Sulatejuusto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun käsityksen mukaan sulatejuusto ei ole tuorejuustoa, vaan tehty sulattamalla ns. tavallisesta juustosta. Sitä pitäisi saada syödä.

Tuorejuustot on tyypillisesti näitä levitettäviä ihan tuorejuusto-nimellä myytäviä. Niistä liikkuu kahdenlaista tietoa. Toisen koulukunnan mukaan saa syödä, jos on tehty pastöroidusta maidosta, toisen mukaan ei ole kovin suositeltavia, oli sitten tehty mistä hyvänsä.

Itse surffailin kaiken maailman viranomaisten sivuilla (en enää muista missä) alkuraskaudesta, ja tulin siihen päätelmään, että ehkä parasta vältellä niitä kokonaan (sen muistan, että kysyin jostain Valion kuluttajapalvelusta ja jopa sieltä sanottiin, että vaikka heidän tuotteensa ovat kovin hygieenisiä, niin tuorejuustoja ryhmänä ei suositella raskaana oleville). Lähinnä tuo on mennyt niin, että kotiin en ole ostanut, mutta pari kertaa olen esim. kylässä syönyt juustokakkua saamatta moisesta mitään suurempaa ahdistusta. Pari kertaa olen myös ravintolassa ajatuksissani laittanut leivän päälle, mutta enpä ole poiskaan alkanut kaapia :) Eli ei varmaan tarvi hepulia ottaa, vaikka jossain huomaa syöneensäkin.

Sitten jossain vaiheessa selvisi, että mm. feta ja raejuusto lasketaan jollain mittareilla tuorejuustoihin, mutta pian tuli tieto, että olisiko elintarvikevirasto vai mikä sanonut, että ainakaan fetaa ei tarvitse sittenkään vältellä, on varsin turvallista. Muistaakseni raejuustokin päästettiin jossain pannasta. Eli itse olen lähinnä vältellyt noita levitettäviä (ja fetaa suolan vuoksi välillä). Homejuustohan kuuluu myös vältettäviin, mutta mua se ei haittaa, koska kammoan sitä :)

Minä olen kyllä syönyt graavikalaakin :) Eihän esim. nuo juustot ja graavikala ym. ole vaarallisia vaan niissä VOI (erittäin pienellä todennäköisyydellä) olla haitallisia aineita. Olen syönyt myös homejuustoa (pitsassa) sekä juonut limuja ja kahvia ihan normaalisti ym. Ainut mitä olen kokonaan välttänyt on maksa... Alkaa mennä hysterian puolelle jos joka suupalaa vahtii :)

Pitää vissiin täsmentää omaa kommenttiaan. Eli nuo kaikki mainitut ruuathan kuuluvat siis vältettäviin. Niitä ei siis suositella. Kiellettyähän ei ole sinänsä mikään, vaan kukin päättää, mitä syö ja kuinka paljon.

Enkä nyt vielä sanoisi hysteriaksi sitä, jos jättää syömättä tietynlaisia juustoja, graavikalaa ja maksaa (itse en kyllä kahdesta jälkimmäisestä juuri perustakaan, mutta olen kyllä raskauden aikana jauhemaksapihvinkin syönyt, kun niitä kerran töissä ruokana oli). Ryhtyyhän moni alkoholin suhteenkin aika lailla nollalinjalle, vaikka sitä saisi vähän juodakin. Eikä sitäkään kukaan sano hysteriaksi.

Itse olen mielestäni aika lailla kultaisen keskitien kulkija: olen ottanut asioista selvää ja tehnyt niiden pohjalta päätökset, joita pyrin noudattamaan, mutta jos jossain tilanteessa moinen ei onnistu, en ota siitä suurempaa stressiä.

Sitäpaitsi tuosya satun listasta homejuustoahan saa syödä pizzassa (koska on kypsennettyä), eikä limua ja kahviakaan ole kielletty, paitsi ne muutamat limut, joissa on sakariinia ja syklamaattia, ja kahvi suurina määrinä on kai myös pannassa (en juo kahvia, niin en tiedä). Ja graavikalaakin saa syödä, jos on tuoretta itsetehtyä. Ja kuten sanottu, kyllä niitä muitakin _saa_ syödä, sitä ei vaan suositella.

Kaikkea mikä on valmistettu PASTÖROIDUSTA maidosta saa ja tuleekin syödä. Suomessa KAIKKI maito pastöroidaan, eli jälkikäsitellään, joten KAIKKIA kotimaisia juustoja voi syödä. (esim.valio/ingman) Myös ulkomaisia feta-home yms.-juustoja voi syödä jos ne on kuumennettu 72 asteisiksi (kastikkeissa piirakoissa kuorrutuksissa).
Minusta On muutenkin naurettavaa suomessa kiihkoilla ruuan suhteen, ulkomailla kehoittaisin sen sijaan olemaan tarkkana.

Kaikkea missä lukee että on pastöroidusta maidosta valmistettu, voi huoletta syödä. Listeriabakteeri on elintarvikeviraston mukaan yleisempi vakuumipakatuissa kaloissa kuin noissa juustoissa. Lisäksi jonkun tutkimuksen mukaan jopa 25%:ssa pakastevihanneksia löytyi listeriaa, joten esim. herne-maissi-paprikat jne. kannattaa kuumentaa mikrossa 70 asteiseksi ennen kuin laittaa salaattiin tms. Listeriabakteeri kuolee siis 70 asteessa, joten tämän vuoksi esim. aurajuustoa voi hyvin syödä pizzassa.

Lisätietoa www.elintarvikevirasto.fi