Suomen kaksikielisyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lemv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihanan alentuva kommentti. Venäjääkö kannattaa opiskella vain jos aikoo kaupan kassaksi? Ne venäläiset tuo tänne aika kivasti rahaa. Ruotsalaiset eivät. Kumpaan kannattaa panostaa?

Alentuva? Tuo oli kärjistetty esimerkki tilanteesta, jossa venäjä olisi moninverroin ruotsia hyödyllisempi kieli opittavaksi! Jos se kuulosti sinusta alentuvalta kommentilta, ei voi mitään...

Suhteessa ruotsinkielisten määrään tietysti! Miksi ruotsinkieliseen koulutukseen pitäisi päästä alemmilla pisteillä? Tämä on nyt juuri sitä, että mustaa eteläafrikkalaista kehotettaisiin maalaamaan naamansa valkoiseksi päästäkseen käsiksi valkoisille tarkoitettuihin etuisuuksiin. Vaikka oikea tapa olisi vastustaa apartheidia.

En nyt mitenkään osaa nähdä rouerottelukysymystä tässä. Kaikkihan me ollaan samaa rotua. Olen todella pahoillani siitä jos koet olevasi syrjitty siksi että et osaa ruotsia tai että koet että joku pitää sinua alempiarvoisena siksi että et osaa ruotsia. Voin taata että suomenruotsalaiset eivät ajattele noin vaan tämä on sinun henkilökohtainen ogelmasi. Voit kuitenkin helposti päästä tuosta alemmuudentunteestasi opiskelemalla ruotsia. Moni opiskelupaikkakin sitten avautuu sinulle, myös muissa pohjoismaissa.
Kaksikielisyys suomessa on rikkaus, miksi meidän pitäisi polkea rikkauksiamme maahan?

[QUOTE="mamma";25740907]En nyt mitenkään osaa nähdä rouerottelukysymystä tässä. Kaikkihan me ollaan samaa rotua. Olen todella pahoillani siitä jos koet olevasi syrjitty siksi että et osaa ruotsia tai että koet että joku pitää sinua alempiarvoisena siksi että et osaa ruotsia. Voin taata että suomenruotsalaiset eivät ajattele noin vaan tämä on sinun henkilökohtainen ogelmasi. Voit kuitenkin helposti päästä tuosta alemmuudentunteestasi opiskelemalla ruotsia. Moni opiskelupaikkakin sitten avautuu sinulle, myös muissa pohjoismaissa.
Kaksikielisyys suomessa on rikkaus, miksi meidän pitäisi polkea rikkauksiamme maahan?[/QUOTE]

Et vieläkään ole vastannut kysymykseen: miksi mielestäsi on oikein, että ruotsinkielinen pääsee opskelemaan alemmillla pisteillä yliopistoon?

Kaksikielisyys ei ole mikään rikkaus, eikä Suomi edes ole kaksikielinen. Suomessa on yksi pääkieli ja sen rinnalla useita vähemmistökieliä. Keinotekoinen kaksikielisyys on valtava taakka, esim. Vantaata pidetään keinotekoisesti kaksikielisenä, vaikka siellä on alle 3% ruotsinkielisiä. Venäjänkielisiäkin on enemmän.

Yksilön kaksikielisyys on rikkaus yksilölle itselleen, mutta kannattaa muistaa, että Suomessa on yhä enemmän kaksikielisiä muilla yhdistelmillä kuin suomi/ruotsi.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="mamma";25740907]En nyt mitenkään osaa nähdä rouerottelukysymystä tässä. Kaikkihan me ollaan samaa rotua. [/QUOTE]

Et ymmärtänyt vertausta. Väännän rautalangasta:

Musta eteläafrikkalainen valittaa apartheidin aikaan, että valkoiset pääsevät helpommin yliopistoon. Vastaat hänelle: maalaa naamasi valkoiseksi ja hae sinne valkoisten yliopistoon.

Suomenkielinen suomalainen valittaa, että ruotsinkieliset pääsevät helpommin yliopistoon. Vastaat hänelle: opiskele ruotsia ja hae ruotsinkielisten yliopistoon.

Ymmärrätkö, molemmissa esimerkeissä hyväksyt epäoikeudenmukaisen käytännön (rodun/kielen perusteella tapahtuvan syrjinnän) ja tarjoat vain konstia kiertää käytäntö? Oikeudenmukaisesti ajatteleva ihminen sen sijaan kritisoisi käytäntöä itsessään ja vaatisi sen muuttamista oikeudenmukaiseksi.

• Tykkää
[QUOTE="mamma";25740907]En nyt mitenkään osaa nähdä rouerottelukysymystä tässä. Kaikkihan me ollaan samaa rotua. Olen todella pahoillani siitä jos koet olevasi syrjitty siksi että et osaa ruotsia tai että koet että joku pitää sinua alempiarvoisena siksi että et osaa ruotsia. Voin taata että suomenruotsalaiset eivät ajattele noin vaan tämä on sinun henkilökohtainen ogelmasi. Voit kuitenkin helposti päästä tuosta alemmuudentunteestasi opiskelemalla ruotsia. Moni opiskelupaikkakin sitten avautuu sinulle, myös muissa pohjoismaissa.
Kaksikielisyys suomessa on rikkaus, miksi meidän pitäisi polkea rikkauksiamme maahan?[/QUOTE]

Axel Olof Freudenthal – Wikipedia

"Freudenthal harrasti ajalleen tyypillisiä rotuoppeja ja oli nykynäkökulmasta katsottuna suomenkielisten alempiarvoisuuteen uskonut rasisti."

Freudenthal tuli aikanaan tunnetuksi rasistisista mielipiteistä, eli hän piti suomalaisia alempirotuisina kuin suomenruotsalaisia ja tätä suomenruotsalaiset kunnioittavat jakamalla vuosittain Freudenthal-mitalin.

Kaksikielisyys ei ole rikkaus Åålannissa ja olisi kiva tietää millä tavalla pakkoruåtsin lopettaminen on suomenruotsalaisilta pois?

Et vieläkään ole vastannut kysymykseen: miksi mielestäsi on oikein, että ruotsinkielinen pääsee opskelemaan alemmillla pisteillä yliopistoon?

Kaksikielisyys ei ole mikään rikkaus, eikä Suomi edes ole kaksikielinen. Suomessa on yksi pääkieli ja sen rinnalla useita vähemmistökieliä. Keinotekoinen kaksikielisyys on valtava taakka, esim. Vantaata pidetään keinotekoisesti kaksikielisenä, vaikka siellä on alle 3% ruotsinkielisiä. Venäjänkielisiäkin on enemmän.

Yksilön kaksikielisyys on rikkaus yksilölle itselleen, mutta kannattaa muistaa, että Suomessa on yhä enemmän kaksikielisiä muilla yhdistelmillä kuin suomi/ruotsi.

Kiva kun olet paikalla "Sveitsin malli"!
Ei ole oikein että joku saa jotakin helpommin kuin minä. Jos joudun tekemään enemmän töitä saman asian eteen ottaa pattiin... Niinkö?
Olisipa ihanaa jos saisimme tämän maamme aivan tasa-arvoiseksi kaikissa asioissa. Voi olla että olet oikeassa siinä että ruotsinkielisillä on joissakin asioissa esim. opiskelupaikan saamisessa, helpompaa kuin suomenkielisillä. Jos ei kuitenkaan osaa suomea on huomattavasti suppeampi valikoima kouluja kuin suomenkielisillä. Ja usko pois, kaikki suomenruotsalaiset eivät osaa suomea. Tunnen jopa koko elämänsä Helsingissä asuneen joka ei todellakaan osaa suomea niin että edes vaatekaupassa pärjäisi ellei myyjä osaisi ruotsia. Taitaa olla hänellä sama asennevamma suomenkieltä kohtaan kuin monella suomenkielisellä ruotsia kohtaan.

Lopulta tässä on kuitenkin kyse demokratiasta. Meillä kansalaisilla on vain yksi tapa vaikuttaa näihin asioihin ja olen täysin vakkuuttunut siitä että suomenruotsalaisuus on 100 vuoden kuluttua täysin eri asemassa kuin nyt. Koita ymmärtää vähemmistöäkin joka yrittää pitää kulttuuriaan elävänä, välillä melko vihamielisessäkin ympäristössä. Samalla tavalla me kaikki suomalaiset yhdessä saamme taisetella muita suuria kansoja vastaan oman erityisyytemme puolesta. Ja kyllä, suomenruotsalaiset ovat ensikädessä suomalaisia, sen jälkeen mietitään mihin vähemmistöön kukakin kuuluu.

[QUOTE="mamma";25741304]Kiva kun olet paikalla "Sveitsin malli"!
Ei ole oikein että joku saa jotakin helpommin kuin minä. Jos joudun tekemään enemmän töitä saman asian eteen ottaa pattiin... Niinkö?
Olisipa ihanaa jos saisimme tämän maamme aivan tasa-arvoiseksi kaikissa asioissa. Voi olla että olet oikeassa siinä että ruotsinkielisillä on joissakin asioissa esim. opiskelupaikan saamisessa, helpompaa kuin suomenkielisillä. Jos ei kuitenkaan osaa suomea on huomattavasti suppeampi valikoima kouluja kuin suomenkielisillä. Ja usko pois, kaikki suomenruotsalaiset eivät osaa suomea. Tunnen jopa koko elämänsä Helsingissä asuneen joka ei todellakaan osaa suomea niin että edes vaatekaupassa pärjäisi ellei myyjä osaisi ruotsia. Taitaa olla hänellä sama asennevamma suomenkieltä kohtaan kuin monella suomenkielisellä ruotsia kohtaan.

Lopulta tässä on kuitenkin kyse demokratiasta. Meillä kansalaisilla on vain yksi tapa vaikuttaa näihin asioihin ja olen täysin vakkuuttunut siitä että suomenruotsalaisuus on 100 vuoden kuluttua täysin eri asemassa kuin nyt. Koita ymmärtää vähemmistöäkin joka yrittää pitää kulttuuriaan elävänä, välillä melko vihamielisessäkin ympäristössä. Samalla tavalla me kaikki suomalaiset yhdessä saamme taisetella muita suuria kansoja vastaan oman erityisyytemme puolesta. Ja kyllä, suomenruotsalaiset ovat ensikädessä suomalaisia, sen jälkeen mietitään mihin vähemmistöön kukakin kuuluu.[/QUOTE]

Ympäripyöreää liirumlaarumia jossa pilkistää freudenthalilainen herrakansa-asenne.

• Tykkää

Minä en kyllä näe tuota noin. Ihonväriään ei voi vaihtaa mutta kaikki voivat opiskella ruotsia. Minusta tuo vertaus on erityisen huono ja kertoo ajatusmaailmastasi jotain...

[QUOTE="vieras";25741327]Ympäripyöreää liirumlaarumia jossa pilkistää freudenthalilainen herrakansa-asenne.[/QUOTE]

En edes tiedä kenestä puhut? Ja myönsin että oikeudenmukaisuutta saa hakea. Mutta sama pätee moniin muihinkin asioihin. Miksi suhtaudut näin intohimoisesti juuri tähän kieliasiaan? Asiasi ei tule paremmin esille jos yrität loukata minua. Pysytään asiassa.

[QUOTE="mamma";25741364]En edes tiedä kenestä puhut? Ja myönsin että oikeudenmukaisuutta saa hakea. Mutta sama pätee moniin muihinkin asioihin. Miksi suhtaudut näin intohimoisesti juuri tähän kieliasiaan? Asiasi ei tule paremmin esille jos yrität loukata minua. Pysytään asiassa.[/QUOTE]

Onko pakkoruåtsin lopettaminen sinulta pois?

[QUOTE="vieras";25741477]Onko pakkoruåtsin lopettaminen sinulta pois?[/QUOTE]

Ei ole, osaan ruotisa jo mutta joltakin toiselta se voi olla pois. Lisäksi yhden suomalaisen vähemmistön asema huononee yhteiskunnassamme. Ei ehkä paljoa mutta suunta on silloin se että suomessa puhuttava ruotsi ja sen taitajat, vähenee.

[QUOTE="mamma";25741338]Minä en kyllä näe tuota noin. Ihonväriään ei voi vaihtaa mutta kaikki voivat opiskella ruotsia. Minusta tuo vertaus on erityisen huono ja kertoo ajatusmaailmastasi jotain...[/QUOTE]

Suomenruotsalaiset ovat apartheidin kannattajia ja toteuttavat sitä käytännössä 2000-luvun Suomessa: omat päiväkodit, omat koulut ja omat asuinalueet joihin ei suomalaisilla ole asiaa.

[QUOTE="mamma";25741502]Ei ole, osaan ruotisa jo mutta joltakin toiselta se voi olla pois. Lisäksi yhden suomalaisen vähemmistön asema huononee yhteiskunnassamme. Ei ehkä paljoa mutta suunta on silloin se että suomessa puhuttava ruotsi ja sen taitajat, vähenee.[/QUOTE]

Keneltä pakkoruåtsin poistaminen on pois ja millä tavalla suomenruotsalaisten asema huononee kun pakkoruåtsi poistuu (suuren enemmistön osa paranee pakkoruåtsin poistolla) ja mikä itseisarvo on suomessa puhuttavalla ruotsilla?

[QUOTE="vieras";25741503]Suomenruotsalaiset ovat apartheidin kannattajia ja toteuttavat sitä käytännössä 2000-luvun Suomessa: omat päiväkodit, omat koulut ja omat asuinalueet joihin ei suomalaisilla ole asiaa.[/QUOTE]

Jaa...
Ompas rankkaa tekstiä. Oletko ihan kunnossa?
Sama kai sitten pätee pohjoisessa saamelaisia ja heidän koulujaan ja päiväkotejaan?
Meidän päiväkotiryhmässä ei ole yhtäkään pelkästään ruotsia kotikielenään puhuvaa lasta. Kaikki ovat kaksikielisiä: ruotsi-suomi, ruotsi-italia, ruotsi-viro, ruotsi-englanti, ja sitten vielä yksi pari mitä en tunnista mutta ruotsi ja jokin aasian kielistä. Ja kaikki ovat tervetulleita.

[QUOTE="vieras";25741525]Keneltä pakkoruåtsin poistaminen on pois ja millä tavalla suomenruotsalaisten asema huononee kun pakkoruåtsi poistuu (suuren enemmistön osa paranee pakkoruåtsin poistolla) ja mikä itseisarvo on suomessa puhuttavalla ruotsilla?[/QUOTE]

Minusta meidän pitäisi vaalia kaikkia vähemmistöjämme ja parantaa niiden asemaa maassamme. Tämä pätee myös niinhin maahanmuuttajiin jotka ovat vasta tulleet. Emme voi koteloitua muuttuvassa maailmassa omaan nurkkaamme silloin tukahdutamme itsemme kuoliaaksi. Voisin ennustaa että 1000 vuoden kuluutua kaikki kansat ovat sekottuneet melkolailla ja ne pärjäävät parhaiten jotka osaavat sopeutua. Elä nyt lynkkaa mua mutta luulen että suomenruotsalaisetn menestys pohjautuu juuri tähän -> osaavat hyötyä muuttuvassa maailmassa ja menstyä samalla.

[QUOTE="mamma";25741540]Jaa...
Ompas rankkaa tekstiä. Oletko ihan kunnossa?
Sama kai sitten pätee pohjoisessa saamelaisia ja heidän koulujaan ja päiväkotejaan?
Meidän päiväkotiryhmässä ei ole yhtäkään pelkästään ruotsia kotikielenään puhuvaa lasta. Kaikki ovat kaksikielisiä: ruotsi-suomi, ruotsi-italia, ruotsi-viro, ruotsi-englanti, ja sitten vielä yksi pari mitä en tunnista mutta ruotsi ja jokin aasian kielistä. Ja kaikki ovat tervetulleita.[/QUOTE]

Eikös meidän pitänyt pysyä asiassa eikä harrastaa henkilöön käyvää arvostelua, vai mihin pyrit tällä "oletko ihan kunnossa", vai onko se vain primitiivireaktio kun asian arvostelu osuu arkaan paikkaan?

[QUOTE="mamma";25741364]En edes tiedä kenestä puhut? Ja myönsin että oikeudenmukaisuutta saa hakea. Mutta sama pätee moniin muihinkin asioihin. Miksi suhtaudut näin intohimoisesti juuri tähän kieliasiaan? Asiasi ei tule paremmin esille jos yrität loukata minua. Pysytään asiassa.[/QUOTE]

Vastaa sinäkin minun kysymyksiin.
Miksi suhtaudu juuri tähän kielikysymykseen ja suomenruotsalaisiin näin intohimoisesti? Maailmassa on paljon pahempia epäkohtia kuin tämä.

[QUOTE="vieras";25741577]Eikös meidän pitänyt pysyä asiassa eikä harrastaa henkilöön käyvää arvostelua, vai mihin pyrit tällä "oletko ihan kunnossa", vai onko se vain primitiivireaktio kun asian arvostelu osuu arkaan paikkaan?[/QUOTE]

Tarkoitta: olen huolissani hyvinvoinnistasi, vaikutat kovin vihamieliseltä eikä se tee hyvää kenellekkään. Voin vakuuttaa että tämä kieliasia ei saa minussa aikaan mitää primitiivireaktiota.
Mitä olet mieltä niistä saamelaisten kouluista ja päiväkodeista?

[QUOTE="mamma";25741559]Minusta meidän pitäisi vaalia kaikkia vähemmistöjämme ja parantaa niiden asemaa maassamme. Tämä pätee myös niinhin maahanmuuttajiin jotka ovat vasta tulleet. Emme voi koteloitua muuttuvassa maailmassa omaan nurkkaamme silloin tukahdutamme itsemme kuoliaaksi. Voisin ennustaa että 1000 vuoden kuluutua kaikki kansat ovat sekottuneet melkolailla ja ne pärjäävät parhaiten jotka osaavat sopeutua. Elä nyt lynkkaa mua mutta luulen että suomenruotsalaisetn menestys pohjautuu juuri tähän -> osaavat hyötyä muuttuvassa maailmassa ja menstyä samalla.[/QUOTE]

RKP yrittää pysytellä pinnalla tällä vähemmistöjen suojelijana, vaikka sillä on vain yksi raadollinen tarkoitusperä: suomenruotsalaisten etujen puolustaminen pakkoruotsilla.

Suomeruotsalaiset koteloutuvat apartheidillansa eivätkä suostu tunnustamaan Suomen olevan yksikielinen maa, vaan roikkuvat menneessä herrakansamentaliteetissansa.

Suomenruotsalaisten menestys pohjautuu satoja vuosia kestäneeseen suomalaisten riistoon, sitä kautta kertyneeseen omaisuuteen, ja sillä omaisuudella ostettuun poliittiseen vaikutusvaltaan jonka iljettävin ilmentymä on pakkoruåtsi.

[QUOTE="mamma";25741578]Vastaa sinäkin minun kysymyksiin.
Miksi suhtaudu juuri tähän kielikysymykseen ja suomenruotsalaisiin näin intohimoisesti? Maailmassa on paljon pahempia epäkohtia kuin tämä.[/QUOTE]

Pienempiäkin epäkohtia voi korjata ennen sitä kaikista suurinta epäkohtaa, vai mitä.

Pakkoruåtsi on on vääryys josta suomalaiset ovat kärsineet 700 vuotta, eikö olisi jo aika korjata tämä vääryys joka aiheuttaa kitkaa suomalaisten ja suomenruotsalaisten välille? Ihan sama vaikka puhuisitte serbokroatiaa keskenänne, mutta on täysin kohtuutonta vaatia suomalaisia opiskelemaan kieltänne vasten tahtoa. Miksi se on teille niin kovin tärkeää pakottaa suomalaiset opiskelemaan hyödytöntä kieltä?

[QUOTE="mamma";25741594]Tarkoitta: olen huolissani hyvinvoinnistasi, vaikutat kovin vihamieliseltä eikä se tee hyvää kenellekkään. Voin vakuuttaa että tämä kieliasia ei saa minussa aikaan mitää primitiivireaktiota.
Mitä olet mieltä niistä saamelaisten kouluista ja päiväkodeista?[/QUOTE]

Minä olen huolissani sinun ja muiden rantahurrien mielenterveydestä: ei ole terveen ihmisen merkki pakottaa muita opiskelemaan kieltä jota he eivät halua opiskella.

Onko meillä pakkosaame? Mitä mieltä olisit pakkosaamesta jos sellainen olisi olemassa? Miltä sinusta tuntuisi opiskella saameksi lääkiksessä tai oikiksessa?

[QUOTE="vieras";25741608]RKP yrittää pysytellä pinnalla tällä vähemmistöjen suojelijana, vaikka sillä on vain yksi raadollinen tarkoitusperä: suomenruotsalaisten etujen puolustaminen pakkoruotsilla.

Suomeruotsalaiset koteloutuvat apartheidillansa eivätkä suostu tunnustamaan Suomen olevan yksikielinen maa, vaan roikkuvat menneessä herrakansamentaliteetissansa.

Suomenruotsalaisten menestys pohjautuu satoja vuosia kestäneeseen suomalaisten riistoon, sitä kautta kertyneeseen omaisuuteen, ja sillä omaisuudella ostettuun poliittiseen vaikutusvaltaan jonka iljettävin ilmentymä on pakkoruåtsi.[/QUOTE]

Voi kamala X(
Minusta tuntuu että meidän keskustelu ei nyt oikein etene. Olitko sinä se joka myönsi että asenteessa on vikaa?
Jokatapauksessa olet niin asenteellinen että luulen että voimme vaan sovussa (toivottavasti?)päättää että olemme eri mieltä. En halua neuvoa sinua mitenkään mutta omalta kohdaltani voin sanoa että kun jokin asia on minua vaivannut ja olen kerännyt tarpeeksi negatiivista asennetta asiaa kohtaan lähden perusteellisesti sitä tutkimaan. En pidä siitä että minulla on näitä negatiivisia asenteita sellaista kohtaan mitä en ymmärrä, ja kaskummaa, kun perhdyn asiaan negatiivinen asenne häviää ja uusi maailma avautuu minulle. Suosittelen sinulle samaa.
Kiitos kuitenkin keskustelusta, tuo sinun viimeinen kommenttisi kuvasi erityisen hyvin sisäistä arvomaailmaasi enkä tiedä kannattaako meidän enää jatkaa tätä keskustelua...

[QUOTE="vieras";25741653]Minä olen huolissani sinun ja muiden rantahurrien mielenterveydestä: ei ole terveen ihmisen merkki pakottaa muita opiskelemaan kieltä jota he eivät halua opiskella.

Onko meillä pakkosaame? Mitä mieltä olisit pakkosaamesta jos sellainen olisi olemassa? Miltä sinusta tuntuisi opiskella saameksi lääkiksessä tai oikiksessa?[/QUOTE]

Minusta olisi hienoa jos saisi opiskella saamea jo peruskoulussa. Hakisin saamenkieliseen lääkikseen jos saameni olisi tarppeksi hyvä, ja jos sellainen suomessa olisi. Kolmikielinen maa olisi vielä parempi kuin kaksikielinen. Ymmärrätkö jo minun asenteen kielikysymyksiin?
Vastaa nyt sinäkin joihinkin minun asettamiin kysymyksiin tuolla aiemmin. Kysyt aina vaan enemmän ja puhut rasismista.

Yhteistyössä