ihmistä tulisi ja hakisi hoitoa, olisit-mitäminäsanoin ja sitten pullistelisit tilastoja..
 
Eikö jossain Suomessakin ole laskuun kirjattu todelliset kulut, vaikka itse lasku onkin sen edullisen maksun mukaan? Ainakin muistelen sellaista lukeneeni jostain viime vuosina. Ilmaistahan se hoito ei ole, aina tulee jonkinmoinen lasku perässä, vaikkei se ole suurensuuri.
 

Similar threads

E
Viestiä
13
Luettu
951
Aihe vapaa
vierailija
V

Yhteistyössä