Suomessa hylätään kymmeniä vauvoja

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras

05.02.2010 06:52 / IS

Synnytyssairaaloissa kohdataan Turun Sanomien mukaan vuosittain kymmeniä kertoja tilanteita, joissa äiti ei yllättäen halua vastasyntynyttä vauvaa mukaansa.

Lähes jokaisessa sairaalassa tapauksia on joskus, vaikka syntyvien lasten määrään suhteutettuna tapaukset ovat harvinaisia. Lehden mukaan esimerkiksi Turussa yllättäen tehtyjä päätöksiä on keskimäärin alle kymmenen vuodessa.

Virallisia tilastoja sairaalaan hylätyistä vauvoista ei ole. Suomessa huostaanotetaan alle viikon ikäisiä vauvoja vuosittain arviolta 70. Alle vuoden ikäisinä adoptoidaan noin 50 suomalaislasta. Näistä osa on ennalta sovittuja adoptioita.

Päätöksen tekeviä äitejä ei näytä yhdistävän mikään yksittäinen tekijä. Usein lähtötilanne on kuitenkin se, että lapsi ei ole ollut suunniteltu.

- Sairaaloissa vauvan hylkääminen on aina herkkä tilanne. Täytyy myös muistaa, että äidille luopuminen ei-toivotustakin lapsesta on usein kipeä ja valtavan iso päätös, sanoo sosiaalityöntekijä Sari Ulmala Helsingin Naistenklinikalta.
 
mari
Mulle jäi mieleen yksi tapaus missä vauva syntyi vaikeasti vammaisena eikä isä hyväksynyt vammaista lasta. Äiti "hyväksyi" vauvan hylkäämisen, koska ei halunnut erota miehestään. Kävi kyllä lasta välillä vastaanottokodissa katsomassa.

Surullista.

Ja näitä vastaavia kohtaloita tosiaan löytyy myös useita muita.
 
eräs
Mutta hyvähän se on että ne äidit jotka on raskaana,ja ei meinaa lastaan pitää
käyvät kuitenkin sairaalassa synnyttämässä (saa oikean hoidon niin äiti kuin lapsikin)
ja jättää lapsen sinne lämpöiseen huolehtivaan sairaalaan josta taas vauva pääsee huolta pitävien mahdollisesti adoptiovanhemppien luokse :)
Eli näin ei vauvoja jätetä heittelle.
 
sareiv
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vein:
Minusta on hyvä, että vauvan antaa pois jos tietää ettei kykene siitä huolehtimaan.
Täysi peesi!
Sama tuli heti mieleen. Joillekin se on oikea päätös! Vaikea, mutta viisas päätös! Itse äitinä ajatus tosin tuntuu todella ahdistavalta...
 
tunnustan
mä olin niiiiiin valtavan pettynyt kun lapsi oli tyttö että melkein vakavasti meinasin siitä luopuakin, inhosin koko vauvaa ja teki mieli jättää se sairaalaan.
 
unnu
Olen saanut yhden vauvan juuri huostaanoton kautta ja työskennellyt naisten kanssa jotka miettivät raskauden aikana adoptioon tai sijoitettavaksi lapsensa antamista. Joka ikinen kerta vauvan luovuttaminen toisen rakastettavaksi on mielestäni bioäidin rakkauden tunnustus lapselle, halua antaa lapselle mahdollisuus parempaan mihin itse kykenee. Hattua nostan kaikille äideille jotka sen ovat tehneet tai joutuvat tekemään!
 

Yhteistyössä