Suojaako lait lasta ollenkaan???!

• Viestiketjun aloittaja "Ihmettelen"
  • Ensimmäinen viesti
"Ihmettelen"
Olen nyt kahta, omasta mielestäni selvää tapausta seurannut; toisessa tapauksessa isä on myöntänyt lastenvalvojalle mm. tukistaneensa lasta ja antanut luunappeja yms. Kyseessä n. 3-v. lapsi. Ja toimenpiteet: ei mitään. Toinen tapaus: nainen löi lasta avokämmenellä kasvoihin. Lopputulos: ei mitään. Molemmat tapaukset ovat samalla alueella. Pistää miettimään, että kuinka voi olla mahdollista, että fyysinen väkivalta edelleen sallitaan, vaikka lainsäädäntö toisin määrää?

[QUOTE="Ihmettelen";24839270]Olen nyt kahta, omasta mielestäni selvää tapausta seurannut; toisessa tapauksessa isä on myöntänyt lastenvalvojalle mm. tukistaneensa lasta ja antanut luunappeja yms. Kyseessä n. 3-v. lapsi. Ja toimenpiteet: ei mitään. Toinen tapaus: nainen löi lasta avokämmenellä kasvoihin. Lopputulos: ei mitään. Molemmat tapaukset ovat samalla alueella. Pistää miettimään, että kuinka voi olla mahdollista, että fyysinen väkivalta edelleen sallitaan, vaikka lainsäädäntö toisin määrää?[/QUOTE]turhaan kai täällä mammat hurskastelee jatkuvasti tästä asiasta. kun samalla antavat lapselleen luvan vetää turpaan toista lasta, jos toinen kiusaa.

Mulle tuli mieleen, että eihän kukaan uskaltaisi mennä missään tunnustamaan, että läimäisty on, jos heti ryhdyttäisiin "toimenpiteisiin". Miten kukaan uskaltaisi hakea apua ongelmaansa, jos tietäisi että heti syyttävä sormi osoittaa? Ensisijainen toimenpide on perheen tukeminen ja toisenlaisten ratkaisumallien yhdessä etsiminen. Onhan noita mätiä omenoita sosiaalitoimessa, mutta en mä usko että asialle on vain viitattu kintaalla. Vai olitko mukana siellä lastenvalvojan luona?

"Äiti"
Ilmeisesti on yleisesti hyväksyttyä toimintaa. Tosin itse äitinä en kehoita lastani vetämään ketään turpaan, enkä sitä hyväksy. Resurssien vähyys näkyy kyllä joka paikassa ja varmasti vielä tiukemmalle menee.

kjljhlkj
Mitä tuossa tilanteessa tulisi mielestäsi seurata? Huostaanotto, sakkorangaistus,vankeutta, julkista häpeää??? Kyseessä luultavasti väsynyt vanhempi, jonka keinot loppuneet, keskustelu- ja käytännön apu mielestäni enemmänkin tarpeen kuin rangaistukset. Kaikki väkivalta lapsia kohtaan (ja ketä tahansa kohtaan) on mielestäni väärin ja ehdottomasti siihen tulee puuttua, mutta kuvailemissasi tapauksissa en usko lasten kokeneen mitään niin traumaattista, kuin esim millaiset traumat huostaanotto jättäisi. Ihmiset, myös äidit ja isät, tekevät virheitä, tuskin sinäkään olet tässä poikkeus. Jos läheltä tapauksia seuraat, toivottasvasti tarjoat ennemminkin apuasi kuin tuomioitasi.

"Ihmettelen"
Olen jokaisen sos.toimen raportin nähnyt ja mukana ollut tukihenkilönä tutulleni ollessa aikas repivän eron jäljiltä. Se mikä ihmetyttää näissä jutuissa (vanhempi juttu:nainen löi lasta) on lähinnä tämä: lapsen pahoinpitely on poliisin mukaan rikos ja juttu siirretään syyttäjälle, joka toteaa asian olevan turha. Vastaavasti tuttavani tapauksessa sos.työntekijä oli "ohjannut isää välttämään fyysistä rangaistusta lapsen kasvatuksessa". Poliisin mukaan on kyse pahoinpitelystä, mutta tähän asiaan ei ole vielä tullut syyttäjän kantaa. Jännityksellä odotan.
Ja se, että on todella suuria alueellisia eroja: etelässähän oli joku jupakka siitä, että isä oli saanut sakot haukuttuaan lasta "idiootiksi". Pohjosessa saat tehdä lähes mitä vaan lapselle ja tätit silittää päätä. Missä on yhtenäinen linja ja mitä sallitaan...

"vieras"
No eihän ne suojaa se on fakta ainakin Suomessa!

Jos lapsi raiskataan, niin mikä on tuomio?
Jos teini raiskataan koulumatkalla, niin mikä on tuomio?
Tuomio on lyhempi kuin veropetoksesta tullut tuomio. Näin kärjistetysti ajateltuna.
Suomen tuomioiden määrät ovat persiillään ja jos saat sen 1v. tai vaikkapa 5kk tuomion, niin saat suorittaa sen vapaana!!!!!!!!! Käsittämätöntä. Toivottavasti tuli pointti selväksi. =)

"madame"
[QUOTE="Ihmettelen";24839270]Olen nyt kahta, omasta mielestäni selvää tapausta seurannut; toisessa tapauksessa isä on myöntänyt lastenvalvojalle mm. tukistaneensa lasta ja antanut luunappeja yms. Kyseessä n. 3-v. lapsi. Ja toimenpiteet: ei mitään. Toinen tapaus: nainen löi lasta avokämmenellä kasvoihin. Lopputulos: ei mitään. Molemmat tapaukset ovat samalla alueella. Pistää miettimään, että kuinka voi olla mahdollista, että fyysinen väkivalta edelleen sallitaan, vaikka lainsäädäntö toisin määrää?[/QUOTE]

anteeksi mutta minusta sinä ylihysterisoit! itse olen sitä mieltä että fyysinen kuritus on ehdottomasti kiellettyä. mutta mitä sä odotit että lapset pitäs huostaanottaa parin pienen ylilyönnin vuoksi? naurettavaa, tukistaminen ja luunappi vst huostaanotto, kumpi traumatisoi enemmän? veikkaan että jälkimmäinen.

ps.itse sain joskus korvatillikka ja tukkapöllyä sedältäni(inhosin häntä sen takia lapsena) mutta pidemmän päälle asia ei minuun vaikuttanut.'

ja siks toisekseen meidän vanhemmat on sukupolvea jotka on saaneet piiskaakin, mut miks se sukupolvi on terveempää ku nykyään nuoret? kun kerran yksikin luunappi traumatisoi peruuttamattomasti niin että huostaanotto on ainoa toimenpiteeksi laskettava.

...........
no henkilökohtaisesti olen aika onnellinen että sain kasvaa omassa perheessäni, eikä minua huostaanotettu vaikka sain lapsuuteni aikana pari kertaa tukkapöllyä ja muistaakseni kaksi kertaa vitsastakin, olin kova karkailemaan.. :-D mutta varmaan olisin aika paljon onnettomampi jos mut olisi heti huostaanotettu?? o_O ?

niin mitä ap:n mielestä tässä nyt pitäisi tehdä? aika monessa suomalaiskodissa lapsi saa joskus luunapin tai tukkapöllyä, heittäisin arvion, että reilusti yli puolessa, sen verran olen itsekin noita tukkapöllyjä nähnyt... jokaiselle sakot ja lapset pois? vankeutta?

itselläni kun on lähipiirissä hyvin paljon kasvatusalan ammattilaisia ja näen heidänkin joskus menettävän malttinsa ja ottavan kiinni lapsen niskavilloista.. minusta kuitenkin vaikuttaa, että kyseessä on yksittäinen tilanne jossa vanhempi on jo epätoivoisen väsynyt ja tarvitsee lepoa ja tukea sen lapsen kanssa olemiseen... itse olen joskus ottanut sitten lasten kavereita meille kylään ja kehottanut vanhempaa lepäämään ja näin ollaan toimittu puolin ja toisin.. vuorotellen hoidettu toistemme lapsia ja saatu sitä kaivattua lepoa... jospa kokeilisit sitä sinäkin, olisit oikeasti hyödyksi, etkä vain täällä moralisoisi...

"Kuula"
Monet äidit nauttivat ajatuskesta, että joku vanhempi "jäisi kiinni" ja mikä mahtavinta: lapset huostaanotettaisiin. Ajatuksella nautiskelijat EIVÄT ajattele lasta millään tavoin! Tällaisia aloituksen tapaisia kirjoituksia - ja vielä suorasukaisempia - näkee näillä palstoilla harva se päivä. Kaikista paistaa läpi toive saada vanhemmalle rangaistus - rankaisemalla lasta raskaimman kautta, perheensä menettämisellä.

sporgi
kun lukee tänne tulleita tekstejä vastaukseen "suojaavatko lait lasta",on järkyttävä huomata,miten monet ovat sitä mieltä,että fyysinen rankaisu on ok. Mutta jos joku vieras,esim.päiväkodin työntekijä tai exän uusi puoliso tai naapuri nappais/tukistaisi omaa lastasi niin jopas puolustajillakin saattaisi olla toinen ääni kellossa. itse en hyväksy millään muotoa fyysistä rankaisemista vaikka olen välillä ollut tämä ns.väsynyt vanhempi.olen kumminkin yksinhuoltaja,joka kyllä välillä väsymystä tuntee.joten mielestäni on turha puolustella näitä fyysistä rangaistusta käyttäviä.

-----------
kun lukee tänne tulleita tekstejä vastaukseen "suojaavatko lait lasta",on järkyttävä huomata,miten monet ovat sitä mieltä,että fyysinen rankaisu on ok. Mutta jos joku vieras,esim.päiväkodin työntekijä tai exän uusi puoliso tai naapuri nappais/tukistaisi omaa lastasi niin jopas puolustajillakin saattaisi olla toinen ääni kellossa. itse en hyväksy millään muotoa fyysistä rankaisemista vaikka olen välillä ollut tämä ns.väsynyt vanhempi.olen kumminkin yksinhuoltaja,joka kyllä välillä väsymystä tuntee.joten mielestäni on turha puolustella näitä fyysistä rangaistusta käyttäviä.
joo ok, mutta siis miten heitä rankaisisit? tämähän se kysymys meillä ns. "puolustelijoilla" on.. en koe itse puolustelevani asiaa vaan esitän vain kysymyksen, mikä on sitten sopiva rangaistus? viedä lapset puolelta suomen vanhempia vai?

ihan rehellisesti mun mielestä kun vika on KAIKISSA. mä itse tarjoudun todella usein hoitamaan kavereitten lapsia, otan mukaan lenkille, kutsun meille leipomaan, touhuan kaikenlaista. useamman kaverin kanssa on sovittu että jos väsyttää niin heti soitetaan toisillemme ja sitten autetaan puolin ja toisin. mä hoidan hänen lapsiaan, hän hoitaa mun lapsia, vuorotellen. eikä tartte yhtään esittää toisillemme muuta kuin mitä on... niin monelle äidille joutuu esittämään täydellistä ja jaksavaa kun muuten saa paskaa niskaan.. jokainen tarvitsee jonkun ihmisen joka hyväksyy että tää äiti ei jaksa tai tekee asiat ihan eri tavalla tai omaa erilaisen arvomaailman.. mutta kun joka asiasta saat aina vaan haukut ja syyllistämistä niin kenen puoleen silloin käännyt?

"Ihmettelen"
Kysymyksellä halusin herättää keskustelua siitä, että noudatetaanko todella lain määrittelemää lapsen etua. Onko kukaan miettinyt sitä, että ko. laki ei ole ollut voimassa, kun vanhempi ikäpolvi on varttunut. Mutta nyt se on voimassa ja fyysisesti lastaan kurittavat osoittavat lapsilleen, että lakia ei tarvitse noudattaa. Olisiko tässä se syy ns. kieroon kasvuun, ei niinkään itse rankaisussa.
Ja asiaa selventääkseni; 3-v.lapsi on sijoitettuna etä-isälleen, joka harrastaa moista. Äidin tukena olen nimenomaan ollut, joten siitä on todella turha kenenkään syyllisyyttä itse potevan vinkua. Nyt tilanne alkaa totaalisen äidin totaalisen väsymyksen jälkeen helpottamaan, mutta kuinkas käy: pahoinpitelevä isä on parempi vaihtoehto, kuin väsymyksen / ongelmansa selvittävä äiti, joka ei kuitenkaan lapsen kasvua missään vaiheessa ole vaarantanut. Asiassa on toki monta puolta, mutta kait niiden pitäisi lain kirjainta noudattaa.
Toinen tapaus sattui uusioperheessä, kumpikaan vanhemmista ei lyönyt lasta, vaan uusi, lapseton avopuoliso. Ja ei lääkärin mukaan kovin vähäinen "läpsy" ollut.
Mutta, te jotka nyt veditte ääripään mukaan, niin ei, en kannata ensisijaisesti huostaanottoa, vaan nimenomaan esim. huomautusta, jos ns. lieviä tapauksia. Seuraamus kaiken järjen mukaan PITÄÄ TULLA, SILLÄ EIHÄN LAPSETKAAN OPI LAKEJA NOUDATTAMAAN, jos tälläinen sallitaan. Tai siteen pitää poistaa lapsen fyysistä kurittamista koskeva kielto, niin voitte kaikessa rauhassa pieksää lapsianne, vaikka vain siksi, että vähän väsyttää.... Hassua että tässä tapauksessa, jossa äiti oli todella masentunut, niin ei hänen tarvinnut lapsiaan pieksää.

Yhteistyössä