Suomalaisilla on sitten p*ska kahvimaku!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahvikeisari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minkäs maan kansalaiset täällä ny keskustelee. Hyvin olette suomea oppineet. :)

Mitä kahviin (ja muihinkin juomiin ja ruokiin) tulee, lie ihan tottumuskysymyksiä -ei siis voi arvioida "huono-hyvä." -meiningillä
Ja varsavaivaiselle: ihan tummimmat kahvit ovat tutkitusti vatsaystävällisimpiä.

Siksipä meillä keitetäänkin itselle tulevat kaffeet esresso-kahvista. Vieraille tavan juhlamokkaa, kun eivät pidä vahvasta kahvista. Cafe con leche, nammmmmm :p

Viimeksi muokattu:
Mitä se haittaa, jos suomalaiset tykkää ap:n mielestä pahasta kahvista? Mä ainaki tykkään juuri näistä suomalaisista marketista saatavista kahveista, suosikkina Brazil. Mitä ulkomailla oon ollu, ni pahaa kahvia siellä joutuu juomaan ja on ihana aina tulla takas kotiin ja keittää omat hyvät kahvit.

Ihan sama vaikka jonku mielestä mulla olis huono maku, miten makuasioista voi ees kiistellä? Mut mä oonki vähän juntti. En syö esim. rapuja tai simpukoita missään vaikka nehän on niiiiiiiiiin hienoa ja ihanaa ruokaa ;)

• Tykkää
Reactions: säpäle
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;26166981:
juodaan vain presidentin tummaa paahtoa, parempaa kuin juhlamokka tai kultakatriina tms

Mäkin join sitä vähän aikaa, kunnes huomasin ettei sekään ollut kovin tummaa. Vaihdoin sitten Presidentin Gold Labeliin, siihen mustaan pakettiin (ei siis sitä kultaista).

Mulla on sit paska maku, kun tykkään Juhliksesta (mun miekin muuten aina kettuilee mulle siitä). Olaan reissattu Euroopassa ja ostettu aina erilaisia kahveja sieltä mukaamme. En vaan yhtään tykkää niistä kitkerän makusista tummista kahveista. Pressan tummaa paahtoa nyt voi juoda, mutta mulla on yleensä oma juhlamokkani jääkaapissa ja miehellä omat tummat kahvinsa. Tapellaan sitten, kumpaa keitetään milläkin kerralla.

Me juodaan tätä:

77-122-large.jpg

Muut raahaa laivalta olutta, me kahvia, sillä s-marketissa tuo maksaa kaksi kertaa enemmän.

Minä en juo kahvia ollenkaan. :x Dolce Gusto -keittimen ostin, kun ajattelin maistaa niitä erikoiskahveja, mutta niistäkin se kahvin paha maku vaan tulee läpi. Muuta en saa Dolce Gustosta juotua kuin sen kaakaon.

Minä en juo kahvia ollenkaan. :x Dolce Gusto -keittimen ostin, kun ajattelin maistaa niitä erikoiskahveja, mutta niistäkin se kahvin paha maku vaan tulee läpi. Muuta en saa Dolce Gustosta juotua kuin sen kaakaon.

Ajattele jos sä jättäisit kaikki sun heräteostokset ja muut turhat tavarat ja sukulaisten lahjukset muulloin kuin merkkipäivinä ostamatta ja laittamalla sen rahan säästöön, niin paljonko sulla jo olisi kasassa eikä tarvitsisi asua vuokralla.

[QUOTE="vieras";26166715]Suomessa juotava kahvi on vaaleapaahtoista koska sodan jälkeen kahvia oli rajoitetusti saatavilla ja vaaleaksi paahtamalla saavutetaan pienin painohävikki. [/QUOTE]

Aivan. Tämä vaalea paahto on suomalainen pula-ajan jäänne: pettuleivästä ja maalattavista sukkahousuista on luovuttu, mutta ei vaaleasta paahdosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26167300:
Ajattele jos sä jättäisit kaikki sun heräteostokset ja muut turhat tavarat ja sukulaisten lahjukset muulloin kuin merkkipäivinä ostamatta ja laittamalla sen rahan säästöön, niin paljonko sulla jo olisi kasassa eikä tarvitsisi asua vuokralla.

Dolce Gusto maksoi 29 euroa. En juo alkoholia tai polta tupakkaa, kyllä tässä melko vaatimatonta elämää eletään ilman sen suurempia heräteostoksia. =)

Aivan. Tämä vaalea paahto on suomalainen pula-ajan jäänne: pettuleivästä ja maalattavista sukkahousuista on luovuttu, mutta ei vaaleasta paahdosta.

Monet ilmeisesti pitävät vaaleaksi paahdetusta kahvista, kun myyntitilastoja katsoo. En ymmärrä miksi se on kenellekään ongelma, kun nykyään on saatavilla tummaa paahtoa lähes joka marketista. Eiköhän jokainen saa pitää mistä haluaa.

Me juodaan mitä milloinkin, muttei mitään niitä Euroshopperin kahveja. Ne on jo jotain kamalaa. Itse pidän Brizilista, Presidentin tummasta paahdosta, vaniljakahvista ym. Välillä keitän normi keittimellä, välillä pressopannulla.

Mutta joo, milloin suomalaisilla on paska maku kahvin suhteen, milloin viinin ja milloin ruuan. Koskaan ei voi voittaa :D

[QUOTE="vieras";26167393]Monet ilmeisesti pitävät vaaleaksi paahdetusta kahvista, kun myyntitilastoja katsoo. En ymmärrä miksi se on kenellekään ongelma, kun nykyään on saatavilla tummaa paahtoa lähes joka marketista. Eiköhän jokainen saa pitää mistä haluaa.[/QUOTE]

On siinä sellaine ongelma, et jos uskaltautuu stadin keskustan ulkopuolelle kahviloihin, niin siellä saa vain vaaleaa paahtoa. Ja jokaisella bensiksellä. Tulee kamala närästys.

On siinä sellaine ongelma, et jos uskaltautuu stadin keskustan ulkopuolelle kahviloihin, niin siellä saa vain vaaleaa paahtoa. Ja jokaisella bensiksellä. Tulee kamala närästys.

Kannattanee mainita asiasta. Huoltamohan tarjoaa juuri sitä, mille on kysyntää. Monessa kahvilassa kehä kolmosen ulkopuolella olen kyllä jo nähnyt tummaa paahtoakin pannussa - ja joka paikassahan on nykyään espressokone (ei kuitenkaan osaavaa henkilökuntaa), ottaa sitten vaikka americanon.

[QUOTE="vieras";26167605]Kirjoittiko joku siinä olevan jotain huonoa?[/QUOTE]

Minä en vaan ymmärrä sitä, että täällä ihmiset kuvittelevat, että 750 euron matka ja aiemman tietokoneen lahjoittaminen, tarkoittaisi sitä, että jos näin ei tekisi, niin olisi varaa ostaa asunto.

Anteeksi nyt vaan! SUomalaisilla tuntuu olevan varsin kova tarve haukkua kaikkea mahdollista. Suomessa käytetty vaaleapaahtoinen arabica-kahvi on pääsääntöisesti paljon laadukkaampaa kuin etelänmaissa käytetty robusto (eli ne tummapaahtoiset mm. espresso). Minusta on junttia haukkua vaaleapaahtoista kun ei oikeasti ymmärretä kahvin päälle yhtään mitään. Se, että tarjous-Saludo on paskaa ei johdu itse paahdosta vaan ihan muista asioista.

Miksi tummapaahtoisia pidetään "hienoina" johtuu siitä, että robustoa käytetään yleensä erilaisten kahvijuomien pohjana; espressosta cafe latteen. Itse arabica on puhtaana kahvina parempaa ja arvostetumpaa kuin se robusto.

Yhteistyössä