Suomenkieli,vai mikä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kikka

Vieras
Suomenkieli on mennyt niin kummalliseksi,että minun täytynee varmaankin hommata sanakirja tullessani Suomeen lomalla,en ymmärrä kaikkea mitä puhutaan,ja se on kamalaa!!Enkä ole yksin tämän probleeman kanssa,olen asunut ulkomailla 31v.ja puhun mielestäni hyvää Suomenkieltä,mutta ymmärrä en kaikkea,mistähän johtunee?Mistä ne kaikki ihmeellliset lyhennykset,ym sellaiset tulevat?esim."erkkeri","makkari"? Miksi ei voida puhua kunnon Suomenkieltä?

Erkkeri on käsittääkseni arkkitehtuuriin liittyvä sana, kuvaa sellaista ikkunaratkaisua? Makkari on ollut makuuhuoneen lyhenne niin kauan kuin jaksan muistaa. Tosin, ehkä se otettiin käyttöön heti teidän lähdettyänne - täytän pian 30 vuotta. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olette palstalaiset ihanan ystävällisiä. :laugh: Ei kannata tulla Suomeen jos ei kieltä osaa, ja ulkosuomalaisten kielitaito fossiloituu..

KieliTAITO ei fossiloidu, vaan kieli. Et taida olla alan ihmisiä, kun et taida tietää, mitä se tarkoittaa.

Olette palstalaiset ihanan ystävällisiä. :laugh: Ei kannata tulla Suomeen jos ei kieltä osaa, ja ulkosuomalaisten kielitaito fossiloituu..

Tule vain Kikka ihmeessä Suomeen, tervetuloa.

Tänne rahdataan nykyään niin paljon täysin kielitaidotontakin porukkaa elämään tukiaisilla että kyllä tänne nyt suomalaissyntyiset ovat tervetulleita vaikka ei joka erkkeri olisikaan hanskassa.

Alkuperäinen kirjoittaja fghj:

KieliTAITO ei fossiloidu, vaan kieli. Et taida olla alan ihmisiä, kun et taida tietää, mitä se tarkoittaa.

Joo en ole. Anteeksi.

:D
Ihanan kuuloista tekstiä (oli siellä muutamat sanat vähän epänormaaleissa paikoissa). Mulla on kuulemma erilainen nuotti suomen kielessä kuin siinä ns. normaalisti on, muuten en tiedä onko kieleni vielä erityisesti pysähtynyt paikoilleen. Käyn kerran vuodessa tosin treenaamassa Suomessa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja :

Tule vain Kikka ihmeessä Suomeen, tervetuloa.

Tänne rahdataan nykyään niin paljon täysin kielitaidotontakin porukkaa elämään tukiaisilla että kyllä tänne nyt suomalaissyntyiset ovat tervetulleita vaikka ei joka erkkeri olisikaan hanskassa.
Voi Kiitos,tuo lämmitti "fossiilia"... =)

Enköhän minä jotenkin Suomessa tule ymmärretyksi,taitaa vielä sen verran olla kielitaitoa tallella,ymmärsit sinäkin kirjoitukseni,kun vastasit,eikö?

Alkuperäinen kirjoittaja Kikka:

Enköhän minä jotenkin Suomessa tule ymmärretyksi,taitaa vielä sen verran olla kielitaitoa tallella,ymmärsit sinäkin kirjoitukseni,kun vastasit,eikö?

Tokkiisa, enhän minä sinulle nauranutkaan vaan tuo palstalaisten kärkäs sävy hymyilytti. Itsekin olen ulkosuomalainen, yli 15 v. pois Suomesta, joten varmaan munkin kielitaitoni on päässyt fossiloitumaan.