Suomen elintasosta.

Kuuntelin tässä erään punk-bändin lyriikoita ja ne herättivät pohdintaa Suomen elintasosta.

"Afrikasssa kuollaan malariaan, Suomessa anoreksiaaan.
kiinassa vapaudesta taistellaan, kun me liimaa haistellaan
ja valitetaan

tosi tylsä päivä, tosi tylsä päivä,
tosi tylsä päivä kun on niin tosi tylsä päivä taas."

Itse olen työssäni todistanut useasti, kun lapsia lähetetään mm. Ruotsiin ja Saksaan saamaan satojen tuhansien eurojen hoitoja sairauksiinsa. Monesti olen miettinyt miten Suomessa voidaan olla niin tyytymättömiä kaikkeen, kun taas monessa muussa maailmankolkassa sama lapsi kuolisi siihen, ettei hänellä ole puhdasta vesitilkkaa.

Käsittääkseni Suomessa on terveydenhuolto, koulutus ja muutenkin yhteiskunnan huolehtiminen huippuluokkaa. Esittäisinkin teille muutamia kysymyksiä:

a) Oletko tyytyväinen Suomen elintasoon? Jos et ole, niin mitä kaikkea tulisi parantaa, jotta olisit tyytyväinen? Luopuisitko esim. lapsilisästä saadaksesi nämä palvelut?

b) Jos joutuisit asumaan kehitysmaassa vuoden, muutuisiko mielipiteesi suuntaan tai toiseen? Olisitko tyytyväisempi omaan elintasoosi ja saamiisi palveluihin?

c) Oletko sitä mieltä, että Suomella ei ole varaa antaa kehitysapua? Minkälainen elintaso Suomessa tulisi olla, ennen kuin se voisi auttaa muita?

d) Tiedostatko sen, että mm. Suomen elintaso on peräisin kehitysmaiden selkänahasta? Siellä tehdään pakon sanelemana työtä melkein ilmaiseksi, jotta me saamme halvalla hyödykkeitä. Olisiko sinulla varaa ylläpitää omaa elintasoasi, jos ostaisit vain Suomessa tuotettuja hyödykkeitä ja ruokaa (jolloin tuottaja luultavasti saa inhimillistä palkkaa)? Tai vaihtoehtoisesti vain reilunkaupan tuotteita?
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Ihminenhän ei ole tyytyväinen mihinkään, jos olisi, me asuttaisiin vieläkin luolissa.

Tuo kohta d on mielenkiintoinen. Ilman ulkomailla tehtävää halpatyötä elintasomme olisi monta pykälää alempana. Kannattaa muistaa kännykän esi-isien maksaneen 80-luvulla nelisen tuhatta euroa ja nyt halvimmillaan muutaman kympin. Kuinkahan moni ostaisi 4.000€ maksavaa kännykkää...
 
a) Oletko tyytyväinen Suomen elintasoon? Jos et ole, niin mitä kaikkea tulisi parantaa, jotta olisit tyytyväinen? Luopuisitko esim. lapsilisästä saadaksesi nämä palvelut? Kyllä mä olen. Olen sitä mieltä, että Suomi on maailman "toimivin" maa. En ymmärrä näitä valittajia, joiden mukaan Suomessa on kaikki huonosti. Aina on parannettavaa, mutta kokonaisuus ei ole missään muualla näin hyvä. Olisin valmis tarvittaessa luopumaan lapsilisistä. Palveluita on riittävästi, mutta niiden toimivuus joskus takkuaa. Se toimivuuden takkuaminen tosin voi johtua monista eri syistä, kuten lääkäripulasta, kunnan rahavaikeuksista jne. Peruskoulu on yksi, mihin pitäisi satsata entistä enemmän.

b) Jos joutuisit asumaan kehitysmaassa vuoden, muutuisiko mielipiteesi suuntaan tai toiseen? Olisitko tyytyväisempi omaan elintasoosi ja saamiisi palveluihin? Varmasti muuttuisi. Tosin olen matkustellut kehitysmaissa ja se on jo varmasti vaikuttanut omaan ajattelutapaani.

c) Oletko sitä mieltä, että Suomella ei ole varaa antaa kehitysapua? Minkälainen elintaso Suomessa tulisi olla, ennen kuin se voisi auttaa muita?

d) Tiedostatko sen, että mm. Suomen elintaso on peräisin kehitysmaiden selkänahasta? Siellä tehdään pakon sanelemana työtä melkein ilmaiseksi, jotta me saamme halvalla hyödykkeitä. Olisiko sinulla varaa ylläpitää omaa elintasoasi, jos ostaisit vain Suomessa tuotettuja hyödykkeitä ja ruokaa (jolloin tuottaja luultavasti saa inhimillistä palkkaa)? Tai vaihtoehtoisesti vain reilunkaupan tuotteita? Tiedostan. Suosin reilun kaupan tuotteita ja kotimaisia tuotteita aina, kun mahdollista.
 
"vieras"
c) Kehitysapua ei pidä lähettää vaikka on varaa. Huono elintaso johtuu siitä että alue ei suosi ihmisasutusta (epäedullinen sijainti, ilmasto tai maanperä). Nämä ongelmat eivät korjaannu rahalla.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28890006]c) Kehitysapua ei pidä lähettää vaikka on varaa. Huono elintaso johtuu siitä että alue ei suosi ihmisasutusta (epäedullinen sijainti, ilmasto tai maanperä). Nämä ongelmat eivät korjaannu rahalla.[/QUOTE]

Tai kehitysmaiden asukkaat ovat tyhmiä.
 
"vieras"
Kehitysapua ei pidä antaa jos meillä ei ole varaa siihen. Suomi ottaa syömävelkaa tänäkin vuonna ennätysmäärän jotta selviäisi omista julkisen sektorin kuluistaan. www.velkakello.fi

Lainarahalla kehitysapua, miksi?
 

Yhteistyössä