Suomalaisilla pikkusen hukassa tuo syrjäytynyt -käsite...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Eikö hävetä auttaa kaikenmaailman jihadisteja samaan aikaan kun ette edes tiedä mitään kotimaan syrjäytyneistä?

Nuoret kertovat, millaista on olla ilman sosiaalista verkostoa. Osa kertoo, mistä saada apua tilanteeseen.
Ekin Kukat ja mehiläiset -palstalla tällä viikolla 16-vuotias nuori kertoi olevasa oman kotinsa vanki, koska hänellä ei ole ystäviä. Hän muutti toiselle paikkakunnalle puoli vuotta sitten eikä ole tutustunut vielä kehenkään. Hän kysyi, kuinka olla sosiaalinen ja miksi ihmiset erkaantuvat toisistaan. Lue Ekin vastaus täältä.

Nuoren kirjoitus herätti tunteita. Moni koki tuntevansa samoin ja muutama vinkkasi, kuinka elämä voisi helpottua.

”Itellä on ihan samanlaista. Muuten istun vaan kotona ja käyn joka päivä salilla. No, enpä rupea valittamaan, mutta kyllä tämä alkaa jo pikku hiljaa kyllästyttämän. Tulisipa kohta joku uus peli, johon voisin aikani salin lisäks tuhlata :/”

- Syrjäytynyt

”Vähän sama juttu, mutta kaverit ei jaksa mennä ulos. Netin ihmeellinen maailma on parempi. Ite käyn myös treenaamassa ja perheen kanssa ulkona tai tekemässä juttui, mut muuten himassa.”

- t

”Ite oon 17-vuotias, samantapaisessa tilanteessa. Kaikki lähti alamäkeen, kun yläkoulu alko. Vanhat kamut jätti ja etin uusia kamuja. 8:lla luokalla mua alettiin kiusaamaan, ja se sitten jatku yläkoulun loppun asti. Lukion alkaessa asiat ei yhtään parantunu. Mulle jäi pelko olla vieraiden, yleensä samanikäisen henkilöiden kanssa. Uusien kamujen hankkimista vaikeuttaa myös se, että ollaan kamuni kanssa ns. ernuja ja ei niin hyvännäkösii kuin keskiverto meidän ikäinen tyttö ja sitten pitäs hengailla sellasten kanssa, joiden takia pitäs muuttuu ja alkaa röökaamaan ja vaihtaa puheenaiheet sellasiin asioihin, jotka ei kiinnosta. Onneks netin ihmemaa on keksitty, että sieltä voi hommata juttu- ja peliseuraa. Veikkaan, että oon komeroitunu viiden vuoden sisään täysin.”

- Surullinen ja yksinäinen

”Sama täällä, ikää tosin 22 vuotta. On muutama todella hyvä ystävä, jotka hyväksyy minut omana ittenäni, mutta nähdään harvemmin sillä asutaan eri paikkakunnilla. Haluaisin tutustua uusiin ihmisiin, mutta lapsesta asti oon kokenu olevani eri aallonpituudella muihin verrattuna, pelkään että musta ei tykätä. Persoonani on sekamelska ja muistini sen verran huono, että unohdan uusien tuttavuuksien ja jopa sisarusteni ja nykyisten ystävien kertomat asiat heti, kuten että missä koulussa ne on, mitä tekee työkseen, onko lemmikkejä, mihin kouluun hakee yms yms. Kuka haluais tutustua henkilöön, joka unohtaa pian monet asiat mitä sille kertoo.. Pelkään torjuntaa ja siksi vietän päivät tietokoneen ja telkkarin kanssa.”

- Muisti on ongelma

http://www.is.fi/perhe/art-2000000844835.html

Niin paljon yksinäisiä ihmisiä, joiden ystäviä ette ole vaan pitää roudata laivalasteittain jihadisteja ystäviksi.

Miksi sitä kotimaan syrjäytynyttä ei voi auttaa?

Syrjäytynyt nuori ei enää unelmoi
https://yle.fi/uutiset/3-6839757

Määritelmiä
Syrjäytymiselle ei ole vakiintunutta määritelmää suomenkielisessä sosiaalitutkimuksessa, mutta sitä käytetään usein kuvaamaan yksilön, kotitalouden tai jonkin ihmisryhmän joutumista taloudellisesti ja sosiaalisesti ongelmallisiin olosuhteisiin, joista on huonot mahdollisuudet vapautua.[1] Sosiaalisesti ongelmallisilla olosuhteilla voidaan viitata esimerkiksi yhteiskunnan tai sen yksittäisten jäsenten taholta tulevan arvostuksen puutteeseen eli niin sanottuun sosiaaliseen leimautumiseen.

Sosiaalisella syrjäyttämisellä eli ekskluusiolla tarkoitetaan yksilöiden tai ihmisryhmien sosiaalis-taloudellista ulossulkemista tai marginalisointia eli reunalle työntämistä, minkä seurauksena he eivät kykene osallistumaan täysipainoisesti yhteiskunnan kulloinkin tavanomaisina pidettyihin toimintoihin.[3] WHO:n mukaan sosiaalinen syrjäyttäminen johtuu yhteiskunnan epätasaisista taloudellisista, poliittisista, sosiaalisista ja kulttuurisista voimasuhteista, jotka johtavat resurssien ja oikeuksien epätasaiseen jakautumiseen.[4]

Syitä
Syrjäytymistä voivat aiheuttaa esimerkiksi opiskelumahdollisuuksien puute, pitkäaikaistyöttömyys, pätkätöiden välillä toistuvat työttömyysjaksot, palkkakuopat, perusturvan liian pieni taso, yhteiskunnan tukiverkon reikäisyys, vammaisuus, terveysongelmat, huono terveydenhuolto, päihteiden käyttö ja asunnottomuus. Ikääntyvien, ulkomaalaistaustaisten, työttömien työnhakijoiden ja vammaisten syrjintä työhönottotilanteessa aiheuttaa sen, että näiden väestöryhmien joukossa esiintyy tavallista enemmän syrjäytymistä. Erityisen herkkiä syrjäytymiselle ihmiset ovat elämän muutosvaiheissa, esimerkiksi koulun, työsuhteen tai parisuhteen päättyessä.[5] Tilastollisesti miehet ovat useammin syjäytyneitä kuin naiset.[6]

https://fi.wikipedia.org/wiki/Syrjäytyminen

Mun mielestä ihminen joka kokee kotimaassaan vainoa ja jonka henki on siellä uhattuna, ansaitsee turvapaikan, uskonnosta riippumatta. Mutta auttamisen määrästä olen nykykäytännön kanssa täysin eri mieltä. Katto pään päällä, lämmin peti ja ruokaa on riittävästi. Itse pitää tehdä jotain enemmän saadakseen.

Ja tiedän kyllä, mitä on syrjäytynyt nuori. Mutta tiedän myös ettei siihenkään auta raha vaan pitää olla itsellä edes alkeellinen halu kohentaa tilannetta.

Tän yhteiskunnan ongelma on se, että annetaan ja annetaan vaatimatta yhtään mitään.

Tollasia on aina ollu jotka on outoja. Niitä oli sillon kun mä olin nuori ja on ollu kun mun lapset on ollu koulusa. Niitä ei olis mun mielestä kiusta mut useesti siinä käy just niin. Minkä takia niin mä en tiedä.

Mun mielestä ihminen joka kokee kotimaassaan vainoa ja jonka henki on siellä uhattuna, ansaitsee turvapaikan, uskonnosta riippumatta. Mutta auttamisen määrästä olen nykykäytännön kanssa täysin eri mieltä. Katto pään päällä, lämmin peti ja ruokaa on riittävästi. Itse pitää tehdä jotain enemmän saadakseen.

Ja tiedän kyllä, mitä on syrjäytynyt nuori. Mutta tiedän myös ettei siihenkään auta raha vaan pitää olla itsellä edes alkeellinen halu kohentaa tilannetta.

Tän yhteiskunnan ongelma on se, että annetaan ja annetaan vaatimatta yhtään mitään.

Itse asiassa raha auttaa pääsemään bussilla harrastuksiin, sukulaisiin jne. maksamaan harrastusvälineitä ja harrastusmaksuja jne.. Sosiaalinen elämä ja sosiaaliset kontaktit eivät ole ilmaisia.

Lisäksi moni nuori ja vanhempikin ihminen etsii aktiivisesti seuraa ja ystäviä mutta tulee aina torjutuksi ujoutensa tms. takia. Tiettyyn rajaan asti ujouttakin yms. voi harjoittaa mutta rajansa kaikella koska meillä kullakin on luonnetyyppimme.

Eli ei todellakaan voi syytää vastuuta yhden ihmisen harteille kun ryhmästä on kyse.

Sori, mutta ei kyllä tiedä on olla syrjäytynyt nuori. Et ollenkaan. Nuori jolla ei minkäänlaista toivoa tulevaisuuden suhteen, syrjäytyy helposti. Joo, niitäkin on suomalaisissa nuorissa. Nykyään vain puhutaan maahanmuuttajista ja heidän köyhyydestään jne. Se on väärin.

Sori, mutta ei kyllä tiedä on olla syrjäytynyt nuori. Et ollenkaan. Nuori jolla ei minkäänlaista toivoa tulevaisuuden suhteen, syrjäytyy helposti. Joo, niitäkin on suomalaisissa nuorissa. Nykyään vain puhutaan maahanmuuttajista ja heidän köyhyydestään jne. Se on väärin.
Mun mielestä puhutaan ainakin poikien. Tyttöjen ei puhuta vaik eroa ei ollu paljoa mitään. Mä voin kertoa mitä mun lapset ajattelee ne ajattelee et koko toi työ on naurettava. jos opskelee sattuu pääsee niin työtä aiankaan ei saa. Tai saa sellasta mistä ei saa palkkaa yhtään. Sellaste pitäis niitten tehdä ja mun ja vähän kaikkien. No ei ihme ettei kauheesti nappaa. On muuten sellasia jotka ei palkkaa mamuja ja se on tosi väärin ja tyhmää. Siihen pitäis kanssa tehä muutos laissa ja siihen et harjottelu kielletään. Palkka kuuluu saada jkasen.

Yhteistyössä