Suomalaiset syövät yli 30 kg sokeria/henkilö vuodessa!

  • Viestiketjun aloittaja "hohhoh"
  • Ensimmäinen viesti
"hohhoh"
32,4 kg per henkilö/vuosi. Ja sitten ihmetellään miksi lihotaan! Tuohan on n. 100 g sokeria päivässä! Kuka myöntää syövänsä noin paljon? Mä laskin just et vaikka herkuttelen kerran viikossa menee sokeria korkeintaan 5 kg vuodessa... Teen lähes kaiken ruuan itse enkä saa melkeen ollenkaan piilosokeria (jota on paljon esim. maustetuissa jogurteissa, mehuissa, limsoissa ja valmisruuissa ym. )
 
"vieras"
No paljonkohan se on ihmiskiloissa? Joku painonvartioista voisi laskea, paljonko tuolla määrällä tulee läskiä, ja paljonko pitää liikkua, että se läski kuluu pois. Ihan vaan mielenkiinnosta.
 
"Anne"
En myönnä. En syö karkkia/suklaata ollenkaan. En juo mehuja/limuja/kaakaota kuin ehkä kerran viikossa mukillisen jotain edellämainituista. Pullaa/jäätelöä/piparia/tms syön ehkä kerran kuukaudessa.
Kahvissa/teessä en käytä sokeria. En syö jogurtteja/vanukkaita. Meillä ei ole jälkiruokaa edes kuukausittain.
Haluaisin kyllä laskea paljonko sokeria kuluu vuodessa mutta miten/millä se onnistuisi (jos ei mietitä että pitäisi kuukauden ruokapäiväkirjan ja laskisin siitä x12)?
 
aloittaja
[QUOTE="vieras";22262978]No paljonkohan se on ihmiskiloissa? Joku painonvartioista voisi laskea, paljonko tuolla määrällä tulee läskiä, ja paljonko pitää liikkua, että se läski kuluu pois. Ihan vaan mielenkiinnosta.[/QUOTE]

Ei auta kauheesti liikkuminen sillä sokerin sisältämä fruktoosi metabolisoituu maksan kautta ja aiheutta rasvan kertymistä sisäelinten päälle ilman lihomistakin. Näin myös normaalipainoiset voivat saada rasvamaksan tai 2 tyypin diabeteksen. Eli hiilareissa on eroa ja sokeri on pahin. Muut hiilarit voi helposti kuluttaa liikkumalla! (kuten esim. Aasiassa jossa syödään paljon hiilaria mutta hyvin vähän sokeria )
 
aloittaja
[QUOTE="Anne";22263047]En myönnä. En syö karkkia/suklaata ollenkaan. En juo mehuja/limuja/kaakaota kuin ehkä kerran viikossa mukillisen jotain edellämainituista. Pullaa/jäätelöä/piparia/tms syön ehkä kerran kuukaudessa.
Kahvissa/teessä en käytä sokeria. En syö jogurtteja/vanukkaita. Meillä ei ole jälkiruokaa edes kuukausittain.
Haluaisin kyllä laskea paljonko sokeria kuluu vuodessa mutta miten/millä se onnistuisi (jos ei mietitä että pitäisi kuukauden ruokapäiväkirjan ja laskisin siitä x12)?[/QUOTE]

No mä laskin näin: Jos syön n. 100 g sokeria viikossa (esim. 1 maitosuklaalevy) ja se tekee 5,2 kg/vuosi. Mutta ihan noin paljoa en syö, sillä en joka viikko syö kokonaista suklaalevyä vaan jonkun pienemmän herkun.
 
"minä"
:wave: Minä sit varmaan ja ehkä ylikin :) Aiemmin käytettiin light-tuotteita, mutta lasten myötä on siirrytty nimenomaan sokeriin. Mieluummin sokeria kuin keinotekoisia makeutusaineita! Sokerin haitat on ainakin tiedossa.

Meillä juodaan tuoremehuja, muita mehuja ja limsoja tosi harvoin. Mutta sen olen huomannut, että tavallista sokerilla makeutettua laimennusmehua esim. on todella vähän kaupoissa, kun taas kaiken maailman lisäaineita sisältäviä litkuja on rivikaupalla! Pullaa tms. makeaa menee ehkä kerran viikossa tai kahdessa. Karkkia syön kyllä itse paljon, siitä voisin vähentää!
Kukaan meillä ei ole lihava. Omat mitat ovat 165cm ja n. 58kg. Lapsella ei ole reikiä hampaissa. Meillä aikuisilla vanhoja. En ymmärrä tätä nykyistä hysteriaa sokeria kohtaan. Ilmeisesti karppaajien kauhistelusta lähtenyt?
 
aloittaja
Et ymmärrä hysterointia? Suurin osa valtion varoista menee joko ylipainon tai 2 tyypin diabeteksen tai niitten aiheuttamiin tauteihin ja tää voitaisiin täysin ennaltaehkäistä oikealla ruokavaliolla.

Olet kyllä oikeassa noista keinotekoisista makeutusaineista, ne on huonoja ja myös ylläpitävät makeanhimoa. Miksi makeaa tarttee hirveesti syödä ylipäätänsä?
 
Mä syön sokeria päivittäin. En enää niin paljon kuin ennen, painan tällä hetkellä 52kg ja olen 165cm pitkä. Hampaissa halkeamia muttei johdu sokerista. En tajua miksi sokerista ollaan hysteerisiä eikä lisäaineista.
 
aloittaja
Mä syön sokeria päivittäin. En enää niin paljon kuin ennen, painan tällä hetkellä 52kg ja olen 165cm pitkä. Hampaissa halkeamia muttei johdu sokerista. En tajua miksi sokerista ollaan hysteerisiä eikä lisäaineista.
Johan sanoin jo että sokeri ei välttämättä aiheuta ylipainoa, mutta rasvan kertymistä sisäelinten päälle! Se ei näy ulkoisesti ja haitat voi ilmetä vasta myöhemmin elämässä. Mä sain kolesteroliarvot paranemaan vasta kun vähensin sokerinkäyttöä, pelkkä hiilareitten rajoittaminen ei auttanut.
 
Myönnän.
Johan mä laitan kahvikupilliseen 3 palaa sokeria, ja juon sitä kahvia 3-6 kuppia päivässä.

Sitten vähän jugurttia, kyllä, ihan sitä maustettua sokerihöttöä... Ehkä joku karkkipussi, pullanpala tai pari keksiä... Helposti kertyy toi määrä, jos ei enemmänkin.
 
Johan sanoin jo että sokeri ei välttämättä aiheuta ylipainoa, mutta rasvan kertymistä sisäelinten päälle! Se ei näy ulkoisesti ja haitat voi ilmetä vasta myöhemmin elämässä. Mä sain kolesteroliarvot paranemaan vasta kun vähensin sokerinkäyttöä, pelkkä hiilareitten rajoittaminen ei auttanut.
Ja olet varma että kaikille tulee rasvaa sisäelinten päälle?
 
123
Kylläpäs on aloittaja niin helvetin hyvä ihminen, kun hän ei syö sokeria :)

Hyh, ihan ällöttää tollanen omahyväisyys.
Syön sokeria päivittäin, ja myönnän sen. Mitä sitten :D Alottajalle se tuntuu olevan ongelma.
 
"vieras"
Kannatta muistaa, että aivot käyttävät vain glukoosia energiakseen.

Sokeri ei ole paha juttu ellei sitä syö liikaa. Sama pätee kaikkeen.

Yleensä nämä kiihkoilijat on niitä joilla on ongelma. Itse syön terveellisesti ja en kiihkoile ja paino on optimi. Ei oo rakettitiedettä.
 
maltodekstriinkin on hiilaria
Vaikka ei ikinä ostaisi sokeripussia, sitä on piilosokerina ihan liikaa joka paikassa. Sokeri on nopeaa hiilihydraattia ja se on pöpöille parasta energiaa. Kun iho ja sisukset saa pysymään ehyenä, saattaa selvitä terveenä pitkiä aikoja, mut nopeet hiilarit saa tulhedukset taas jylläämään. Ensin tarviikuitenkin olla joku, minne pöpö asettuu. katsos:
http://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/rakkuloita.htm
 
aloittaja
[QUOTE="vieras";22263334]voi pientä
HAhahaaa. Minkä ihmeen sokerin sisältämä fruktoosi. Vai puhutko nyt hedelmäsokerista eli fruktoosista?

Taidat olla aika aloittelija näissä ruokajutuissa.[/QUOTE]

Haha, taidat itse olla se aloittelija. Mä olen tutkinut aika paljonkin näitä ravintoasioita ja jos et tiedä niin tavallinen pöytäsokeri on 50 % fruktoosia ja 50 % glukoosia. Pelkkää glukoosia, eli tärkkelystä on esim. peruna ja vilja.
 
"vieras"
Vaikka ei ikinä ostaisi sokeripussia, sitä on piilosokerina ihan liikaa joka paikassa.
Tämä on valitettavan totta. Sitä löytyy ihan uskomattomista paikoista. Esimerkkejä:
-leipä
-karjalanpiirakka
-kinkkuleike
-valmissalaatit
-einekset
-marinadit, kastikkeet

Välillä tuntuu, että lähes kaikesta ruoasta mitä on jalostettu hiukankin eteenpäin. Oikeasti kaupasta on välillä todella vaikea löytää mitään johon ei ole lisätty sokeria. Jopa lasten purkkiruokiin lisätään sitä!
 
aloittaja
[QUOTE="vieras";22263723]Ja sä luulet, että suomalainen syö 30 kg pöytäsokeria HAHAHAHAHAHHAA[/QUOTE]

Siis pöytäsokeria kaikessa muodossa, sisältäen limsat ja karkit. Pöytäsokeri on siis sakkaroosia.
 

Yhteistyössä