Sunnuntaityö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karmikael
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

karmikael

Vieras
Tere!

Työnantajani pyysi minua ensi sunnuntaiksi töihin, suostuin.
Teen kaksivuorotyötä, eli jokatoinen viikko aamuvuoro (6-14.30) ja jokatoinen iltavuoro (14.30-23).

Sunnuntaitöiden tekeminen ei ole mitenkään säännöllistä työpaikallani, ja tämä on ensimmäinen kertani sunnuntaityössä.

Kysyn siis, miten työnantajan pitäisi maksaa palkkaa tästä sunnuntaista minulle? Työnantaja itse sanoi että palkka on sunnuntailta kaksinkertainen, eli yhdeltä tynnilta saan normaalipäivän kahden tunnin palkan (minulla on tuntipalkka).

Luin täältä näitä lakipykäliä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605

Pykälä #33 on sunnuntaityöstä, mutta kun luette sen pykälän ensin niin huomaatte myös pykälien #22 ja #23 liittyvän asiaan.

Sen verran ymmärrän tuosta, että tuon #33 mukaan saisin tosiaan tuplapalkan (100%). Mutta koska sunnuntaityöni ei ole säännöllistä, pitäisi saada myös korvausta pykälien #22 tai #23 mukaan. Tätä asiaa en ymmärrä.

Myös se, että lasketaanko nuo ylitöiksi edes, koska perjantai on vapaapäivä? Perjantai on kuitenkin ilmeisesti palkallinen, eli tuleeko viikon tuntimäärä kuitenkin täyteen vaikken edes ole perjantaina töissä, ja saan siten sunnuntailta ylityölisän?

Toivon todella että joku viitsisi neuvoa jos tietää, ei kuitenkaan mielellään mitään arvailuja. Jos viitsisitte vähän perehtyä viestiini.

KIITOS!

Sehän on ihan rippuvainen miten saat muuen korvuksia, jos olet yksityisellä töissä niin se voi maksaa mitä isää haluaa ja mistä ajasta vain, vaikka lauantailt oi maksaa 2xpalkkaa jasunnutailta 2xpalkkaa, ita lisää vähäsen, hankala sanoa kun ei tiedä taustoja.

No tuota kyseessä ei ole mikään yksityinen, vaan ihan isompi yritys. Mitään sen kummempia lisiä ei ole sovittu, ja kyse on kesätyöstä. Kerran olin lauantaina töissä ja sain siitä 1,5 kertaisen palkan koko päivältä.

Kerran myös kysyin viikonloppu palkoista. Minulle kerrottiin, että lauantaila saa sen 1,5 kertaisen, mutta jos tulee lauantai jälkeen myös sunnuntaina, saa sunnuntaila 3 kertaisen palkan. Mutta kun nyt olen vain sunnuntaina, niin en tiedä mitä tapahtuu.

Mille TESsillä teet? se riippuu siitä, mutta aina pyhätyöstä pitäisi maksaa tuplapalkka ja perjantai on palkallinen vapaa, joten ylitöitä tulee, jo steet 5 päivää viikossa töitä (tai jos jaksotyö niin sitten tunnit lasketaan pitemmältä ajalta).

Alkuperäinen kirjoittaja ellu1234:
Mille TESsillä teet? se riippuu siitä, mutta aina pyhätyöstä pitäisi maksaa tuplapalkka ja perjantai on palkallinen vapaa, joten ylitöitä tulee, jo steet 5 päivää viikossa töitä (tai jos jaksotyö niin sitten tunnit lasketaan pitemmältä ajalta).

eli vähän se tupla, voi olla ihan hyvion toi triplakin minkä sanoit.

onko sinulla työkavereita. kysy niiltä. ei kukaan muu voi tietää kuin sinä itse minkä sopparin alla olet, ne eroavat toisistaan, mutta tosiaan, liitto tai työkaverit...

Kyseessä on kesätyö, en tietääkseni kuulu mihinkään liittoihin. Työkaveritkin olivat hieman epävarmoja asiasta. Kyselen asiaa vain siksi, ettei työnantaja kuseta, jos minulle oikeasti kuuluu isompi palkka kuin se 100%.

hA HAH HA Juu, kyllä minä tuosta arvasin että pelkäät että ei vaan kuseteta.
saat sen puuttuvan rahasi varmasti jälkikäteen, että no panic, jos on velvollisuus maksaa se.

mutta eikö ole ketään joka työpaikalla tietäisi. onko iso firma vai pieni. vai ovatko kaikki muutkin kesätyöntekijöitä. Voin vakuuttaa, että usein yritetään kusettaa, ja niin paljon kuin mahdollista. Mutta hiukan naurattaa, jos kyse on yhdestä työpäivästä ja saat jo 100 % korotettuna, niin jos siitä jää sitten joku hälytysluontoinen raha puuttumaan - mitä luulen että saatat tarkoittaa - en ajatellut avata linkkiäsi, kun on vaan niin kiva arvailla - niin se on sitten noin 20 tai 30 % ehkä. Jos teet 8 tunnin päivän ja tuntipalkka on 10 eur (tämä on vain esimerkki, tasasumma helpottaa päässälaskua, niin näet sitten tuosta suoraan minkälaisista summista on kyse).
Olet mahdollisesti koeajalla, ja näin ollen ei kannata olla se ainoa ihminen työpaikalla joka lähtee peräämään laillisia oikeuksiaan. Koska jos muille on kauan ja systemaattisesti tehty vääryyttä samassa asissa, pitää kaikkien osallistua tuohon sitten.

eli tällaiset kysymykset on aina niin kiinni siitä sopimuksesta, että tietoa ei aina saa, ja on tulkinnanvaraisuuksia, jotka joudutaan ratkomaan lakituvan kautta.

Eipä tässä työsopimuksessa ole kuin tuo työsuhteen kestoaika, palkka yms perusjuttuja.
Lopussa lukee myös näin: "Työsuhteessa noudatetaan puolin ja toisin työajan, vuosiloman, irtisanomisajan, palkan ja muiden työehtojen osalta työnantajaa velvoittavaa Teknologiateollisuuden työehtosopimusta, voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä työpaikan sisäisiä ohjeita."

Metallialalla olen että tuota.

Alkuperäinen kirjoittaja karmikael:
Eipä tässä työsopimuksessa ole kuin tuo työsuhteen kestoaika, palkka yms perusjuttuja.
Lopussa lukee myös näin: "Työsuhteessa noudatetaan puolin ja toisin työajan, vuosiloman, irtisanomisajan, palkan ja muiden työehtojen osalta työnantajaa velvoittavaa Teknologiateollisuuden työehtosopimusta, voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä työpaikan sisäisiä ohjeita."

Metallialalla olen että tuota.

No tuossahan se selvästi sanotaan, mikä työehtosopimus on kyseessä.

Joo, googlettamalla alkoi löytymään tietoa tuosta Teknologiateollisuuden työehtosopimuksesta. Minua on jo sitten kertaalleen kusetettu. Minulle maksettiin lauantaista koko päivältä 50% eemmän, vaikka tuossa Teknologiateollisuuden työehtosopimuksessa sanotaan näin:

"Arkilauantaina sekä pyhä- ja juhlapäivän aattona tehdystä
vuorokautisesta ylityöstä maksetaan kaikilta tunneilta
ylityölisä, jonka suuruus on 100 % keskituntiansiosta."

Yhteistyössä