Suomen verotus tekee meistä köyhiä, vaikka muuten olisimme (melkeiN) keskituloisia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "v ieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä maksan mieluummin verot kun mietin, että onko minulla nyt varmasti tarpeeksi kattava yksityinen vakuutusturva, tarpeeksi säästössä lasten koulumaksuihin ja ampuuko joku epätoivoinen minut, jos eksyn väärään paikkaan.

Mun piti tulla kans laittamaan tuo linkki, missä näkyy kuinka paljon maksaa umpparin hoito Jenkeissä :D

Etenkin sairastuessa Suomen sosiaaliturva ja esim. reseptilääkkeiden maksukatto ovat ylivoimaiset. Ihmiset eivät ymmärrä, että OIKEASTI moni lääke voi maksaa jopa tuhansia euroja kuukaudessa, kun itse saavat ne erityiskorvattavina tai ainakin peruskorvauksella.

Mun piti tulla kans laittamaan tuo linkki, missä näkyy kuinka paljon maksaa umpparin hoito Jenkeissä :D

Etenkin sairastuessa Suomen sosiaaliturva ja esim. reseptilääkkeiden maksukatto ovat ylivoimaiset. Ihmiset eivät ymmärrä, että OIKEASTI moni lääke voi maksaa jopa tuhansia euroja kuukaudessa, kun itse saavat ne erityiskorvattavina tai ainakin peruskorvauksella.

Vakuutuksellahan siitä umpparista selviää.

Ap: meillä ihan sama tilanne, toinen opiskelee ja toinen tienaa ton verran: todella turhauttavaa kun mitään tukia ei saa ja kaikesta joutuu maksamaan maksimit. Ja koska toinen on hyvässä työssä kaikki olettaa et ollaan rikkaita vaikka melkein kaikki mikä tulee myös menee.

No, me ollaan muuttamassa maahan missä pitäis olla varaa asua. Tää suomimeininki alkaa riittää.

Meillä ainakin havaittavissa lähipiirissä (ollaan 37-vuotiaita), että monet perheet muuttavat ulkomaille paremman elintason perässä: täällä Suomessa ei työnteko kannata.

Jo asuntojen hinnat syö kaiken.Ja nyt kun verotus kovenee ja kaikki muut kulut nousee täällä tekee vaan koko ajan persnettoo. Ei ne lääke tai terveydenhuolto kulut ole monessa maassa kovia jos on työpaikka tms. Koulutus maksaa, mutta jos pystyt säästämään sitä varten niin se on ihan eri asia. Meidän tuloilla verot suomessa 45 pinnaa: toisessa maassa 20: kumpi kannattaa?

Meillä ainakin havaittavissa lähipiirissä (ollaan 37-vuotiaita), että monet perheet muuttavat ulkomaille paremman elintason perässä: täällä Suomessa ei työnteko kannata.

Vapaa maailma! Siitä vain kokeilemaan siipien kantavuutta. Itse 25 vuotta ympäri maailmaa asuneena voin kertoa, että sitä kaipaamaanne paratiisia ei ole olemassakaan. Valitettavasti.

Jo asuntojen hinnat syö kaiken.Ja nyt kun verotus kovenee ja kaikki muut kulut nousee täällä tekee vaan koko ajan persnettoo.

Asunnot maksavat sen, mitä niistä ollaan valmiita maksamaan. Ei asuntojen hintoja missään hallintoelimissä päätetä.

Ei ne lääke tai terveydenhuolto kulut ole monessa maassa kovia jos on työpaikka tms. Koulutus maksaa, mutta jos pystyt säästämään sitä varten niin se on ihan eri asia. Meidän tuloilla verot suomessa 45 pinnaa: toisessa maassa 20: kumpi kannattaa?

Tämä on ihan täysin tapauskohtaista. Siinä missä jonkun toisen (nuoren, terveen, lapsettoman jne.) on taloudellisesti kannattavaa muuttaa alemman tuloveroprosentin perässä, jollekin toiselle se on suorastaan katastrofi. Jotenkin viestistäsi kyllä henkii aika voimakkaastikin se, että et tunne noiden matalamman veroasteen maiden elinoloja käytännössä lainkaan, vaan oletat saavasi niissä kutakuinkin samat palveöut kuin Suomessakin, mutta paljon halvemmalla. Näin ei kuitenkaan ole. Esim. tuo sairaanhoito on yhtä kallista joka paikassa, maksutapa vain vaihtelee. Kansalainen sen maksaa loppupeleissä aina, tavalla tai toisella. Muuta tapaa kun ei voi olla olemassa.

Kyllähän tuloverotuksen vielä jotenkin voisin ymmärtää. mutta kun täällä kaikki on niin kallista. Eli verotus palkasta ei vielä riidä, joudumme maksaa sikakallista veroa myöskin kulutushyödykkeistä, ruuasta ja kaikesta. Ainoa mikä täällä Suomessa on halpaa on sähkö ja kännyköiden puhelut. Tosin ne eivät paljoa tasoita tätä yleistä kalleustasoa.
Tosin ärsyttävin on se, että suurin valittajat ovat ne jotka elävät yhteiskunnan tukien varassa.

[QUOTE="veera";29419419]Kyllähän tuloverotuksen vielä jotenkin voisin ymmärtää. mutta kun täällä kaikki on niin kallista. Eli verotus palkasta ei vielä riidä, joudumme maksaa sikakallista veroa myöskin kulutushyödykkeistä, ruuasta ja kaikesta. Ainoa mikä täällä Suomessa on halpaa on sähkö ja kännyköiden puhelut. Tosin ne eivät paljoa tasoita tätä yleistä kalleustasoa.
Tosin ärsyttävin on se, että suurin valittajat ovat ne jotka elävät yhteiskunnan tukien varassa.[/QUOTE]

Joopa joo, niinpä niin. Kaikki on kallista ja perseestä. Kuulostaa surkealta. Mutta oletko tullut ajatelleeksi, että niissä halvemmissa maissa sinäkin olisit ihan itse vastuussa omasta elämästäsi? Pelkkä netissä itkeminen ei kun ei riitä.

Vapaa maailma! Siitä vain kokeilemaan siipien kantavuutta. Itse 25 vuotta ympäri maailmaa asuneena voin kertoa, että sitä kaipaamaanne paratiisia ei ole olemassakaan. Valitettavasti.

Asunnot maksavat sen, mitä niistä ollaan valmiita maksamaan. Ei asuntojen hintoja missään hallintoelimissä päätetä.

Tämä on ihan täysin tapauskohtaista. Siinä missä jonkun toisen (nuoren, terveen, lapsettoman jne.) on taloudellisesti kannattavaa muuttaa alemman tuloveroprosentin perässä, jollekin toiselle se on suorastaan katastrofi. Jotenkin viestistäsi kyllä henkii aika voimakkaastikin se, että et tunne noiden matalamman veroasteen maiden elinoloja käytännössä lainkaan, vaan oletat saavasi niissä kutakuinkin samat palveöut kuin Suomessakin, mutta paljon halvemmalla. Näin ei kuitenkaan ole. Esim. tuo sairaanhoito on yhtä kallista joka paikassa, maksutapa vain vaihtelee. Kansalainen sen maksaa loppupeleissä aina, tavalla tai toisella. Muuta tapaa kun ei voi olla olemassa.

On kyllä kokemusta ja tervetuloa vaan tänne suomen paratiisiin: en tarkoittanut että elämä olisi sinänsä helpompaa muualla, mutta isotuloisena elintaso on korkeampi monessa muussa maassa. Asiat maksavat: kyllä: mutta saan ainakin itse päättää mistä maksan.

Eihän kukaan oleta että on olemassa täydellistä yhteiskuntaa mutta jos valtio vain kuppaa liikaa niin hermot menee.

Oletko asunut pitkäänkin suomessa? Helppohan se on tänne tulla expat vuosina tienatuilla rahoilla ja ostaa valaton asunto kuin, että itse aloittaa nollapisteestä ja yrittää säästää edes jotain vanhuuden turvaa kun kaikki maksaa aivan järjettömästi.

Itsellä kokemuksia maasta, jossa ruoka maksoi 10 % siitä mitä täällä. Aivan turha kitistä että unelmoi turhasta: pitäisikö vaan kitua ja valittaa ja maksaa kiltisti kaikesta "leimaveroja".

Kirjoituksesi on täydellinen esimerkki suomimeiningistä: kyllä meillä vaan on kaikki hyvin kun muut maksavat elämisesi.

On kyllä kokemusta ja tervetuloa vaan tänne suomen paratiisiin: en tarkoittanut että elämä olisi sinänsä helpompaa muualla, mutta isotuloisena elintaso on korkeampi monessa muussa maassa. Asiat maksavat: kyllä: mutta saan ainakin itse päättää mistä maksan.

Eihän kukaan oleta että on olemassa täydellistä yhteiskuntaa mutta jos valtio vain kuppaa liikaa niin hermot menee.

Oletko asunut pitkäänkin suomessa? Helppohan se on tänne tulla expat vuosina tienatuilla rahoilla ja ostaa valaton asunto kuin, että itse aloittaa nollapisteestä ja yrittää säästää edes jotain vanhuuden turvaa kun kaikki maksaa aivan järjettömästi.

Itsellä kokemuksia maasta, jossa ruoka maksoi 10 % siitä mitä täällä. Aivan turha kitistä että unelmoi turhasta: pitäisikö vaan kitua ja valittaa ja maksaa kiltisti kaikesta "leimaveroja".

Kirjoituksesi on täydellinen esimerkki suomimeiningistä: kyllä meillä vaan on kaikki hyvin kun muut maksavat elämisesi.

Saat päättää mistä maksat... Tuo pätee ainoastaan siihen saakka, kun kaikki menee kuin sadussa. Heti ensimmäisen vastoinkäymisen yhteydessä se valinnanvapaus rajoittuu aika tavalla ja vähänkään isomman vastoinkäymisen jälkeen loppuu kokonaan. Nämä ovat muuten juurikin niitä tilanteita, joissa tajuaa ihan konkreettisesti sen, miksi erilaisia yhteisvastuuseen perustuvia järjestelmiä on ylipäätään kehitetty (=kaikki maksavat vähän, jolloin kenenkään yksittäisen ihmisen maksurasitus ei käy kohtuuttomaksi).

Valtio "kuppaa" joka paikassa täsmälleen sen verran, kun ko. järjestelmän pyörittäminen maksaa. Valtio ei kerää pääomia Cayman-saarille (toisin kuin vaikkapa se tehokkaammaksi kuviteltu yksityinen sairaanhoitobisnes...).

Missä muuten ruoka maksaa 10% Suomen hinnoista? Onko siinä maassa kattava ja ilmainen peruskoulu, asfaltoidut tiet, valtion ylläpitämä terveydenhoitojärjestelmä, vapaa ulkonaliikkumisoikeus, riippumaton oikeuslaitos... Tuossa nyt joitakin ensimmäisenä mieleen tulevia asioita, jotka eivät ole olleet kaikissa asumissani maissa ollenkaan itsestäänselvyyksiä.

[QUOTE="qwerty";29419072]Guy Gets Sick, Spends Few Hours in Hospital Then This Happens.... - quickmeme[/QUOTE]

No joo, siksi kannattaakin olla kunnon vakuutus. Vaikka eipä tuo 10 000 dollaria ole summa eikä mikään muuta kuin todella köyhille. Olen itse ainakin valmis maksamaankin terveydenhuollosta, kunhan se on laadukasta, ja sairaala on vastuussa tekemisistään. Suomessa on pakko maksaa oman hoidon lisäksi kaiken maailman sikailijoiden hoidoista, eikä kukaan tunnu olevan vastuussa hoitovirheistä jne.

[QUOTE="lolo";29419721]kyllä. 4700 *0,63= 2961[/QUOTE]

Oon saanut muutamia tonneja lisäksi bonuksia vuodessa, ne nostanevat veroprosenttia. Lisäksi veroa menee lomarahoista ym.

[QUOTE="kysyn";29419915]Mitäs päivähoito siellä maksaa? Kymmeniä tuhansia vuodessa, ainakin kaverillani, jolla on kaksi lasta. Ei ihan pikkusumma minusta.[/QUOTE]

Riippuu vanhempien palkasta. Me maksoimme aiemmin 600 dollaria/lapsi, mikä ei mielestäni näillä palkoilla ole lainkaan kallis hinta. Lapseni kaverin vähävarainen äiti maksaa 200 dollaria/kk, mikä wi sekään ole mielestäni paha hinta.

Täällä tosin jos perheen isä tienaa hyvin ja äidillä taas on huonopalkkainen ammatti, saattaa lasten kanssa kotiin jääminen olla hyvä ratkaisu, jos äitikin niin itse haluaa.

Kuinkas paljon itse maksat päiväkotimaksuja verojen muodossa Suomessa? Siihen vielä lisäksi päiväkotimaksut ihan rahana. Paitsi jos olet vähävarainen. Entäs palveluiden laatu?

Toki Suomi on oikein kiva maa asua kaikille köyhille: työttömille, opiskelijoille, sairaille, yksinhuoltajille, juopoille jne. Ei heidän kannatakaan muuttaa Suomesta pois. Mutta jos satut olemaan hyvässä ammatissa, jolle on kysyntää jossain hyvän elintason maassa rajojen ulkopuolelta, jos haluat saavuttaa paremman elintason ja jos ei kiinnosta muiden ihmisten elättäminen eli suomalainen sosiaaliparatiisi, niin muutto kannattaa.

Eli olet saanut Suomessa ilmaisen koulutuksen josta et halua maksaa näin jälkikäteen että muillakin olisi siihen mahdollisuus

Ööö, no, en todellakaan halua maksaa loppuelämääni riistoveroja. Täällä eletään vain kerran, enkä todellakaan elä elämääni mitään "Suomen kansaa" tai isänmaata varten, vaan ihan vain itseäni ja perhettäni ajatellen. Toki Suomesta muuttoomme oli muitakin syitä kuin rahallinen surkea elintaso, mutta tässä nyt keskusteltiin verotuksesta. Ja juu, kyllä 2 700 e/kk käteen on todella vähän, kun miettii Suomen hintoja. Aloittaja on varmaankin aika hyvissä hommissa, jos bruttona tienaa 4 700 e/kk. Kyllä minuakin harmittaisi, jos maksaisin 2 000 e/kk veroja, ja joutuisin vaikka lääkärinä tai insinöörinä asumaan jossain hikisessä luukussa ja ajamaan käytettyä autoa. Hyi!

Yhteistyössä