Suomen kaksikielisyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lemv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mamma";25741659]Voi kamala X(
Minusta tuntuu että meidän keskustelu ei nyt oikein etene. Olitko sinä se joka myönsi että asenteessa on vikaa?
Jokatapauksessa olet niin asenteellinen että luulen että voimme vaan sovussa (toivottavasti?)päättää että olemme eri mieltä. En halua neuvoa sinua mitenkään mutta omalta kohdaltani voin sanoa että kun jokin asia on minua vaivannut ja olen kerännyt tarpeeksi negatiivista asennetta asiaa kohtaan lähden perusteellisesti sitä tutkimaan. En pidä siitä että minulla on näitä negatiivisia asenteita sellaista kohtaan mitä en ymmärrä, ja kaskummaa, kun perhdyn asiaan negatiivinen asenne häviää ja uusi maailma avautuu minulle. Suosittelen sinulle samaa.
Kiitos kuitenkin keskustelusta, tuo sinun viimeinen kommenttisi kuvasi erityisen hyvin sisäistä arvomaailmaasi enkä tiedä kannattaako meidän enää jatkaa tätä keskustelua...[/QUOTE]

Tästä kommentistasi oikein huokuaa suomenruotsalaisten herrakansa-asenne: Kaikkien muiden asenteissa on vikaa mutta ei suomenruotsalaisten ja pakkoruotsia ei saa missään nimessä arvostella koska se osoittaa jos ei mielenvikaisuutta niin ainakin negatiivista asennetta.

Ole rohkea ja rakastu suomen kieleen, saatat päästä eroon negatiivisesta käsityksestä suomen kielestä: ihminen se on vaikka puhuu suomea.=)

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="mamma";25741701]Minusta olisi hienoa jos saisi opiskella saamea jo peruskoulussa. Hakisin saamenkieliseen lääkikseen jos saameni olisi tarppeksi hyvä, ja jos sellainen suomessa olisi. Kolmikielinen maa olisi vielä parempi kuin kaksikielinen. Ymmärrätkö jo minun asenteen kielikysymyksiin?
Vastaa nyt sinäkin joihinkin minun asettamiin kysymyksiin tuolla aiemmin. Kysyt aina vaan enemmän ja puhut rasismista.[/QUOTE]

Ok. Lopetetaan ruotsinkieliset oikikset sekä lääkikset ja tilalle saamenkieliset.=)

Suomessa puhutaan tällä hetkellä yli sataa kieltä: riittäiskö sun kapasiteetti opiskelemaan pakolla kaikkia yli sataa vähemmistökieltä?

Voi voi (puistelee päätään surullisena).
En voi sinun mieltäsi muuttaa asioista, vain sinä voit miettiä asioita uudelta kannalata ja ainosataan jos sitä haluat. Näet tekstissäni ihan olemattomia ja kuvittelet että olen sinua jotenkin vastaan. Et vastaa kysymyksiin vaan haluat vain tuoda oman näkökantasi voimallisesti esille. Kun anna sinun tehdä niin olen mielestäsi "herrakansaa", yrität korottaa minua yläpuolellesi. Mikä hyöty tässä on?

[QUOTE="vieras";25741753]Ok. Lopetetaan ruotsinkieliset oikikset sekä lääkikset ja tilalle saamenkieliset.=)

Suomessa puhutaan tällä hetkellä yli sataa kieltä: riittäiskö sun kapasiteetti opiskelemaan pakolla kaikkia yli sataa vähemmistökieltä?[/QUOTE]

Niin...
Johonkin kai se raja pitää vetää, ei yhteiskunnallakaan ole varaa niin paljon opnahjoja ylläpitää. Jos vain ne ne kielet mitä suomalaiset ovat perineisesti puhuneet. Saamen lisäksi suomen romanikansa on unohdettu väestönryhmä. Sitten tietysti karjalankieli ja inkerinsuomi.

Voi elämä taas näitä pakkoruotsittajia joille kielet on rikkaus, mutta mitään muuta kieltä ei tarvikaan opettaa pakolla ja vapaasti valittava ruotsi ilmeisesti romahduttaisi maailman.

Väliin vähän heittoja "miten tämä asia nyt voi sinua näin kaivaa" vaikka itse yhtä innoissaan on inttämässä vastaan. Muistetaan sitten vielä nämä argumentit että "eihän sinun tarvi enää opiskella, mitä se haittaa että muiden pitää?" Niin, mitä se haittaa että lapsia ympärileikataan tai naisia kivitetään, mitä se haittaa että eläimiä rääkätään tai ihmisiä erotetaan laittomasti, jos sinulle ei ole tällaista tapahtunut.

Kyllä tästäkin ketjusta huomaa, että pakkoruotsin puolustamiseen ei ole yhtään järkevää argumenttia, vain ympäripyöreää "kielet on rikkaus" -löpinää tai henkilökohtaisuuksiin menemistä "onko sinulla asenneongelma".

Jos ruotsin kieli muutettaisiin vapaaehtoiseksi niin se olisi totaalinen win-win scenario. Halukkaat ruotsin kielen opiskelijat kykenevät opiskelemaan kieltä kunnolla motivoituneessa ryhmässä ja heidän osaamisensa tulee olemaan oikeasti plussa siellä työnhaussa. Muista kielistä kiinnostuneet saavat opiskella haluamiaan kieliä, ja suomalainen kielitaito monipuolistuu. Keinotekoisista rakenteista luopuminen vapauttaisi rahaa valtiolle.

Itse olen virkamiesruotsini suorittanut ja sitä suorittaessani huomasin, että olenkin oppinut ruotsia aika paljon. Se alkaa sujumaan jo itsestään. Oikeastaan minun hieman negatiivinen suhtautumiseni ruotsin kielen opiskeluun on historiaa. En siltikään voi tukea jotain niin järjetöntä kuin pakkoruotsi. Miksi ihmeessä kaikkien muiden pitäisi opiskella ruotsia, vaikka minä opinkin sen hyvin?

Mikä se on tämä monen ihmisen perustavanlaatuinen tarve tehdä kaikesta hyödylliseksi katsomastaan kaikille pakollista ja kaikesta hyödyttömästä kiellettyä?

Yhteistyössä