Suomalaisilla on sitten p*ska kahvimaku!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahvikeisari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ABC-persukansa juo sellaista sontaa että juuri esim. ABC:llä en pystynyt juomaan kuppia kahvia. Ja ei, ei ollut muita vaihtoehtoja tarjolla. Se nyt vain on kumma fakta, että suurena kahvinjuoja kansana meidän kahvimaku on surkea. Kuten ruuankin suhteen, sitä ei arvosteta. Ostetaan halvinta, ei haluta käyttää aikaa, ei nautita mausta ja heitetään paljon pois.

Makuasioista voi kiistellä, mutta tämä nyt vain on fakta, että suomalaiset ei tajua mitään laadun ja hyvän päälle :)

Miksi suomalainen maku olisi sen huonompi kuin mikään muukaan? Minä en ymmärrä tätä oman ruoka- ja juomakulttuurin mollaamista. Pitäisi olla omista juuristaan ja perinteistään ylpeä, ei hävetä niitä. Täällä on ihmiset tulleet toimeen todella karuissa oloissa, syöneet mitä ovat saaneet, nyhjänneet tyhjästä ja koettaneet saada ties mistä syömäkelpoista. Kyllä siinä on aihetta olla ylpeä.

[QUOTE="ookoo";26167804]Ostetaan halvinta, ei haluta käyttää aikaa, ei nautita mausta ja heitetään paljon pois.[/QUOTE]

Kuten tässäkin ketjussa on jo monesti todettu, arabica-laatu ei todellakaan ole halvinta.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26168028:
Jos joka kuukausi laittaa vähäsen säästöön, niin ajan mittaan siitä kertyy ihan mukava alkupääoma.

Minä en jaksa säästää pelkän säästämisen vuoksi. Itse käytän rahaa ilman, että mietin, että pitää saada joku tietty summa säästöön. Kuitenkin joka kuukausi jää rahaa käyttämättä, koska en keksi niille mitään käyttöä.

[QUOTE="ookoo";26168261]Kuka näin on väittänyt?[/QUOTE]

vieras:

[QUOTE="ookoo";26167804]ABC-persukansa juo sellaista sontaa että juuri esim. ABC:llä en pystynyt juomaan kuppia kahvia. Ja ei, ei ollut muita vaihtoehtoja tarjolla. Se nyt vain on kumma fakta, että suurena kahvinjuoja kansana meidän kahvimaku on surkea. Kuten ruuankin suhteen, sitä ei arvosteta. Ostetaan halvinta, ei haluta käyttää aikaa, ei nautita mausta ja heitetään paljon pois.

Makuasioista voi kiistellä, mutta tämä nyt vain on fakta, että suomalaiset ei tajua mitään laadun ja hyvän päälle :)[/QUOTE]

[QUOTE="vieras";26167941]Kuten tässäkin ketjussa on jo monesti todettu, arabica-laatu ei todellakaan ole halvinta.[/QUOTE]

Nyt jollain on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. Kirjoitin siitä, että suomalaisten heikko ruuan (ja kahvin) arvostus näkyy siinä, että hinta ratkaisee enemmän kuin laatu. En ole kirjoittanut esim mainitsemastasi Arabicasta mitään. Se nyt vain on fakta, että hinta ja laatu korreloivat hyvin pitkälti kahvissakin kuten muissakin elintarvikkeissa. Keskivertopersun ostopäätöksissä hinnalla on suurin merkitys, ei laadulla tai maulla. Eli siis rautalangasta väännettynä, se parin euron paketti kahvia ei nyt vain ole yhtä hyvää ja laadukasta kahvia kuin yli seitsemän euron paketti.

Minusta on sääli, ettei ruokaa arvosteta Suomessa. Toki on kasvava joukko niitäkin, jotka oikeasti välittävät, miltä ruoka (tai vaikka kahvi) maistuu ja mistä se tulee. Mutta ei kaikkien tarvitse. Juokoot ja syökööt mitä lystää, tämä on vapaa maa. Minusta ruokakulttuurin ja arjen pikkunautintojen vaaliminen on kaunista ja laadukasta elämää.

[QUOTE="ookoo";26168296]Keskivertopersun ostopäätöksissä hinnalla on suurin merkitys, ei laadulla tai maulla. Eli siis rautalangasta väännettynä, se parin euron paketti kahvia ei nyt vain ole yhtä hyvää ja laadukasta kahvia kuin yli seitsemän euron paketti.
[/QUOTE]

Parin euron kahvipaketit eivät missään nimessä heilu ostetuimpien listalla jolloin ensimmäinen argumenttisi menee heti metsään - Juhla Mokka taitaa olla ykkönen yhä edelleenkin. Seitsemän euron kahvipaketti taas ei tarjoa juuri mitään ekstraa verrattuna neljän-viiden euron pakettiin laadullisesti.

[QUOTE="...";26166937]

Mitä kahviin (ja muihinkin juomiin ja ruokiin) tulee, lie ihan tottumuskysymyksiä -ei siis voi arvioida "huono-hyvä." -meiningillä
Ja varsavaivaiselle: ihan tummimmat kahvit ovat tutkitusti vatsaystävällisimpiä.[/QUOTE]

Tämä on niin totta, minulle tulee myös vatsanpuruja vaaleapaahtoisesta kahvista, enkä sitä yleensä juokaan. Espressoa nytkin hörpin, kun mies teki omalla koneella, joka ei ole mikään automaatti.

[QUOTE="ookoo";26168296]Nyt jollain on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. Kirjoitin siitä, että suomalaisten heikko ruuan (ja kahvin) arvostus näkyy siinä, että hinta ratkaisee enemmän kuin laatu. En ole kirjoittanut esim mainitsemastasi Arabicasta mitään. Se nyt vain on fakta, että hinta ja laatu korreloivat hyvin pitkälti kahvissakin kuten muissakin elintarvikkeissa. Keskivertopersun ostopäätöksissä hinnalla on suurin merkitys, ei laadulla tai maulla. Eli siis rautalangasta väännettynä, se parin euron paketti kahvia ei nyt vain ole yhtä hyvää ja laadukasta kahvia kuin yli seitsemän euron paketti.

Minusta on sääli, ettei ruokaa arvosteta Suomessa. Toki on kasvava joukko niitäkin, jotka oikeasti välittävät, miltä ruoka (tai vaikka kahvi) maistuu ja mistä se tulee. Mutta ei kaikkien tarvitse. Juokoot ja syökööt mitä lystää, tämä on vapaa maa. Minusta ruokakulttuurin ja arjen pikkunautintojen vaaliminen on kaunista ja laadukasta elämää.[/QUOTE]

Olen niin samaa mieltä! Olen myös asunut muualla kuin Suomessa, ja se ero juuri tuossa ruoan arvostamisessa on huikea.

[QUOTE="joo";26167000]Mitä se haittaa, jos suomalaiset tykkää ap:n mielestä pahasta kahvista? [/QUOTE]

Olisko vaikka siksi, että hyvää kahvi saa niin harvassa paikassa Suomessa?

Hassuin kahviin liittyvä "keksintö" mun mielestä on se, kun jotakin espressokoneen kahvinappeja on tehty myös "suomalaiseen makuun" vaaleapaahtoisena. Siis espresso on tummaa ja vahvaa, mitä järkeä sitä sitten on juoda, jos senkin haluaa vaaleana? En ymmärrä..

Hassuin kahviin liittyvä "keksintö" mun mielestä on se, kun jotakin espressokoneen kahvinappeja on tehty myös "suomalaiseen makuun" vaaleapaahtoisena. Siis espresso on tummaa ja vahvaa, mitä järkeä sitä sitten on juoda, jos senkin haluaa vaaleana? En ymmärrä..

Eh? Niistä podeista ei käsittääkseni ole tarkoituskaan tehdä espressoa. Ja liittyen espresson tummuuteen, ei sen tarvitse olla Pohjois-Italian tyylisesti karrelle poltettua, vaaleampi paahto sopii essoonkin aivan hyvin.

[QUOTE="Espresso";26168378]Olisko vaikka siksi, että hyvää kahvi saa niin harvassa paikassa Suomessa?[/QUOTE]

Kannattaa vaihtaa kahvilaa jos ei sieltä hyvää kahvia saa.

[QUOTE="vieras";26167877]Miksi suomalainen maku olisi sen huonompi kuin mikään muukaan? Minä en ymmärrä tätä oman ruoka- ja juomakulttuurin mollaamista. Pitäisi olla omista juuristaan ja perinteistään ylpeä, ei hävetä niitä. Täällä on ihmiset tulleet toimeen todella karuissa oloissa, syöneet mitä ovat saaneet, nyhjänneet tyhjästä ja koettaneet saada ties mistä syömäkelpoista. Kyllä siinä on aihetta olla ylpeä.[/QUOTE]

Totta kai pitää olla ylpeä omista perinteistä, mutta valitettavasti nämä perinteet ovat pitkälti hävinneet, kun ruoka on yhä teollisempaa, ja ihan perinteistä hyvin ja tuoreista raaka-aineista tehtyä suomalaista ruokaa on ravintoloissa harvoin tarjolla. Minäkin tein mieluiten ulkomaalaisvierailleni lohisopat sun muut itse, kun ravintoloissa saa vaikka mitä kansainvälistä ja fine diningia, mutta suomalaisia herkkuja vähemmän. Toki Helsingissä on Lehtovaarat ja muut, joista saa Vorschmackia, mutta enemmän saisi näitä suomalaisia ruokia tarjoavia ravintoloita olla, mutta miten paljon ihmiset niissä sitten käyvät?

[QUOTE="vieras";26168398]Kannattaa vaihtaa kahvilaa jos ei sieltä hyvää kahvia saa.[/QUOTE]

Pienellä paikkakunnallamme ei ole juuri tarjontaa, lähellä olevassa isommassa kaupungissa paikkoja on kyllä, mutta en juo suodatinkahvia, kun menen kahvilaan, vaan espressoa tai lattea. Parhaat kahvit saan kotona, mies on käynyt erikoiskahvikoulutuksen =)

[QUOTE="vieras";26168342]Parin euron kahvipaketit eivät missään nimessä heilu ostetuimpien listalla jolloin ensimmäinen argumenttisi menee heti metsään - Juhla Mokka taitaa olla ykkönen yhä edelleenkin. Seitsemän euron kahvipaketti taas ei tarjoa juuri mitään ekstraa verrattuna neljän-viiden euron pakettiin laadullisesti.[/QUOTE]

Parin euron kahvipaketit itseasiassa keikkuvat myyntilistan huipulla: Costa Rica ja Saludo ovat 3. ja 4. myydyin kahvi Suomessa.

[QUOTE="vieras";26166767]Mitäs luulet kahvin maksavan Italiassa? Kahvit siellä ovat halpoja sekoituksia, jotka sisältävät niin paljon robustaa kun paahtimo kehtaa laittaa kompensoimaan heikkolaatuista arabicaa. Kun cremaa täytyy saada. Ei siinä mitään, poltetun kumin makuhan on ihan mielenkiintoinen lisä kahvissa.

[/QUOTE]

Italiasta saa niin huonoa kuin hyvää kahvia. Enimmäkseen olen saanut hyvää, ja espressoja on tullut juotua siellä lukuisia, kun ehdin siellä monta vuotta asuakin.

[QUOTE="vieras";26168396]Eh? Niistä podeista ei käsittääkseni ole tarkoituskaan tehdä espressoa. Ja liittyen espresson tummuuteen, ei sen tarvitse olla Pohjois-Italian tyylisesti karrelle poltettua, vaaleampi paahto sopii essoonkin aivan hyvin.[/QUOTE]

Ai jaa, no sitten olen ymmärtänyt väärin sen käyttötarkoituksen =)

Harvemmin olen saanut eteeni "karrelle poltettua" espressoa, Suomessa valitettavan usein se ei ole kunnolla tehty, vaan on kitkerää ja cremasta ei ole tietoakaan.

[QUOTE="vieras";26168449]Mitäs luulet kahvin maksavan Italiassa? Kahvit siellä ovat halpoja sekoituksia, jotka sisältävät niin paljon robustaa kun paahtimo kehtaa laittaa kompensoimaan heikkolaatuista arabicaa. Kun cremaa täytyy saada. Ei siinä mitään, poltetun kumin makuhan on ihan mielenkiintoinen lisä kahvissa.[/QUOTE]

No tietenkin halvempaa kuin Suomessa, mutta se ei kerro kahvin laadusta mitään, vaan yleisestä hintatasosta. Onhan ravintolassa kaikki halvempaa kuin Suomessa.

Erikoiskahveihin (mm. espresso) pitää aina laittaa suurin osa Robustaa, koska se muodostaa enemmän cremaa kuin Arabica. Oli Arabica kuinka korkealaatuista tahansa, se ei koskaan myodosta niin paljon cremaa kuin Robusta.
Lähes kaikki erikoiskahvit on toki sekoitus robustaa ja arabicaa.

No tietenkin halvempaa kuin Suomessa, mutta se ei kerro kahvin laadusta mitään, vaan yleisestä hintatasosta. Onhan ravintolassa kaikki halvempaa kuin Suomessa.

Erikoiskahveihin (mm. espresso) pitää aina laittaa suurin osa Robustaa, koska se muodostaa enemmän cremaa kuin Arabica. Oli Arabica kuinka korkealaatuista tahansa, se ei koskaan myodosta niin paljon cremaa kuin Robusta.
Lähes kaikki erikoiskahvit on toki sekoitus robustaa ja arabicaa.

Joku raja pitää olla paskanpuhumisellakin. En ole vielä nähnyt espressosekoitusta, jossa suurin osa olisi robustaa. Ehkä voit laajentaa tietämystäni?

Itse teen espressoni aina pelkästä arabicasta ja kaunis pieni crema tulee päälle, juuri sen verran kuin pitääkin. Se liittyykin lähinnä kahvin tuoreuteen.

Yhteistyössä