Suolistosairaita -täällä akuutti päällä!

• Viestiketjun aloittaja Trööt
  • Ensimmäinen viesti
Trööt
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Trööt:
Täällä Crohn, täysin hallinnassa pelkällä ruokavaliolla elikkä SCD:llä :D
Eikö se ole kauhean hankala aloittaa/toteuttaa?
Jos vertaa siihen housuihin paskomiseen ja käytännössä 15 m päässä pytyltä elämiseen niin ei, ei ole.
Näin. Syön mieluummin pelkkää porkkanaa kuin jatkuvasti kortisonia. Stressi laukaisi minulla sairauden ja akuutin päälle taas siten, että oli pakko turvautua kortisonikuuriin. Henkisestä hyvinvoinnista kannattaa huolehtia hyvin, vaikuttaa paljon taudin kulkuun. Vehnä yms ei tosiaan ole suoliystävällisintä ruokaa. Ei SCDtäkään tarvitse orjallisesti noudattaa, jos pitää kokonaisuuden kohdillaan.
Voiko mitään kahvileipää tehdä SCD-dieetillä? Mulle kahvileivät on himo ja niistä luopuminen tuntuis tuskalta. Mutta jos voisin toteuttaa kahvileipien leipomista suolistoystävällisesti, niin siitä olis matalampi kynnys fiksata muuta ruokavaliota.

Eikö se ole kauhean hankala aloittaa/toteuttaa?
Jos vertaa siihen housuihin paskomiseen ja käytännössä 15 m päässä pytyltä elämiseen niin ei, ei ole.
Näin. Syön mieluummin pelkkää porkkanaa kuin jatkuvasti kortisonia. Stressi laukaisi minulla sairauden ja akuutin päälle taas siten, että oli pakko turvautua kortisonikuuriin. Henkisestä hyvinvoinnista kannattaa huolehtia hyvin, vaikuttaa paljon taudin kulkuun. Vehnä yms ei tosiaan ole suoliystävällisintä ruokaa. Ei SCDtäkään tarvitse orjallisesti noudattaa, jos pitää kokonaisuuden kohdillaan.
Voiko mitään kahvileipää tehdä SCD-dieetillä? Mulle kahvileivät on himo ja niistä luopuminen tuntuis tuskalta. Mutta jos voisin toteuttaa kahvileipien leipomista suolistoystävällisesti, niin siitä olis matalampi kynnys fiksata muuta ruokavaliota.
Kyllä se vessaravi veripaskoineen ja mahakramppeineen on tuskallisempaa.. mutta jotain ohjeita siellä SCD sivuilla on, vissiin mantelijauhoilla leivottuihin. Kahvikaan ei usein ole sitä parasta suolistolle.

-
Alkuperäinen kirjoittaja kiinnostuin:
Voisko joku kertoa millainen sairaus tämä on ja miten sen yleensä ilmenee ? Tai miten sitä osaisi epäillä ? :/
mulla on tuo colitis ulcerosa ja oireina veriripuli, helvetilliset vatsakivut ja suolistokrampit, veriripulista johtuva laihtuminen ja anemia. kuulemma joskus ilmenee myös kuumetta mutta en ole omalla kohdalla huomannut. oireet on erilaisia eri ihmisillä, joillain pelkkää veriripulia, joillain tavallista ripulia ja vatsakipuja tms. täältä löytyy tietoa enemmän http://www.crohnjacolitis.fi/cms/

Trööt
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Voisko joku kertoa millainen sairaus tämä on ja miten sen yleensä ilmenee ? Tai miten sitä osaisi epäillä ? :/
mulla on tuo colitis ulcerosa ja oireina veriripuli, helvetilliset vatsakivut ja suolistokrampit, veriripulista johtuva laihtuminen ja anemia. kuulemma joskus ilmenee myös kuumetta mutta en ole omalla kohdalla huomannut. oireet on erilaisia eri ihmisillä, joillain pelkkää veriripulia, joillain tavallista ripulia ja vatsakipuja tms. täältä löytyy tietoa enemmän http://www.crohnjacolitis.fi/cms/
Joo, noilla sivuilla tieto kompaktissa paketissa.
Onko sulla totaalikoliitti vai distaalinen? Mulla distaalinen eli sanotaan myös lieväksi muodoksi. Ulostamiskertoja akuutissa korkeintaan 3/pv. Mutta kaupanpäällisinä sain toiminnalliset vatsavaivat eli usein iltaisin hieron mahaa ja yritän saada ilman pois vasemman kylkikaaren alapuolella olevasta suolenmutkasta. Oletko aikaisemmin kirjoitellut tässä ketjussa? Jos et, niin kerrotko kuinka usein akuutteja ja kuinka ne menevät ohi? Entä millainen ylläpitolääkitys?

-
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Joo, noilla sivuilla tieto kompaktissa paketissa.
Onko sulla totaalikoliitti vai distaalinen? Mulla distaalinen eli sanotaan myös lieväksi muodoksi. Ulostamiskertoja akuutissa korkeintaan 3/pv. Mutta kaupanpäällisinä sain toiminnalliset vatsavaivat eli usein iltaisin hieron mahaa ja yritän saada ilman pois vasemman kylkikaaren alapuolella olevasta suolenmutkasta. Oletko aikaisemmin kirjoitellut tässä ketjussa? Jos et, niin kerrotko kuinka usein akuutteja ja kuinka ne menevät ohi? Entä millainen ylläpitolääkitys?
totaalikoliitti on ja olen kirjoitellut, eka vastaaja olen.

leena
mulla on crohn, todettu vuonnna 2007 ja siitä lähtien olen syönyt kortisonia. ihan liian kauan siis, mutta olen jäänyt riippuvaiseksi siitä. en pysy ollenkaan kunnossa ilman enkä edes pienellä annoksella. kohta aloitetaan remicadee-hoito, jonka tavoitteena on antaa oireeton jakso ja vierottaa kortisonista.

kysyit jossain työstä. moni sairas tekee 60 prosenttista työviikkoa, koska akuuttivaihe on usein invalidisoiva.

nytkin on akuutti mulla ikävänä, mutta niin vaan sitä jaksaa, kun on jaksettava.

ja ai niin, menehän lääkäriin sieltä kotoota, niin ei tartte yksin arvuutella. sulla kun ei niin kovasti ole tuota kokemustakaan vielä näistä akuuteista. mulla kun tulee akuutti, menen aina sairaalaan, jossa aloitetaan kortisoni isolla annoksella sekä kaksi antibiottia iv:sti. että hus hus niin pääset vähemmällä kun ajoissa hoidetaan.

tietämättömille
Kerro lisää!

Crohnissa on aftoja suussa ja suoliston limakalvoilla:
http://www.gastrolab.net/mg025.htm

Ei kannata käyttää edes hammastahnaa, missä on vaahtoavaa aineta tai karrageenia. Eka tekee aftoja ja pilaa suun entsyymit, toka tulehduttaa ne rakkulat. Niiden paraneminen onkin sitten vaikeampaa ja vaiva pitkittyy helposti:-(

oireettomat muualla
On, mut äiti auttaa parhaiten tekemällä kunnollista ruokaa: luomulihaa ja mantelimuffinsseja. Hiilarit minimiin ja paljon oikeeta voita ruokiin:)

Alkoholia ei kannata ajatellakaan, kun siitä voi tulla pää kipeeksi ja niitä kipulääkkeitä crohnikko ei sitten siedä ensimmäistäkään.

parempaa aikaa
Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut äiti:
Onko suolistosairaille nuorille olemassa mitään vertaistukipalstoja tai -tahoja?
Oletko tosiaan äiti? Tuonne olen kerännyt muitiin asioita sikin sokin:
http://koti.netplaza.fi/~paula/maalla/111009.htm
Plaraa nuolesta taaksepäin, jos haluat aikajärjestystä.

parampaa aikaa
Crohn ja Colitis sivustolla on oma keskustelupalsta. Alkoholi ei ainakaan minulle sovi, lienee ihan ymmärrettävää että 60cm pitkä tulehdusalue ärsyyntyy sellaisesta.
Heippa! Kerrothan niille muillekin tämän tärkeän jutun:
http://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/rakkuloita.htm

esim
Ihminen laihtuu ja laihtuu eikä pysty syömään mitään, kun kaikki tulee läpi. Heikottaa ja pahenee vitamiineista ja kaikesta "luonnottomasta"...:
http://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/pepe1983.htm

oikeaa unta tarvit paljon
Kyllä on pelokas olo. Sairastuin reilu vuosi sitten CU:n. Diagnoosi tehtiin 8 kk sitten. Nyt eka akuutti päällä. Pelottaa hirveästi, että miten tässä käy. Ajattelen, että pitäiskö ottaa masennuslääkkeet käyttöön. Oisko tämän pelon kanssa helpompi elää...

Kohtalotovereita?
älä ainakaan lisää myrkkyjä yhtään - kaikilla lääkkeillä on haittavaikutukset myös maksaan ja munuaisiin ja sen jälkeen ei nekään toimi enää niin hyvin, kuin kuuluisi > vaiva voi pahentua helposti:-(

kaikille
Vihannekset kannattaa kypsentää kunnolla ja ostaa aina luomuna, mut nekään ei saa olla vanhoja, homeisia eikä pilattu mitenkään:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/myrkkykaali.htm

aapee
No niin. Tänään sairaalassa todettiin suolen olevan jälleen tulehtunut. Itku pääsi, olen niin väsynyt tähän sairasteluun. Lääkärikin oli todella tyly. Olen ollut koko talven tosi kipeä, että liekö edellinen akuutti edes lähtenyt välillä pois. Verta ei ole tullut, mutta muita vaivoja on ollut siitäkin edestä.

kokemukseni
Minulla on ollut tasan yksi ColitisUlcerosa kohtaus. Ensimmäinen ja viimeinen... Alkoi täysin varoituksetta ja ilman ennakko-oireita veriripuli ja menin siitä sitten terveyskeskuksen kautta sairaalaan. Ensin paikalliseen jossa ei oikein ilmeisesti tajuttu hommaa, en kyllä ymmärrä miten mutta olin siellä 5 päivää ja veriripuli koko ajan. Sitten kärrättiin ambulanssilla yliopistolliseen keskussairaalaan. Siellä päivystäjä olisi kantanut heti leikkauspöydälle kun oli selvittänyt tilanteen. Mutta kun kertoi että tehdään avanne ja muuta hauskaa niin sanoin että "ei kiitos". Sitten kokeiltiin kaikki mahdolliset ja mahdottomat lääkitykset ja sinnittelin sairaalassa parin viikon ajan mutta mikään ei auttanut, veriripuli jatkui mutta jaksoin sanoa leikkauksella "ei kiitos" kunnes lääkärit totesivat painon tippuessa ja olon heikentyessä että suolen puhkeamisen vaara on todellinen ja siitä suurella todennäköisyydellä seuraava tulehdus voisi olla kohtalokas kun kuntoni oli niin heikko. Ja sitten leikattiin ja avannehan siitä tuli. Paksusuoli poistettiin kokonaan. Mutta että sellainen oli minun ensimmäinen ja viimeinen Colitis-kohtaukseni.

aapee
Alkuperäinen kirjoittaja kokemukseni:
Minulla on ollut tasan yksi ColitisUlcerosa kohtaus. Ensimmäinen ja viimeinen... Alkoi täysin varoituksetta ja ilman ennakko-oireita veriripuli ja menin siitä sitten terveyskeskuksen kautta sairaalaan. Ensin paikalliseen jossa ei oikein ilmeisesti tajuttu hommaa, en kyllä ymmärrä miten mutta olin siellä 5 päivää ja veriripuli koko ajan. Sitten kärrättiin ambulanssilla yliopistolliseen keskussairaalaan. Siellä päivystäjä olisi kantanut heti leikkauspöydälle kun oli selvittänyt tilanteen. Mutta kun kertoi että tehdään avanne ja muuta hauskaa niin sanoin että "ei kiitos". Sitten kokeiltiin kaikki mahdolliset ja mahdottomat lääkitykset ja sinnittelin sairaalassa parin viikon ajan mutta mikään ei auttanut, veriripuli jatkui mutta jaksoin sanoa leikkauksella "ei kiitos" kunnes lääkärit totesivat painon tippuessa ja olon heikentyessä että suolen puhkeamisen vaara on todellinen ja siitä suurella todennäköisyydellä seuraava tulehdus voisi olla kohtalokas kun kuntoni oli niin heikko. Ja sitten leikattiin ja avannehan siitä tuli. Paksusuoli poistettiin kokonaan. Mutta että sellainen oli minun ensimmäinen ja viimeinen Colitis-kohtaukseni.
Tulin taas linjoille. Onko sulla nyt ns. J-pussi vai avanne?

Yhteistyössä