Mun käsityksen mukaan sulatejuusto ei ole tuorejuustoa, vaan tehty sulattamalla ns. tavallisesta juustosta. Sitä pitäisi saada syödä.
Tuorejuustot on tyypillisesti näitä levitettäviä ihan tuorejuusto-nimellä myytäviä. Niistä liikkuu kahdenlaista tietoa. Toisen koulukunnan mukaan saa syödä, jos on tehty pastöroidusta maidosta, toisen mukaan ei ole kovin suositeltavia, oli sitten tehty mistä hyvänsä.
Itse surffailin kaiken maailman viranomaisten sivuilla (en enää muista missä) alkuraskaudesta, ja tulin siihen päätelmään, että ehkä parasta vältellä niitä kokonaan (sen muistan, että kysyin jostain Valion kuluttajapalvelusta ja jopa sieltä sanottiin, että vaikka heidän tuotteensa ovat kovin hygieenisiä, niin tuorejuustoja ryhmänä ei suositella raskaana oleville). Lähinnä tuo on mennyt niin, että kotiin en ole ostanut, mutta pari kertaa olen esim. kylässä syönyt juustokakkua saamatta moisesta mitään suurempaa ahdistusta. Pari kertaa olen myös ravintolassa ajatuksissani laittanut leivän päälle, mutta enpä ole poiskaan alkanut kaapia

Eli ei varmaan tarvi hepulia ottaa, vaikka jossain huomaa syöneensäkin.
Sitten jossain vaiheessa selvisi, että mm. feta ja raejuusto lasketaan jollain mittareilla tuorejuustoihin, mutta pian tuli tieto, että olisiko elintarvikevirasto vai mikä sanonut, että ainakaan fetaa ei tarvitse sittenkään vältellä, on varsin turvallista. Muistaakseni raejuustokin päästettiin jossain pannasta. Eli itse olen lähinnä vältellyt noita levitettäviä (ja fetaa suolan vuoksi välillä). Homejuustohan kuuluu myös vältettäviin, mutta mua se ei haittaa, koska kammoan sitä